Nekromanti Bestiarium

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag håller på att sammanställa ett bestiarium med data om djur och odjur för Gondica. Tanken är att producera en PDF som ska läggas upp på Rävspels sajt. Om just du har någon synpunkt på vad som bör finnas med (eller inte med), skriv ett inlägg.

Anders
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Mammutar!! + lite mer

Mammutar är ett måste ju ;-)

Sedan skulle jag gärna vilja se lite vanliga djur, sådana som t.ex. jägarna jagar för att få lite föda i magen, men även kanske några djur som sprider olika hemska sjukdomar (jfr råttor)

Självklart bör några rovdjur finnas, och lite mer udda djur (endel hemska) som är unika för Gondica

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Lite havsdjur hade varit roligt, speciellt om man har en triton i gruppen. Någon Vidonsk motsvarighet till afrikas Big five kunde ge roliga äventyrsuppslag. Jag tänker mej ett stort sällskap patricier på ute på jaktresa..

I övrigt har jag själv lite svårt för jättespindlar och sådant...

/Jon
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
AAaaa Elefanter ett fantastistk djur viste ni att..

En av Elefanternas närmaste släkting är
1 Klippgrävlingen som väger ungefär 2 kg.. Genetiskt bevisat dess fötter och hud påminner om elefanten
2 Kommer inte hi håg namnet men stort sjögräs ätande svagt sälliknade däggdjur utan för nordamerika och afrikas kust.. ( brukar bli påskörd av motorbåtar.. ) genetiskt bevisat

Vidare lustigheter är att Elefanten härstammar från ett djur som planerade att bli vattenlevade ( som exempel viss flodhästar osv ) men av någon anledning så beslöt den att börja leva på land istället.
Men man har upptäckt Elefanter som har varit flera dygns simtur utan för afrikas kust på väg till eller från små öar.. det är rolig fakta...

SÅ vad har detta med Gondica att göra JO
Tänk om valar inte är de enda stora djuren i havet på Gondica ? tänk om Dumbo forstate att utvecklas aquatiskt hur skulle den se ut så ?
tänk om elefanten blev en amfibie ?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Klippgrävling, elefantens närmaste släkting

"En av Elefanternas närmaste släkting är
1 Klippgrävlingen som väger ungefär 2 kg.. Genetiskt bevisat dess fötter och hud påminner om elefanten
2 Kommer inte hi håg namnet men stort sjögräs ätande svagt sälliknade däggdjur utan för nordamerika och afrikas kust.. ( brukar bli påskörd av motorbåtar.. ) genetiskt bevisat"


Inte en av de närmaste släktingarna, klippgrävlingen är den närmaste släktingen.

Nästa släkting är de s.k. Sirendjuren (t.ex. Dougong), sedan tror jag det inte finns så många direkta släktingar i livet, även om det till dessa är lång skillnad i utveckling.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Klippgrävling, elefantens närmaste släkting

Dougong vist var det Dougong djuret som var den där säliknande missfostret ja pratade om ?
för om det var så kan man på bara namnet fatta varför jag har svårt att komma ihåg det *ler*
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sirendjur (inkl. länkar)

"Dougong vist var det Dougong djuret som var den där säliknande missfostret ja pratade om ?
för om det var så kan man på bara namnet fatta varför jag har svårt att komma ihåg det *ler*"


Hmmm..sälliknande? Då är det bannemig mer likt valarna. Men de är inte speciallt mycket släkt varesig med sälar eller valar.

Här finns lite info om dessa egendomliga djur (finns en bild t.ex.), Sjökor
http://www.ucmp.berkeley.edu/mammal...mich.edu/chordata/mammalia/sirenia.html Inom sirendjuren (sirenia) finns två släkten
Dugongidae = Dugonger och sjökor (finns endast 2 nu levande arter)
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/chordata/mammalia/sirenia/dugongidae.html Trichechidae = Manater
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/chordata/mammalia/sirenia/trichechidae.html Riddaren Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sirendjur (inkl. länkar)

Om du blir tillfångatagen av vilda miljöpartister och de tvingar dig att identifiera ett djur: säl eller manat? - håll dig då till följande kriterier:
Sälar har två labbar i bakändan på kroppen.
Manater/dugonger/sjökor har en sammanhängande fena.

Det fanns en jättestor släkting till dem som levde i norra ishavet; har glömt vad den heter, men den utrotades före vårt sekel av sjöfarare som ville ha krubb. Finns ett skelett på naturhistoriska.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har ju fått chansen att tjyvkika på en tidigare version och den var ju fin - inklusive havsdjur (dylika behövs _verkligen_).

En fördel med Gondica är dess relativa likhet med existerande fauna; jag kan t.ex hålla med Riddaren om att man kan vilja ha lite stats för saker man kan jaga, men man behöver inte _beskriva_ dem särskilt mycket, annat än utbredning och (t.ex.) några saker folk tycker och tror om djuret.

Sedan handlar ju faktiskt två av mina Skepparhistorier som bör ligga på din burk om (o)djur. ;-)

Nightowl - pushar för sig själv

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Sirendjur (inkl. länkar)

"Om du blir tillfångatagen av vilda miljöpartister och de tvingar dig att identifiera ett djur: säl eller manat? - håll dig då till följande kriterier:
Sälar har två labbar i bakändan på kroppen.
Manater/dugonger/sjökor har en sammanhängande fena."


Finns liknande regler för fisk kontra däggdjur (dvs haj och val)

Haj = stjärtfenan lodrätt
Val = stjärtfenan vågrätt

Det är just detta faktum som filmproducenter missar vid filmer. De valar med ryggfena (alla har inte det, t.ex. kaskelot) har en fena som sticker upp genom vattnet (ryggfenan), medans hajar har två, ryggfenan och stjärtfenan.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Bestiarium (från en svunnen tid)

Bara en gammal idé sedan jag var liten och kunde inte rita (kan det inte fortfarande), men då ritade jag flygande varelser som hade kroppen som en delfin (alt. DC-9), och massor med taggar som en igelkott ;-)

Vet inte, men man kan ju alltid ge ett gammalt tips, från tiden då man var en 10-12 år eller så, kanske kan göras något av det, vad vet jag?

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Bestiarium -- pre-info

Jag kan reda nu informera om att det kommer att finnas med flera elefantarter, däribland mammut och ambelodon. Inom avsnittet havsdjur finns några valar, någon haj och jättebläckfisk. Därtill kommer sedvanliga rovdjur som leopard, tiger, sabeltiger, vildhund, hyena, varg. Några Pangaia-specifika montser utan motsvarighet i vår vanliga värld finns också med, t ex mantikora.

Anders
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Sirendjur (inkl. länkar)

Hörde en historia om ett gäng spanska kolonisatörer som stötte på sjökor någonstans i centralamerika. Saken var den att ingen av dem hade hört talas om sjökor utan de trodde att det var sjöjungfrur dom hade stött på!!! Spanjorerna blev mycket upprörda, Maken till fula sjöjungfrur hade aldrig skådats!!!

Kan tänka mej att en och annan sjöman blev rejält besviken över de gristrynade sjöjungfruarna :)

/Jon
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sirendjur

<I>Kan tänka mej att en och annan sjöman blev rejält besviken över de gristrynade sjöjungfruarna :)</I>

Termalisk upptäcksresande: "Detta är alltså sjö... sjö, um, ... sjö-minotauriskor?"

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sjöminotauriskor :)

Jepp...så kan man ju se på saken...mycket möjligt att det blir så i Gondica, eftersom i vår egen värld är det sant att sjökorna (sirendjuren) är det som givit upphovet till sjöjungfrumyten.

Och varför inte? Jag skulle gärna se sådana krabater i vattnen kring Vidonia :)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Söta och söta....hmmm

"Jeep det är dem jag menar söta små djur sälliknande eller är det bara JAG som tycker det.."

Tja, annorlunda och charmiga, men söta...nja, inte riktigt ;-)

Och ja, de är långsamma och får lite smällar på ryggen av motorbotarnas propellar och lite sådant...djuren är inte de direkt snabbaste vattenlevande varelserna precis.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Söta och söta....hmmm

Jag har dessutom för mej att dom är ganska nyfikna av sej, vilket inte direkt gör dom mer långlivade...

Men varelsens nyfikenhet för mej osökt in på en välkänd pangaisk ras: tritonerna.

Tycker på något sätt att det känns som att kombinationen sjökor och tritoner passar väldigt bra ihop.

/Jon
 
Top