Nekromanti Bensinskatten!

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Staden


Jag bor i Umeå med finfina cykelvägar och cyklar gärna till jobbet. Gör nån annan det? Samåker någon? Nej, alla kommer på morgonen i varsin bil och klagar sedan över det höga bensinpriset.


Min gamle far tycker att man ska förbjuda motorfordon i städer, för där är det ändå så nära att man kan gå eller cykla. Om det mot förmodan skulle vara längre finns ändå tunnelbana och spårvagn.

Bygg en skitstor parkering utanför sta'n. Med alla pengar som sparas in skulle man t.o.m. ha råd att anställa hundratals parkeringsvakter, väktare och akademiker :gremwink: för att vakta de där bilarna.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
hmm

Det finns diskussionsforum även på Etanol.nu där olika tekniska bekymmer tas upp. Även i vanlig bensin finns ju etanol inblandad. Det är nog inte läge att experimentera med etanol om man har en fallfärdig bil...
Eh, nja nu tror jag att det uppstod ett smärre tolkningsfel :gremwink: Det var ju inte så att bilen var "fallfärdig" innan dess? Däremot fanns en "smärre" men likväl lagad läcka kring anslutningen till tanken.

Men nu har jag ju istället privilegiet att jag kan skylla allting på etanolen, istället för att exempelvis attackera vägverket för att salta vägen :gremwink: Eller för att angripa mig själv för att ha misslyckats med att underhålla skrutten?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Differentierad, regional bensinskatt!

Bensinskatten är i princip tänkt att vara en skatt på bilismens miljö- och hälsostörande effekter. (Nu bortser vi ifrån att den i praktiken är en stabil kassako för staten.) Skatten tas ut av staten och används, utan specificering, i statens budget. Det är alltså svårt för gemene bilist att se vart pengarna går, vilket gör att betalningsviljan är låg. (Varför betala för något man inte vet vad det är och inte vet om man får?)

Bilismens miljöstörande effekter är bl.a. trängsel, buller och utsläpp. Detta kan lindras genom att ge alternativ till bilen i form av t.ex. kollektivtrafik.

Bilismens hälsostörande effekter är bl.a. luftvägsproblem och personskador. Dessa tas om hand av sjukvården.

Både kollektivtrafik och sjukvård finansieras av landsting och kommuner, som dock inte ser ett rött öre av bensinskatteintäkterna!

Min lösning är följande:

- Dela upp bensinskatten i en statlig och en landstingskommunal del.
- Låt landstingen delfinansiera vägprojekt, liksom de finansierar kollektivtrafik och sjukvård.

På så vis kan landstingen få överblick över trafiksystemets alla delar - biltrafik och vägar, kollektivtrafik och sjukvård - och göra de avvägningar som bedöms rimliga i deras regioner. Är det kanske rimligare i Norrbottens län att sänka bensinskatten i stället för att satsa på busstrafik? Kan stockholmarna acceptera en höjd bensinskatt om de vet att landstinget använder pengarna till att finansiera utbyggda vägar och spårtrafik?

Visst kan en differentierad regional bensinskatt innebära lite konstiga gränsområdeseffekter som att de som bor vid en länsgräns kan tjäna på att åka över gränsen för att tanka, men för den stora majoriteten kommer det inte att vara realistiskt att göra sina dagliga bensininköp annat än i hemlänet. (Låt säga att bensinen kostar 10 kr/l i Stockholms län och 9 kr/l i Uppsala län. En full tank rymmer 40 liter; skillnaden i bensinpris är då 40 kr. För att stockholmaren ska tjäna på att åka över länsgränsen för att tanka får han inte bo längre från närmsta bensinstation på andra sidan än 2 mil. Orealistiskt för de flesta, alltså.)

Mitt inlägg i debatten,

Dewil (som vill slippa skaffa bil)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,467
Location
Köping
Re: Helt OK med bensinskatt!

mina hemtrakter (Norrlands inland) klagas det oerhört på bensinskatten. Jag har en viss förståelse för det eftersom det finns väldigt lite kollektivtrafik där. Men vad beror det på? Jo för att ingen åker buss eftersom alla puttrar på i varsin bil.
Sure. Men samtidigt MÅSTE ju kollektivtrafiken rustas upp först innan folk kan lämna bilen hemma (jag snackar förstås om sträckor utanför cykelavstånd, men sådana finns det väl gott om i Norrland). Liksom, vi har ungefär samma situation i den lilla håla (800 invånare) där jag är född. Det går TRE bussar om dagen (inga alls på helger) varav två är kombinerade turer för skolbarnen och fabriksarbetarna. Glöm att skiftarbetarna skulle kunna ta bussen, det går inga i vettig tid för dem.

Tacka vet jag Uppsala - två bussar i timmen, yeah! (Och likförbannat cyklar jag. Ni vill inte se mig köra bil, jag lovar.)

/hellzon - orerar med VERSALER om busstrafiken i värmlands skogar...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Explosionsrisk

En seriekrock i tunneln under Södermalm med etanolbilar som börjar brinna = massaker. Förstå vilka skadeståndskrav som kunde drabba biltillverkarna för en sådan sak (i alla fall om det hände i ett land där man kan STÄMMA företag).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Explosionsrisk

läste nånstans att den mesta av etanolen för bränslebruk kommer från brasilien och liknade länder idag.. då kan man ju räkna ut vad som händer med regnskogarna när efterfrågan på etanol ökar i världen... chop chop chop... så alla lösningar har problem..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lungt, snart maktskifte

var sätter du in "egenföretagare" i din modell: typ frilansade skribenter eller Nabil från Egypten med sin tobakshandel i Bredängs centrum? det är ju en grupp som stadigt ökar har jag för mig. De är inte "anställda" för att ingen vill anställa dom.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lungt, snart maktskifte

De är medelklass när de kan bestämma över sin egen arbetstid eller andra produktionsmedel. Anställningsformen är alltså inte avgörande, utan arbetsformen.

Överklass blir man väl fortfarande först när man kan leva på ränta eller annan avkastning.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Re: Explosionsrisk

Vet inte riktigt vad du svarade på men antar att vi är av samma åsikt...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Explosionsrisk OT

mm det tror jag också... en annan sak; vad väldigt få verkar vilja diskutera är den positva påverkan den ökade rörligheten bilismen har medfört har fått för DEMOKRATIN. Det är DU som bestämmer vart och när du ska åka, ingen annan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lungt, snart maktskifte

...då har jag lååååååångt kvar till överklass då... PUH!
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: hmm

Eh, nja nu tror jag att det uppstod ett smärre tolkningsfel Det var ju inte så att bilen var "fallfärdig" innan dess? Däremot fanns en "smärre" men likväl lagad läcka kring anslutningen till tanken.
Du har så klart rätt, det är bara jag som tolkar Opel Kadett som fallfärdig bil eftersom jag ser min syrras Kadett framför mig (även kallad Kasetten). Den bestod av mer rost än plåt. Ändå var den ett under av skönhet jämfört med min Datsun Cherry -81... etanol i denna skulle ha löst upp hela bilen eftersom den hölls ihop av silvertejp och hammarlack.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Re: Lungt, snart maktskifte

Annan avkastning...

Du menar socialbidrag? :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Explosionsrisk

"läste nånstans att den mesta av etanolen för bränslebruk kommer från brasilien och liknade länder idag.."

Var ett inslag om det i nyheterna för inte så länge sedan. Det finns svenska och polska etanoltillverkare också, men jag vill minnas att det krävs någon form av skyddstullar och/eller subventioner för att i alla fall de svenska på allvar skulle löna sig. Men den psykologiska effekten av att vi drev våra bilar med etanol som vi själva odlade skulle nog vara väldigt stor. Att vara mer självförsörjande och oberoende och att kunna blicka ut över hela fält med växtlighet med vetskapen att detta i slutändan kommer att hamna i tanken på min bil.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Är det moms på det också?
Har för mig det är två skatter på bensinen innan momsen. Sedan beskattas ju bilägare en extra gång med en årlig fordonsskatt som staten var fula nog i våras att höja. Det var en del skriverier om att detta var väldigt fräckt gjort, då man var tvungen betala in en retroaktiv höjning under pågående period och istället för en höjning vid ny period....

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Ett problem i sammanhanget är att visst vore jättebra att byta till alternativa bränslen, men det säljs inte så många miljöbilar då det är dåligt med möjlighter att tanka dem, och det byggs inte många nya tankstationer då det är dåligt med underlag.

Var en del gnäll nyligen om att regeringens nya förslag om att få fram fler tankstationer inte var teknikneutralt vad gäller valet av alternativa bränslen.

/Ulfgeir
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Explosionsrisk

undrar hur mycket skog som skulle behöva avverkas varje år för att göra Sverige självförsörjande om vi gick över till 100% etanolbilar... nån som har en aning?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Lungt, snart maktskifte

Överklass blir man väl fortfarande först när man kan leva på ränta eller annan avkastning.
Det där låter mer som att vara "ekonomiskt oberoende". Vilket i mitt huvud är snäppet över överklass.

Gordeg
 
Top