Beskriv ett typiskt Kult-äventyr

Jag uppfattar en konsensus om att RP är en blandad skara av folk som befinner sig i en nedåtgående övernaturlig spiral. Deras centrala aktivitet är att dra runt på stan medan det regnar, varvid de snubblar in i något underligt?
Förvånansvärt koncist och korrekt.

Sen är det mycket kedjor och sexanspelningar ovanpå det.

Jag har bara spelat Kult en gång, men så här verkar det funka:
Du är en sexmissbrukare som rymt från en anstalt, men istället för att bli jagad av poliser och soc-medarbetare ser du fåglar runt varje hörn. Drickat du beställer på den lokala baren smakar konstigt och när du går ut från krogen är du i fel stad. Troligtvis fel dimension också. Du går tillbaka till anstalten och konfronterar din psykolog (som nu har tentakler och T100+3 ögon, also meat hooks) med en uzi, och rymmer sen ner i kloakerna. Där du lite ger upp och har sex med kletet som täcker väggarna.
Just det, jag glömde påpeka att det regnar.

Grejen med Kult är att om du spelar en session och bara är på ytan… Har du inte spelat Kult. För Kult är inte urban fantasy, det finns ingen maskerad och det är ett spel där du är en tillfälligt generad gud, man kan vandra in i helvetet om man hittar en tillräckligt brutal klassklyfta och man måste mörda fuckers på flera punkter i rymdtiden samtidigt vilket är varför man måste knulla en hund så att ens mentala balans blir värre.

Exempel från när vi spelade Svarta madonnan:

Jag är inlåst i en cell, men eftersom jag är en konstnär med magiska krafter, fingermålar jag en manshög kroppsöppning på cellväggen i blod och avföring. Den öppnar sig som en vagina dentata med armeringsjärn som tänder, och jag kan slinka ut.

(Detta var efter att oroade medrollpersoner upptäckt att jag slutat ta min schizofreni-medicin.)

Den här tråden får mig att bli väldigt sugen på att 1) spela Kult, 2) skriva klart äventyret till mitt Kulthack så jag kan spelleda det och 3) skriva klart mitt Kulthack. Synd bara att jag har en miljon saker som har högre prioritet.
Och vidare, 4) skriva fler äventyr baserade på idéerna i den här tråden :D

Om man ska gå enligt Mauerfall så finns det några steg:
  1. Man spelar människor som sett konstig skit men som befinner sig i den vanliga världen.
  2. Man börjar utsättas för olika avsteg från verkligheten och måste brottas med att man själv har svårt att acceptera det.
  3. Man accepterar det och gör cool magi men det får jobbiga konsekvenser som body horror eller att nån blir fångad för evigt.
  4. Det börjar bli jobbigt att världen omkring glömmer bort en och ens eget minne blir opålitligt.
  5. Man börjar fucka med tid och rum och inser att man redan har fuckat med tid och rum och att det är därför man är här.
  6. Man färdas regelbundet till andra världar och skalar bort mer och mer av ens identitet tills man inte längre har några rötter kvar i världen.
  7. Man ger sig ut i världar bortom vad som rimligen kan porträtteras i spel.
Edit: Steg 5.

Last edited:
Den här tråden får mig att bli väldigt sugen på att 1) spela Kult, 2) skriva klart äventyret till mitt Kulthack så jag kan spelleda det och 3) skriva klart mitt Kulthack. Synd bara att jag har en miljon saker som har högre prioritet.
Tråden får mig inte att vilja spela Kult för att pelledar och tärningar och äventyr och allt det där, men den får mig lite att vilja skriva ett spel inspirerat av det. Problemet är väl att jag på GothCon tvangs konfrontera det faktum att typ alla mina spel har sexregler, och det här känns inte som att det skulle hjälpa till att balansera min portfölj …

Tråden får mig inte att vilja spela Kult för att pelledar och tärningar och äventyr och allt det där, men den får mig lite att vilja skriva ett spel inspirerat av det. Problemet är väl att jag på GothCon tvangs konfrontera det faktum att typ alla mina spel har sexregler, och det här känns inte som att det skulle hjälpa till att balansera min portfölj …
Det är lugnt, de flesta jurisdiktioner har faktiskt sexregler.

Det tycker jag absolut att du ska göra! Det jag pysslar med är ett lite OSR:igt take på Kult; det skulle vara kul att se ett Genesisfriformskt också. (Även om originalspelets äventyr egentligen mest är friform, eftersom Gunilla och Michael enligt egen utsago föredrog det framför reglerna de skrev, om jag minns saken rätt.)

1. Man skapar karaktärer med helt fantastiska bakgrunder, alla är weirdos och halvgalningar och för alla karaktärer tänker man "shiiit, den här personens story vill jag verkligen följa!"
2. Man börjar spela något helt orelaterat, karaktärerna hoppar, bokstavligen eller symboliskt, på ett tåg eller tunnelbana och vallas sen genom en story som inte har något öht med deras mörka hemligheter att göra och lämnas sen med något halvtrött avslöjande som ska kännas som storyns klimax, när vi alla mest sitter och vill se hur rollpersonen som var utnyttjad sen barnsben och nu halvnykter heroinist och grungebandsfrontfigur tvingas möta sina gamla demoner (bokstavligt och symboliskt).

För mig var Kult rollspelet som lovade så mycket men som totalt släppte löftet och bara levererade roman efter roman i äventyrsform. Idag skulle det vara rätt lätt att plocka upp första boxen och spela något vettigt med det, att faktiskt plocka upp det där första löftet och spela för att komma till mötet med demonerna och ett klimax som handlar om val och utfall mer än avslöjande av prepp. Började till och med skriva ett eget litet kapitel för Kult som strukturerade upp hur sådana förberedelser skulle kunna se ut, tänkte posta dem till någon julkalender för flera år sen, men stannade till lite men blir då och då väldigt pepp att plocka upp det igen...

Last edited:
Jag har bara varit spelare i en Kult: Illusionens fångar-kampanj, men den var rätt fri från de sexuella inslag som nästan verkar obligatoriska kring ett Kult-spelbord. Har en liten fördom om att Kult är lite... edgelordigt. Men jag tror att den fördommen hade omkullkastat om jag väl läst in mig lite på spelet, eller rentav spellett det.

Jag har bara varit spelare i en Kult: Illusionens fångar-kampanj, men den var rätt fri från de sexuella inslag som nästan verkar obligatoriska kring ett Kult-spelbord. Har en liten fördom om att Kult är lite... edgelordigt. Men jag tror att den fördommen hade omkullkastat om jag väl läst in mig lite på spelet, eller rentav spellett det.

Jag tänker hävda att har exakt så mycket edge som du tror. Men på ett sätt där det förtjänar det och gör bra saker med det!

När spelet var nytt fanns inte begreppet edgelord. Men det var faktiskt precis det intrycket som gjorde att jag aldrig tog reda på någonting närmare om Kult.

Tycker ärligt talat inte vet är så speciellt edgy alls, det enda sättet som du förtjänar det är väl att du är första svenska rollspelet som tog inspiration från modernare skräck. Är Hellbound Heart / Hellraiser edgelordigt? Att folk ligger och tar droger sker väl i typ varenda berättelse om människor som på något att tar avstamp i att vara människa?

Jag har också en prototyp på ett spelledarlöst kult liggande som ska bli av att speltestas nån gång.

(Skriver jag här för att öka chansen att det faktiskt blir av att det blir testat)

Last edited:
Back