Nekromanti Bestiarium

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Läs detta inlägg!

"Men varelsens nyfikenhet för mej osökt in på en välkänd pangaisk ras: tritonerna.

Tycker på något sätt att det känns som att kombinationen sjökor och tritoner passar väldigt bra ihop."


http://forum.rollspel.nu/showthread...=expanded&sb=5&vc=1#Post54131 Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Följ länken

Så tror jag du begriper ;-)

Länken i mitt inlägg tidigare i tråden villsäga, eftersom jag ej la in den här igen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Följ länken

Öhhh, antar att det bara är jag som drabbats av total sinnesslöhet. Men jag följde länken och läste Rosens inlägg, är det något jag missat?



/Jon
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Antagligen

"Öhhh, antar att det bara är jag som drabbats av total sinnesslöhet. Men jag följde länken och läste Rosens inlägg, är det något jag missat?"

Antagligen...han skrev ju precis det med Tritoner och sjöminotauriskor (=dvs Sjökor, om man skall jämföra med vår värld, då just dessa varelser givit upphov till sjöjungfrumyten)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Söta och söta....hmmm

<I>Tycker på något sätt att det känns som att kombinationen sjökor och tritoner passar väldigt bra ihop.</I>

Tja, tritonerna i stort är ju jägare/samlare, men man kunde väl tänka sig att grupper av dem kan ha testat att hålla sjökossor som boskap.

Ytterligare en såndär "arga tritoner"-scen: Sjöfarare kör på en sjöko, och ett par tritonska vallpojkar kommer upp till ytan och skäller på dem. (Min gamla favorit är om man kör ett skeppsbrott; fartyget sjunker, och när RP:na sitter blöta och frusna i en livbåt så dyker några arga tritoner upp: "Är ni inte riktigt kloka!? Den där grejen höll på att dråsa ner rätt på våran by!")

--
Åke
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Söta och söta....hmmm

Sjökor lär ju vara helt perfekta som boskap. Ger man dom bara mat så håller dom sej till en. Dom är ju däggdjur så jag antar att dom dessutom går att mjölka, kanske något problematiskt under vatten bara :)

Man kanske skulle testa att köra en kampanj där alla spelar tritoner. Kan bli ganska annorlunda.

/Jon
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sjöminotauriskor :)

Den där biten om sjöjungfrumyten må vara sann, men jag har ändå varit tveksam till den... Jag menar, måste man inte vara FRUKTANSVÄRT kåtsjuk för att tycka att en sjöko är, öh, sexig? Ett återkommande drag i sjöjungfruhistorier är ju att de är vackra.

Dessutom har historier om sjöjungfrur (eller åtminstone havsfolk) funnits ganska länge, var sjutton är det manater etc. finns nu igen? Jag vet att klomren finns i Syd- och Mellanamerika, och den där jättebesten i Norra Ishavet, men kan, t.ex., de beskådats av antika sjöfarare? Eller indonesier, eller medeltida britter, eller araber, som alla hade havslevande människoliknande väsen i sina sagor och myter?

Och dessutom har vi ju myter om skogsrån, utan att dessa uppstått på grund av rävsvansade primater i våra skogar...

Nightowl, som också läst om pilska sjömän och sjökor, men som är lite skeptisk

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Sjöminotauriskor :)

"Den där biten om sjöjungfrumyten må vara sann, men jag har ändå varit tveksam till den... Jag menar, måste man inte vara FRUKTANSVÄRT kåtsjuk för att tycka att en sjöko är, öh, sexig? Ett återkommande drag i sjöjungfruhistorier är ju att de är vackra."

Är det så kontigt egentligen? Tänk alla sjöfarare, upptäcksresande etc... seglar i veckor, månader eller år, och inte en enda kvinna i besättningen ;-)

Sedan tycker ju Hatten att de är söta, så då finns det väl fler som gör det också, jag tycker de är charmiga, men inte speciellt söta.

Riddaren - tycker det blivit fart på Gondica-forumet, de senaste två veckorna



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Ja - håll fast den här jävla kameken..."

"...medan jag klättrar upp på stegen!"
Man får väl vara fruktansvärt hetero för att inte gripa andra tillfällen i sådana fall...:)

Nightowl - långt ifrån _så_ hetero! ;-)

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kvaggan?

Kan detta djur kunna tänkas finnas någonstans på jordens yta? Som utrotades på en planet vid namn Tellus under 1800-talet.

Det var en Zebra-art som bara var randig på halva kroppen, och brun på den andra halvan.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"...jävla kame_l_en..." skall det vara (N/T)

Inte ens snuskiga vitsar kan man stava rätt. Usch ja.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kvaggan!

Kvaggan spelar kammarmusik överviktigt!
(Känns fel att "rocka fett" i Gondica...)

Nightowl, fast kan man inte använda zebra-stats?

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Kvaggan!

Jag uppskattar de konstruktiva inläggen i denna diskussion. Jag kan gldäja er med att kvaggan kommer med; det är den zebra-art som förekommer på kentaurstäppen.

Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Söta och söta....hmmm

Jag nappar (ursäkta vitsen) på det här resonemanget. Jag kommer att skriva en snutt om dugonger och hur de används som boskap av vissa tritonstammar i tropiska regioner.

En helt triton-baserad kampanj vore verkligen något udda -- om den blir av, berätta gärna hur det gick.

Anders
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Dugonger fråga på TV igår (OT)

Var en fråga i Prat i kvadrat, repris idag och på fredag...

Riddaren - tänka sig slumpen


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Söta och söta....hmmm

En triton-kampanj lär väl dröja en stund. Men ett schysst on-shot i konventsform är ju enkelt gjort. Kan vara rätt bra att köra som avbrott i en vanlig Gondica kampanj för att få lite insikt i tritonernas värld :)



/Jon
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Dugonboys!

Howdy parner as a Dogonboy wea are gone drive this heard acrose the WILD sea but look out for India *Opps* i mean pirats that trying to steal the heard...


Ps min ironi till trost jag diggar iden om tama Dogoner det bassar in i Gondica enligt mig..

Sälar kan man förövrigt mjölka det vet jag.. ( såg på TV när de tvångs mjölkade en säl som inte gillade sin unge )
Men Dogoner uj uj havets kor i sannerligen.
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Dugonboys!

Fast man får väl mjölka dom över vattenytan då antar jag, eller hänga sej fast och ta en munfull :)

/Jon
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Söta och söta....hmmm

Lästips nr 1: "Den vita sälen" av Rudyard Kipling. Brukar finnas i en av hans novellsamlingar, antinge Första eller Andra Djungelboken. Kiplings förmänskligade (i tanken) sälar är visserligen mer "primitiva" än tritoner, men det är sjysst läsning med mäktig undervattens-quest, och sjökor spelar en viktig roll...

2, Lästips 2 (urdumt, men kul): Försök hitta någon Marvl-serie med Namor the Sub-mariner i (hette Vattenmannen på den gamla goda tiden i Sverige). Om man inte tycker det räcker med en mintaur-warlord och en kentaur-warlord kan man hitta inspiration till en tritonsk dylik här (stämmer inte med tritonernas generella intryck på mig av "ädla vildar, men...).

Nightowl, the Eternal Librarian

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Top