Nekromanti Berätta om din rollperson.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
573
Location
Skogen

Dwal Kragella Elgnidottir av Parakvand
System
: Warhammer Fantasy Roleplay 2nd edition
Kampanj: The Enemy Within

Adlig dvärg från djuphamnfästet Barak Varr söder om det vilda Border Princes. Kragella var ämnad att giftas bort till en briljant flygingenjör i Karak Norn, men vägrade bestämt från dag ett och när diligensen mot flygborgen överfölls av grönskinn passade hon på att i tumultet fly undan och söka sin egen lycka i Imperiet. Nu slits hon mellan en hoppfull strävan efter ett nytt liv, och ånger och oro för att ha lämnat sitt gamla. Framförallt för att ha låtit sin klan och ätt tro att hon är död. Hennes far kommer att gå till krig för att hämnas henne.
Kragella tar inte skit från någon, men är heller ingen adelsstropp. Hon har fått smak på det hårda, karga livet i vildmarken och känner en oerhörd lättnad över att få slappna av bland det enkla folket, även om hon kan uppfattas som nedlåtande, burdus och i många fall enormt oerfaren.
Löst baserad på Violet i Rat Queens.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
pappa;n204555 said:

Dwal Kragella Elgnidottir av Parakvand
System
: Warhammer Fantasy Roleplay 2nd edition
Kampanj: The Enemy Within

Adlig dvärg från djuphamnfästet Barak Varr söder om det vilda Border Princes. Kragella var ämnad att giftas bort till en briljant flygingenjör i Karak Norn, men vägrade bestämt från dag ett och när diligensen mot flygborgen överfölls av grönskinn passade hon på att i tumultet fly undan och söka sin egen lycka i Imperiet. Nu slits hon mellan en hoppfull strävan efter ett nytt liv, och ånger och oro för att ha lämnat sitt gamla. Framförallt för att ha låtit sin klan och ätt tro att hon är död. Hennes far kommer att gå till krig för att hämnas henne.
Kragella tar inte skit från någon, men är heller ingen adelsstropp. Hon har fått smak på det hårda, karga livet i vildmarken och känner en oerhörd lättnad över att få slappna av bland det enkla folket, även om hon kan uppfattas som nedlåtande, burdus och i många fall enormt oerfaren.
Löst baserad på Violet i Rat Queens.
Du som gjort bilden? :)
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
514
Han går till jobbet imorgon och låtsas tycka det är viktigast i världen. Har inte hunnit så många andra rollspel senaste åren.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,065
Location
Sthlm
Jag får inget styr på min rollperson.
D&D 5:th ed - Horde of the Dragon Queen
Monk
High Elf

Hashan Windswept är till utseendet en kombination av alla slags munkar. Slåss och skriver kalligrafi som nån slags kungfu munk, ägnar sig åt olika former av självspäkning, oftast med ett sånt där taggigt bälte spänt runt ena benet som, jag inte minns vad de heter. Bär nån slags kläder inspirerade av munken i diablo 3. Har spenderat lång tid ensam i öknen och har burit en fastlåst järnmask över huvudet som tog bort all yttre stimuli under många år av sin träning. Han har också haft klassisk munkkåpa med ett rep som livrem när han var av lägre level.

Men jag har ingen aning om hur han beter sig. I alla fall inte utanför strid. Jag fattar inte hur han ska vara, vad han ska prata om eller vilken åsikt han ska ha i olika frågor. Jag förstår inte hur han interagerar med folk, ens för så vardagliga saker som att beställa mat på ett världshus. Det känns på nått sett som att jag inte kan rollspela honom.

Hjälp mig, Bullen!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,022
Location
Ludvika
Jocke;n204576 said:
Hjälp mig, Bullen!
Din munk har alltså ägnat väldigt mycket tid åt att lära sig många olika aspekter av vishet. Låt honom dela med sig av all dena vishet i allr han gör.

Leta reda på alla fåniga visdomsord och ordspråk du kan. Skriv om dem så att de dels passar fantasy, dels blir mer invecklafe och framför allt slutar rimma (så att de låter djupare).

När han beställer may: intag av föda, för både kropp och sinne, är nödvändigt för ett långt liv, var snäll och ge mig en skål soppa (äta bör man, annars dör man).
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jocke;n204576 said:
Hjälp mig, Bullen!
Det viktigaste borde ju vara att övertyga någon stackare om hur viktigt allt detta har varit för dig, så att du sedan kan lura denne att göra samma livsresa (den så kallade munkiska nollningen lvl 1-7). Så, eftersom du har haft det jävligt svårt och konstigt kan du ju inte bita i det sura nederlagsäpplet och erkänna att det förmodligen även var förgäves... fejka upplysning och visdom!
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Armesiah är en 17-årig sköld mö från Ejland i MYFAROG Snösaga.

Hon är lång, men han kvinnliga höfter och blont hår som är långt och flätat. Hon slåss med spjut.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,613
Zoth-Ya;n204612 said:
Stadsvakten Riddar Bobbo
Ersättare för den kortlivade men ändå legendariske Glenn, även han med tvåhandssvärd.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,374
Jocke;n204576 said:
Jag får inget styr på min rollperson.
D&D 5:th ed - Horde of the Dragon Queen
Monk
High Elf

Hashan Windswept är till utseendet en kombination av alla slags munkar. Slåss och skriver kalligrafi som nån slags kungfu munk, ägnar sig åt olika former av självspäkning, oftast med ett sånt där taggigt bälte spänt runt ena benet som, jag inte minns vad de heter. Bär nån slags kläder inspirerade av munken i diablo 3. Har spenderat lång tid ensam i öknen och har burit en fastlåst järnmask över huvudet som tog bort all yttre stimuli under många år av sin träning. Han har också haft klassisk munkkåpa med ett rep som livrem när han var av lägre level.

Men jag har ingen aning om hur han beter sig. I alla fall inte utanför strid. Jag fattar inte hur han ska vara, vad han ska prata om eller vilken åsikt han ska ha i olika frågor. Jag förstår inte hur han interagerar med folk, ens för så vardagliga saker som att beställa mat på ett världshus. Det känns på nått sett som att jag inte kan rollspela honom.

Hjälp mig, Bullen!
Nihilist-munk! Inget spelat någon roll i det stora hela. Alla är vi bara kuggar i det stora maskineriet. Moral? Det goda? Allt är bara ord givna sin mening av obetydliga människor som aldrig kommer påverka världsalltets fortsatta rörelse.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
966
Location
Uppsala
Fehan Kranavir Tzalvano (Eon)
Thalastisk nekromantiker, banlyst ifrån Thalamur och livnär sig officiellt som asharisk-thalastisk tolk/översättare. Han är inte ond och har även kunskap om geo- och biotropi. Ålder kommer allt snabbare ikapp hans planer att utöva hämnd så han har börjat leta efter hemligheterna till evigt liv genom att bli en Lich. Han har en stav av drakben som givits som gåva ifrån draken i Consaber efter ett äventyr.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,201
Eftersom jag tycks vara den evige spelledaren är det där med rollpersoner en tämligen akademisk fråga :)
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Celledor;n204619 said:
Fehan Kranavir Tzalvano (Eon)
Thalastisk nekromantiker, banlyst ifrån Thalamur och livnär sig officiellt som asharisk-thalastisk tolk/översättare. Han är inte ond och har även kunskap om geo- och biotropi. Ålder kommer allt snabbare ikapp hans planer att utöva hämnd så han har börjat leta efter hemligheterna till evigt liv genom att bli en Lich. Han har en stav av drakben som givits som gåva ifrån draken i Consaber efter ett äventyr.
Vad gjorde han för att bli utslängd? (Innan han började pola med sabriska drakar, då... :wink:)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Visa Marenhide (Doctor Who: Adventures in Time and Space)



Visa är inte riktigt som alla andra. Hon är fältutforskare klass 3 i Kungl Sivanis Vetenskapskår, och har suttit fast på den tredje stenbollen från en liten oansenlig gul stjärna i Perseus-armen sedan bastarden Vilhelm – en primitiv inföding med våldsamt humör, dålig andedräkt och en lång vässad stålbalk som han slog i huvudet på folk han inte höll med – tog över styret av den lokala ön där Visa först landade. Hon har inte lyckats få kontakt med hemvärlden på nästan tusen solvarv.

Sedan dess har hon jobbat som häxa, naturväsen, gudinna, hippie, antikvitetshandlare, hipster och nu senast utredare åt UNIT (Unified Intelligence Taskforce), en internationell styrka som försvarar sagda stenboll från saker som inte kommer från stenbollen, och ofta med hjälp av ett antal individer som inte kommer från stenbollen. Konsekvens har aldrig riktigt varit infödingarnas starka sida.

Åldrande är inte längre ett problem i Sivani, ett multiplanetärt kungarike i vad infödingarna kallar Stora magellanska molnet trots att den där Magellan aldrig varit där. Det var inte ett problem på den här stenbollen heller, i alla fall inte förrän infödingarna lärde sig att hålla ordentliga arkiv. Det var då de började lägga märke till Visa, och på så sätt fick UNIT också upp ögonen för henne. Och då slöt UNIT ett avtal – Visa konsultar åt UNIT, i utbyte mot lön, hem och relativ ostördhet från lokala myndigheter, trots rävsvans och det där med att inte åldras.

Hon har sällskap av Ozzy, en annan varelse som inte kommer från stenbollen. Ozzy är multidimensionell men har en tredimensionell projektion som ser ut ungefär som en av planetens små predatorer fast så svart att det ser mer ut som ett tredimensionellt hål i rumtiden än en varelse. De båda grupperas ofta ihop med andra personer inom UNITs organisation, oftast en busschaufför från Arvidsjaur och en IT-konsult från Stockholm, som är helt normala infödingar från stenbollen fast med lite extraordinära upplevelser och som därför också rekryterats till UNIT.

Visa är expert på xenobiologi och älskar den här stenbollens fullkomligt galna biosfär! Bara det faktum att upprättgående varelser saknar svans upphör aldrig att fascinera. Och den fullkomligt bisarra idén att koka vattenlevande varelser i olja och sedan äta upp dem tillsammans med oljekokade rotknölar efter att ha torterat dem båda med salt och vinäger… vem uppfann det?

Men gott är det!
 

Attachments

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,683
Location
Eslöv


Alessandra Ortega, Ogre Courtier of the Freehold of Metal, Servant of the Iron Court
System: Ej officiellt släppta Changeling av Onyx-Path
Kampanj: Egenskriven

Alessandra var född som Alessandro, och växte upp som vilken liten pojk som helst från ett fattigt hem i södra USA. Studier var inte något Alessandro imponerades av och spenderade istället dagarna med att mobba svagare elever och söka bråk med de som verkade svagare än honom. Redan som ung tonårong var Alessandro en mycket storväxt grabb och blev en dag utslängd från skolan efter att han förnedrat och misshandlat en lärare.
Machismo-kulturen var djupt inrotad i hans tankesätt och snart fann han sig i en halvkriminell bana, där allt som betydde något var respekt, att få ligg, att tjäna stålar.
Det var då han insåg att någon tittat på han hela hans liv. Någon eller kanske något.
The Sapphire Duke slet Alessandro från vår värld och installerade en dubbelgångare i hans plats, vävd av halm, småspikar och falska drömmar.
The Sapphire Duke var egentligen inte sådär intresserad av Alessandro. Han behövde bara någon som kunde hålla hans andra tjänare i styr, med piska och klubba om så behövdes. Han hade redan en, men önskade en till. De skulle bilda ett par, såsom i människosamhället. En man och en hustru som med järnhand skulle regera bland slavarna. Problemet var att Alessando inte såg ut som en lämplig fru, något som dock inte hindrade hans väktare.
Alessandro minns inte de första veckorna eller ens de sista timmarna i någon annan form än som grymma nidbilder, dansande framför hans ögon varje gång han stänger dem.
Men han minns hur mycket han hatade sin kropp. Hatade sin väktare. Hatade sin nya kropp. Hatade sin första natt med sin nya man.
Det var hatet som drev honom att överleva och det var hatet som fick han att fly.
I hans arbetsuppgift som slavdrivare ingick det att jaga ned andra Changelings på flykt och under en av jakterna hade han ihjäl de andra två jägarna och hjälpte slaven att fly, i utbyte mot att han fick följa med.

När de återkom till den mänskliga världen insåg Alessandro att han inte bara i sin "riktiga" form var en kvinna, utan även bland människor såg han som en hon. Han började snart kallade sig Alessandra och talade inte med någon om sin uppväxt eller sitt förflutna. Hon tjänade det lokala hovet som muskler och våldsverkare, något hon iallafall hade en talang för. Hon fann kärleken, iallafall på avstånd, till en otroligt vacker fairest som hon knappt vågar tilltala. Självhat och ångest varvas med grovt alkoholintag och allmänna våldsamheter.
Att hon är svår att ha att göra med är en underdrift.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping


Selyna Nightstrider


Selyna är en 22-årig padawan som snart är redo att bli dubbad till jediriddare. I en annan tid hade hon förmodligen blivit diplomat eller kanske bibliotekarie; en viktig men inte omtalad kugge i det stora maskineri som understödjer den ärorika Republiken. Men Selyna är lärling i en tid när snart 10 år har förflutit sedan Handelsfederationen lade Naboo i blockad, och sitherna framträdde för första gången på nästan 1000 år. En stor grupp stjärnsystem diskuterar möjligheten att lämna republiken...

Som så många andra fördes Selyna till jediordens tempel på Coruscant i mycket unga år, och hon har få minnen från det barnhem på en fjärran planet där hon som föräldralös växte upp innan dess. Orden är hennes hem och familj, och hennes tro på dess rättfärdighet är så gott som orubblig. Som person är hon nyfiken och diplomatisk, men inte särskilt gatusmart, och kan komma av sig när hon möter folk som inte följer vad hon upplever som etablerade regler för civiliserat beteende. I sina svagaste stunder fruktar hon att hon kan komma att bli tvungen att använda sina diplomatiska färdigheter för att förhandla fram fred på interplanetär skala, och att hennes kärlek till och talang för att flyga starfighters skall komma till användning i rymdstrider, men hon måste tro att slitningarna i republiken inte kommer att leda till storskaliga konflikter.

(Regelkrafs: Fantasy Flights Games' Force and Destiny-system. Human Consular: Niman Disciple, Pilot.)
 

Attachments

Top