Berätta om Mörk Borg!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
På inrådan av @God45 har jag börjat skissa upp ett äventyr i genren skräckfantasy och undrar om kanske Mörk Borg skulle passa mina idéer. Men då jag inte läst regelboken har jag lite frågor:

Är reglerna avancerade? Jag har fått uppfattningen att reglerna är väldigt enkla, stämmer detta?

Är settingen detaljerat beskriven, eller är det mer som Barkhäxan där settingen antyds men att det finns nog med stämning i layouten så att man fattar grejen?

Är spelet ett så kallat OSR? Jag vet ju knappt vad OSR innebär och det verkar sjukt svårt att förklara, men om man skulle skriva ett äventyr till Mörk Borg och det inte följer reglerna för ett OSR-äventyr, blir folk upprörda då?

Är spelet bra? Varför/Varför inte?

Stort tack på förhand för svar! 😊
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Nej reglerna är enkla.

Settingen är mycket ytligt beskriven. För ytligt för att exakt passa min smak egentligen men man fattar absolut grejen.

Ja det är OSR. Mina fördomar, men jag får intrycket att folk skulle vara lätt ointresserade av ett äventyr som inte följde konventionerna. Ett ämne för en annan tråd, och jag kommer säkert bli rättad här, men bilden jag får är att mycket i OSR kretsar runt att utforska dungeons och att även om spelstilen inte behöver fokusera runt det per se så är slagsidan uppenbarligen kraftig. Antagligen för att det är i den miljön spelstilen gör sig bäst.

Ja det är bra. Lättillgängligt och väldigt stämningsfullt, ger bra färg till enkla RP med väldigt effektiva medel. Viss mekanik som arketypernas förmågor och magin ger också bra input till spelet löpande. Jag har svårt för de mer knasiga inslagen i genren men SLade ett av de mer sword & sorcerey-aktiga ettbladsscenariona till Fantasy! och det funkade utmärkt.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Är reglerna avancerade? Jag har fått uppfattningen att reglerna är väldigt enkla, stämmer detta?
Nej, de är rätt simpla. Ungefär som Barkhäxan.

Är settingen detaljerat beskriven, eller är det mer som Barkhäxan där settingen antyds men att det finns nog med stämning i layouten så att man fattar grejen?
Settingen är inte speciellt beskriven. Det som är ren settingtext i grundboken består av korta beskrivningar (ett till två stycken) av de viktigaste platserna i spelvärlden. I övrigt handlar det om implicit setting genom till exempel formgivning och tabellinnehåll.

Är spelet ett så kallat OSR? Jag vet ju knappt vad OSR innebär och det verkar sjukt svårt att förklara, men om man skulle skriva ett äventyr till Mörk Borg och det inte följer reglerna för ett OSR-äventyr, blir folk upprörda då?
Lite grann i alla fall, och kanske mer än lite grann. Det är inte alls lika knutet till gamla D&D som många andra OSR-spel men kommer ändå ur samma tradition, hur spretig denna än må vara. Har jättesvårt att uttala mig om vad folk blir upprörda av så jag kan bara tala för mig själv: jag hade nog i alla fall väntat mig att ett äventyr till Mörk Borg är lite mer åt OSR-hållet.

Är spelet bra? Varför/Varför inte?
Ja! Till exempel eftersom: Varje kvadratcentimeter av det dryper av stämning, det är kul och enkelt att skapa eget material i en stämningsfylld värld full av pusselbitar att fylla i själv och så har du en garanterad publik i och med hur otroligt aktivt spelets community är just nu.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
OSR och dungeons har nyss diskuterats i andra trådar här på forumet. Jag är för trött för att fixa länkar men leta runt så hittar du nog den information du söker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Tack så jättemycket för svar @Bifur @kloptok och @luddwig ! 😊 Ett mörkt fantasyspel med enkla regler och vag setting är precis vad jag letar efter!

Måste dock ta mig en rejäl funderare i och med det där med OSR. Min äventyrside handlar främst om nihilism, inkvisition och korrupt kyrka, ett samhälle som håller på att gå under I ett hav av häxbränningar och angiverier, präster som utövar svartkonst men som ställs mot mörka makter som, kanske eller kanske inte är värre. Rollpersoner som inte är goda hjältar, utan fast i allt detta, anställda som inkvisitorer med allt vad det innebär. Inte alls episkt, men kanske ändå inte så himlans OSR?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Måste dock ta mig en rejäl funderare i och med det där med OSR. Min äventyrside handlar främst om nihilism, inkvisition och korrupt kyrka, ett samhälle som håller på att gå under I ett hav av häxbränningar och angiverier, präster som utövar svartkonst men som ställs mot mörka makter som, kanske eller kanske inte är värre. Rollpersoner som inte är goda hjältar, utan fast i allt detta, anställda som inkvisitorer med allt vad det innebär. Inte alls episkt, men kanske ändå inte så himlans OSR?
Ifall det är OSR beror ju kanske egentligen mindre på äventyrets premiss och mer på hur det är strukturerat, typ vilka handlingsalternativ och verktyg rollpersonerna har, hur de hookas in i äventyret och så vidare.

Dungeoncrawlet är förstås den mest paradigmatiska formen för ett OSR-äventyr men något mer investigation-artat kan väl också funka, särskilt om det är en investigation man kan tänka sig att ett gäng kringflackande dungeoncrawlare skulle kunna ta sig an. Om äventyret förutsätter mycket existerande band till befolkningen på orten, t. ex., kan det ju bli svårt att passa in i din typiska OSR-kampanj.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Ifall det är OSR beror ju kanske egentligen mindre på äventyrets premiss och mer på hur det är strukturerat, typ vilka handlingsalternativ och verktyg rollpersonerna har, hur de hookas in i äventyret och så vidare.

Dungeoncrawlet är förstås den mest paradigmatiska formen för ett OSR-äventyr men något mer investigation-artat kan väl också funka, särskilt om det är en investigation man kan tänka sig att ett gäng kringflackande dungeoncrawlare skulle kunna ta sig an. Om äventyret förutsätter mycket existerande band till befolkningen på orten, t. ex., kan det ju bli svårt att passa in i din typiska OSR-kampanj.
Ah jag förstår. Nä, tänkte inte att rollpersonerna ska bo på orten, däremot ska de jobba för inkvisitionen. De kan ju i och för sig göra det tillfälligt på grund av pengar och inte på grund av religiös hängivenhet. Hm, jag ska verkligen fundera på detta. Det lutar åt att det skrivs till Mörk Borg, tror nog att den stämning jag är ute efter passar det rollspelet bäst. Och jag har varit sugen på att köpa det spelet länge 😊
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tack så jättemycket för svar @Bifur @kloptok och @luddwig ! 😊 Ett mörkt fantasyspel med enkla regler och vag setting är precis vad jag letar efter!

Måste dock ta mig en rejäl funderare i och med det där med OSR. Min äventyrside handlar främst om nihilism, inkvisition och korrupt kyrka, ett samhälle som håller på att gå under I ett hav av häxbränningar och angiverier, präster som utövar svartkonst men som ställs mot mörka makter som, kanske eller kanske inte är värre. Rollpersoner som inte är goda hjältar, utan fast i allt detta, anställda som inkvisitorer med allt vad det innebär. Inte alls episkt, men kanske ändå inte så himlans OSR?
Det låter som ett coolt upplägg! Som Man Mountainman säger, så säger dock inte detta så mycket om huruvida det blir OSR:igt. Det handlar mer om sånt som (till exempel) hur öppet upplägget är – OSR-äventyr är snarare plats- och situationsbaserade än plotbaserade. Jag tycker hur som helst inte du ska vara så nervös över OSR-grejen. Skriv något du tycker är kul och gillar. Vill du att det ska kännas mer OSR kan du alltid ställa frågor till folk som är bekanta med den spelstilen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Men är Mörk borg så mycket skräckfantasy? När jag läste igenom det tänkte jag att det är ett partyspel för skäggiga öldrickare. Världen är för platt och brutal, och rollpersonerna dör för fort och hårt för att någon ska hinna sätta sig in i spelet och bli rädd. Kul i korta portioner snarare än något man kör långa kampanjer i (och framför allt inte med samma rollpersoner).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Världen är för platt och brutal, och rollpersonerna dör för fort och hårt för att någon ska hinna sätta sig in i spelet och bli rädd.
Bra poäng

Min äventyrside handlar främst om nihilism, inkvisition och korrupt kyrka, ett samhälle som håller på att gå under
Det finns något som liknar det där i spelet, en kult som jagar dem som inte tror på undergången på rätt vis typ.

Kör säger säger jag också. Kanske kan du få några OSRare att spela något annat, kanske kan du få folk att spela Mörk borg på nya sätt.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Det GÅR att spela MÖRK BORG som renodlad skräck men jag spelar det nog mer som ett galghumoristiskt beer-and-pretzels-spel som är närmast parodiskt mörkt.
Tycker hur som helst att ett äventyr om nihilism, inkvisition, en korrupt kyrka och ett samhälle som håller på att gå under låter 100% on brand.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Är spelet ett så kallat OSR? Jag vet ju knappt vad OSR innebär och det verkar sjukt svårt att förklara, men om man skulle skriva ett äventyr till Mörk Borg och det inte följer reglerna för ett OSR-äventyr, blir folk upprörda då?
Jag tror nog att folk blir, om inte upprörda, så iaf kanske lite besvikna? Jag skulle säga att det inte är supersvårt, men här är några tips:
  • Inga räls. Förutsätt aldrig att "RP går till prästen" eller liknande. Beskriv bara prästen.
  • Lämna inte viktiga beslut åt SL. Ge hen isf verktyg att hantera det, ex "det är 50% risk att skeletten vaknar"
  • Se till att beskriv var viktiga företeelser, föremål, etc finns. "bakom tavlan av Baron Fnuff finns en urgröpning i vilken det ligger 1T10 guldmynt"
Många OSR-äventyr är just i formen av en plats som ska utforskas. I ditt fall, där det handlar om skeenden, så är det bara att beskriva vad som har hänt och kasta RP rakt in i det. Personligen tycker jag att det är småviktigt att det är lite med glimten i ögat när det gäller Mörk Borg.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ingen kommer bli besviken så länge du förklarar vad det är du gör. Det du beskriver att du vill göra är så jag spelleder OSR ganska ofta. Även om jag snarare skulle låta inkvisitionen av någon anledning anlita rollpersonerna, än att anta att de är medlemmar.
En stor grej med OSR och Mörk Borg är ju att rollpersonerna ofta slumpas fram till stor del. I MB kan du slumpa fram typ allt med din rollperson. Det kommer bli svårt att förklara varför din heretiska präst är en del av inkvisitionen, eller någon av de rent monstruösa klasserna som folk har skapat till spelet. Att en grupp kringresande problemlösare anlitas är kanske lättare.

Alternativt så skriver du såklart en egen klass och säger "det här är ett bra startäventyr för folk som vill spela med den här klassen!"
(det är inte svårt att skriva egna klasser)

En viktig grej att nämna om världen i MB är ju att den håller på att gå under. Det går inte att stoppa. Gruppen kan vid spelstart välja ungefär hur snabbt det kommer gå, men spelar man tillräckligt länge kommer hela världen dö. Vägen dit är kantad med katastrofer. Det finns exakt 0 krav och förväntningar på att rollpersoner och NPCs i en sådan värld beter sig särskilt rationellt. Och det skänker en ganska nihilistisk stämning till hela spelet, så vill du att ditt äventyr ska vara en nihilistisk shock i en ganska normal värld så får du nog tänka om lite.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,912
Så mycket bra och hjälpsamma saker har skrivits här!

Äventyret kommer absolut inte att vara rälsat. Början är bestämd och slutet är lite bestämt (rollpersonerna kommer få valmöjligheter kring hur allt kommer sluta) men vad som händer i mitten är helt upp till rollpersonerna. Det kommer att finnas en tidspress som motiverar dem till att agera snabbt, men de kan välja att strunta i detta om de vill.

En fråga till om Mörk Borg. I och med att settingen inte är detaljerat beskriven så är det fritt fram att skapa egna regioner etc.?

Intressant att flera här beskriver spelet som typ parodiskt mörkt, jag tror jag läste i någon tidigare tråd att en person tyckte att det var det läskigaste som hänt rollspelssverige sedan Kult. Hursom, ifall den tematik jag nämnde ändå passar så ger jag det ett försök! Vem vet, jag är ju rätt ovan att skriva skräck, så det kanske oavsikligt blir parodiskt mörkt istället för läskigt, och om spelet är menat så går det ju inte att misslyckas hur det än blir :D

Har någon av er spelat tv-spelet Minoria? Äventyret hämtar en del stämning därifrån, fast utan manga-estetiken och med undersökning och intriger istället för grottkräl.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
En fråga till om Mörk Borg. I och med att settingen inte är detaljerat beskriven så är det fritt fram att skapa egna regioner etc.?
Det finns en karta, och alla riken är utsatta. Men den är lågupplöst, full av svarta luckor. Vad som ligger emellan de få platser som är utmärkta är helt upp till dig. Vill du skapa en by i en mörk skog så gör det. Men det kan vara smart att beskriva dess placering i samma lösa termer som MB beskriver sin egna värld. "The dark woods north of Lake Onda" är antagligen bättre än en mer detaljerad beskrivning.

Själv tycker jag att MB ska vara skräckigt i innehållet. Parodin/humorn är sånt gruppen för det mesta tillför själv :D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Ja, det är inte fråga om OSR eller inte. Tror man bör skriva Mörk Borg-äventyr till Mörk Borg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Ja, det är inte fråga om OSR eller inte. Tror man bör skriva Mörk Borg-äventyr till Mörk Borg
Fast det är också en tolkningsfråga för en som spelare eller hur? Om jag skulle spela Mörk borg långsiktigt skulle jag antagligen pilla på världsbilden en del - för att få den att vara på ett vis som jag skulle vilja SLa. Men visst, vill man att en andra Mörk borg-spelare ska uppskatta det bör man givetvis skriva i den andan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men visst, vill man att en andra Mörk borg-spelare ska uppskatta det bör man givetvis skriva i den andan.
Jag har antagit att tanken är att skriva ett äventyr som man delar med sig av. Antingen genom att skicka in det till MBC eller genom 3rd party-licensen.
Om det bara handlar om att göra det till sin egna grupp så är det ju bara att skita i allt man inte gillar eller känner funkar och bara köööööra.
 
Top