Nekromanti Bestialiska Folk

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
*Skriver första inlägget och hoppas på att ingen samtidigt gör detsamma* :gremsmile:

Så, vad tyckte alla eoniter om vår senaste modul? Läste själv precis ut den och kan spontant sätta följande plus och minus på boken.

+ Ödlefolket och kamorferna var några av de mest intressanta varelserna, i synnerhet i kombination med Menon-Aun, drakarna och Mörkret.

+ Kapitlet om trollen var även det en ljusglimt, uppskattade beskrivningarna av de olika raserna.

+ Diggade starkt den nya exempelbilden på en tomten, liksom beskrivningen av dessa varelser. Kommer Neogames att ha någon försäljning av bilder på GothCon, månne?

- Arachniderna och insektoiderna var typ som jag väntat mig, dvs. att de påminde ganska mycket om liknande raser i andra universum.

- Överlag tyckte jag inte att de flesta beskrivningar kändes särskilt nydanande eller spännande, och jag fick inte direkt några coola äventyrsidéer i huvudet efter att ha läst dem.

- De vattenlevande folken var en särskilt stor besvikelse. Jaha, två ständigt kämpande raser varav den ena är fula, onda fiskmän och den andra är snälla hippiesjöjungfrur? Knappast något som lockar till engagerande kampanjer.

- Min Lovecraft-fu är visserligen ganska svag, men jag tycker mig ändå märka en del rippar från mythoset i denna modul - t ex. bakgrundshistorien om kamorferna och ödlefolket, men i synnerhet coomarornas äventyrsuppslag nr. 2.

- Språket i boken skulle behöva en rejäl översyn, även om de allra flesta meningarna åtminstone lättförståeliga. Det rör sig i huvudsak om udda formuleringar och meningsuppbyggnader, samt en del skumma anglicismer (animositet? Entitet?).
Och snälla Neo, "kast" i betydelsen "samhällsklass" ska vara ett n-ord :gremsuck:

Överlag får jag tyvärr konstatera att detta är en av de sämre Eon-modulerna (till skillnad från andra relativt nya böcker såsom Cirefalier). 2/5 :zeppelinare:
Ni kan bättre, Neogames!!
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
- Språket i boken skulle behöva en rejäl översyn, även om de allra flesta meningarna åtminstone lättförståeliga. Det rör sig i huvudsak om udda formuleringar och meningsuppbyggnader, samt en del skumma anglicismer (animositet? Entitet?)
'Animositet' finns med i både SAOB och Nationalencyklopediens ordbok och 'entitet' finns med i den senare så det är inga ovanliga ord och inte felaktig svenska.

Kan tyvärr inte säga något mer om boken då jag inte äger den. Är väl främst intresserad av troll och tomtar i modulen, resten blir nog "för mycket fantasy" i den kampanjtyp jag spelar.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ordlista till Ödlefolkets språk

+ Ödlefolket och kamorferna var några av de mest intressanta varelserna, i synnerhet i kombination med Menon-Aun, drakarna och Mörkret.
Kul att du gillade ödlefolket! :gremlaugh:
Tyvärr kom mindre än hälften av den text jag skrivit med så förhoppningsvis kommer resten att publiceras i Fenix eller på hemsidan.
Tills vidare bjuder jag på lite extra "godis" i form av en kort ordlista för ödlefolkets språk.

Beel: ”Steg”, även ”kast”
Booyk-ta: Ett universellt begrepp inbegripandes ett flertal egenskaper så som ljus, ordning, liv, värme, femininitet m.m. Förknippas allmänt med positivt laddad energi samt även solen
Daak: ”Parasitisk insekt”
Doz-eek: ”Svärd”
Doz-zaazta: ”Spjut”
Doz-yat: ”Svansvapen”
Koyn: ”Den stora tvåhövdade drakguden” dvs. ödlefolkets gud, även ”skapelsen/alltet”
Koyn-aaz: ”Drakens barn” dvs. ödlefolkets namn på sig själva
Koyn-baara: ”Drakens trogna” dvs. ett av de fem världsliga kasten
Koyn-da-uluz: ”Tanken om tingen” dvs. teknologi
Koyn-doloz: ”Drakens vagga/viloplats” namnet på deras hemland
Koyn-eeyn: ”Drakens goda öga/Det goda ögat” dvs. solen
Koyn-eeyn-baara: ”Solens prästerskap”
Koyn-eeyn-belzuud: ”Soldisk” dvs. ett slags svävande magisk farkost
Koyn-eeyn-zaazta: ”Sollans” dvs. ett slags förtrollat spjut
Koyn-eeyn-zoon: ”Solkoncentrator” dvs. en magisk värmealstrande byggnation
Koyn-eeyn-tzuluk: ”Guld”
Koyn-naaz: ”Drakens onda öga/Det onda ögat” dvs. månen
Koyn-naaz-baara: ”Månens prästerskap”
Koyn-naaz-eeyn-trooz: ”Månen och solens stad” namnet på den f.d. huvudstaden
Koyn-naaz-tzuluk: ”Silver”
Koyn-razz-daa: ”De som skapar tankar/Tänkarna” dvs. ett av de fem världsliga kasten
Koyn-taaz: ”Drakens tunga” dvs. ödlefolkets språk
Koyn-vzo-ozol: ”De som underkastar sig drakens vilja/Drakens lydiga tjänare” dvs. ett av de fem världsliga kasten
Koyn-zaart: ”Drakens klor/Drakens väktare” dvs. ett av de fem världsliga kasten
Koyn-zool: ”Drakens arvingar” dvs. ett av de fem världsliga kasten
Koyn-zeek: ”Drakens sändebud/inkarnater” dvs. en av de högre drakarna
Koyn-zeek-beel: ”De av draken upphöjda” dvs. det sjätte gudomliga kastet
Koyn-zeek-luuk-ta: ”Draken av luuk-ta” dvs. benämningen av mortuachdrakar
Koyn-zeek-booyk-ta: ”Draken av booyk-ta” dvs. benämningen av lumiandrakar
Koyn-zeek-trooz: ”Den första staden/andens stad” namnet på den nuvarande huvudstaden
Koyn-zuut-beel: ”Drakens sex steg” dvs. de sex kasten
Looz-neek: Mycket snabba och intelligenta reptila riddjur med upprätt gång
Looz-tzuun: Stora, starka och tungtbepansrade, men samtidigt saktfärdiga reptila riddjur
Luuk-ta: Ett universellt begrepp inbegripandes ett flertal egenskaper så som mörker, kaos, död, kyla, maskulinitet m.m. Förknippas allmänt med negativt laddad energi samt även månen
Trooz: ”Stad”, även ”hjärta”
Tzoyn: ”Ömsning”
Tzoyn-aaz: ”Andra ömsningen” dvs. benämning på det andra stadiet, även ”barn/yngel”
Tzoyn-dool: ”Tredje ömsningen” dvs. benämning på det tredje stadiet, även ”vuxen”
Tzoyn-eez: ”Femte ömsningen” dvs. benämning på det femte stadiet, även ”veteran”
Tzoyn-naz-draazka: ”Fjärde ömsningen” dvs. benämning på det fjärde stadiet, även ”äggläggare”
Tzoyn-zeek-taa: ”Första ömsningen/Ömsandet från ande” dvs. att inkarneras i en ny kropp, även ”ägg”
Tzoyn-zuut-zeek: ”Sjätte ömsningen/Ömsandet till ande” dvs. benämning på det sjätte stadiet, även ”åldring”
Tzuluk: ”Metall”, även ”fjäll”
Zaart: ”Klor”, även ”väktare”
Zeek: ”Ande”, även räknetalet ”noll” och ”sändebud”
Zool-Oyn: ”Den högste arvingen” dvs. ödlefolkets motsvarighet till kejsarinna/drottning.

- Arachniderna och insektoiderna var typ som jag väntat mig, dvs. att de påminde ganska mycket om liknande raser i andra universum.
Insektoider = me = guilty as charged! :gremwink:


Sebastian - som ej ännu fått sitt ex av Bestialiska folk :gremfrown:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ordlista till Ödlefolkets språk

Daak: ”Parasitisk insekt”
Kan bara inte låta bli att fråga: är det här bara ett språkligt sammanträffande, eller finns det någon sedan länge bortglömd anledning att Mundanas största guds namn råkar betyda "parastitisk insekt" på ett uråldrigt djurfolks språk? :gremwink:

Jag skulle gärna diskutera boken jag med, men jag får nog vänta tills efter jul innan jag kan få tag i den :gremfrown:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Ordlista till Ödlefolkets språk

--------------------------------------------------------------------------------

Daak: ”Parasitisk insekt”


--------------------------------------------------------------------------------



Kan bara inte låta bli att fråga: är det här bara ett språkligt sammanträffande, eller finns det någon sedan länge bortglömd anledning att Mundanas största guds namn råkar betyda "parastitisk insekt" på ett uråldrigt djurfolks språk?
Det enda jag tänker kommentera angående detta är att Daakiska missionärer skulle ha allvarliga problem med sin mission i ödlefolkets land... :gremwink:

Sebastian - *ler enigmatiskt och illvilligt*
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
- Min Lovecraft-fu är visserligen ganska svag, men jag tycker mig ändå märka en del rippar från mythoset i denna modul - t ex. bakgrundshistorien om kamorferna och ödlefolket, men i synnerhet coomarornas äventyrsuppslag nr. 2.
Får tyvärr erkänna en svaghet i min allmänbildning då jag inte är bekant med Lovecraft annat än ett avlägsetCall of Chutulu konventsäventyr i tidernas begynnelse. Eventuella paraleller med Lovecrafts verk och Ödlefolket är således ett rent olycksamt(?) sammanträffande.

Sebastian - som förknippar Lovecraft/Call of Chutulu RPG med slemmiga tentakler i garderoben och rollpersoner som alla dör/blir galna i slutet av äventyret...typ och därför aldrig har nosat vidare i dessa skriftliga verk
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kamorfernas språk

Jag kanske sätter ihop en någon gång, för jag skrev en del om språket; det fanns med i Fenixartikeln, men fick strykas i själva modulen. Neogames kan knappast ha något emot att jag klipper in det stycket här:

Ett undantag från kamorfernas annars pragmatiska kulturuppfattning är deras syn på språket. Lingvistik och semantik är högt värderade forskningsområden, och det läggs stor vikt vid att den kommunikation som uppstår via språket är så "ren" som möjligt. Man skyr metaforer, onödiga bisatser och överflödigt användande av ord, och försöker uppnå den optimala enkelheten utan att göra avkall på den faktiska informationsmängden i det som förmedlas. Ofta överdefinieras begrepp så att de blir så exakta och icke-generaliserande som möjligt. Ett substantiv syftar bara på substantivet som idé, och genom olika affix riktas sedan begreppets mening om så att det kan anspela på faktiska föremål och fungera i ett dynamiskt språkbruk. Besvärjelsen "Ina-vari-sethià" översätts ordagrant till "magiskt fenomen-ljus-riktat/kontrollerat". Stammen ljus (vari) visar att det rör sig om just ljus, magiskt fenomen prefixet (ina) visar på att det är magiskt ljus, och attributet riktat/kontrollerat (sethia) markerar att det dels är skapat och under kontroll. Givetvis är det blott kamorfernas eget språk, lemingo, som fungerar på detta vis, varvid de tenderar att se ned på mänskliga språk som oprecisa och primitiva.

I övrigt är lemingo, paradoxalt nog, ett krångligt språk. Det har massor av betoningar som är avgörande för ordens betydelse, och flera knäppande och väsande ljud som är närmast outtalbara för andra varelser. På grund av dess obskyritet och påstådda magiska egenskaper har trots detta somliga mänskliga och alviska lärda fascinerats av lemingo; särskilt sanarialven Vetherian Eare, som påstod sig ha upptäckt likheter som tydde på att lemingo hade någon slags band till massor av mänskliga språk. Än mer har man dock intresserat sig för kamorfernas skriftspråk, Te'chána. Det består avmjuka, rundade symboler som nästan tycks pulsera, och utöver Vetherian har ingen, vad man vet, lyckats tyda det. Kamorferna själva intresserar sig mycket för semotropi och ikonotropi, och då de ofta använder Te'chána till sådan magi har symbolerna sedan gammalt påståtts dölja mäktiga hemligheter. Om detta är sant eller blott ett rykte återstår att upptäcka, men att kamorferna ritar sina symboler på de mest märkliga ting är ett lika stort faktum som att ingen tycks veta orsaken.
Jag tänker mig att Te'chána ser ut lite som tochariskan. Ytterligare ett exempel på det kan ses under 'Xiâ-il do'zani', längst ned på den här sidan.

Hoppas det hjälper lite.

- Ymir, sugen på gyros
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tochariska [OTANT]

Tochariska symbolerna är vansinnigt coola! De ser ut som ett välgjort fantasyspråk - enda haken är väl att det är äkta :gremwink:
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Kamorfernas språk

Tackar, det där hjälpte en hel del. Nu måste jag bara få tag på den där utgåvan av Fenix, den var slut på sf-bok *snyft*

Vore riktigt skoj om du nån gång skriver mer om språket :p Kamorfer är min absoluta favoritras.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okejdå, jag kollade inte upp orden i någon ordlista innan utan menade mer att de kändes mycket mer formella/krystade än sina engelska motparter och därför verkade en smula svengelska i kontexten. Ursäkta att jag uttryckte mig oklart.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kamorferna i allmänhet

Du kan köpa den direkt av Fenix; här. Nr 3/2005, som sagt.

Glad att du gillar kamorferna. Jag är också hemskt förtjust i dem (det lär ha framgått), så oddsen är att jag skriver mer om dem nån dag :gremsmirk:. Jag har en idé på ett sånt här mittuppslag-scenario till Fenix som involverar kamorferna en hel del; men vi får se om det blir något av det. Det finns också en del material som varken kom med i Fenix eller i modulen; det lär jag lägga upp på Drunoks Drängar, (där finns redan några kamorfiska vapen), eller kanske på Neogames hemsida om de vill ha det. Äh, tell you what; några smakprov:

Bandet med Nanorgóna:
Xiannus samarbete med Kraden Nanórgona, Edrons kejsare, gick långt djupare än någon utomstående anar. Han var en av ytterligt få människor kamorferna någonsin känt någon samhörighet med, och Xiannu vördar hans minne för alltid. Nanórgona trodde att utplånandet av den magiska fördämningen var en nödvändighet för att ge människan möjlighet att frigöra sig från det negativa inflytande gudarna utövade på henne och uppnå sin fulla potential som varelse. Hon behövde blott någon som försvarade henne mot gudarnas vrede ? och denne någon var Nanórgona och hans arméer. Xiannu tilltalades mycket av dessa tankar, och fann snart en nödvändig allierad i kejsaren av Edron. Tillsammans spann de och Nanórgona vidare på sina gemensamma planer, tills det fruktbara samarbetet förstördes då Edron krossades av drakarna. Merparten av Xiannu övergav då det sönderfallandet imperiet och drog sig tillbaka till Takalorr och några fästen i väster som Dakhû'r-nu övergivit. Ett antal kamorfer stannade dock vid Nanórgonas sida i hans långa landsflykt, och trots att han lär ha dött i Nadaria för mycket länge sedan sägs de gå hans ärenden än.
Förena medvetande
Psykotropi: 6, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten skapar en mental koppling mellan magikern och andra magiker som också begagnar sig av effekten. Medan detta band är i kraft delar magikerna medvetande och tankar, som vore de en enda, sammansatt varelse. De förenade genomsyras av ett enda övergripande medvetande, vilket gör det omöjligt för de inblandade att ljuga eller dölja något för varandra. Värdet för det gemensamma psyket blir det högsta psyket hos någon av de inblandade. För att öka detta med ett steg krävs ytterligare en individ, två steg kräver två, tre steg kräver fyra, fyra steg kräver åtta, och så vidare. Alla kunskapsfärdigheter blir tillgängliga till det högsta värdet någon av dem besitter. Effektens räckvidd är obegränsad, men den måste kombineras med effekten "Identifiera", vilken anger det Sanna namn som givits det gemensamma medvetandet. Detta namn är vanligen av rang 6. Under effektens varaktighet är
magikern oförmögen att röra sig, tala eller på annat sätt förnimma omvärlden. Dock befinner sig själen fortfarande i kroppen, varför de autonoma funktionerna inte sätts ur spel.

Det är denna effekt kamorferna använder för gemensamt beslutsfattande oavsett fysiska avstånd. Den är en av förklaringarna bakom deras forntida samhälles storhet, och därmed en av deras största hemligheter.
- Ymir, materialpimp
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja...jag tror att mitt snudd på fetischistiska bruk av ordet 'primordial' fick strykas pga platsbrist :gremfrown:.
Men det är faktiskt ett riktigt ord i svenska språket...

- Ymir, har dock nog fortfarande gjort sig skyldig till 'entitet' ett antal gånger i kamorftexten
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Kamorferna i allmänhet

Cheers, har beställt tidningen nu.

Det är om Nanorgóna låter intressant och ska spinnas vidare på, har redan lite små idéer som jag ska tvinga min SL att använda.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Chtulhu-tendenser

Min Lovecraft-fu är visserligen ganska svag, men jag tycker mig ändå märka en del rippar från mythoset i denna modul - t ex. bakgrundshistorien om kamorferna och ödlefolket, men i synnerhet coomarornas äventyrsuppslag nr. 2.
Jag erkänner mig vara hårt inspirerad av Robert E Howards ödlemän när jag skrev kamorferna, men det har ju inget mot Coomarornas gud tex. *hostDagonhost* :gremsmirk:

- Ymir, läser nu modulen
 

Pearly*

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
13
Location
Bromma Kyrka, Bromma, Stockholm
Primordialism. Är du etnolog eller? :gremshocked:

:gremwink:

För att inte avvika helt och få mitt inlägg borttaget så vill jag ställa frågan hur sjutton tomten letade sig in i modulen som ett bestialiskt folk? Ligger han inte närmare bruksdjuret i sådant fall? :gremgrin:

Nu har jag förvisso inte läst modulen, men det får en ju ändå att undra, och kanske rentav bli så nyfiken så att man köper (eller i alla fall smygläser) boken -- vilket kanske gör det onödigt att fråga över huvud taget.

Erik, kanske får inlägget raderat ändå
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Kamorferna fula!

Teckningen i BF stämde inte alls överens med min uppfattning och ser enligt mig mer ut som nån sorts husdjur än en mäktig forntidsvarelse.
Jag bilden i gamla monsterboken bättre.
Annars tycker jag att kamorferna är nedrans härliga varelser, gillar speciellt bakgrundshistorien.

Har precis sträckläst boken, måste smälta lite intryck innan det är dags att börja arbeta... :gremgrin:

Arachniderna förde på något vis tankarna till "predalien" från Alien vs Predator.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kamorferna fula!

Kolla isåfall in illustrationen i Fenix 3/2005. Jag är inte direkt missnöjd med Kims kamorftolkning i 'Bestialiska folk', särskilt fick han benen helt rätt, och jag gillar egentligen den innovativa designen på huvudet; men jag tycker fortfarande att Björn Öberg fångade min vision lite bättre i Fenix. Där ser kamorferna smäckrare, lömskare, mer lismande och helt enkelt...ondare ut.

Det står om kamorferna att 'somliga är spensliga, men de flesta har en rätt kompakt kroppsbyggnad'. Med det i åtanke, skulle jag väl kunna erbjuda tolkningen att bilderna i Fenix respektive själva modulen representerar varsin sida av kamorfernas utseendespektra; så gamla och magiska som de är har jag inte särskilt svårt att tänka mig ens att huvudformen kan variera en hel del. Halslängden skiljer sig radikalt åt mellan illustrationerna dock; och det är kanske en smula märkligt.

Man kan också se det som två olika artisters egna tolkningar av sättet jag beskrivit kamorferna på, och intrycken de fått av min text; Kim och Björn har trots allt väldigt olika teckningsstilar. Jag gillar båda illustrationerna som sagt, men jag tänker mig själv kamorferna mer som Björns tolkning; och det är ju alla andra som vill också helt fria att göra. Och det är ju också lite av charmen med rollspel - det är inte ett visuellt medium.

Sedan vore det ju förstås inte heller kamorferna främmande att se till att faktiskt se ut som husdjur för att förleda alla de där korkade, lägre stående släktena. Intet ont anande kommer de således att bli fullständigt överrumplade när Dakhû'r-nu sätter sina världsomstörtande planer i verket. :gremsmirk:

Husdjur...med 18 i typvärde i Besvärjelse...

- Ymir, hade gärna bifogat Björns bild, men Neogames copyright respekterar jag
 
Top