Nekromanti Bestiarium

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Catoblepas- den legendariska Nedåtblickaren, är ett måste! Den levde vid Nilens källa och hade en livsfarlig blick. Lyckligtvis hade den ett alldeles för tugnt huvud för att kunna hålla uppe det, utan den var tvungen att gå emd hängande huvud. Ett trevligt och välkomemt inslag i den Gondicanska faunan!

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Re: Söta och söta....hmmm

Skulle vara bra om du kunde smälla in några rader om barkdjuret också... den största dugongen av alla som levde i Norra Ishavet och blev utrotad av sjöfarare under 1700-talet. PÅ tal om utrotade djur... dront skulle inte vara fel!

- Bobby
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Söta och söta....hmmm

SÅ hette den (nämnde krittret tidgare i tråden, Bobby - bwah-hah, du var inte först!).

Men Bobby har rätt, Anders, - det vore (delvis) en motsvarighet till de stats för hjortar etc att jaga som Riddaren frågade efter. Vafan, någon gång måste man väl få slå för Valfångst också¨(barkdjuret var inte en val, men you get my point).

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Diggar katoplebasen också (rykten säger att det är grovt förvrängda rykten om vattenbuffeln som spökar), men jag anser att den, liksom enhörning, pelasg och drake är mera värt en... Skepparhistoria, istället.

Om Bobby vill veta vad det är, är det fritt fram att maila mig på erik.sieurin@swipnet.se. :)

Nightowl, överdrivet mystisk men allvarligt begeistrad!

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Undervattens-warlords (OT)

<I>Försök hitta någon Marvl-serie med Namor the Sub-mariner i (hette Vattenmannen på den gamla goda tiden i Sverige).</I>

Um, Undervattensmannen hette han väl? Vattenmannen var DC:s Aquaman (som fö blev ofantligt mycket ballare när de gav honom skägg och krok på 90-talet).

Å andra sidan var Atlantic inte direkt kända för att vara konsekventa i sina översättningar...

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Söta och söta....hmmm

Jag läste om sirendjuren på den där zoologi-sajten som någon tipsade om igår. Manaten har intressantare "prestanda" än dugongen när det gäller exempelvis dykning, så jag använder den istället.

Barkdjuret kommer också med; det lever i de arktiska farvattnen söder om Pangaia.

Nightowl rekommnderade "Den vita sälen" av Kipling. Jag minns att jag läste novellen som barn och blev fascinerad. Den finns i Andra Djungelboken, IIRC.

Anders
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Söta och söta....hmmm

Kul att sajterna kom till användning...brukar använda dem lite då och då, den ena har nästan hela symmetrin vad gäller djur, inte endast däggdjur, men manaten (sirendjur)är dock ett däggdjur, ett av tre olika grupper av vattenlevande, där de andra två är valar och sälar.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Undervattens-warlords (OT)

"Det var då du på din sida hade den vilde Vattenmannen, medan jag hade Avengers."

Tor till Hulk, angående En Anna Serie (som vanligt) där de hade fajtats tidigare. (Avsnittet hette "Dunder under stadens grunder" och var med i samma nummer av Hulk som epsioden där han stötte på U-Foes/Fanatiska Fyran och animalerna - den senare epsioden kan man förövrigt göra Gondica-äventyr av också, eftersom den handlar om en snällare version av Dr Moreau som skapat människoliknande varelser från djur...)

Som du sade, så var väl knappast Atlantic Översättarnas Högborg - jag minns tydligt att Avengers hette Hämnarna annars.

Nightowl, the Besserwisser Supreme of the Earth Dimension, som anser att Åke bör berätta anekdoten om Ö.L.L. Näe, det har inte ett skit med _Gondica_ att göra, men det är kul...

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Undervattens-warlords (OT)

<I>Nightowl, the Besserwisser Supreme of the Earth Dimension, som anser att Åke bör berätta anekdoten om Ö.L.L. Näe, det har inte ett skit med _Gondica_ att göra, men det är kul...</I>

??? Inte helt säker vad Nattugglan syftar på, men om jag vågar mig på en gissning...
På det glada 60-talet fanns en massa dåvarande TV-serier (Helgonet, Bröderna Cartwright, etc) även som serietidningar, bland dem den gamla agentserien 'Mannen från UNCLE'.  Längst ner på omslaget fanns det alltid en liten förklarande bjupp med texten <I>"UNCLE = United Network Command of Law Enforcement (Överkommandot för Lag och Lydnad)"</I>.

Mannen från ÖLL? Danska underrättelsetjänsten, måhända? (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Undervattens-warlords (OT)

ROTFLMAO!!!
Jag kan inte komma över den där... Överkommandot <fnitter> för Lag och... LYDNAD! Bwahahahaha! Låter ju som Darth Maul's sommarjobb, eller något...

Nightowl, som såg Black Mask i, öh, går kväll (tittar på klockan) bara för att det stod att hjälten var bibliotekarie... Tips: Se inte filmen nykter, trots att Jet Lee är med. Dummaste citatet:
"Don't rape me! I've got AIDS!"
Bästa citatet:
<Tuff snut handklovar fast skurk vid grävskopa. Skurk hugger av sig handen och blir fri (don't ask).>
Tuff snut: "Well, I _have_ a key..."


"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Undervattens-warlords (OT)

Denna lista blir increasingly OT... memo to self: använd inte större än mindre än tecken...
Bästa citatet var alltså eftér att A, polisen ifråga hade handklovat en skurk och B, skurken hugger handen av sig för att komma lös...

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Top