Berätta hur dålig koll jag har

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Tja,

Jag har ett hål i mitt referensbibliotek. Har samlat rollspel sedan 80-talet men fick en rejäl burn-out hösten 2013 och spelledde inte någonting på närmare sex år (Svärdets Sång gjorde att jag fick tillbaka lusten till hobbyn och spelledandet igen). Detta gjorde även att min bibliotek av rollspel slutade att växa (det är redan massivt, med närmare 30 hyllmeter rollspel, från obskyrt till mainstream, men behöver växa ikapp sig) då jag i det närmaste slutade att köpa och läsa rollspel.

Så, berätta för mig vilka spel jag bör fånga upp och lägga in i mitt bibliotek. Främst spel som är från 2013 och framåt. Förklara gärna varför. Jag är främst ute efter spel med intressanta regelsystem och designfilosofier, och inte så mycket spelvärldar eller bakgrundsmaterial.

Så, WRNU, hjälp mig. Ni är mitt enda hopp!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Mörk Borg är bra
Eller ska vi inte bara promota våra egna grejer?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Skulle säga det mesta från Fria Ligan... varför? Det är så otroligt välgjort och genomtänkt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Kutulu. Bästa Lovecraftianska skräckrollspelet någonsin. Tar Gumeshoe till sin logiska fulländning, unikt anti-system för vansinne som bygger på den otillförlitlige berättaren. Föredömligt kort.

DnD5. Sjukt smart (komersiellt och krunshigt) nedkok av DnD3 och 4.

Svärd och Svartkonst. Sveriges bästaste OSR-klon, med föredömligt enkla regler för räddningskast, färdigheter och klasser. Tabellerna för att generera vissa typer av monster är geniala.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du bör ta en titt på något av Star Wars-spelen från FFG, tex Edge of the Empire, Age of Rebellion eller Force and Destiny, då de har extremt innovativa, färgstarka och väldesignade regelsystem.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Skarpskytten;n341978 said:
Kutulu. Bästa Lovecraftianska skräckrollspelet någonsin. Tar Gumeshoe till sin logiska fulländning, unikt anti-system för vansinne som bygger på den otillförlitlige berättaren. Föredömligt kort.

DnD5. Sjukt smart (komersiellt och krunshigt) nedkok av DnD3 och 4.

Svärd och Svartkonst. Sveriges bästaste OSR-klon, med föredömligt enkla regler för räddningskast, färdigheter och klasser. Tabellerna för att generera vissa typer av monster är geniala.
Kul! Just dessa tre var några som jag faktiskt har adderat till samlingen under dvalan. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Ymir;n341980 said:
Du bör ta en titt på något av Star Wars-spelen från FFG, tex Edge of the Empire, Age of Rebellion eller Force and Destiny, då de har extremt innovativa, färgstarka och väldesignade regelsystem.
Behövs alla eller räcker det med något? Hur står sig Genesys i relation?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Får också säga FL:s spel, och då främst Mutant (År Noll) och/eller Tales from the Loop. Jag är visserligen inte överförtjust i något av dem men de tillför verkligen något nytt både vad gäller mekanik, tema, innehåll och spelande. Nu tror jag iofs att du har koll på detta men nämner det ändå.

Jag har f.ö levt i en liknande dvala och tycker mest att allt nytt är varianter på sånt jag redan sett och spelat. Har visserligen också hittat spelglädjen igen och har nu roligare än på länge.

Ja, jag hade naturligtvis nämnt alla bra grejer från Helmgast med men är rätt säker på att du har ännu bättre koll på dem :)

(The Troubleshooters är ju sjukt spännande och kul!)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Antar att du har The one ring?
Om inte så kan jag sammanfatta med att de endast har 3 attribut. Body, Heart & Wits.
Dessa kan du använda som bonus under abilityslag ifall du offrar en resurs kallad hope. Ett väldigt slimmat system (i min mening som är van med mer avancerade). Där rollpersonerna känns lite mer hjältiga än i andra normala lir.
Det finns två mer abstrakta "attribut" Valour och Wisdom som används i diverse situationer, men även som ryktesmätare där din Wisdom eller Valour värdesätts av NPCer och gynnar dig vid argumentationer.
(Man kan väl säga att din Wisdom väger tungt när du argumenterar med byrådet gällande det annalkande orc-anfallet).

Även tärningssystemet är lite annorlunda där du slår 1T12 (feat die) och ett antal T6 beroende på din skill. Du räknar ihop resultat och slår du sexor så betyder det att du lyckats extra bra. (Jag vet inte om det står i reglerna men vi körde ju med att ju fler sexor desto mer epic resultat, eftersom det är kul att slå många sexor).

Jag tyckte det var en intressant ny "take" på tärningspölar och blev ofta spännande slag runt bordet när man stirrar efter sexor.

Edit: Glömde nämna resesystemet. Ett system framtaget för resor som jag tycker fungerar väldigt bra. Där varje person tilldelas en roll och misslyckade slag leder till händelser (Baserat på den rollen som misslyckades). Skapa alltid mycket roliga händelser i vår spelgrupp
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Big Marco;n341982 said:
Behövs alla eller räcker det med något? Hur står sig Genesys i relation?
Det räcker med ett av dem, vilket som helst. De är helt kompatibla och moduler till de olika spelen kan användas till endera (men Force and Destiny har lite specialregler för kraften och så som de andra saknar). Genesys är i stort sett samma regelsystem, på somliga plan lite renodlat, men på andra plan urvattnat eftersom det saknar kopplingen till fluff och vissa regellösningar, i synnerhet talent-träden från Star Wars som är de spelens kanske roligaste features. Personligen skulle jag rekommendera att ta ett av Star Wars-spelen, men Genesys är nog en väldigt bra bas till olika typer av egendesignade regelsystem.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Svarte Faraonens indie-spel "Travellers on a Red Road" är både innovativt, charmigt och billigt (150 spänn cirka). Jag rekommenderar det för dess intressanta, slimmade approach till culture gaming och rollpersonsskapande, både i samma anda som Eon och ändå inte alls.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Du kanske skulle tycka mitt nya Suldokar's Wake var spännande? Se suldokar.wordpress.com! Fler förslag är Mothership, Blood & Bronze, The Spire och Fall of Magic.

Hälsar

Christian -- skönt att se att någon har fler spel än jag!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Ymir;n341990 said:
Svarte Faraonens indie-spel "Travellers on a Red Road" är både innovativt, charmigt och billigt (150 spänn cirka). Jag rekommenderar det för dess intressanta, slimmade approach till culture gaming och rollpersonsskapande, både i samma anda som Eon och ändå inte alls.
Beställde det efter en recension här på wrnu. Fick hem det i går. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Fiktionslek;n341997 said:
Du kanske skulle tycka mitt nya Suldokar's Wake var spännande? Se suldokar.wordpress.com! Fler förslag är Mothership, Blood & Bronze, The Spire och Fall of Magic.

Hälsar

Christian -- skönt att se att någon har fler spel än jag!
Varför? :)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Blood & Bronze som nämndes tidigare.
Pga. dess enkelhet.

Måste ju lobba för Cyber M/77!
Enkelt, använda vad du vill och behöver, stryk resten.
Och för att få tillgång till den bästa vädertabellen någonsin!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Andra har ju redan frontat två av mina tre favvospel bland de jag skapat själv, så jag tar väl och slänger mitt eget kort i hatten:

Ödesväktarna. Nu skulle man ju kunna tro att om man har Rotsystem och om man har Ödesväktarna så vet man vad man får här – samma regelsystem en tredje gång, right? Nope!

Ödesväktarna är min andra kollaboration med mina gamla rollspelskamrater Mats Andersson och Niklas Berg. Herrar Berg och Andersson låg bakom spelmotorn i More than Human, och Ödesväktarna använder en… vad ska man säga, slimmad ättling.

Det är svårt att beskriva vad Volt gör bättre än andra traddsystem eftersom lite av grejen med det är att det ska göra just vad helt vanliga traddsystem gör, men snyggare, mer matematiskt elegant, mer genomtänkt. Väldigt lite matte samtidigt som man kan utläsa ganska mycket information ur enskilda slag, till exempel. Och sannolikhetskurvorna är, har jag fått förklarat för mig, väldigt fina. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,902
Location
Nordnordost
Har du Hidden Kingdom i samlingen? Det är ett Arturianskt rollspel som var samtida med Pendragon, men vann inte samma framgångar. Det kickstartades en nyutgåva 2016 och det är fantastiskt kul läsning. Många grepp från crunchy brädspel som jag inte sett i rollspel på andra håll. Med tvekan spelbart för den moderne rollspelaren, men njutbart som läsning än idag.
 
Top