Berättande och när dåliga saker händer

Troberg

Sinister eater
Jag hade en diskussion om designprinciper och designmanifest kring min spelvärld Heroica ( http://troberg.synology.me/generica/Generica/Heroica/Index.html ) med ChatGPT. Det är en mörk, brutal och hård värld, och någonstans i den diskussionen så ställde jag följande fråga (notera att jag här inte specifikt pekade ut D&D, utan mer spelstilen, samt att det inte handlar om "bättre eller sämre" utan mer "analys av skillnader):

Give me a comparison between the Heroica model and traditional D&D style fantasy storytelling, from a moral/ethical viewpoint. Elaborate, but try to still keep it concise.

Den gav mig då följande svar:

Heroica vs. Traditional D&D Fantasy
A Moral and Ethical Comparison

1. How Violence Is Framed

Traditional D&D–style fantasy treats violence as a primary gameplay loop. Enemies exist to be fought, death is frequent and reversible, and killing is morally neutral so long as the target is designated “hostile.” Ethical weight is minimized by abstraction.

Heroica treats violence as a moral act with consequences. Killing works — but it removes someone from the world permanently, creates grief, retaliation, and memory, and reshapes the social landscape. Violence is a choice, not a background process.

Difference:
D&D abstracts harm to preserve momentum.
Heroica preserves harm to preserve meaning.

2. The Moral Status of Enemies

In traditional fantasy, moral clarity is often outsourced to categories: evil races, monstrous types, bandits with no interiority. This enables guilt-free violence by design.

In Heroica, enemies are people first. They have cultures, incentives, and constraints. Antagonism arises from systems, fear, scarcity, and power — not destiny.

Difference:
D&D simplifies morality for playability.
Heroica complicates morality for honesty.

3. Consequences and Memory

In D&D, the world largely resets. Towns recover quickly, NPCs are replaced, and reputations are shallow or optional. Ethical cost is short-lived.

In Heroica, the world remembers. Death leaves absence. Actions alter trust, reputation, and future possibilities. Moral debt cannot be cleanly paid off.

Difference:
D&D prioritizes continuity of adventure.
Heroica prioritizes continuity of consequence.

4. Player Agency and Responsibility

Traditional fantasy often shields players from ethical burden: bad outcomes are rare, reversible, or framed as unavoidable. Moral discomfort is minimized to keep play light.

Heroica places responsibility squarely on the players. There are no perfect solutions, only trade-offs. Choosing violence, mercy, or inaction each carries cost.

Difference:
D&D protects players from moral weight.
Heroica trusts players with moral weight.

5. The Role of Suffering

In traditional fantasy, suffering is often cosmetic: it motivates heroes but rarely lingers. Innocents are protected by narrative convenience.

In Heroica, suffering is meaningful but not gratuitous. Bad things may happen to good people to establish stakes, define villains, and reveal systems of harm. The ethical purpose is clarity, not shock.

Difference:
D&D avoids discomfort to maintain tone.
Heroica accepts discomfort to maintain integrity.

Ethical Bottom Line

Traditional D&D fantasy is morally comfortable because it is morally simplified.
Heroica is morally heavier because it refuses simplification.

Heroica is not darker because it enjoys cruelty.
It is darker because it insists that actions matter, people matter, and violence leaves scars.

From an ethical standpoint, Heroica is less evasive, more accountable, and ultimately more honest — even when that honesty is uncomfortable.

Som sagt, det handlar inte om vad som är bäst, utan mer om två helt olika stilar. Jag tycker dock att det är en väldigt intressant diskussion.

Tar man för lätt på våld och andra dåligheter? Hanterar man det slentrianmässigt och konsekvenslöst? Eller ska det vara verklighetsflykt? Vilket ansvar har man som "berättare/SL"? Hur ska det spelmässigt kännas att döda någon? Osv.

Stort ämne, plocka vilken bit ni vill och diskutera.

Visar en del på att AI är inte så bra på allt. La in samma fråga i Le Chat..
T.ex kom detta ut helt annorlunda:

Consequences and Redemption

• Traditional D&D:Actions have consequences, and characters can fall from grace or redeem themselves. The world is often reactive—NPCs remember betrayals, and reputations can be ruined or restored. This reflects a utilitarian or consequentialist approach: the ends can justify the means, and morality is sometimes situational.
  • Heroica:Redemption is a central theme, but it’s often tied to repentance and atonement. Characters who fail morally are expected to seek redemption through heroic acts or personal sacrifice. The focus is on moral consistency and the belief that true heroism requires integrity, not just results.

Jämfört med chatgpt som tyckte att D&D inte ändrade sig alls.

Angående frågan så kan jag ha en åsikt om vad jag föredrar men om någon annan har annan åsikt så tycker jag det också är okey. Så lite svårt att diskutera hur något generellt skulle hanteras.

Vad vet den om Heroica? ChatGPT har arbetat tillsammans med mig på Heroica sedan i våras...

Men, det är utanför poängen. Hur hanterar vi våld och andra dåligheter. Traditionellt så är det ju typ "glad-action", mot namnlösa monster eller skurkar med få bestående effekter. Det känns som en enkel lösning att ta till.

Jag gillar båda stilarna och varvar dem gärna (men inte i samma kampanj).

Det kan vara skönt och avslappnande att spela med det "traditionella" spelsättet ibland. Man liksom bara träffas, rullar lite tärningar och slår ihjäl ondingar. Det kan vara skönt att ha klara skiljelinjer mellan gott och ont, speciellt om man har det lite tungt på jobbet eller hemma och vill bara ha det lite kul med kompisarna. Man orkar inte tänka på moraliska och etiska problem.

Men, när man har energin med sig och verkligen vill ha inlevelse så föredrar jag det andra sättet. Det är där de största kickarna finns, men det kräver mer och det är för tungt ibland.

I dagsläget så skulle jag vilja spela mer på det andra sättet, men i praktiken orkar vi bara med det första så det är så det får bli.

---

Samma tankesätt fungerar även på böcker man läser, dataspel, tv-serier, filmer, etc.

Vad vet den om Heroica? ChatGPT har arbetat tillsammans med mig på Heroica sedan i våras...

Men, det är utanför poängen. Hur hanterar vi våld och andra dåligheter. Traditionellt så är det ju typ "glad-action", mot namnlösa monster eller skurkar med få bestående effekter. Det känns som en enkel lösning att ta till.
Min reaktion var mer på hur AI beskrev D&D olika.

Back