Nekromanti Best of GothCon 40!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Lightshy;n169498 said:
Av vad alla skriver låter det som att det största + är att träffa alla andra forumiter.

My bad som inte vet vem nån är utanför forumet!
Det är därför Dancon är så eftertraktat: Man vet att alla där forumiter, det gäller sen bara att luska ut vem som är vem =)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Lightshy;n169498 said:
Av vad alla skriver låter det som att det största + är att träffa alla andra forumiter.

My bad som inte vet vem nån är utanför forumet!
Om du vill ändra på det här i framtiden, rekommenderar jag att du går ner i indierummet på framtida gothcon och går fram till främsta person och frågar "är du en forumit?"

Ingen av oss brukar vara elaka och vi alla blir glada över att träffa nya forumiter i köttrymnden
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lukas;n169525 said:
Om du vill ändra på det här i framtiden, rekommenderar jag att du går ner i indierummet på framtida gothcon och går fram till främsta person och frågar "är du en forumit?"

Ingen av oss brukar vara elaka och vi alla blir glada över att träffa nya forumiter i köttrymnden
Nja, simplaste är nog att fråga någon av oss med arrangörs bricka vilka som är Forumiter så kan vi introducera dig för de forumiter som är närvarande.

Med andra ord de som är arrangörer i Indierummet är även forumiter. :)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Det hela började med en bilresa med Stockholmskartellen. Allt gick bra, fast vi spelade sönder den lille aphuvudhögtalaren och till alla medresenärers stora sorg blev det inget Kristet Utseende i Jönköping. Som ni vet om ni läst Dantes redogörelse så åt vi en usel lunch på vägkrogen vid Brahehus och Dante fick en gratis semla på en mack utanför Skärblacka. Vi virrade också sedvanligt bort oss lite grann när vi kom fram till Göteborg.

Puben var som vanligt trevlig och jag var som vanligt dålig på att mingla runt men jag hade trevligt ändå. Kul att lyssna på Järnringarna upphöja sig själva till gudastatus.

Jag följde inte med övriga giftdrickare vidare från puben eftersom jag i sista stund hoppat på ett Coriolispass på fredagsmorgonen med Debbie, Caspen med minion och Vildkatt. Det passet kom jag nästan i tid till efter en hastig och stressig hotellfrukost.

Coriolis var kul tyckte jag och det var ett scenario av klassisk modell med ett övergivet rymdskepp som skulle undersökas. Jag spelade en dumdristig kurtisan som litade kraftigt på sin förföriska charm. Regelsystemet kändes som en lite mer uppstyrd version av M:0 med vaga Fateinfluenser (det fanns så kallade mörkerpoäng som SL kunde använda till något ungefär motsvarande Fates compels). Inte helsåld riktigt men det blir spännande att se hela spelet sedan. Settingen är ju riktigt mysig i vilket fall.

Sedan gick jag till Indierummet och hälsade på alla där hastigt innan jag drog upp en stund till Spelmakarrummet. Trevligt och trångt som vanligt. Köpte faktiskt ett par spel från Mylingspels förvånansvärt fina indielåda, det blev något av Ron Edwards (s/lay/w/me heter det tror jag) och Zombie Cinema. Funderade på Sorcerer och/eller Spione men de kändes som för tjocka böcker.

Sedan spelade jag först en snabb omgång av Last Stand med chrull och gizmo där vi var i en stuga omringad av zombies. Sedan spelade vi mer ordentligt zombiespel i form av en omgång Zombie Cinema. Det var första gången jag testade det och det känns som ett riktigt bra spel som jag gärna spelar fler gånger.

Resten av kvällen gick åt till en riktigt fin omgång Hillfolk med Gnomvid, Korpa, Ymir och gizmo. Jag gillar verkligen mycket med Hillfolk. Allt är inte perfekt men man får en väldigt bra känsla för sin rollperson och det här med att dras emellan sina dramatiska poler funkar jättebra för mig. Vi fick till ett fett drama med en hövding som utmanades om makten men vann tillbaka den genom att stjäla, bokstavligt talat, den rivaliserande klanens gudar. Jag spelade krigarinnan Spjutspets som slets mellan ambition och heder. Mycket blev riktigt fint med det passet och vi fick till en finfin dramatisk kurva.

Sedan var det tillbaks till hotellet och sova. På lördagen blev det inte några dirty hippie games utan bara lite OSR-grejer. Först Epistlar och Elände, chrulls grymma Into the Odd-hack där man spelar småkriminella lycksökare i 1700-talets Stockholm. Spelade ex-matrosen Magnetiske Movits, som med en stulen båtshake drev omkring på gatorna i Stan (det heter ju såklart inte Gamla Stan på 1700-talet) och utförde magnetiska uppvisningar för kopparslantar (han var ”lätt magnetisk”). Det fälldes kommentarer som att ”när ska Slussen rivas egentligen, den är ju uppenbart underdimensionerad för den här mängden vagnstrafik”.

Sedan speltestade vi nya regler till Lamentations of the Flame Princess. Jag var lite orolig över dessa efter att ha läst lite som Raggi skrivit på G+ där det verkade som att han ville öka på regelmängden en hel del men det hade jag inte behövt vara. Det var längre ifrån B/X-grunden men väldigt smidigt. Lite mindre niche protection och klasser och mer fokus på grundegenskaper. Inga spell levels längre (så eventuellt behövs ny lista på spells). Känns i vilket fall lovande.Vi kan väl hoppas på en ny regelbok kring 2020 tidigast om man känner Raggi rätt.

Någonstans fick vi in ett pass Wilding Tales också, det gillade jag mycket. Perfekt spel mellan längre spel eller om man har lite tid över.

Sedan blev det inget mer spel utan ut på stan för att inmundiga mat och dryck. Det blev mindre av det förra och mer av det senare och sedan var det ju dessutom någon usling som snodde en timme av oss under natten men jag vaknade ändå hyfsat utvilad på söndagen redo att köra oss hem.

Hemresan började alldeles utmärkt, vi lyssnade på kazooorkester och spelade Lasers and Feelings och hade det allmänt mysigt. Men sedan skramlade det under bilen och efter att ha stannat på en mack i Linköping såg vi att någon plåtbit lossnat under bilen. Jag och Stövelkatten i egenskap av ansvariga körkortsinnehavare kröp och krälade under bilen och fick fast plåtbiten med en rulle silvertejp. Ja, faktiskt – silvertejp. Dante hjälpte till genom att dricka kaffe och röka, chrull genom att live-facebooka vårt sorgliga bilmekanikerlajv. Vad vår fripassagerare Toste gjorde vet jag faktiskt inte. Silvertejpen höll i alla fall hela vägen hem så vi behövde inte övernatta i obygden.

Jag ser tillbaka på ett sedvanligt trevligt Gothcon. Det blir bara trevligare för varje år. I år höll jag – trots att det kanske inte märktes – faktiskt mitt löfte till mig själv att spela lite mer hippiespel och lite mindre med Stockholmskartellen.

Tyngsta spelpasset: Hillfolk ändå
Största besvikelsen: 3 små rums öppettider och lasagneutbud!
Bästa inköp: Zombie Cinema
Hade gärna spelat: Den Yttersta Domen och Montsegur
Snyggast namnskylt: Xhakhal
Bästa puben: GC-puben (sorry 9:ans ölhall och 3 små rum)
Värsta blåsningen: den förlorade timmen sista natten
Mest skräckfyllda ögonblicket: när jag en kort stund kontemplerade att behöva övernatta i Linköping
Alfabetssoppa eller Kulf? Svårt! Men jag älskar 20-talsgrejen så det blir alfabetssoppa! Ja , jag vet – radikalt!
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
kloptok;n169540 said:
Snyggast namnskylt: Xhakhal

Alfabetssoppa eller Kulf? Svårt! Men jag älskar 20-talsgrejen så det blir alfabetssoppa! Ja , jag vet – radikalt!
Aw, yiss och aw, yiss, resp.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Nu vet inte jag om detta är gjort. Men hade det inte varit kul om vi som är med på forumet fixade en forum-knappnål med forumnamn och verkligt namn att använda på olika konvent och sammankomster?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Lightshy;n169578 said:
Nu vet inte jag om detta är gjort. Men hade det inte varit kul om vi som är med på forumet fixade en forum-knappnål med forumnamn och verkligt namn att använda på olika konvent och sammankomster?
Det har varit prat om det, men det har inte blivit av.
Mycket troligt eftersom det är svårt att veta vilka som dyker upp samt att tryckar knappar kostar. Att trycka upp en knapp per person är troligtvis inte någon större kostnad, där emot lär man få trycka upp en ny knapp inför varje konvent eftersom folk kommer glöma sina knappar hemma.

Har personligen funderat på att skaffa en knapp-maskin för att kunna göra knappar på plats. Men då dessa kostar en del så är det inget jag har prioriterat att lägga mina pengar på. Där emot blir det lite liv föreningen wrnu och den börjar få upp en ekonomi så kan det mycket väl bli tal om att införskaffa en knapp-maskin till föreningen som man sen kan ha med sig ut på konvent.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag hade snyggast namnskylt för att jag fick en sådan där plastficka på DanCon och bara skapade litet snyggt innehåll till den. Konkurrensen var inte hård.

Tidigare har en i kanalen #rpgonline skapat små buttar med folks nick på, men de blir så små.

För referens är detta hur min namnskylt ser ut nu, i plastfickan Dante skaffade:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13171364/Permanents/namnskylt.jpg
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Vicotnik;n169585 said:
Det har varit prat om det, men det har inte blivit av.
Mycket troligt eftersom det är svårt att veta vilka som dyker upp samt att tryckar knappar kostar. Att trycka upp en knapp per person är troligtvis inte någon större kostnad, där emot lär man få trycka upp en ny knapp inför varje konvent eftersom folk kommer glöma sina knappar hemma.

Har personligen funderat på att skaffa en knapp-maskin för att kunna göra knappar på plats. Men då dessa kostar en del så är det inget jag har prioriterat att lägga mina pengar på. Där emot blir det lite liv föreningen wrnu och den börjar få upp en ekonomi så kan det mycket väl bli tal om att införskaffa en knapp-maskin till föreningen som man sen kan ha med sig ut på konvent.

Tja skulle inte WRNU kunna ha en shop där man kunde köpa sådana knappar? och möjligtvis WRNU t-shirts
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Xhakhal;n169591 said:
Jag hade snyggast namnskylt för att jag fick en sådan där plastficka på DanCon och bara skapade litet snyggt innehåll till den. Konkurrensen var inte hård.
Jag tycker förresten att det är EXTREMT orättvist att du fick det priset, när jag var den enda som bar sitt forumsnamn i T-Shirt form.
Huff.
:)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
gizmo;n169615 said:
Jag tycker förresten att det är EXTREMT orättvist att du fick det priset, när jag var den enda som bar sitt forumsnamn i T-Shirt form.
Huff.
:)
Ja här har ju något brustit i rutinerna för det är ju korrekt att en namnskylt som samtidigt är en tröja är svårslaget. Jag lägger härmed officiellt till utmärkelsen "Bästa namnskyltströja" och ger den till gizmo. Viss konkurrens från Bunny, som dock missförstått och hade en namnskyltströja med sitt alias i verkligheten istället för sitt forumnick. Eftersom det här är ett ämne som verkar röra upp känslor vill jag också uppmärksamma fina namnskyltsinsatser från Hellzon och Nordnordostgänget.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Jag var även mycket imponerad av Cissi, som hade CISSI på bröstet och GLOBAL MODERATOR på ryggen. I t-shirtform!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
gizmo;n169615 said:
Jag tycker förresten att det är EXTREMT orättvist att du fick det priset, när jag var den enda som bar sitt forumsnamn i T-Shirt form.
Huff.
:)

Tja om jag skall ha mitt forum nick på en t-shirt så skall jag alltså ha en bild på mig själv.
Det känns ganska narcissistiskt även för mig
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Lukas;n169463 said:
Min konventsrapport :
[- - -]
Så klockan 9 på lördagsmorgonen så var jag inbokad att spela western med Cissi, Marco, en oforumit och en som tydligen bara hängde på Eonforumet (jag minns tyvärr inte ditt nick). Jag gillade verkligen scenariot, men kände att vi var mycket för fokuserade på att klara uppdraget för min smak och hade gärna sätt mer rollspelande oss emellan, man jag var för trött och hungrig (borde ha ätit frukost) för att egentligen orka bidra så mycket själv,. Hur som helst så var det en mysig spelomgång.
[- - -]
LordTengel heter jag. :grin: För övrigt instämmer jag helt i din sammanfattning av spelandet. Och Cathleen MacGee tycker fortfarande att din rollperson var sällskapets enda gentleman.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Xhakhal;n169640 said:
Jag var även mycket imponerad av Cissi, som hade CISSI på bröstet och GLOBAL MODERATOR på ryggen. I t-shirtform!

Tyvärr var konventslokalerna för kyliga för att jag skulle visa den för fler än er. Det var långärmat som gällde. :) <3
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Xhakhal;n169640 said:
Jag var även mycket imponerad av Cissi, som hade CISSI på bröstet och GLOBAL MODERATOR på ryggen. I t-shirtform!
Det missade jag helt. In fact missade jag hela Cissi.
I så fall tar jag tillbaka mitt påstående.
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Ok. Best of, alltså! Mitt femte Gothcon blev väldigt bra. Fick soffbesök av möpmikro-nörd som jag älskar och vi drog till konventet fredagsmorgon för att få i ordning Ne01. Med oss hade vi ofantligt massa terräng, tennisbollar och Västspel-lappar. (Vårt tema är Västspel -Spel i väst, så vi har skaffat oss västar eftersom vi är götlaborgare.)

Efter kaos, oreda, oreggade medarrangörer så drog två spelgrupper iväg för att köra rollspel Morwhayle och Maskinarium. Till slut fick vi upp brädspel som Uffe släpat dit och stoppat på tennisbollar på alla stolar för att dämpa ljud. Under tiden körde vi en omgång Stone Age. I vår spelhåla(gamla stabsrummet, som vi ärvt) kördes X-wing. Tyvärr försov sig spelledaren som skulle göra Space Hulk, men tja det är tonåringar inblandade och då händer sånt. ;)

Vid tolv började kortspelarna droppa in och det blev både Magic och Star Realms. Vet inte om de körde Epic som tänkt. Sedan drog två bord igång Ticket to Ride och vårt tidsschema kändes rätt välplanerat.

Vid fyra var det dags för mig och min sambo att haka på rollspel och vi spelade Kol och Stål med ett trevligt gäng från Boden/Västerås. Vi hade lagom kul. Det var inte tråkigt, men inte ett Gunnar -äventyr. Vi tog oss fram, sköt lite, blev insnöade och tog oss fram igen. Ingen skräck, mer ett lagom mysäventyr. Plus för extra flavor på karaktärsbeskrivningen, det gillade jag. Minus för att alla i gruppen inte tyckte den behövdes. (hint, det gjorde den.)

Lördagen blev hektisk och pga jobb så dök jag upp vid två och såg barnrummen knökade men vi hade nu fått extra tillskott av ljuddämpande väggar och filtar. Mycket skönt för trötta öron. Spelhålan fylldes med figurspelare, figurmålare och varulvar som ville överleva natten.
Vi hann prata med Kosta och Nisse på Fria Ligan och jag köpte målarboken till Järn.

Vid åtta var det prisutdelning och Emma och Alex delade ut pris till våra yngsta styrelsemedlemmar (12 o 14), tillika spelledare, som spellett Maskinarium och Ensamma Vargen innan på dagen. Efter det blev det fina fyrverkerier och sen drog vi mot Dr Avskyvärd där fina Kulturkrock gjorde en väldigt trevlig musikal. (Jag brukar använda en del av ensemblen som spelledare till vårt läger så de är extra vettiga människor, jag lovar.)

På lördagen drog vi med oss hem en övernattande köksgrunt som sålde korv hela konventet, det var en trevlig bekantskap att återse sen Prolog och Knutpunkt där vi setts förut.

Söndagen var lite seg men efter lite letande fick vi ihop ännu en omgång Spindelkungens piratpyramid-återkomsten, och en del Star Realms blev det innan vi plockade ihop barnrummen för det här året.
Jag är nöjd över att vi haft 65 inskrivna besökare. (Ifjol var siffran 90, men då skrevs småttingarna i lekrummet in. Det gjorde vi inte i år. Tror vi alltså gjort en ökning på antal besökare, i alla fall ingen minskning.)

Nästa år vill jag besöka indierummet. Det verkar hända en del magi där och hemma får vi aldrig till en Hillfolk-grupp så har abstinens sen vi sist fick avsluta det projektet. Var ÄR indierummet? Är det som room of acquirement i Harry Potter? Man hittar bara dit om behovet finns?

Tildr: best of var det fina glaspriset som ska stå i Västspels spelhylla på Hisingen. Vi är väldigt glada.
 
Top