Nekromanti Best of GothCon 40!

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
En tråd att dela med sig av de bästa och roligaste händelserna från i år!

Kom igen!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Plus:
Spelade 5 fördömda hen (fallen reich) mutant maskinarium och klockan klämtar för kastor (symbaroum). Bra spelledare och helt ok scenarion. Fick även hälsat på Fria Ligan.

Minus
Missade Indie-rummet och live-sändningen med Vi spelar rollspel.

Hade även varit kul att prata med Nässe om Oktoberlandet och Podcon, men var för tidigt vid Ligans monter.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Var på GothCon för första gången. Fick snackat med ett helt gäng olika spelskapare men mest med Järnringarna och Kosta från Fria Ligan.

Spelade Westernscenariot "Det torra landet" och Coriolis "Det döende skeppet". Bägge passen väldigt roliga men Coriolis var i en klass för sig.

Överlag var Gothcon en väldigt trevlig upplevelse, hoppas på att återkomma fler gånger.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Jag har just spelat ett pass Wicked Archipelago med oraklet City-States of Venus. Vi var trötta men härdade ut och belönades med en i slutändan riktigt läcker berättelse som verkligen tog fyr efter att maktbegäret väcktes (av en annan spelare) hos min rollperson som var kungens oäkting och telepat.

Dagen började med Mutant: Maskinarium som också var en riktigt trevlig upplevelse. En trevlig spelleddare som både visade upp spelet och anpassade sig efter hur vi i gruppen spelade. Jag blev väldigt förtjust i min rollperson, kompanjonroboten Marissa XPB-333.

Also: kramar, sushi och konstig nästan-glass. Det är fint att vara på GothCon. Nu ska jag gå och lägga mig istället för att knappa på mobilen i en korridor.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Krille;n168937 said:
Vi är på GothCon. Vi har inte tid att läsa nåt ämlans forum.
Med tanke på hur många likes du verkar få, så ser det ut som abstinensen av att inte ha koll på forumet kickar in hos en hel del av er.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Väldigt trevligt för mig som kände mig lite ensam på kvällen att gå till indierummet och träffa trevliga människor!!! Kändes bra att hälsa på Joel och Lukas och Bunny och alla andra :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Minirapport:

+ puben, antagligen trevligast någonsin, på grund av många trevliga samtal med gamla och nya bekantskaper (däribland Järnringet-folket som var mycket kul att få sätta ansikten på); det känns verkligen som om alla var där
+ min korta sväng i rollspelsmakarrummet där jag bland annat fick en intressant pratstund med Fiktionslek och min Terone-fan (jag har inte så många) Nässe. :)
+ diverse andra middagar och ölanden

- min oförmåga att släpa mig till indierummet för att spela något, och den här gången även för att ens säga hej, insåg jag efter ett tag
- min ungefär lika stora oförmåga att åstadkomma några som helst resultat i magicturneringarna jag spelade
- att jag inte köpte något mer spännande än nya grundboxen till M0.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Dimfrost;n169022 said:
+ min korta sväng i rollspelsmakarrummet där jag bland annat fick en intressant pratstund med Fiktionslek och min Terone-fan (jag har inte så många) Nässe. :)
Men vi som finns är JÄVLIGT hardcore! ????
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Tredje föreställningen av Doktor Avskyvärd, på lördagkvällen. Då var publiken både som flest och som mest taggad!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
För Skepnad Studios var mötet med Joe Dever särskilt lyckat: Fejjan-länk.
För egen del hade jag sjukt roligt när jag spelade det pinfärska äventyret Det Torra Landet till Western IV.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag som inte har så stor erfarenhet från tidigare år. Hur står sig årets konvent mot tidigare år?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det var alltid bättre förr. Dessutom var vi yngre och vackrare då.

Men det var ett gott con. GothCon har en mall de följer, och de har fått snits på den. En förutsägbar upplevelse i det rent administrativa och organisatoriska. Vad gäller arren så är det ju inte GothCon som kör dem (i allmänhet) utan besökare.
 

Axel Widén

Veteran
Joined
3 Nov 2015
Messages
15
- Att vi inte fick spelledare till vårt inbokade Coriolis-spelpass. Besvikelsen var stor.

+ Att vi hade skitkul med The Quiet Year i Indierummet istället, och snabbt blev uppringda av arrangörer som haffat alternativa lediga rollspelpass åt oss - bra hanterat!

+ Att spelleda Simon Engqvists Tempelvakt-äventyr till Svavelvinter med ett gott gäng rollspelare från Jönköping.

+ Att allt funkade så bra med podcast-inspelningen av Vi Spelar Rollspel. Stort tack till alla som kom <3 Jag var mycket nöjd!

+ Att hälsa på en massa roliga och intressanta människor som jag bara mailat med tidigare :)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tillbaka i ett påsklovstomt hus i Stockholm efter ett sedvanligt trevligt GothCon.
Som vanligt började det redan på skärtorsdagen med roadtrip med Stockholmskartellens skönaste dumskallar. I Klinga fick jag en gratis semla och vid Brahehus åt vi kosmos sämsta vägkrogsmat. Ät aldrig där.

Väl i Göteborg installerade vi oss på vänliga Hotell Lorensberg, som ger rabatt till GothCon-besökare, innan jag tvingade mina färdkamrater till en stärkande promenad i snålblåsten till 9:ans ölhall på Andra långgatan där vi provade Poppels nya påsköl och åt god mat för att utplåna minnet av Brahehuseländet.

Sedan var det dags för Shaguliternas utmärkta GothCon-pub, som alltmer kommit att bli den svenska rollspelsindustrins största branschträff. Helmgast, Järnringen och Fria ligan var där, liksom många trevliga människor från Rollspel.nu (som jag inte vågar nämna vid namn då min milda namnafasi och prosopagnosi garanterat gör att jag skulle glömma någon). Jag hade även passat på att bjuda in Orvar och Jimmy som skulle vara på GothCon för att berätta om Äventyrsspelboken. Ohyggliga mängder trevel uppstod. Under kvällen passade Helmgast på att lägga upp de skissomslag jag gjort till Kult-kickstartern och jag blev först sjukt nervös, och sedan lugnad av alla positiva kommentarer jag fick.

Spel spelade: 0
Ego: 5

Fredagen tillbringades som dagar efter att man haft ohyggliga mängder trevel brukar tillbringas. Dvs. med huvudvärk och kaffe. Min vana trogen beskrev jag mest en triangel mellan kafeterian, Indie-/OSR-rummet och butikstorget. Var tionde meter fick jag stanna för att hälsa på någon jag kände (och förhoppningsvis kom ihåg namnet på). Trappan upp till butikstorget på fjärde våningen var en rejäl egoboost då ungefär varannan reklam-rollup som kantade den visade något som jag formgett eller layoutat eller på annat sätt varit inblandad i. Av Järngänget fick jag Järn-målarboken »Färg« samt en fin färglagd fotoutskrift av teckningen av mig som finns med däri. Hos Orvar och Jimmy fick jag signera Äventyrsspelböcker. Hos Järnringen lovade jag att köpa hela deras Symbaroumkonventspaket extra allt. (Och blev lite ledsen när jag kom att tänka på att bara för ett år sen stod Anders Lekberg där bakom bordet, sprudlande och entusiastisk som alltid. Och nu finns han inte mer.) Hos Spelfrakt var jag den förste att använda deras praktiska konventspakettjänst – köp en massa spel och få det hemskickat i stället för att släpa det i bagaget. Fiffigt. Helmgastarna hade passat på att tapetsera hela konventet med påminnelser om kickstarterkampanjen så vart jag än såg fanns där loggan jag ritat. (Vanligen är jag väldigt självkritisk och brukar alltid vilja ändra någonting efter att jag släppt ifrån mig en logotyp – men Kult-loggan gör sitt jobb, är tydlig på långt håll, och dessutom tycker jag att den är snygg.) Under Äventyrsspelbokföredraget fick jag tillfälle att visa upp mig för lite nya människor, vilket ledde till fler boksigneringar. Kvällen avslutades med »spelmakarmiddag« på en närliggande Bishop’s Arms, med många av Sveriges tongivande spelutgivare närvarande. Skrönor drogs, idéer bollades, komplimanger gavs, branschskvaller avhandlades. Trevel.

Spel spelade: 0
Ego: 17

På lördagen spelade jag faktiskt spel! Med ungefär samma personer jag spelar med i Stockholm, och ungefär samma spel. Först ut var Into the Odd-hacket »Epistlar & elände« där man spelar löskefolk i 1700-talets Stockholm. Vi återförde en kultistkniv till någon som vi inte hade en aning om ifall han var den rättmätige ägaren eller ej. Inte heller brydde vi oss. Sedan saboterade vi för en snustillverkare för att en annan snustillverkare skulle bli kgl. hovleverantör. Efter vegolunch på Tre små rum, samt infriande av mitt löfte att köpa Symbaroumpaketet, var det så dags att testspela de nya Lamentations of the Flame Princess-reglerna. Vi fick sällskap i gruppen av en ung kvinna som visade sig vara från mina hemtrakter. Vi gjorde vårt bästa för att introducera henne för OSR-spelstilen och samtidigt bete oss som folk. Jag kilade ifrån en stund för att beglutta speltidningen Fenix prisgala. Järnringen och Fria ligan överöstes med priser. Välförtjänt såklart, men jag hade hoppats att mitt nya favvospel Järn skulle få åtminstone någon liten utmärkelse. Till min förvåning och glädje vann Äventyrsspelsboken pris för bästa rollspelsrelaterade bok 2015.

Spel spelade: 2
Ego: 41

På söndagen gick jag bara runt och sa hej då till folk, glömde att handla en t-shirt av James Raggi och att crowdfunda Oktoberlandet. Sedan packade vi in oss i vår lånade Ford Focus och börnade hemåt. Jag råkade nämna att The Temple City Kazoo Orchestra existerar, så stora delar av hemresan spenderades med att googla efter och lyssna på kazoo-covers av varierande kvalitet. Vi spelade även ett snabbt parti »Lasers & Feelings« och räddade solsystemet från rymdpiratinvasion genom att hindra rymdpiraternas kungdrottning från att få tiotusen likes på Spacetagram och pga. detta bli så emodeppig att hen övergav alla invasionsplaner. Vägkrogsskadade tog vi inga chanser utan käkade på Max i Jönköping där vi såg unga män helt ogenerat gå omkring ekiperade i Soldiers of Odin-hoodies. Beklämda fortsatte vi vår färd mot civiliserade trakter. Det gick sådär. I Linköping lossnade en grej under bilen och det tillbringades en stund på en bensinstation med att lappa ihop bilen med silvertejp. Jag hjälpte till genom att dricka kaffe och röka en cigg. Tejpen gjorde sitt jobb och vi kom hem utan att något annat lossnade.

Spel spelade: 3
Ego: 32 (och sjunkande mot normalnivå)

Stort tack till årets konventsarrangörer för ett gott Con!
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Åkte ned på fredagen med tre söner samt den äldstes grabbens flickvän. Mötte upp med kompisen Johan på plats, gjorde en förstasväng i spelmakarrummet och pratade med Symbaroumskaparna,införskaffade Spelarens Handbok till Symbaroum till lillkillens stora lycka eftersom jag fick med en affisch på hans favoritmotiv i regelboken.:)

Provade många snabba spel hos SARZ, testade Mutant-kortspelet ett klart köp när det är klart. Tittade runt på figurspelen i ett varmt och svettigt Vasa och försökte mig på en andra sväng i spelmakarrummet men det var så trångt så jag gav upp det.Avslutade dagen med att prova spel som var under utveckling (olklart vem som anordnade det).

Lördagen inleddes med att jag spelledde Det döende skeppet till Coriolis, det blev lite mer Firefly än skräck med det blev lyckat ändå. Sedan gick jag till Landala och snackade med några kompisar i 40K turneringen, för att åka hem till påskmiddag vid fyratiden.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad skulle GothCon kunna göra för att ta ytterligare kliv framåt till nästa år?
 
Top