Nekromanti Besök hos tiraker

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Hallå!

Jag håller på att konstruera en kampanj till mina spelare.
Den ska vara på ön där så många tiraker bor (ni fattar vilken jag menar... ändrar då jag kollat upp). De ska vara där av en icke namngiven orsak, troligtvis handelsresa eller liknande.

Där kommer de vara i vildmarken, och se ett par halvmaffiga monster (förslag?), som halvt håller på att mörda en tirakhona. De räddar henne och hon tar med dem till sin by för att vara snäll (hon och några av de andra tirakerna pratar deras språk) (Skulle det stämma, skulle en tirak stå i tacksamhetsskuld till människor)
Där stannar de, bor med de andra tirakerna, ställer upp i deras lekar och försöker bli accepterade av dem...

Vad tror ni? Jag är så pass trött så att jag inte orkar spinna vidare på detta inatt.

Har ni några förslag på vad som kan hända eller vad de skulle kunna göra?
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Tror du menar ön Takalorr och ja, jag tror att tiraker är så pass funtade att de känner igen en vänligt sinnad person om personen i fråga räddar livet på en. Givetvis kommer de andra tirakerna att finna detta mycket lustigt, varför skulle dessa svagluktande veklingar lyfta ett finger för en tirak? De har säkert en baktanke. Många manliga tiraker kommer nog även att bli svartsjuka på människorna som räddat livet på henne, det är ju ett riktigt bra sett att impa på någon. Tror speciellt att de kommer att utmana dessa svagluktingar på diverse tävlingar (läs: våldsamma påhitt). Allt från att tugga spindel till att göra räder mot andra stammar och obeväpnade jakter. Har människorna riktigt otur kommer det att lida så långt att tirakmännen beslutar sig för att göra slut på dem. Trots att deras matriark (den räddade tirakkvinnan) förbjuder dem att skada hennes räddare.

Så, djungeljakter efter farliga krokodiler, stora ormar och nätspinnande jättespindlar. Plötsliga överfall mot omgivningen och riktigt manlig gyttjebrottning :gremsmile: För att inte glömma alla belöningar de får om de klarar av sina utmaningar, tänk vilken mäktig känsla att accepteras som en i gänget! Som att bli indian efter att ha tjänstgjort i kavalleriet eller något. Att se deras mindre civiliserade kultur med förståelse och uppleva den. Ja, nog lan det bli spännande alltid. Uppdelning av jaktbyten kring segerelden, omplåstring efter skador och all prestige som uppstår mellan människa och tirak. Ska man dra det riktigt långt så har jag för mig att människa och tirak kan få avkomma tillsammans. Eller så är jag bara knäpp, trött och pervers. Beror lite på hur länge människorna stannar, kanske tvingas de att stanna av stammen, eller trivs bättre där än i civilisationen? Det är upp till spelarna. I vilket fall, låt dem lära sig lite vildmarksfärdigheter av självaste Takalorrs mest härdade jägare, så att de om de vill kan komma hem och skryta med att vara minst lika skillade som Steve Erwin (eller vad han heter) eller crocodile Dundee.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Ska man dra det riktigt långt så har jag för mig att människa och tirak kan få avkomma tillsammans
Står det inte i tirakboken att det inte kan uppstå avkomma?
Därför håller jag mig till det.

Många av dina ideer har jag tänkt på... Några är nya.
Men jag gillar spindelätandet
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Det är möjligt att det gör det, som sagt, jag är lite luddig. Men jag är säker på att en människa levde öppet tillsammans med en tirakkvinna i Asharien. Så svartsjuka kan du gott spela vidare på :gremsmile:
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Så kan det säkert vara, men ingen avkomma...

Det kan inte bli nån avkomma för Maktha tröttnade på tirakernas spridning efter hennes grotttroll hade skapat 2 nya raser (Trukkher och Tiraker).

/DarkoMystico e ett coolt namn :gremwink:
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Det är möjligt att det gör det, som sagt, jag är lite luddig. Men jag är säker på att en människa levde öppet tillsammans med en tirakkvinna i Asharien. Så svartsjuka kan du gott spela vidare på
Så är det, vilket hela Asharien ser snett på.
Föröka sig kan de inte men jag menar, människor och tiraker liknar varandra, kanke en gensam förfader långt bakåt i tiden?
(beror ju på vilken skapelsemyt man kör på, själv gillar jag inte den med troll och gurder...). Om man som sl vill ha "halvtiraker" så är väl detta inge omöjligt...
Personligen skulle jag se det kul
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
en sak man kan göra om man vill att halvblod ska vara möjliga men väldigt ovanliga är att låta andelen vanställd avkomma och antalet missfall vara väldigt hög vid "rasöverskridande relationer " (det där lät inte bra vad kna man säga) och sen låta avkomman vara steril.

Lijat - som ville få denna halvt of topic iden ur sig
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Mjo, eftersom de inte är en tirak/människo-unge (berode på mammans ras/art) så kan ju kroppen stöta bort det befruktade ägget i 95% av fallen eftersom deras kropp uppfattar det som något fel, vilket i sin tur leder till megasvåra slag för att se om kvinnan blir gravid. Som när man sätter in AB-organ i någon med 0-blod i transplantation...


Silvervarg gillar det här med korsning av raser ;P
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Man kanske skulle lägga in en liten skit som är ett halvblod som skapades via gudomlig kraft eller så.

Funkar det med... men vad för intresse en gud skulle ha i ett "halvfolk" kan vara svårt att komma på, att spelare/spelledare tycker det är coolt räcker inte som enda anledning enligt mig.
Dock skulle det vara tufft med barn mellan typ mahktah-andar och tiraker, iaf tron på dem. Tiraker som speciellt stora, starka och krigiska sedan födsel (såpass att tom tiraker reagerar på det) kan ju anses vara Binderakks barn av resten av tirakerna.
Att ha ett sådant barn kan ju ses som en står ära och att vara sådan kan ju vara bättre. Dock lär sådana vara ovanliga..

Silvervarg tror nog han hamnade lite väl OT
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Får mig att tänka på... (OT)

Tror du menar ön Takalorr och ja, jag tror att tiraker är så pass funtade att de känner igen en vänligt sinnad person om personen i fråga räddar livet på en. Givetvis kommer de andra tirakerna att finna detta mycket lustigt, varför skulle dessa svagluktande veklingar lyfta ett finger för en tirak? De har säkert en baktanke. Många manliga tiraker kommer nog även att bli svartsjuka på människorna som räddat livet på henne, det är ju ett riktigt bra sett att impa på någon.

...då jag spellede DFSH. Jag tog med en ganska rolig twist.

Fast det blir en spoiler då jag anar att det finns en del där ute som inte spelat det äventyret än och jag vill ju inte förstöra för någon.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Rollpersonerna räddade livet på schamanen i Madrakkors stam (denne blev anfallen utanför byn då rollpersonerna anlända) som en belöning bestämde då schamanen att rollpersonerna (som tack för att de räddade livet på honom) skulle få delta i den månatliga befrutkningsritualen (ja...ingen av dem spelade tirak). De kunde liksom inte heller tacka nej då det skulle ses som en förolämpning. Det hela slutade med att en av rollpersonerna vann (spelaren gick verkligen in för det hela och jag tyckte det kunde vara en rolig twist på det hela så han fick vinna), dessvärre så spelade jag inte särskilt mycket på svartsjuka för de andra tirakerna (vid närmare eftertanke spelade jag inget alls på detta, oerfaren som man var då, vilket jag ångrar nu :gremfrown:). En annan nackdel är ju att det inte blev lika tydligt hur gûrderna i byn hade förändrats (fräckare och så som de hade blivit) då de inte vann. Ja jag vet att det inte går ihop med det officiella om tiraker men sådan är jag </font></td></tr></table>
 
Top