Nekromanti Besta tv serien?

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Bästa tv serien?

En riktigt bra serie som jag gillar starkt är Cosmos. I den presenterar den underbara människan Carl Sagan hur världen och allting är uppbyggt och hur utvecklingen har gått från nästan början till där vi var när serien gjordes på 80-talet.

Det är ju inte direkt något skådespel utan snarare en informationsserie i tretton delar som är ungefär en timme långa vardera.

Carl Sagan said:
The size and age of the Cosmos are beyond ordinary human understanding. Lost somewhere between immensity and eternity is our tiny planetary home. In a cosmic perspective, most human concerns seem insignificant, even petty.
/Seinet Wintermute - Dessutom har han en underbar berättarröst!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Han said:
Samurai Champloo: Anime som kombinerar samurajer och hiphop. Jag hatar normalt anime men står ut med denna.
Kan inte annat än hålla med totalt här, otroligt bra serie. Jag gillar att de driver rätt hårt med japansk populärkultur med karaktärer som "Manzo the Saw" ( *ähum*).

Cowboy Bebop har lite samma stil eftersom båda serierna har samma skapare, Shinichiro Watanabe (skillnaden är att det är scifi). Anime utöver de här två har jag svårt för.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
West Wing. Fan vilken bra tvserie det är egentligen. <3 Toby, som kidsen säger.


Storuggla, manchesterkavajer är inte tillåtna på mars
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Han said:
Samurai Champloo: Anime som kombinerar samurajer och hiphop. Jag hatar normalt anime men står ut med denna.

Fullmetal Alchemist: Anime, som kombinerar en värld med 1920-tal och fantasymagi. Första säsongen är bra, andra vill man se för att få reda på metaplotten och filmen är mest en epilog.
Ah, just ja. Två andra av mina storfavoriter.
Jag är verkligen ingen animekille. Men de där två har jag sett samtliga avsnitt av. Mja, eller, jag har ju inte hunnit med nya säsongen av Fullmetal iof. Hur som - det där är typ den enda animen jag orkar se allt av - med undantag av långfilmer. Annars bryr jag mig inte så mycket om anime. Jag har ju problem med att se en hel serie på typ 50 avsnitt, så när det börjar bli 500-600 avsnitt skiter det sig.

... Det är mest för kidsen, töcka däringa nymodigheter... :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Eftersom ingen annan verkar bry sig nämnvärt om vad trådstartaren <span style="font-style: italic; font-weight: bold;">faktiskt</span> frågar om, utan verkar se det som en "ge tips om TV-serier"-tråd, så tänker jag säga att...


...den bästa TV-serien är...




...umh. ja. Svårt att säga. Jag får nog dra till med Doctor Who, tror jag. För egen del. Det finns många bra, såklart, men få som är så bra som den - så konsekvent. Jag kollar på massor av TV-serier (har väl tjugotalet jag följer mer eller mindre aktivt), men Doctor Who är nog den jag ser mest fram emot nya avsnitt av, och saknar mest när den har uppehåll.


Och den nya säsongen började <span style="font-weight: bold; font-style: italic;">AWESOME</span>.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Polisserier

The Wire - Poliser på mordroteln i Baltimore. Utpslar sig under den tid då Baltimore var Murder Capital. En otrevlig bit av verkligheten som du tryggt kan titta på från soffan.

Homicide: Life on the Street. Baseras på samma källa som The Wire. Har bara sett första säsongen. En riktigt bra och tung serie. Många brott är tagna ur verkligeheten vilket gör det ännu mer intensivt.

Southland.Den bästa polisserien just nu. Skitbra drama, intressanta karaktärer, välgjort och med nerv.

Blue Bloods. Mesigare polis-TV för hela familjen. Perfekt att bryta av med när de riktiga serierna blir för tunga.

The Shield. Se ovan.

Dexter. Ok, kanske lite krystat att kalla Dexter för en polisserie, men den går ändå inte att klassificera, och är dessutom något av det bästa som har gått på TV.

Andra serier som inte handlar om poliser, men som ändå är kick ass:

Sons of Anarchy
Deadwood
Sopranos
Six Feet Under
The Walking Dead
Batttlestar Galactica
True Blood
Avatar (ja, den tecknade serien är grym!)
Desperate Housewives
The Tudors
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Polisserier

"Homicide: Life on the Street. Baseras på samma källa som The Wire. Har bara sett första säsongen. En riktigt bra och tung serie. Många brott är tagna ur verkligeheten vilket gör det ännu mer intensivt."

Du kan se säsong två, den är inte lång och håller samma klass som säsong ett. Efterföljande säsongen kan du glömma, då bolaget fick frispel och bestämde sig att de måste bli mer som NYPD Blue (eller vad den nu hette) för att locka tittare och plötsligt handlar avsnitten om polisernas familjesituationer och de fula slutar eller dör och deras platser fylls av modeller. Säsong ett och två är bra. Resten - ignorera.


Storuggla, pip säger citronen
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Polisserier

Storuggla said:
Du kan se säsong två, den är inte lång och håller samma klass som säsong ett. Efterföljande säsongen kan du glömma, då bolaget fick frispel och bestämde sig att de måste bli mer som NYPD Blue (eller vad den nu hette) för att locka tittare och plötsligt handlar avsnitten om polisernas familjesituationer och de fula slutar eller dör och deras platser fylls av modeller. Säsong ett och två är bra. Resten - ignorera.
Ju snyggare poliserna är i en serie, desto mer falsk är den. True Story
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Re: Polisserier

Paxen said:
Storuggla said:
Du kan se säsong två, den är inte lång och håller samma klass som säsong ett. Efterföljande säsongen kan du glömma, då bolaget fick frispel och bestämde sig att de måste bli mer som NYPD Blue (eller vad den nu hette) för att locka tittare och plötsligt handlar avsnitten om polisernas familjesituationer och de fula slutar eller dör och deras platser fylls av modeller. Säsong ett och två är bra. Resten - ignorera.
Ju snyggare poliserna är i en serie, desto mer falsk är den. True Story
Ditt argument faller på att de i CSI är så snygga. CSI är verkligheten. Brottsplatstekniker är skitsnygga, och de går alltid in före SWAT-teamet och gör farliga gripanden.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Polisserier

Vitulv said:
Paxen said:
Storuggla said:
Du kan se säsong två, den är inte lång och håller samma klass som säsong ett. Efterföljande säsongen kan du glömma, då bolaget fick frispel och bestämde sig att de måste bli mer som NYPD Blue (eller vad den nu hette) för att locka tittare och plötsligt handlar avsnitten om polisernas familjesituationer och de fula slutar eller dör och deras platser fylls av modeller. Säsong ett och två är bra. Resten - ignorera.
Ju snyggare poliserna är i en serie, desto mer falsk är den. True Story
Ditt argument faller på att de i CSI är så snygga. CSI är verkligheten. Brottsplatstekniker är skitsnygga, och de går alltid in före SWAT-teamet och gör farliga gripanden.
Undantaget som bekräftar regeln!!
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vet inte om någon nämnt den ännu men jag tycker Nikita som går nu är en väldigt stark serie. För mig så lyser karaktärernas "smärta" igenom och gör att man känner verkligen för protagonisterna. (Även för vissa av de återkommande antagonisterna.)

En annan serie jag blev mycket positivt överaskad av är Beyond the Break, en serie om ett gäng surfartjejer på Hawaii.

Såg att någon nämnde Big Bang Theory förut, gillar man den så tycker jag att man skall prova 8 simple rules.

Några andra serier jag följt genom åren (utan inbördes rangordning):
Xena
Star Trek (internt sätter jag Voyager som 1:a)
Silk Stalkings
V the Visitors
Battlestar Galactica
Sopranos
West Wing
Space: Above and Beyond
Och säkert massa som jag glömt just nu
 
G

Guest

Guest
The Sandbaggers från 80-nånting.

En inte alltför typisk agentserie om MI6/SIS. Handlar om en snubbe som chefar över MI6 enhet för specialoperationer och dennes underställda operatörer - "Sandbaggers".

Det är typ inte ett dugg action i serien och handlar snarast om politiskt känsliga operationer, trasiga privatliv och diverse annat göttigt.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Sandbaggers
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Catboots är en högt stående individ med oklanderlig moral, väldoftande hygien och hans familj är så snygg att det följer med foton av dem när man köper ramar.

Sandbaggers är superdupertipptoppbra. Det finns ingen action i hela serien (möjligen lite grann i första avsnittet när en sak exploderar) utan spänningen kommer från ovisshet, dels om agenterna kommer överleva sina uppdrag och dels om ens allierade och vänner faktiskt är ens allierade. Eller vänner.
The Sandbaggers är lite som den genomsnittliga spionserien skulle vara om den handlade om medelålders män som förblöder ensamma i Östberlin med muren i sikte. Och i fula kostymer. Rekommenderas varmt.


Storuggla, kör tåg som inte finns
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Själv föredrog jag alltid Angel framför Buffy.
Samma grund, men inte lika fjantig huvudperson, mer djup i karaktärerna och bättre röd tråd i storylinen mellan säsongerna.
En annan serie jag dels älskar och dels är en aning skeptisk emot är Fringe. Men det har fått mig fast i alla fall. Definetivt ett alternativ för den som gillar arkiv x men som inte tycker att utomjordingar måste vara svaret på alla gåtor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Mikael Johansson said:
Samma grund, men inte lika fjantig huvudperson, mer djup i karaktärerna
Uhm?

Jag tyckte snarare att de hade en mer tvådimensionell huvudperson och karaktärer som generellt inte fick utvecklas lika mycket som de gjorde under Buffy. Samt att konceptet för serien liksom gick sönder redan efter 1-2 säsonger.

Nå; Buffy var aldrig den intressanta delen av Buffy. Det som för mig är grejen med Buffy är dels symboliken, som jag tycker hanteras väl, och dels att en hel del av personerna runt Buffy faktiskt får utvecklas och förändras under serien. Det är en serie om att växa upp.

Angel är en serie om att vara en angsty vampyr i en storstad...
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Mikael Johansson said:
Samma grund, men inte lika fjantig huvudperson, mer djup i karaktärerna
Uhm?

Jag tyckte snarare att de hade en mer tvådimensionell huvudperson och karaktärer som generellt inte fick utvecklas lika mycket som de gjorde under Buffy. Samt att konceptet för serien liksom gick sönder redan efter 1-2 säsonger.

Nå; Buffy var aldrig den intressanta delen av Buffy. Det som för mig är grejen med Buffy är dels symboliken, som jag tycker hanteras väl, och dels att en hel del av personerna runt Buffy faktiskt får utvecklas och förändras under serien. Det är en serie om att växa upp.

Angel är en serie om att vara en angsty vampyr i en storstad...
+1 Håller helt med
 
Top