Nekromanti Best of GothCon 40!

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,113
Location
Göteborg
Bland allt som hände på GC XL var det två rollspelsarrangemang jag deltog i, och båda får tummen upp. Men det finns ju alltid förbättringsområden, så lite konstruktiv kritik:

Mutant Maskinarium. Vi hade nog roligast åt byggandet av våra robotar. Det var faktiskt det bästa systemet hittills i År Noll-serien. Sedan var själva äventyret... litet väl lätt? Vi blev klara före utsatt tid. Efteråt tänkte vi att det kanske var meningen att vi skulle spelat mer på den existentiella krisen, eftersom det inte var så mycket bevänt med de yttre hoten? Fast i så fall borde man byggt in några triggers för det.
Kanske är det i själva verket ett introscenario till den inkluderade kampanjen? Det skulle förklara att det var en liten mjukstart.
Nåväl, vi fick i vilket fall mycket utrymme att rollspela våra småtokiga robotar, så kul hade vi!

Zalaria Nightbourne (o.s.v.) Bra karaktärer i en intressant miljö. Här fick vi stressa för att hinna med den planerade finalscenen, men det berodde mest på att vår SL glatt improviserade runt alla dumma idéer vi hittade på istället för att styra in oss på rälsen - och det var fine by us.
Det jag kan undra om miljön är... OK, vi är på Mars år 1889 och det är något steampunkigt - men vi spelar alltså INTE "Space: 1889"? Jag tänker att man kunnat undvika en del huvudkliande bara genom att situera det 1892 eller så.
Jag kände heller inte att infodumpen i början om historik och politik tillförde så mycket, vi hade gott kunnat starta in media res och fått sådana detaljer ifyllda när vi behövde dem.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Gothcon ligger för långt bort, i en för stor stad, är för kort och alldeles underbart.

Jag började konventet med min första Gothconpub. Mycket trevligt folk, god öl, söt hundvalp (vad var grejen med vovven?). Jag rymde när ölen och hörselskadan samverkade för att se till att jag inte tog in mer, men Shaguliterna ska ha en eloge för en lagom musiknivå som inte störde. (Eller alltså, var det någon musik? Jag hörde ingen och det var jag nöjd med.)

Men själva konventet alltså. Min vana trogen pingpongade jag mellan butikerna och Indierummet. Det blev iallafall...
ett parti The Quiet Year (Kanske med Axel Widén? Ytterligare en forumit avbockad i så fall.),
två rundor Fiasco med varierande mängder nybörjare (Helvilt. Systemet är ju sådär, men antagligen är det något med genren som får även nybörjare att släppa loss),
Last Stand (jag dog),
Daughters of Verona (ett spel för snabbtänkta människor, jätteroligt men jag kan ha suttit som en död fisk i slutet medan roller flyttades om varannan sekund.),
Nerver av Stål (Naziguld! Mordiska boxare! Hämndlystna femme fatales! Jazz!)
Dramakortleken (SVT diskbänksångest the RPG.)
Dream Askew (alla fick ångest)

...och Wildings. Jag kan ha glömt nåt, stäm mig i så fall. Allt utom Fiasco och The Quiet Year var nytt, det får vi se som en godkänd konventsskörd. Bockade av några oträffade forumiter också.

På söndagen blev det lootande i butikerna och Dr Avskyvärd (klart man går på musikal på spelkonvent) innan jag skulle med tåget hem.

Tack alla rara människor i Indierummet, det var roligt i år med.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Åh, och just det! I kategorin "bästa rollpersonsnamn" på GothCon XL vill jag nominera Razorwire Quesada. Han var skeppets elektriker, och medverkade i vår kärlekstriangel i Utpost.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
wilper;n169147 said:
Det var alltid bättre förr. Dessutom var vi yngre och vackrare då.
Förr i tiden var jag både ung och vacker. Nu är jag bara vacker.

Och det var inte bättre förr. Det är sämre nu.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har lärt mig att:

Hotell är bättre än skolgolv.

Butikerna är inte som när man började åka - en oändlig källa till skatter - utan mer tre olika rum med exakt samma utbud. Jag minns när det gick att köpa typ Monstret som slukade Stockholm eller en t-shirt med Lobo på. Men så har de också spelmakar-torget att konkurrera med så de kommer ju tex inte fronta några svenska rollspel.

Spelmakartorget är oändligt mycket proffsigare än sist jag var på GothCon för ca fem-sex år sen. Alla är där. Alla är glada.

Rollspelspass står och faller på spelledaren. I Western hade vi en otroligt lyhörd och kompatibel spelledare, samtidigt som äventyret i sig också var i alla fall bra (hur bra är ju svårt att säga utan att ha läst det) det blev konventets stora vinnare för vår del.

Gratis kaffe? Vad? Hur? Men muggen är ju... Bah! Nymodigheter! Jag köper en mugg i alla fall.

Att åka på konvent varje år med full grupp för att spela rollspel är inte något jag vill göra varje år, fem år var lagom paus. Annat är såklart om jag skulle åka av annan anledning.
 

Gunnar

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
8
Mitt GothCon var annorlunda, sällan har jag sett så lite av konventet som i år. Mest hängde jag i Rollspelsutvecklarrummet och pratade om Mord till middagen. Allt med en liten overklig känsla då jag hämtat lådorna på torsdagen och började sälja dem på fredag morgon. Fick enorma mängder positiv feedback och sålt mer än jag kunnat drömma om. Tar det som en stor komplimang hur många som köper det på mitt namn och ännu större att de som varit rollspelsansvariga på något konvent är de som drämmer till och köper hela kittet.

I helhet hade jag ett underbart GothCon, hann spela mindre än jag velat med mina egna barn, men hade bra sällskap uppe i Södras Aula och massa folk som gav glada möten.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
Kul i korthet:
Terra Mystica-turneringen, blev förstås utslagen direkt. Men tycker jag hävdade mig ganska bra ändå (bättre än förväntat iaf).

Diskutera speldesign i brädspelskonstruktörsrummet (och även vinna Världsregeringen över makarna själva).

Watch the Skies, så jävla kul! Alla som inte var med missade något (som fan).

The Last Stand med Lukas, Vicotnik och Max Raven hade väldigt hög mängd kul i förhållande till tiden det tog.

Alltid kul att köpa nya spel.

Fick speltesta ett av mina egna spel på tåget hem.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,441
Kul i korthet:
Terra Mystica-turneringen, blev förstås utslagen direkt. Men tycker jag hävdade mig ganska bra ändå (bättre än förväntat iaf).

Diskutera speldesign i brädspelskonstruktörsrummet (och även vinna Världsregeringen över makarna själva).

Watch the Skies, så jävla kul! Alla som inte var med missade något (som fan).

The Last Stand med Lukas, Vicotnik och Max Raven hade väldigt hög mängd kul i förhållande till tiden det tog.

Alltid kul att köpa nya spel.

Fick speltesta ett av mina egna spel på tåget hem och fick vettig input.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Krille;n169434 said:
Förr i tiden var jag både ung och vacker. Nu är jag bara vacker.
Ålder enligt födelsebevis gäller inte för forumiter vet du väl? Vi har alla mer eller mindre samma ålder och det mäts inte i siffror.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Min konventsrapport :


Gothcon må ha haft 40års jubileum i år, men för mig var det fem års jubileum.
Resan började en torsdag på Stockholmcentral, där SJ lyckades skapa en mycket förvirrande situation på plattformen genom att ha planerat att två olika tåg skulle stå på samma spår samtidigt och flera gånger byta vilket av tågen som skulle stå före det andra.
Men när det väl hade lösts så kom jag iväg, Tåg resan var ganska lugn och skön och SJ valde att ge mig valuta för mina pengar genom att ge mig 40min extra på resan.
Väl framme i Göteborg blev jag uppmött av Indierumsansvariga Vicotnik och Genesis, och vi tre tog oss ut för att äta middag. Undermiddagen provade vi setupen till Genesis sword and sorcery spel vars namn jag inte kommer ihåg. Här föddes konceptet med Insektsvättar, Som var för coot för att slösa på en setup som vi inte skulle spela så vi lovade varandra att få in dem i något av spelen vi skulle spela på konventet(detta visade sig svårare än förväntat).
Vi drog vidare till Puben och där var det lika trevligt som det brukar vara, det är kul att det nu blivit ett antal människor som jag har som tradition att prata med på puben, som jag inte ser någon gång mer på hela året (jag vet inte ens deras namn).
Efter Puben checkade jag in och tog i sista minuten beslutet att spendera natten på Genesis soffa istället för att sova på ett konventsgolv (varför jag ens övervägde golvet kan man ju fundera på).

Så Fredag drog vi tre som sov hos Genesis (jag tror jag glömt att nämna att Genesis minion Kim också sov där) till konventet pigga och glada, och vi alla tre drog direkt till indierummet för att börja rollspela. Jag hamnade i att spela Lasers And feelings med Bunny, och två oforumiter. Det var ett charmigt litet spel fyllt med referenser till ett band jag gillar.
Efter det fick jag prova Last Stand vilket var ett 15min långt spel och förvånats värt roligt för den längden. Vi spelade hassansins som gjorde sitt sista stand emot mongolerna. Min rollsperson överlevde genom att vara sjukt feg och typ lägga sig ner i gyttja spelande död.
Sedan blev det dags för det som skulle visa sig vara konventshögpunkten i år, när jag, Bunny och två oforumiter som inte hade spelat den är typen av spel, körde Svart av kval (Förmodligen Sveriges bästa rollspel), Vi spelade en setting som får beskrivas som en blandning av Jane Austen och Ivanhoe och som sedan slutade i ett rent shakespeareiskt blodbad.
Det var folkmord på alla människor som bodde i provinsen, och borde slper och spelarkaraktärer rök som flugor (tror det bara var en levande person kvar på vår relationkarta i slutet).
Den här omgången var så fantastisk att de två oforumiterna bjöd Bunny och mig på middag efteråt i utbyte mot ett löfte att vi skulle spela ihop igen direkt efter maten.
Så efter matten spelade samma fyra plus en ny oforumit fiasko i en omgång som handlade om ungdomar som spelade rollspel, Självfallet sysslade de rollspelarna med rituella djuroffer och planerade att offra sin klasskamrat. Vi hade också en oerhört obehaglig scen som handlade om incest. Nu är Fiasco verkligen inget favoritspel, och jag hade inte världen bästa omgång nu heller, men jag uppfattade det som de andra spelarna hade väldigt roligt så det var ju kul att kunna hjälpa dem ha en bra omgång.
När spelet tog slut så hade Kim och Genesis fått vänta en stund på mig och de borde var ivriga att få sova lite, och de tog nyheten att vi var tvungna att gå upp tidigt morgonen efter förvånansvärt bra.

Så klockan 9 på lördagsmorgonen så var jag inbokad att spela western med Cissi, Marco, en oforumit och en som tydligen bara hängde på Eonforumet (jag minns tyvärr inte ditt nick). Jag gillade verkligen scenariot, men kände att vi var mycket för fokuserade på att klara uppdraget för min smak och hade gärna sätt mer rollspelande oss emellan, man jag var för trött och hungrig (borde ha ätit frukost) för att egentligen orka bidra så mycket själv,. Hur som helst så var det en mysig spelomgång.

Sedan fick jag prova Hillfolk med Bunny, Gnomevid, Man mountainman och en av oforumiterna ifrån dagen innan. Det var en trevlig omgång när jag tyvärr kände att jag lyckades håll mig utanför mycket av de fina dramat som de andra karaktärerna fick syssla med. Istället blev min karaktär mer av en supportroll, vilket ändå ledde till att jag fick några köttiga scener, så jag skall inte klaga.

Sedan lyckades jag inte få ihop en spelgrupp till it´s complicated vilket såhär i efterhand kanske var bra för trött var jag, Men istället fick jag prata en stund med Nässe och sedan Max raven, Vicotnik och vimes. Vi fyra spelade sedan en omgång last stand där vi spelade stormtrooper som gjorde sista sista stand emot Ewoker.

Sedan blev det söndag och vi förlorade en timme, vanligtvis brukar jag inte orka spela något på söndagarna, men eftersom jag inte fått spela med varken Genesis eller Vicotnik (och bara spelat last stand med kim), så valde vi fyra att dra en omgång nävar av stål tillsammans. Vi gjorde en jävla bra omgång i tanke på hur trötta vi alla var. Och jag är imponerad över hur bra det spelet fungerar och fångar noir genren. Jag känner att jag bara måste spela det här någon gång jag är pigg.
Jag spelade en femme fatale roll vilket är den typen av roll jag alltid brukar misslyckas fatalt med, men genom att spelsystemet är såpass genialiskt som det är så begränsade min misslyckande en hel del.
Sedan på hemresan visade det sig att borde Vicotnik, Vimes och en minon till mig skulle åka på samma tåg, så vi valde att sitta i restaurangvagnen tillsammans och spela lite spel och prata. Det var mycket mysigt och trevligt.

Så allt som allt hade jag ett otroligt trevligt konvent, och jag är mycket glad att jag åkte ner i år,
Så tacka allesammans som hjälpte till att göra det här till ett riktigt bra år.







Eller så tar vi den korta versionen:

Spel jag spelat mest: Last stand
Forumit jag spelat mest med: Bunny
Forumit jag är mest tacksam till: Genesis och hans soffa
Hur många koppar te jag druckit: Tappat räkningen
Gothconloot: Järnstridslek och årets western scenario
Coolaste koncept jag inte fick ha med i spel: insektsvättar
Bästa spelupplevelse: Svart av kval
Största image-förstörare: när Vicotnik pratade om en annanaspaj han gillade att baka
Bästa nya spel: Nävar av stål
Bästa Lukas: Jag
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hände det något speciellt i samband med att Gothcon hade jubileum?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
PAX;n169483 said:
Hände det något speciellt i samband med att Gothcon hade jubileum?
Fyrverkeri och tårta, lite extra mycket prisutdelning tror jag. De hade en GothShop med en del XL-saker. Guldtryck på muggen istället för bara gult. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Men det här var ju Best of-tråden ja... nå, ett par höjdpunkter från fredagen då:

Inledde konventet med att spela Coriolis med Caspen, VildKatt, Kloptok och Caspens +1. Lite av en throwback till förra årets Synbaroum-gäng. Vi hade väldigt trevligt, klämde på reglerna och pangade lite. Planen från mitt håll var att snatta lite av all pepp, energi och entusiasm som Caspen har och jag skulle säga att det lyckades ganska bra. :)

På kvällen spelade jag Montsegur 1244, Last Stand och The Wildings. Montsegur är en gammal favorit och jag tyckte vi fick en bra omgång där vi hamnade på en bra balans mellan ingående investering och resulterande drama. Tror jag ska skriva en bloggpost om spelet/omgången för jag har tydligen inte nämnt det på Nor Bannog.

The Wildings var riktigt intressant. Ett minispel som jobbar med hårda begränsningar i hur mycket man får sväva ut (på din tur får du säga en eller två meningar). Tyckte vi fick ihop en riktigt läcker liten story och jag var väldigt glad att jag hade det där esset att lägga på slutet så att jag kunde få tussa ihop min och Kims roll på slutet istället för att den senare skulle dö. Adam+Black 4ever.

---

När det gäller forumitmorsningar för året så hejjade jag ordentligt på pappa, Fiktionslek och Blasphemy, och morsade på en massa gamla bekanta med olika smidighet. Det var rätt många spelvänner från Umeå som var på plats i år, men jag såg knappt till dem. Ett par av dem träffade jag först som på söndag, men det tycker jag är helt okej. Vi kan ju ses i fjärran nord.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Av vad alla skriver låter det som att det största + är att träffa alla andra forumiter.

My bad som inte vet vem nån är utanför forumet!
 
Top