Bespoke ttrpg?

Quadrante

Grisbonde
Bespoke är ett ord som verkar trenda just nu och spiller över ifrån skräddarsydda kläder till andra hantverk. Få av oss är obekant med spel och äventyr som anpassats för spelgruppen och en del har spelat eller skapat egna spel. Så, vad är styrkan i och förtjusningen med att anpassa till en specifik grupp och vad är fördelen med att inte göra det. Spela ”off-the-shelf ttrpg” istället för det specialtillverkade?

Jag förstår inte helt frågeställningen här (eller snarare: jag är inte helt bekant med begreppet bespoke). Är det Hemmabyggen vs. Köpeäventyr som ska diskuteras?

Jag förstår inte helt frågeställningen här (eller snarare: jag är inte helt bekant med begreppet bespoke). Är det Hemmabyggen vs. Köpeäventyr som ska diskuteras?

Bespoke (fancy word for) = skräddarsytt (i de flesta fall) i alla fall något som direkt anpassats till den tänkta användaren. Anpassat så det passar personen eller tagits fram för just denne (vilket oftast är samma sak).

Så ja. I stort sett hemmabygge vs köpebygge. Om hemmabygget är gjort för den/dem som ska spela det och inte bara hemmabyggt för byggarens skull.

Typ …

Förstår.
Jag upplever det som att köpeäventyr anses fult hos somliga, att Riktiga Spelledare alltid skriver eget eller bara utgår från en äventyrsplats. Men jag ser egentligen ingen motsättning, hittar jag ett köpeäventyr som jag tror kommer funka med min grupp så kör jag det, ibland skriver jag eget och ibland är det mer spelardrivet. Beror lite på dagsformen och vad vi är sugna på.

Sen ska det ju sägas att jag väljer köpeäventyr som jag tror är i linje med gruppen, så de är ju handplockade, om än inte skräddarsydda (säger jag, men man spelar ju sällan äventyr till punkt och pricka, jag gör nog alltid små ändringar för att det ska passa min grupp).

handplockade, om än inte skräddarsydda (säger jag, men man spelar ju sällan äventyr till punkt och pricka, jag gör nog alltid små ändringar för att det ska passa min grupp).

Kan jag känna igen mig i (även om jag oftast skapat eget). Har känslan att allt man har/gör anpassas till dem man spelar med.

Edit. Jag har definitivt inte anpassat spel/regler/äventyr efter dem som spelat, utan efter hur >jag< vill spela och spelleda. Så det har varit omsytt och skräddat efter mig, inte spelgruppen. Därmed inte sagt att deras spel och önskemål lämnat mina beslut opåverkade, de har definitivt format hur det blev och vad som blev kvar.

Last edited:
Jag föredrar köpeäventyr. Men jag tycker det är en viktig uppgift för SL att anpassa köpeäventyret till RP:na och deras förflutna. Det duger inte att säga "I förra äventyret var ni visserligen en grupp övernaturliga utredare som hade löst ett fall på Sri Lanka, men nu har ni allihopa på något vis blivit cirkusartister i Tjeckien".

Edit. Jag har definitivt inte anpassat spel/regler/äventyr efter dem som spelat, utan efter hur >jag< vill spela och spelleda. Så det har varit omsytt och skräddat efter mig, inte spelgruppen. Därmed inte sagt att deras spel och önskemål lämnat mina beslut opåverkade, de har definitivt format hur det blev och vad som blev kvar.
Hm. Jag har definitivt hoppat äventyr just eftersom jag vet med mig att det inte kommer flyga med gruppen. Men ja, allt filtreras ju genom mig, så det handlar ju först och främst vad jag är sugen på, gruppens preferens är dock en parameter.

Föredrar köpesäventyr för att det är kortare väg till målet (att spela) eller av någon annan anledning?
För egen del: det finns så många äventyrsförfattare som är bättre än vad jag är, eller som skriver saker som jag inte kan skriva, så det hade känts konstigt att ignorera dem.

True. Så det är dumt att ignorera. Men vi kan nog konstatera att specialskrivna inte är finare än anpassade äventyr. Fyller nog bara olika behov (och förhoppningsvis är det spelarnas).
Menade alltså inte att du påstod det, det är mer en attityd man stöter på ibland - att det är klåparaktigt att spela äventyr som andra skrivit.

Back