Berätta hur dålig koll jag har

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag tycker att OSR rörelsen samlade vishet ryms i modulen Vains of the Earth. Den visar på uppfinningsrikedomen och nytänkandet som kom av att titta bakåt, innehåller så mycket användbara saker att hälften vore nog och svarar på en av de eviga frågorna - vad händer när en rollperson misslyckas med ett klättra-slag.

Sen är jag ju inblandad i Blood & Bronze så jag tycker du ska köpa det med. Det har en charmig blandning av nya regler, gamla regler, magi som inte fokuserar på strid och utspelar sig i det mytiska Mesopotamien.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Nordnordost korade följande tio spel som de tio bästa från förra årtiondet. Har du missat något av dem kanske du skall komplettera där.
Whitehack
Neotech Edge
Chock: Åter från graven
Mörk Borg
Eon IV
Symbaroum
Kult: Divinity Lost
Oktoberlandet
Barkhäxan
Järn
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
wilper;n342025 said:
Nordnordost korade följande tio spel som de tio bästa från förra årtiondet. Har du missat något av dem kanske du skall komplettera där.
Whitehack
Neotech Edge
Chock: Åter från graven
Mörk Borg
Eon IV
Symbaroum
Kult: Divinity Lost
Oktoberlandet
Barkhäxan
Järn
Tror han varit med och skrivit tre av dessa. Men kan ha fel. Är inte så påläst.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Barkhäxan var nog mitt bästa köp förra året. Mest för att jag ville sno systemet till alla mina idéer om små-spel.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
wilper;n342025 said:
Nordnordost korade följande tio spel som de tio bästa från förra årtiondet. Har du missat något av dem kanske du skall komplettera där.
Whitehack
Neotech Edge
Chock: Åter från graven
Mörk Borg
Eon IV
Symbaroum
Kult: Divinity Lost
Oktoberlandet
Barkhäxan
Järn
Kul! Men du behöver sparka på servern! Det går ju inte att lyssna! :)

/C
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
När jag skrev Expert Nova strävade jag efter att skapa ett lakoniskt BRP 1T20-spel, lika polerat och rakt på sak som en skulptur av den amerikanske konstnären Paul Manship (länk >>>). Art deco-stilen är en av mina favoriter inom konst & konsthantverk. (Klassisk Chaosium-BRP är däremot mer som ornerad jugendstil.)

Huruvida detta sedan är tillräckligt originell designfilosofi för att vara av intresse för dig ... tja, är svårt att veta.

Skulpturen heter Diana och från 1921. Den är nog Manships mest kända verk.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/upload.wikimedia.org\/wikipedia\/commons\/thumb\/5\/58\/Paul_Manship_-_Diana_%281921%29_01.jpg\/800px-Paul_Manship_-_Diana_%281921%29_01.jpg"}[/IMG2]
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag vet inte om du har hört talats om det men det finns ett ganska fett svenskt fantasyrollspel som kallas för Eon, uppe i fjärde upplagan nu ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Symbaroum, av de som inte nämnts. Törnetronen-kampanjen kommer med tiden stå ut på samma vis som MUA gör idag. Finns inget annat svenska spel med de ambitionerna idag.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Big Marco;n341982 said:
Behövs alla eller räcker det med något? Hur står sig Genesys i relation?
Spelen har samma motor. Det som skiljer sig åt är vilket material som finns att plugga in i motorn - yrken, underyrken, arter, fordon, typiska NPC:er, och i viss mån utrustning. Så i Edge of the Empire har du yrken som Smuggler, Hired Gun, och Technician medan Age of Rebellion har Ace, Soldier, och Engineer. Båda spelen har stats för diverse brottslingar och imperiestyrkor, men Edge har tyngdpunkten på de tidigare och Age på de senare. Av de ~450 sidorna som Edge of the Empire-boken är på skulle jag uppskatta att 250-300 är duplicerade i Age of Rebellion (men då har jag höftat lite med hur mycket av informationen om fordon, prylar, och NPC:er är duplicerat). Vill du ha material som täcker hela Star Wars-spektrat (i alla fall i originaltrilogi-eran) så vill du nog ha alla tre spelen, men om du främst är intresserad av att spela lowlifes, rebeller, eller semi-jedis så räcker det bra med ett av dem.

Genesys är i min mening inte så mycket ett spel som en spelbyggsats - lite som GURPS. Det är motorn till ett spel, men du behöver själv bygga karossen och inredningen utifrån materialet som finns där.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Jag har ju givit mitt eget spel QuestCore genom två Kickstarterkampanjer. En engelsk version och en svensk.

Generiskt, färdighetsbaserat, och enkelt neo-trad BRP med d20-influenser.

questCore har några, såvitt jag vet, unika regellösningar. Det är skillbaserad BRP i grunden och olika förmågor (inspirerade av d20-feats) för flexibiliteten.
Helt generiskt. Spela allt från bonde och köpman till jedi-riddare och drake ”out of the box”.

http://www.rollspel.nu/forum/specifi...info-om-spelet
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Lobbar också för Ligan. Är ju själv såklart sjukt svag för Ur Varselklotet, men det är ett spel som talar mycket till mig och gör mycket spännande saker mekaniskt samtidigt som det helt fokuserar och lyckas med att fånga sin setting.

Call of Cthulhu 7th Edition. En nödvändig uppdatering av klassiska Call of Cthulhu som gör det till ett modernt rollspel, samtidigt som det ändå lyckas behålla klassisk BRP känsla.

Delta Green. Jag gillar verkligen Arc Dreams uppdatering av Delta Green till nutid, där de nu är en topphemlig Black Ops-organisation. Känns enormt aktuellt och jag gillar också småsaker det gör mekaniskt (som Bonds och hur det hanterar automateld).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
City of Mist är ett Powered by the Apocalypse hack som är rätt intressant rent regelmässigt. Man bygger ut rollpersonen med kort och man balanserar mellan att vara en helt ordinär person till att vara en helt extraordinär person. Man vill inte vara något av dem. Sedan är det sjukt snyggt så det är inget man skäms för att ha i bokhyllan direkt.

Undying är också ett PbtA-spel men tärningslöst.

Egentligen ogillar jag PbtA-systemen (men gillar alla mantran väldigt mycket) så att jag rekommenderar dessa borde kanske säga något.

Sedan rekommenderar jag att titta på alla av wilpers spel. De är riktigt bra regelmässigt. Daughters of Verona (humor, där folk faktiskt blir roliga) och While the World Ends (powergaming i samberättande = omöjligt? Näe) har jag haft riktigt bra sessioner med. http://www.lulu.com/spotlight/wilper
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har faktiskt svårt att komma på ett enda spel som gör något nytt, sen 2013. Det är klart, det kanske finns lite pill hit och pill dit. Sen finns det ju mycket bra och snyggt. Det enda nya jag kommer på nu är sättet man ritar upp grottor på i Veins of the Earth, och det verkar ju helt oanvändbart (även om boken i helhet är grymt cool att läsa).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Svart av Kval, Vit av Lust är enkelt men ett av de bästa konventrollspelen...någonsin?
Minimalistiskt och samtalsfokuserat, med enkla mekaniker som höjer spänningen till max.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
481
Location
Uppsala
Gudasaga, som försöker emulera de fornnordiska gudaberättelserna, har flera intressanta mekaniker. Äventyren är 50 % totalrälsade och 50 % vidöppna. Utmaningarna rollpersonerna kommer ställas inför är bestämda på förhand och att de kommer klara dem är bestämt på förhand. Men hur de ska klaras av helt upp till spelarna (spelledarens uppgift är att säga ja till allt, så länge tärningsslagen går spelarnas väg). Dessutom finns ett tävlingsmoment där spelarna dels försöker försöker lägga krokben för varandra (åtminstone ibland) och försöker vara den som klarat flest utmaningar. Väl värt att läsa och testa.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Monokel;n342141 said:
Gudasaga, som försöker emulera de fornnordiska gudaberättelserna, har flera intressanta mekaniker. Äventyren är 50 % totalrälsade och 50 % vidöppna. Utmaningarna rollpersonerna kommer ställas inför är bestämda på förhand och att de kommer klara dem är bestämt på förhand. Men hur de ska klaras av helt upp till spelarna (spelledarens uppgift är att säga ja till allt, så länge tärningsslagen går spelarnas väg). Dessutom finns ett tävlingsmoment där spelarna dels försöker försöker lägga krokben för varandra (åtminstone ibland) och försöker vara den som klarat flest utmaningar. Väl värt att läsa och testa.
Stort tack för omnämnandet!

Just det där med kombinationen av tokräls och vidöppenhet var något vi själva kliade oss lite i huvudet över när vi insåg vad vi hade skrivit. Det var nämligen mest en lycklig slump.

Men resultatet är lite intressant – spelledarpersoners vilja påverkas direkt av rollpersonernas lösningar och tärningsslagens utfall. Om de försöker muta en jätte med mat och misslyckas, då är jätten inte alls hungrig – men hade de lyckats, då hade jätten varit jättehungrig.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Jag får tacka för alla förslag. Det blir en quest att skaffa flera av dessa rekommendationer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Big Marco;n343152 said:
Jag får tacka för alla förslag. Det blir en quest att skaffa flera av dessa rekommendationer.
Så här i efterhand, hur dålig koll hade du?
 
Top