Nekromanti Bensinskatten!

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Hej
Någon hörde en intervju med vår "kära" statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjd med bensinpriset! Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande. - Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.

Nu får det vara nog!

Dags att protestera. Berätta för vänner och bekanta.

Bensinskatteuppror!!!

8 av 10 resor görs med bil. Av ett literpris på bensin på 11.92 är 7.34 kr skatt. När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre. Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre. Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året. När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt. En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent.

Listan fylls på riktigt fort!
Ett nytt namn nästan varje sekund!
Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn och maila dina vänner.

http://www.bensinskatteuppror.se/

Med Vänliga Hälsningar
Magnum
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Heja bensinskatt! …

Det ska vara dyrt att förstöra miljön.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Moms-på-skatten-grejen gäller nästan allt du köper, inte bara bensin.
Jag fick det där uppropet som ett mail tidigare idag och raderade det som det spam det är...

Gordeg
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset.
Det är ett jättekorkat uttalande från en socialdemokrat. Arbetare har inte tid att organisera sig på samma sätt som borgare - tvärtom litar arbetare på att några ska kunna föra deras talan; alltså i första hand fack och arbetarpartier. Persson ska inte försöka "ta reda på" vad folket vill ha, och absolut inte via en snabb koll efter samlade organisationer och lobbygrupper. Vi meddelar ju vad vi vill genom att rösta, och sedan ska vi få representanter som för vår talan så att vi ska slippa organisera oss för allt vi vill ha.

Dessutom slår bensinpriset olika beroende på först och främst var man bor - inte vad man har i inkomst, så bensinskatten är inte ett verktyg för fördelningspolitiken utan ett rent odemokratiskt straffverktyg som slår som hårdast på de som redan bor i bygder som politikerna blundar för.

Hade det varit ett uttalande från en moderat hade jag bara ryckt på axlarna, men det är inte så här man ska tycka och tänka om man är vänster. Inte som jag ser det iaf.

Fast jag tänker inte skriva på någon lista, för det är bara hordmänniskor som skriver på listor.
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Heja bensinskatt! …

Sannerligen. Men inte minst behövs incitament så att man verkligen får tummen ur och försöker ta fram alternativ. Den senaste tidens prisstegring har åtminstone fått en politiker att vakna till lite:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=468440&previousRenderType=6

(Hur man kan få ihop ett oljeoberoende och en avvecklad kärnkraft fattar jag dock fortfarande inte. Men det är en annan fråga, kanske?)

Om bensinen görs billigare så kommer folket återigen att invaggas i någon form av falsk säkerhet att allt kan fortsätta som tidigare. Utan opinion, inget tryck på etablissemanget, och då riskerar att inget hända. Händer det något ändå så begriper ingen vad förändringen ska tjäna till. Och det är nog inte så jäkla bra.

För det torde väl inte vara någon hemlighet att världens oljeresurser är ändliga. Det finns en allt större skara olyckskorpar som kraxar att vi redan (sedan länge) passerat maxpunkten i oljeproduktionen (googla på "Hubbert's Peak", eller "peak oil"), och att oljeutvinningen framöver kommer att dala stadigt. Att bryta ett oljeberoende kommer vara otroligt svårt, men det är inte omöjligt (åtminstone inte för industriländer med resurser till en sån utveckling och omställning... :-/). Ett snorhögt bensinpris och sanktioner mot "miljöfordon" i form av billigare parkering etc, är ett steg att få enstaka privatpersoner att göra något åt saken. Att det sedan finns jättemånga som inte har råd att byta till en modernare bil, eller inte har någon tillgång till ex. etanolbränsle, är tråkigt. Men folk har alltid kommit i kläm under stora samhällsförändringar, vilket man med lite vilja kan klassa detta som... så jag antar att det bara är att bita i det sura och kämpa på.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Heja bensinskatt! …

Vi måste ju bita i det sura äpplet någon gång i framtiden. Personligen ser jag hellre att vi tar det lite i taget fram tills dess än att vi tar hela smällen på en gång när den väl kommer. Det borde väl ändå vara det bästa för ekonomin.

JA till hög bensinskatt och NEJ till Sverige!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Om man ska sänka skatter tycker jag att det finns andra som är viktigare än bensinskatten. Om man nu tycker att det är så dyrt att köra bil så får man väl skaffa sig en bränslesnålare sådan och/eller dra ner på sitt åkande. Personligen tycker jag att "Åhhh, soppan är så dyr" är lite av ett lyxproblem. Dessutom skitar bilismen ner för betydligt större summor än den kostar. Om makthavarna plötsligt sade: "Nä nu tänker vi inte bekosta bilismen längre utan de får betala det de ställer till med själva", DÅ skulle det bli DYRT att köra bil.

/Anders (kör bil och är villig att betala för det)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Vad är effekten av höjda bensinskatter?

a) Folk åker mindre bil
b) Folk blir mer intresserade av snålare bilar
c) Folk blir mer intresserade av alternativa bränslen
d) Folk motiveras i större utsträckning att byta till en nyare bil

Så det dåliga var...?

Okej, lite enkelspårigt, men höjd bensinskatt leder till en hel del saker vi strävar eller borde sträva efter. Och om det har effekt, klart man gör det.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Ahhh, jag kan inte riktigt hålla med.

För vissa är bilen en nödvändighet. Skulle jag t.ex. bott i norrland och haft långt att åka till eller i jobbet så slår detta hårt.

Själv pendlar jag 6 mil varje dag med bil och det märks att det är dyrare. Och jag jobbar ibland länge så det underlättar så med bil kontra buss(även om det till viss del såklart är lättja att köra istället för att åka buss/tåg). Nu tjänar jag som tur är tillräckligt bra för att klara detta ändå så jag blir inte pank varje månad för detta men.....

Att i det läget bara säga "dra ned på ditt bilkörande" alt. "det är ett lyxproblem" är att bagatellisera problemet.

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
a) Folk åker mindre bil
b) Folk blir mer intresserade av snålare bilar
c) Folk blir mer intresserade av alternativa bränslen
d) Folk motiveras i större utsträckning att byta till en nyare bil
a) Näppeligen. Vissa kanske men många verkar förbise att det är många som är *beroende* av sina bilar i jobb e.dyl.

b) Positiv effekt.

c) Också en bra effekt. Man borde kanske insett detta innan. Och hade skatten väl gått till att framställa bra alternativa bränslen till bensin och inte en massa annat tjaaas så hade vi kanske inte varit lika bensinberoende idag?

d) Nja, det är ju en fin tanke. Men det är en kostnadsfråga också. Alla har inte råd med en nyare bil. Särskilt inte med den dyra bensinskatten :gremwink:

Självklart så säger regeringen att det är de positiva effekterna de är ute efter men i realiteten så är det en enkel och garanterad skatt som folk inte kan smita undan. Det är lite intressant att regeringen tjänar mest på sådant som ligger i en moralisk eller ekologisk gråzon såsom bensin, sprit, spelverksamhet och tobak.........

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Tid och borgare

Arbetare har inte tid att organisera sig på samma sätt som borgare
Du skämtar va?

alltså i första hand fack och arbetarpartier
Och vad är detta om inte arbetare som organiserat sig? Arbetare om några är ju de som har organiserat sig i fackförbund och liknande till skillnad från borgare.

Eller är du av annan åsikt?

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Re: Heja bensinskatt! …

Det ska vara dyrt att förstöra miljön.
Då borde vi börja lägga feta skatter på gamla utombordsmotorer till båtar och motorgräsklippare för där har vi riktiga miljöbovar!

C.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Ahhh, jag kan inte riktigt hålla med.
Inte jag heller.

Att i det läget bara säga "dra ned på ditt bilkörande" alt. "det är ett lyxproblem" är att bagatellisera problemet.
Att säga "bensinen måste vara billig så jag enkelt kan ta mig till jobbet" tycker jag är att bagatellisera problem om något. Vi kommer inte att få vara med när de fossila bränslena tar slut, kanske inte våra barn heller. Men slut kommer de att ta och då kommer mäsnkligeheten sitta där med skägget på pottkanten om vi inte innan dess utvecklat alternativ.

För vissa är bilen en nödvändighet. Skulle jag t.ex. bott i norrland och haft långt att åka till eller i jobbet så slår detta hårt.
Men alla undersökningar visar gång på gång att det är billigare att bo på landsbyggden än i storstäderna, trots den högre bränsleposten i budgeten, främst pga att det billigare boendet.

Själv pendlar jag 6 mil varje dag med bil och det märks att det är dyrare. Och jag jobbar ibland länge så det underlättar så med bil kontra buss(även om det till viss del såklart är lättja att köra istället för att åka buss/tåg). Nu tjänar jag som tur är tillräckligt bra för att klara detta ändå så jag blir inte pank varje månad för detta men.....
Här erkänner du ju att det i ditt fall delvis rör sig om ett lyxproblem, så på vilket sätt håller du inte med mig?

/Anders
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Din arbetarromantik är lovvärd. Hur som helst, ett citat av PJ O'Rourke dyker osökt upp i huvudet:

"How come," I asked Andy, "whenever something upsets the Left, you see immediate marches and parades and rallies with signs already printed and rhyming slogans already composed, whereas whenever something upsets the Right, you see two members of the Young Americans for Freedom waving a six-inch American flag?"
"We have jobs," said Andy.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Heja bensinskatt! …

Då borde vi börja lägga feta skatter på gamla utombordsmotorer till båtar och motorgräsklippare för där har vi riktiga miljöbovar!
Om vi haft lika många läckande gamla utombordare som vi har bilar och de förorenat lika mycket som bilismen, så hade nog nånting blivit gjort för länge sedan.

/Anders
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vi kommer inte att få vara med när de fossila bränslena tar slut, kanske inte våra barn heller. Men slut kommer de att ta och då kommer mäsnkligeheten sitta där med skägget på pottkanten om vi inte innan dess utvecklat alternativ."

They told me I was mad when I started hoarding horses, but I'll show them, oh I'll show them... :gremgrin:


Storuggla, hö
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Lungt, snart maktskifte

Fast som det är nu drabbar det bara människor som inte har några alternativ, precis som vägtullar. Jag skiter i vilket, eftersom jag åker kommunalt. Men jag har tur som kan åka kommunalt eftersom jag bor i innerstan. När jag bodde utanför stockholm var inte de kommunala färdmedlen ett alternativ. Jag var liksom tvungen att ta bilen för att komma till jobbet och tjäna pengar som jag sedan kunde betala bensin för. Och att som ung och ensamstående skatteboskap betandes i Åkersberga var en ny fin etanolbil inte ett alternativ.

Skall man tvinga fram andra lösningar, vilket socialisterna inte verkar vara särskilt angelägna om, så skall man tvinga fram det genom att sätta press på tillverkarna. Inte genom att krama musten ur den som redan är urkramad.

Så ja, visst ska det vara dyrt att förstöra miljön, men om man inte har något val?

Och till Rising; arbetare har all tid i världen att organisera sig. De har bara åtta timmars arbetsdag. Kolla hur många egna företagare eller chefer på olika nivåer som jobbar fyrtiotimmarsveckor. Det är en myt om att arbetaren jobbar hårdare än borgaren. I varje fall enligt mina erfarenheter.

- Vulf
 
Top