Nekromanti Bestialiska Folk

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Författaren till Ödlefolket kommenterar

Mitt motargument baserades på jämförelsen av just hastigheten vilket var vad du nämde i ditt ursprunliga inlägg. Du hävdade att 50m /runda var en overkillhastighet och det vidhåller jag fortfarande att det inte är då många varelser på naturlig väg kan färdas fortare.
Jag skulle gjort det tydligare att jag syftade på en medelhastighet som var overkill. En soldisk blir inte trött och verkar inte behöva tankas. Alltså kan den hålla konstant fart.

Angående hur många som kan transporteras på en soldisk kom tyvärr inte detta med i den nedbantade versionen av texten. Jag hade dock tänkt mig dem som enmansfordon vilket jag också vill minnas framkom i orginaltexten.
Det var då för väl. Jag var orolig att ödlefolkets militärmakt hade en rörlighet motsvarande helikopterburna förband eller så.

Du är inget vidare på din research får jag lov o säga...ta o kolla in sidan 6 i Geografica Mundana eller varför inte sidan 6 i Fjärran riken.
Inte dålig research så mycket som ingen research. Tänkte att det var lättare att fråga dig var det nämndes snarare än att lusläsa ett halvdussin moduler.
Om platsen, som är i det här fallet, inte är vald av dig känns det som det faller på ditt ansvar att beskriva den på ett trovärdigt sätt. Om du från officiellt håll tilldelas en plats som inte stämmer överens med din vision, i det här fallet tropiska djungler, är det då inte lämpligare att du anpassar din vision?
Och nej. Jag anser inte att du anpassat den.

Vilket inte heller var vad jag påstod. Du skrev dock att kustklimat tenderar att kyla ner vilket inte är helt sant vilket jag därför dementerade.
Det är helt sant. Kustklimat kyler ned somrarna (men håller värmen under vintrarna) vilket ger ett stabilt klimat. De rena vattenmassorna gör det svårt att värma upp ett par isolerade öar utan att hela Blå Havet påverkas. Det hade varit något mer trovärdigt om det hade varit en plats med inlandsklimat.

Och vad det gäler varma havsströmmar, såg har det inte nämnt ett jota om att några såna skulle bidra till klimatet, eller ens existera i närområdet. Mest troligt är att det varma klimatet skulle ge upphov till varma strömmar som värmde upp andra närliggande områden.

Nej, din tolkning angående mig i detta stämmer inte.
För all del, förklara din ståndpunkt i detta då.

Jag är inte särskilt förtjust i de lösningar du kommer med på problemet och du gillar inte mina.
Jag har inte direkt kommit med några förslag på lösningar mer än lösa funderingar. Men visst, vill du ha idéer så kan jag säkert bistå. Helst hade jag dock gjort det för sisådär ett halvår sen så jag hade kunnat gnälla och skrika på dig innan saker och ting gick i tryck. :gremwink:

Skall vi vara vuxna nog att nöja oss med att konstatera att det är så?
Vi debatterar ett fiktivt klimat i en fiktiv värld bland ett fiktivt folk. Dessutom ägnar vi oss någorlunda regelbundet oss att låtsas att vi är hjältar och äventyrare i sagda fiktiva värld.
Och du vill att vi ska bete oss som vuxna?
Jag tror att det tåget har gått vid det här laget. :gremwink:

Sebastian - som inte blev förvånad över att Pendragon sågade en text han skrivit då han, och hans spelgrupp, uppenbarligen verkar ogilla den undertecknade skribenten.
Att jag ogillar dig personligen är att ta i. Vi känner trots allt inte varandra. Däremot är jag rätt skeptisk till det mesta du skrivit till Eon (vilket har hunnit bli en del).

/Joel
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad få vet...

Är att Eon är inriktat på att bli mer och mer Call of Chtulhu. Snart kommer spelet att övergå till ett T100 system. Sanity kommer vara det viktigaste härledda värdet och rollpersonerna har en genomsnittlig livslängd/spelbarhet på en halv kampanj. :gremcrazy:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Okej, jag kommer aldrig få det gjort om jag inte gör det nu, och eftersom jag tänkt göra det ändå sedan jag först öppnade den...modulen förtjänar en recension av mig. Jag har inte läst klart den eller något, men jag har läst det allra mesta och bildat mig en ganska god uppfattning. Så, here goes:

Med tanke på den fenomenala sugigheten hos 'Krigsherren' (notera att jag själv varit med och skrivit den, så övertolka inte det uttalandet) hade jag inga vidare höga förväntningar på Bestialiska Folk. Jag känner mig inte så kritisk som jag brukar vara i mitt omdöme om den; den får definitivt godkänt. Den kunde varit mycket bättre, dock; framförallt är det en väldigt ojämn modul. Somliga varelser är väldigt välskrivna och inspirerande, medan somliga andra mest känns överflödiga eller tråkiga. Det stora problemet är att prosan är ojämn och konstig; det är inte så att någon författare är direkt dålig, men vissa texter känns lite ansträngda och är överhopade av grammatiska fel; jag tror det hade blivit bättre ibland om man ansträngde sig mindre för att göra texten 'stämningsfull'. Sug på formuleringar som: "Att spela ett bestialiskt folk" - vaddå, spelar man hela rasen? Jag är inte vidare glad i formuleringen 'bestialiskt folk' överhuvudtaget, men det är ju mer subjektiv kritik. Och 'humanoida folk' är definitivt en dålig term; sedan när är inte människor och ödlefolket humanoida? Andra författare skriver mest lite för krångligt ibland, typ: "Att de kommit att kallas för ödlefolket är kanske inte så konstigt då deras humanoida utseende med fjällig hud, reptillliknande huvudform, svans och trefingrade och klorbesuttna händer sannerligen kan väcka associationen därtill" - mig veterligen innehåller meningen både ett syftningsfel (association till vad?) och ett icke-ord ('klorbesuttna'); den hade gott kunnat vara lite enklare formulerad.

Det enda jag märker av någon ny layout är ännu mindre text än förr. Eller inbillar jag mig bara det? Även om texten är mindre, märker jag inte att modulen blir mer svårläst; så det är nog bara ett uppköp. Illustrationerna är överlag bra; det finns några jag inte är så förtjust i, men det är väl mest en fråga om tycke och smak.

Nåja, vi går väl igenom texterna en och en:

Arachniderna har nämnts i Eon så länge att de väl måste ha nån slags existensberättigande, men jag tycker ändå de känns lite överflödiga. De vore koolare om det inte också fanns jättespindlar, kanske; jag hade nästan föredragit arachniderna bara, för de har en viss skräckpotential som jag trots allt gillar. Efter förutsättningarna, 'nån sorts spindelvarelser som funnits sedan Eon 1', tycker jag att texten gör ett rätt bra jobb med att levandegöra dem.

I mitt Mundana kanske jag använder dem nångång; men de känns en smula överflödiga eftersom jag redan råkat fylla deras nisch ('läskiga väsen i träskmark, typ') med mer reptillika varelser. Behöver jag något slumpmässigt skräckelement nån gång, så sure...vi får se vad det lider.

Insektoiderna känns väldigt slumpmässiga. Det är väl inget fel på texten som så; men jag tycker det känns svårt att använda dem till något vettigt. Jag gillar idén om förstenade, övergivna stackar; det är nog som försvunnet fornfolk man använder insektoiderna bäst. Deras relativa Psyke känns också passande; men jag tycker man kunde slösat mindre utrymme på att beskriva deras olika kaster; det känns hemskt överflödigt. Hur kan det någonsin bli aktuellt i en kampanj att skilja på insektoid och insektoid, annat än kanske vad gäller hovdamerna och drottningen? Drottningens psyke-sug kunde verkligen ha kännts mindre rippad från Starship Troopers.

I mitt Mundana har insektoiderna varit en slumrande, opersonlig fasa från det förgångna, som vilat i grottor i jordens innanmäte och stundtals väckts till liv av mäktig magi. Det är ganska kompatibelt med modulens version; så jag kommer nog köra på den men strunta i de olika kasten.

Kamorferna är supermegakoola, och behöver inte kommenteras vidare, måhända av uppenbara skäl. Jag hävdar dock att de borde ha Magiförnimmelse som attribut, och är besviken på att det inte blev så i modulen.

Kentaurer har jag lite svårt för; men inte på grund av modulens beskrivning av dem. Kentaurer känns mest för, well, töntiga för min smak. That being said, tycker jag modulen gör ett ganska bra jobb med att ge dem existensberättigande. Texten kunde gott varit mycket längre dock, den känns på flera ställen lite rushad; hade jag fått läsa mer av deras kultur än bara små glimtar hade jag kanske använt dem I mitt Mundana, där kentaurerna nu dock förblir mytiska varelser som egentligen utrotades av raunerna för länge, länge sedan.

Minotaurerna är jag inte så glad i. Jag hade velat tänka mig minotaurerna som stolta och värdiga varelser, såsom jag tolkade dem i 'Monster och Varelser', men nu känns de somehow bara lumpna och ovärdiga. Deras viljestyrka, som av någon anledning sänkts till patetiska nivåer jämfört med hur det var i den gamla modulen, gör sitt till för det intrycket. Våldtäktskonceptet känns hemskt överflödigt; vi har redan troll och tiraker som kan gå på rape-spree, och konceptet med en monsterras som helst saknar kvinnor (eller män) och därför måste föröka sig med sexiga små älvor typ är inte direkt nyskapande. Minotaurer blir också klart fattigare utan hovar.

I mitt Mundana kommer minotaurerna nog fortsätta att vara lite, well...mer nyanserade. Och ha kvinnor. Och viljestyrka. Och hovar.

Ulvarna är the bomb. De var koola redan i de fragment som fanns om dem i 'Tiraker', men de äger nu. Texen är en av de mer välformulerade i modulen, och lyckas trots det begränsade utrymmet både ge en god inblick i ulvarnas kultur och massor av uppslag. Det enda jag inte gillar är illustrationen; ryggen ser förvriden ut och huvudet inte tillräckligt varglikt.

I mitt Mundana är de nog precis som i modulen. Möjligtvis skippar jag biten med olika pälsfärg på olika platser; den känns lite b.

Vulfen och Ylker har jag inte hunnit läsa än, så de går fetbort så länge.

Vad gäller Ödlefolket, har jag skrivit en del redan i den här tråden. Jag är inte helt glad i dem, bland annat av det skäl som tidigare nämnts, men jag är inte heller så tänd på aztek-temat, mest för att det är så Warhammer. Å andra sidan ska jag ju bara hålla käften, givet att kamorferna är en simpel korsning av REH-ödlemän, gamla egyptier och Protoss dark templar. Å andra sidan återigen, så är det är kanske en lite mer unik mix. Å andra sidan för tredje gången, så är ju azteker kinda koola. Helt enkelt, jag är väldigt kluven till Ödlefolket. Hade deras attribut behövt vara så himla superlativa?

I mitt Mundana lär jag ändå använda dem i slutändan; jag gillar att de ändå har en stor högkultur, och ett intressant band till kamorferna. Jag lär flytta på dem; deras land är redan ockuperat av människoriket Ansale-Idon i mitt Mundana,men jag tror jag behåller aztek-temat. Soldiskarna går fetbort, men deras laservapen är...well...ändå ganska på. Kanske låter jag dem vara någon ras som drakarna för jättemegalängesedan satte att vakta tempel där elementarstenarna förvaras eller något; det hade kunnat funka och motivera deras villkorslösa drakdyrkande. Hmm...de borde haft en fraktion som gjorde revolt mot drakdyrkandet och försökte förändra deras samhälle; till prästerskapets förtret. Något sånt tema hade man kanske kunnat göra något med?

Cykloperna är väl ganska vettiga. Deras existens motiveras egentligen mest av att jargierna gillar att käka upp dem; men det är en så häftig motivation att det inte stör mig. Möjligheten att någon kultur i Mundana är så dekadent att de kan käka besjälade varelser utan några vidare moraliska kval har liksom bara aldrig slagit mig. Jag gillar att cyklopernas kultur är så väldigt primitiv. I mitt Mundana kan jag inte vänta på att ha en jargisk orgie med cyklopkött på menyn.

Nytappningen på Odjuren är också något av det bästa i modulen. Plötsligt går de från överflödiga, meningslösa reservvarelser till mystiska, inspirerande och intressanta väsen. Symbolen i pannan är såklart kronan på verket, och illustrationen är superb.

I mitt Mundana använder jag dem nog precis som de är.

Tomtarna är förstås också häftigast. Always have been. Tomteförbannelserna rular. Jag gillar att tomtarna inte förändrats så mycket från den gamla modulen; att de inte givits något tydligt band till skugglanden, utan att de får kvarstå som ett lite lekfullt element i Eons annars överförtuffade värld. I mitt Mundana använder jag dem lite av och till när jag behöver en ball filur i skogen eller nån sur typ som kastar förbannelser med humorpotential på folk, men ökentomtarna i Mûhad och 3v1ltomtarna i Kamor var nya och häftiga idéer jag så vill utnyttja.

Vättarna är väl som de varit innan; men de känns fortfarande extremt överflödiga. Vilken nisch fyller de som inte redan kan fyllas av gûrderna, liksom? (Här är jag öppen för förslag). Vättarna saknar unika, inspirerande och/eller intressanta element. Bilden är bra dock; ögonen ser klart läskiga ut.

I mitt Mundana räcker det nog med oknytt; vättarnas alla funktioner kan lätt ersättas av gûrder, dvärgar eller vad som helst.

Vad Trollen beträffar har de alltid varit en av höjdpunkterna i Eon; jag älskar att de är så obscent jävlar farliga. Texten i 'Bestialiska Folk' är i stort identisk med den gamla trolltexten, och är således utmärkt, men här finns förstås en hel del tillägg. De nya texterna har många intressanta och stämningsfulla idéer i sig, men jag kan inte komma ifrån att de nya trollraserna ändå känns rätt överflödiga. Skymningstrollen må vara en intressant idé, men de kan väl lika gärna vara vanliga Skogstroll egentligen? Spindeltrollen å andra sidan, är bara fattiga: vi har tillräckligt med spindeltema-raser redan, och de känns alldeles för lite som 'troll' jämfört med de andra trollraserna.
Troll-SLP:erna äger dock. Naug har så förtjänat en närmare beskrivning ända sedan det fantastiska 'en halv dvärg'-introt i 'Spelarens handbok'. På det hela taget är trollkapitlet förstås rätt bra, det enda ytterligare jag kan anmärka på är att jag gillade de flesta trollbilderna bättre i 'Monster och Varelser' - de här ser lite för mänskliga ut.

I mitt Mundana kommer jag förstås att använda trollen mycket som de presenterats här; det är ju ganska true till den text som grundlagt min syn på Eon-trollen. Möjligtvis använder jag Skymningstrollen i nån form, antingen som skogstroll i Skugglandet eller en egen ras, men Spindeltrollen och Istrollen känns ganska ointressanta.

Coomarorna och Melusinerna är bra i teorin; jag gillar idén om två undervattenskulturer som ligger i fejd med varandra, och coomarorna har en häftig design. Men melusinerna var häftigare när de hade två fenor, och coomarornas Deep One-tendenser kunde kanske varit lite mindre. Mest av allt, dock, är det fruktansvärt jävlar fattigt att konflikten är så onyanserad; att coomarorna är superonda och melusinerna rosafluff. Kom igen, nåt lite intelligentare kunde vi väl erbjudits?

I mitt Mundana är melusinerna mer magiska väsen, det känns som det behövs för att få deras undervattenshabitat att kännas rimligt. De få som har förekommit har varit magikunniga, och sannolikt haft något band till Pärlemorhovet i Skugglanden. Jag är osäker på om de är ambifier eller ej.
Jag vet inte om jag någonsin kommer använda coomarorna; det känns som jag saknar uppslag på hur det skulle gå till. Kanske kan de vara nån sorts tjänare till Havsdjupens Moder i Skugglandet, eller en dittils okänd, men världslig, undervattensras som kallas upp till stränderna av någon magiker för att battla rollpersonerna...mm, det hade kunnat funka. Jag blir visst redan inspirerad; så modultexten är knappast helt värdelös.


Men, när nu allt detta är klart, och intrycket av modulen ändå är relativt gott, kommer en upptäckt som ett dråpslag, och sänker intrycket ganska ordenligt igen:

Varför, varför, varför (*hålla mig från att svära*) har inget endaste av folken som presenteras i modulen något värde i Personlighet?. De är intelligenta, besjälade varelser for fucks sake, i ett par fall synnerligen sofistikerade, belevrade och civiliserade. Har de ingen chans att kommunicera vettigt med människor? Har de ingen grundchans i sociala färdigheter? Har de inga individuella personligheter? Hur f-n funkar de överhuvudtaget som samhällsbyggande varelser? Aldrig förr har mitt intryck av en hel rollspelsmodul sänkts så av en enda detalj. Inte för att 'Bestialiska folk' är dålig, långt ifrån, men det här drar verkligen ned den. Har Neogames kanske nån förklaring på hur man resonerat?

Jag föreslår att vi forumiter protesterar mot det här genom att föreslå egna tärningskoder och typvärden i PER åt de bestialiska folken. Jag skulle gett kamorferna 8 [3T6-2], som de hade i Fenix. Jag tänker mig melusinerna med nån slags överjordisk charm, så jag föreslår åtminstone 12 [3T6+2]. Minotaurerna är nog otrevliga, aggressiva och buffliga, 8 [3T6-2] kanske? Skymningstrollen är mysiga, så kanske 10 [3T6] rakt av? Och grottrollen är väl vidrigast ur alla aspekter, så säg typ 5 [1T6+2]? Tomtarna borde åtminstone ha Personlighet som människor. Nåja...det var några förslag; slutklagat för mig idag. Och till syvende och sist vill jag ändå säga, att det var jävligt roligt att efter mer än typ ett år (jag räknar inte sug-Krigsherren) få en ny Eonmodul i näven :gremlaugh:

- Ymir, tackar för sig
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

"Kamorferna är supermegakoola, och behöver inte kommenteras vidare, måhända av uppenbara skäl. Jag hävdar dock att de borde ha Magiförnimmelse som attribut, och är besviken på att det inte blev så i modulen."

Låter intressant, hur hade du tänk dig att magiförnimmelse som en attribut skulle fungera rent regeltekniskt?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Attributet MAG finns och beskrivs om jag minns rätt i Drakar (troligen därför att de vad jag förstår är de enda som har attributet i det utgivna material som finns), annars är det nog ungefär som AND skulle vara om det var baserat på Magiförnimmelse istället för Andeförnimmelse (orkar inte ge en lång och dålig förklaring).

Annars kan du ju försöka hitta hans inlägg om Inalea, där jag har för mig att det skrivs lite om det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Jag skrev lite om det i tex det här inlägget, men det är rent inofficiella tankegångar. Å andra sidan har Neogames beskrivit väldigt luddigt hur magiförnimmelse och andeförnimmelse egentligen funkar, så folk är väl fria att göra sina egna tolkningar, I guess.

I övrigt är det som Regmolar säger; attributet MAG beskrivs i 'Drakar'. Vilket är lite märkligt iofs, för jag var bombsäker på att det fanns med bland de andra alternativa sinnesattributen i någon gammal monstermodul, men det verkar det inte göra.

- Ymir, har inte gått och lagt sig än :gremsmirk:
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

<---- har inte heller gått o lagt sig än, vilket säkert är en otroligt dålig idé...

Ska ta o kidnappa drakboken imorrn när vi ska lira och se vad som står om MAG där, sen måste jag försöka övertala den onda SL att jag ska få använda det :p
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Ska ta o kidnappa drakboken imorrn när vi ska lira och se vad som står om MAG där, sen måste jag försöka övertala den onda SL att jag ska få använda det :p
Du hittar dessvärre ingen info om egenskapen MAG där då den inte fick plats i själva boken. Däremot kan du hitta den informationen här i denna tråd.

Sebastian - informerar
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Det enda jag märker av någon ny layout är ännu mindre text än förr. Eller inbillar jag mig bara det?
Nej du har helt rätt. Texten har minskats samt att den har knipts ihop mer så att den skall flöda bättre. Nackdelen/fördelen är ju då att det blir mer text per sida.

Varför, varför, varför (*hålla mig från att svära*) har inget endaste av folken som presenteras i modulen något värde i Personlighet?.
Det är svårt att sätta ut värden i personlighet på så olika folk. Allt måste då ses ur ett "mänskligt" perspektiv om man skall ha värden som går emot varandra. Exempelvis har en människa troligtvis svårt att upptäcka skillnaden på en Arachnid med hög PER eller en med låg PER. Den varelsen är helt enkelt för främmande. Fast tomten borde nog ha fått ett värde. Nåväl...

Det blir helt enkelt konstigt. Skulle ett grottroll ha 1T6+2 i PER så betyder det ju att till och med bland dem själva så blir 8 det högsta värdet. Och varför kan de inte se varandra som vackra, starka ledare eller liknande?

Egenteligen så borde ju alla varelser ha 3T6 i PER inom det egna folket och därefter ökar svårighetsgraderna när det gäller att kommunicera med folk utanför den egna rasen.

well... det är i alla fall anledningen till varför folken inte fick något värde i PER.
Just so you know.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Egenteligen så borde ju alla varelser ha 3T6 i PER inom det egna folket och därefter ökar svårighetsgraderna när det gäller att kommunicera med folk utanför den egna rasen.
Det skriver jag definitivt under på. Det borde vara mer i undantagsfall som skalan på PER är snäv inbördes för varelserna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Jag skulle tolka låg PER hos en ras som en allmän social oförmåga, även inom rasen. Till exempel ser jag gûrder som oförmögna att samarbeta med varandra och bilda egna stater, på grund av deras låga PER. De tycker helt enkelt inte om varandra särskilt mycket. På samma vis skulle jag kunna tänka mig att flera folk som inte lyckats bygga upp några stora samhällen skulle ha låg PER.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Det där är ett bra resonemang, helt klart, även om jag håller med Bobby Magikern i hans inlägg nedan. I vilket fall, tycker jag verkligen att ni åtminstone borde ha nämnt det där resonemanget i modulen, kanske med en uppmaning till varje spelledare att hantera olika varelsers PER på det sätt man själv finner bäst. Att helt sonika lämna supersofistikerade folk som kamorferna utan ett personlighetsattribut är i mitt tycke en väldigt dålig lösning.

- Ymir, ska skriva eonmaterial nu
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Bestialiska Folk, La Grande Recension

Problemet är ju att det finns mycket väletablerade raser (exempelvis kiriya) som till stor del baseras på att de har högre PER på grund av sin kultur/natur. Alltså är det på något vis redan fastställt i offentligt material att PER är ur någon sorts mänsklig synvinkel.

Fast allt kan ju ändras, dock krävs det nog en ganska stor ansträngning för att ändra detta.
 
Top