Behövs verkligen nya versioner?

Just Chaosium och Pelgrane Press har ju också en rätt konstruktiv konkurrens, ser att de brukar lyfta varandras produkter på sociala medier och de verkar genuint respektera och tycka om varandra.
Där är jag tämligen stolt över rollspelskapare som community (och som en del av en större rollspelsgemenskap), att man konkurrera men också försöker lyfta varandra till nya höjder och ser varandras framgångar som något bra för rollspel som helhet!

Just Chaosium och Pelgrane Press har ju också en rätt konstruktiv konkurrens, ser att de brukar lyfta varandras produkter på sociala medier och de verkar genuint respektera och tycka om varandra.

Jag vill minnas att de har upprättat någon sorts internt avtal. Antar att det handlar om att Pelgrane i utbyte mot någon form av ekonomisk ersättning kan plocka saker från CoC:s mythos som inte bara omfattar Lovecrafts texter. Hans egna texter är däremot inte längre skyddade av upphovsrätt och kan därför användas fritt.

Last edited:
Där är jag tämligen stolt över rollspelskapare som community (och som en del av en större rollspelsgemenskap), att man konkurrera men också försöker lyfta varandra till nya höjder och ser varandras framgångar som något bra för rollspel som helhet!
Håller med.
Jag var rätt aktiv i mer skönlitterära sammanhang förr, framförallt inom poesi-scenen. Där finns ett rätt kallt klimat, poeter som missunnar varandras framgångar och blir arga när en kollega blir välrecenserad - rollspelshobbyn är däremot mycket mer prestigelös och folk är genuint pepp på varandras grejor. Oerhört uppfriskande!

Last edited:
Jag är inte så insatt i själva Cthulhu som Franschise, men finns inte detta redan fast inte utgivet av Chaosium? Tänker att mycket av lovecrafts grejer måste vara "fria/öppna"-licenser vid det här laget och någon annan tatt tag i saken med att göra ett slimmat skräckrollspel på Mythosen?

Jo men alla ska dra åt samberättar/inte så mycket-tärningar-hållet. Jag tycker faktiskt tärningarna är kul och skulle hjälpa att inte göra det så linjärt. Jag vill ha mer strömlinjeformat BRP (typ Troubleshooters, Blixt, OSR) som bas!

Cthulhu Dark (pdf). Slå 1T6, en extra om det är relevant för ditt yrke och ytterligare en om du vill lyckas med risk för din mentala hälsa.

Kutulu. Populärt i Japan, baserat på Gumshoe-systemet.

Okult. Samberättarspel - har inte läst det.

Dom två sista är gjorda av forumiter.
Icke att förglömma Lovecraftesque, som dock är en helt annan genre än Call of Cthulhu. Lovecraftesque är mer direkt emulering av Lovecrafts noveller och romaner och mindre ”äventyrande i Lovecrafts värld”. Men ett väldigt bra spel!

Back