Berätta om Mörk Borg!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Det är en väldigt inspirerande och snabb läsning!
Najs, det är precis så jag vill ha rollspel nuförtiden! Så lite regler som möjligt och så mycket stämning som möjligt :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag tycker att spelet är post-OSR och snarare är ett steg till någon ny genre, och att det mest står OSR på innehållsfötäcknignen så att folk ska ha något att förhålla sig till.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Min äventyrside handlar främst om nihilism, inkvisition och korrupt kyrka, ett samhälle som håller på att gå under I ett hav av häxbränningar och angiverier, präster som utövar svartkonst men som ställs mot mörka makter som, kanske eller kanske inte är värre. Rollpersoner som inte är goda hjältar, utan fast i allt detta, anställda som inkvisitorer med allt vad det innebär. Inte alls episkt, men kanske ändå inte så himlans OSR?
Jag köpte och läste Mörk Borg för skojs skull, utan någon direkt tanke på att spela det.

Min tanke jag får när jag läser det är att det är väldigt kopplat till sin egen värld. Och den verkar vara rätt mycket vad du är ute efter. Men OM du är ute efter en egen värld - om du har mycket egna specifika tankar kring din egen värld - och du vill ha ett någorlunda... omfattande... rollspel att spela i din värld... då är kanske inte Mörk Borg det. För om du finner alltför mycket av Mörk Borg-prylarna alltför udda och specifika, och du tar bort dem, så kanske det som återstår inte är så mycket till regler och spelsystem att bygga något eget på.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Jag köpte och läste Mörk Borg för skojs skull, utan någon direkt tanke på att spela det.

Min tanke jag får när jag läser det är att det är väldigt kopplat till sin egen värld. Och den verkar vara rätt mycket vad du är ute efter. Men OM du är ute efter en egen värld - om du har mycket egna specifika tankar kring din egen värld - och du vill ha ett någorlunda... omfattande... rollspel att spela i din värld... då är kanske inte Mörk Borg det. För om du finner alltför mycket av Mörk Borg-prylarna alltför udda och specifika, och du tar bort dem, så kanske det som återstår inte är så mycket till regler och spelsystem att bygga något eget på.
Av vad du skriver så låter det verkligen som något för mig! Jag är inte ute efter en egen värld på så sätt att allt ska vara "realistiskt" beskrivet, typ år X hände det och år Y hände det. Snarare, när man nämner inkvisitionen, häxbränning, auktoritet, död och angiveri av din nästa så behöver du inte vara mer specifik, alla fattar grejen och invecklad lore och årtal gör det bara mer omständligt och svårtillgängligt. Och om jag fattat Mörk Borg rätt så tror jag att det tankesättet passar det spelet?

Dessutom, i och med att Mörk Borg verkar vara typ ett estetiskt konstverk i rollspelsformat så blir det ju en fantastisk möjlighet att utmana sig själv vad gäller layout! Inte för att jag hoppas att jag kan matcha regelboken gällande layout då jag är en glad amatör på ämnet, men likväl blir man ju peppad att testa sina egna gränser 😊
 
Top