Nekromanti Besta tv serien?

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Ok, detta är inte -enbart- för att ni ska skrika en titel.

Jag hadde tänkt börja titta på en ny tv serie, jag har sätt väldigt få så var inte oroliga på den fronten. Däremot så är jag lite kräsen.

Jag personligen gillar inte komedi eller action. Jag vill ha en storyline, med twister och djup, har inget emot skräck/komedi/action/etc om det har bra story så klart.

Så vad är -enligt dig- den bästa tv serien? Ni får säga serier som inte jag skulle uppskatta men nämn tydligt det så skippar jag ert inlägg :gremwink:

Skriv inte bara en titel, skriv en kort beskrivning av serien också, och kanske "tror unfair gillar!" och du tror jag gillar den.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vilka har du sett redan, så vi inte alla skriker "AIRWOLF!!!" eller något.


Storuggla, svåra frågor i mörkret
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Storuggla said:
Vilka har du sett redan, så vi inte alla skriker "AIRWOLF!!!" eller något.


Storuggla, svåra frågor i mörkret
unfair said:
jag har sätt väldigt få så var inte oroliga på den fronten
ok men jag har typ inte sett så mycket mer än strö avsnitt av något, jo jag har sett drygt 4 säsonger Supernatural och sedan en drös anime serier.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Storuggla said:
Vilka har du sett redan, så vi inte alla skriker "AIRWOLF!!!" eller något.


Storuggla, svåra frågor i mörkret
Airwolf antar jag att alla har sett, no less, no more. Det är som MacGyver.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Paxen said:
Storuggla said:
Vilka har du sett redan, så vi inte alla skriker "AIRWOLF!!!" eller något.


Storuggla, svåra frågor i mörkret
Airwolf antar jag att alla har sett, no less, no more. Det är som MacGyver.
Aj, aj. Sluta slå mig!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ålrajt. Då säger jag The Shield. Den har story, ibland tar den en helt annan twist än väntat sig och Vic Mackey (huvudpersonen) är antagligen en av de mer intressanta karaktärerna på tv. Här ser du en trailer för första säsongen. Den är spoilerfri. Det finns längre trailers, men de är tyvärr inte spoilerfria för fem öre. Men vill du se en jävulusiskt bra tvserie med bra karaktärer? The Shield.


Storuggla, råstarke nilssons korvkiosk och kennel
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Stargate SG:1 : Sci-Fi serie. Mycket pseudovetenskap (och, ja, en hel del riktig vetenskap), handlar mest om amerikaner som hamnar på många olika planeter. Amerikanerna blir oftast lurade på ett eller annat sätt. Underhållande serie.

Arkiv-X: Behöver jag förklara? Sci-Fi, Mulder och Scully åker runt och hittar paranormala saker hela tiden, mest för att Mulder letar efter dom. Bra serie, som vart sämre.

Buffy The Vampire Slayer: errhm, Fantasy-äventyr/drama brukar det kallas va? Som Supernatural, men mer teenangst. Stilikon för många serier.

Dexter: Drama. Dexter är som alla andra. Han har en flickvän, ett jobb som brottsplatsutredare, god kondis.. Å, just det, han dödar folk som har dödat folk men inte åkt dit för det.

Seinfeld: Sitcom. En av dom bästa. Alltså, den bästa menar jag förstås. Handlar om.. Ingenting. Som den här förklaringen alltså! +1 för att dom sammanlänkar tid avsnitt med nyare riktigt bra, och +2 att dom inte försöker vara seriösa. Soup Nazi is a must!

It's always sunny in philadelphia: Sitcom, liknande Seinfeld, men IASIP handlar om 3 vänner och en brud. Oh, Danny DeVito spelar pappa!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hmm, jag gillar Seinfeld, men har den verkligen en story? Den har typ.. en story, och det är att George ska gifta sig. Och det varar i vadå, en halv säsong bara?


Storuggla, thats right - threadcrap!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Storuggla said:
Ålrajt. Då säger jag The Shield. Den har story, ibland tar den en helt annan twist än väntat sig och Vic Mackey (huvudpersonen) är antagligen en av de mer intressanta karaktärerna på tv. Här ser du en trailer för första säsongen. Den är spoilerfri. Det finns längre trailers, men de är tyvärr inte spoilerfria för fem öre. Men vill du se en jävulusiskt bra tvserie med bra karaktärer? The Shield.


Storuggla, råstarke nilssons korvkiosk och kennel
Jag håller med om det här. The Shield är den besta serie jag någonsin har sett. Av de anledningar som Storis skriver.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Storuggla said:
Hmm, jag gillar Seinfeld, men har den verkligen en story? Den har typ.. en story, och det är att George ska gifta sig. Och det varar i vadå, en halv säsong bara?


Storuggla, thats right - threadcrap!
Den har ju twister, i mängder
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag har fyra förslag,
Alice, en miniserie om en vuxen Alice som beger sig in i underlandet igen.

Tin Man, samma gäng som gjorde Alice och samma ide, fast för Trollkarlen från Oz.

Jekyll, modern day Jekyll och Mr Hyde. Riktigt skön.

The Lost Room, återigen Modern fantasy.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nu är ju problemet det att jag sett alldeles för få TV-serier för att kunna uttala mig om saken. Jag är verkligen ingen seriegeek. Jag har nog aldrig följt en serie. Jag kanske har hängt med i en rad avsnitt under en längre tid eller så, men jag har aldrig följt något for real.

Bästa serien är dock enligt mig The Big Bang Theory. En serie jag förövrigt just sett till att se alla avsnitt av. Man kan dock inte säga att jag följt den direkt. Snarare att jag fattat tycke, skaffat mig samtliga utkomna säsonger och klämt 3-5 avsnitt per kväll. Med andra ord väntar jag sedan länge på att säsong 4 ska bli komplett - ja, jag vill se allt på en gång. :gremsmile:

... Men jag tror att du känner till den och med tanke på din smak är den nog inte din tekopp. Hur som helst handlar den om urnördar - komedi.

Vill du däremot se en uschligt bra serie som dessutom bara är sex avsnitt ska du checka Desperate Romantics. Lyckades se typ varannat avsnitt när SVT körde den, ska dock skaffa hela och se till att se den. Den var alldeles urbra. Det viktorianska England, en hop unga konstnärer försöker revolutionera världen med sin konst och skriva in sig bland historiens mästare.
Trailer

Edit: Ändrade mina länkar från Wikipedia till IMDB istället. Lite mer seriöst kanske, plus att du kan få mer ingående info om avsnitten osv.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Paxen said:
Stargate SG:1 : Sci-Fi serie. Mycket pseudovetenskap (och, ja, en hel del riktig vetenskap), handlar mest om amerikaner som hamnar på många olika planeter. Amerikanerna blir oftast lurade på ett eller annat sätt. Underhållande serie.

Arkiv-X: Behöver jag förklara? Sci-Fi, Mulder och Scully åker runt och hittar paranormala saker hela tiden, mest för att Mulder letar efter dom. Bra serie, som vart sämre.

Buffy The Vampire Slayer: errhm, Fantasy-äventyr/drama brukar det kallas va? Som Supernatural, men mer teenangst. Stilikon för många serier.

Dexter: Drama. Dexter är som alla andra. Han har en flickvän, ett jobb som brottsplatsutredare, god kondis.. Å, just det, han dödar folk som har dödat folk men inte åkt dit för det.
... och så kan jag ju föreslå

Stargate: Atlantis: om du visar dig bli ett stargate-fan. En del av SGC med flera blir strandade i en annan galax.

Stargate: Universe: En del av SGC med flera blir strandade på ett urgammalt, övergivet rymdskepp som reser mellan galaxer. Universe har inte samma stämning som tidigare Stargate-serier, utan är mörkare, men också mer "Big Brother-drama." Ej avslutad serie.

Battlestar Galactica: människorna har blivit indragna i ett krig mot robotorna, och förlorat. Ett gammalt uttjänt stridsskepp är det enda som försvarar den flyende civila flottan, och robotorna jagar dom. Gritty, down-to-earth space sci-fi.

Firefly: Följer besättningen på ett smugglingsskepp i gritty space sci-fi.

Dollhouse: Man har i ett annars kontemporärt USA utvecklat ett sätt att programmera människor, och använder det nu för att sälja alla möjliga tjänster.

mer Supernatural, men den har du väl koll på.

Star Trek (iaf TNG, DS9, Voyager, Enterprise (dvs inte TOS - för den har jag inte orkat se); men bara om du inte bryr dig så mycket om att det är rätt låg kvalitet): Det för de flesta bekanta Star Trek-universat. TNG följer basically ett diplomat-skepp. DS9 centreras runt en rymdstation, och hotet om krig. Voyager blir stranded i en annan del av galaxen och försöker ta sig tillbaka till the Alpha quadrant. Enterprise följer besättningen på Jordens första egna riktiga space ship när de försöker finna sin plats i galaxen (innan Federationens grundande).

Chuck: Om den något misslyckade tech-support-killen som blir indragen i ett overkligt agent-drama. Tror inte att Chuck är avslutad, men jag vet inte.

Sedan kan du väl inte ha missat Game of Thrones, som nyss börjat sändas. Handlar om kampen om tronen och det yttre hotet i en pseudo-medeltida setting där fantasyn tar en bakgrundsroll (om jag inte tar fel). Gritty (med stort G, hoppas att det fortsätter så också).

Av dessa vill jag särskilt lyfta fram Battlestar Galactica, Firefly, och Dollhouse, men även Arkiv-X och Buffy the Vampire Slayer. Game of Thrones har det inte kommit så mycket av, men om de inte sjabblar bort det så blir det nog ett måste att se också.

Och så ett special mention till Heroes som handlar om mutanter med superkrafter som plötsligt börjar "vakna upp" runt om i världen. Den serien börjar sjukt bra, men blir tyvärr sämre.

Sedan finns det ett antal serier jag har hört gott om, men som jag inte hunnit se på än.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller med om Deadwood. Ha bara överseende med allt cocksucker-snack. Riktigt grisig och jävlig.

Sen vill jag tipsa om Misfits som handlar om ungdomar som gör samhällstjänst, men råkar få superkrafter. Skönt nonchalanta karaktärer. Rätt grisig den också på sitt sätt, särskilt ogenerade sexscener. :gremsmile:

Slutligen minns jag Carneval som riktigt trevlig också. Handlar om en freakshow, gott mot ont och sånt under depressionen i USA. Rätt grisig och obehaglig den med, som alla bra serier. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Deadwood, som redan nämnts. Handlar om guldgrävare, gangsters och cowboys som är otroligt jävla grova i munnen i 1800-talets USA. Kolla bara in den här scenen... där har du drama på hög nivå.
Nackdelen är att hela serien slutar abrupt utan ett tillfredsställande slut, eftersom den lades ner mitt i.

Rome. Förvånad över att ingen annan nämnt den hittills. Första säsongen behandlar Julius Caesar och hans uppgång och fall, andra säsongen handlar om Octavianus (Augustus). Intressanta karaktärer, mycket blod, sex, smuts och fula ord utan att det känns krystat eller orealistiskt. Titus Pullo för helvete!

Band of Brothers antar jag att du redan har sett. Har inte orkat beta mig igenom mer än 3-4 avsnitt av The Pacific och det var inget jag fastnade för. Dexter som också tidigare nämnts håller jag med om är bra och jag skulle vilja slå ett slag för Oz som handlar om de intagna på ett amerikanskt fängelse, där folk blir shankade och/eller våldtagna i praktiskt taget varje avsnitt. Klassikern Sopranos och den nya fantasyserien Game of Thrones håller även de mycket hög klass, se dem om du inte gjort det.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Marukusu said:
Band of Brothers antar jag att du redan har sett. Har inte orkat beta mig igenom mer än 3-4 avsnitt av The Pacific och det var inget jag fastnade för. Dexter som också tidigare nämnts håller jag med om är bra och jag skulle vilja slå ett slag för Oz som handlar om de intagna på ett amerikanskt fängelse, där folk blir shankade och/eller våldtagna i praktiskt taget varje avsnitt. Klassikern Sopranos och den nya fantasyserien Game of Thrones håller även de mycket hög klass, se dem om du inte gjort det.
Band of Brothers och Oz är pinsamt att missa. Oz kan man köpa en box för 439 på mediamarkt (finns säkert billigare) för 6 säsonger.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Twin Peaks är min favoritserie någonsin. Mord, mysterier, flumm och Kyle McLachland i en bra blandning, av David Luynch (mullholland drive) och Mark Frost (spanarna på hill street). Det märks dock att serien är gammal.


Sen är det ingen som har nämt Spartacus som är teatralt actiondrama med muskliga män och mycket naket eller Riget av Lars von Trier som levererar spöken, drama, komedi och Eenst Hugo Järdegård i sjukhusmiljö.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
True Blood: Vampyrer, varulvar och annat övernaturligt intrigerar med varandra.

Mad Men: Har inte sett, men har någonting 9.0 på imdb måste den vara sevärd.

Profit: En serie som var 15 år före sin tid. Hade den gjorts idag hade den inte blivit nedlagd efter en säsong. Handlar om en man som vill åt högsta positionen på ett företag och arbetar sig uppåt genom att likvidera sina konkurrenter.

Heroes, säsong 1: Resterande säsonger är inte mycket att hurra för.

Samurai Champloo: Anime som kombinerar samurajer och hiphop. Jag hatar normalt anime men står ut med denna.

Fullmetal Alchemist: Anime, som kombinerar en värld med 1920-tal och fantasymagi. Första säsongen är bra, andra vill man se för att få reda på metaplotten och filmen är mest en epilog.

Elfen Lied: Anime. Bisarr, blodig, barhudad.

Torchwood: Bra mycket bättre än Dr Who. Organisation som bekämpar monster som kommer från en dimensionsreva. Det som gjorde mig besatt var efter några avsnitt när jag insåg att serien handlade om vad en sådan hemlig organisation borde göra med människor. Lite som Watchmens tema. Litet varningstecken för att serien hade en dålig budget.

Couplings: Jag vet att man inte skulle föreslå komediserier, men den här serien är för bra, undantaget sista säsongen. !jeff i vrållådan är från denna serie.

Space: Above And Beyond: Vi får följa en maringrupp som kämpar mot rymdvarelser i det stora svarta. Serien lades ned efter två säsonger, tyvärr.

/Han som listat de serier som hållit honom sällskap de senaste fem åren (undantaget alla komediserier)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Bästa TV-serien är utan tvekan svenskaRapport till himlen av Ulf Malmros. Helt lysande berättelse med en dunderskön värld. <div>
</div> <div>Ett kort skutt över till de brittiska öarna ger oss världens näst bästa TV-serie, Coupling. En sitcom där varenda rad som sägs är ett dunderskönt citat. Det är härifrån Jeff i småpraten kommer ifrån. </div> <div>
</div> <div>Om vi tar en sväng över pölen till amerikatt så har vi serien Dead Like Me om en tjej som dör genom att få en toasits från rymdstationen Mir i huvudet. </div> <div>
</div> <div>Sen har skaparna av ovanstående serier rätt bra andra serier. </div> <div>
</div> <div>Ulf Malmros har även gjort Silvermannen, som är rätt grym den också. Han har även gjort "Mäklarna", som är en lite udda serie med spök-inslag. </div> <div>
</div> <div>Stephen Moffat som skapade Coupling har tagit över Dr Who, vilket i mitt tycke blivit mycket bättre sen dess. Dessutom skrev han dom bästa avsnitten i varje säsong sen rebooten börjat. Han har även skapat serierna Jekyll och Sherlock, två helt lysande reboots. </div> <div>
</div> <div>Mannen bakom Dead Like Me fick göra en annan riktigt skön serie som heter Pushing Up Daisies, om en kille som kan återuppväcka döda i 60 sekunder. </div>
 
Top