Behövs verkligen nya versioner?

Min utgångspunkt är mest att det är svårt att skriva äventyr, ännu svårare är det – att döma av det som finns att köpa – att skriva dugliga äventyr. Jag är inte övertygad om att spelskapare i allmänhet är speciellt bra på äventyrskonstruktion (därav att kapitlen om tips/tekniker för sånt i deras spel är så anemiska). Så jag tror att de helt enkelt gör det de inspireras att göra, det de vill göra.

Liksom, överlag är det här med att bli klar med saker en förmåga få verkar besitta. Och när jag träffar folk som gillar att skriva regler så blir de ju verkligen aldrig klara. Det de brinner för och drivs av är ju att bygga Det Bästa Systemet. Så att såna människor inte fokuserar på att skriva äventyr tycker jag är helt begripligt.
Jag är nog rätt enig här----det är två olika förmågor som jag dessutom tror är sällsynta på att vara bra i samma person (undantag finns alltid)
De flesta kreatörer lutar nog åt ena eller andra sida här, men "måste" också göra den svagare (eller kanske för dem ointressantare) sidan, för att ens ha en produkt. Ibalnd är det tydligare vart skaparen lutar än andra....

Damned if you do, damned if you don't. det är sen gammalt!

(så då kan man ju lika gärna välja path of least resistance ;))

Om vi för ett ögonblick tänker oss att uppdateringar kommer fortsätta att vara en grej de närmaste 5-10 åren, vad skulle de i så fall innehålla för att bli riktigt bra? Var gärna konkreta och använd ditt eget eller andras spel som exempel.
Reparation av regler som visat sig vara dåliga eller trasiga, förbättring av strukturen, ökad läsbarhet, ändra om det är något som inte åldrats väl, eventuellt nya illustrationer. Jag ser helst att man inte tillför så många nya regler och annat i den nya versionen, utan hellre då ger ut någon form av Expert-bok eller motsvarande.

Om vi för ett ögonblick tänker oss att uppdateringar kommer fortsätta att vara en grej de närmaste 5-10 åren, vad skulle de i så fall innehålla för att bli riktigt bra? Var gärna konkreta och använd ditt eget eller andras spel som exempel.

Kapitel med handfasta tips på hur man sätter ihop egna äventyr och kampanjer. Om det inte redan finns i spelets första utgåva.

Kanske också en bättre startmiljö (tydlig, rolig, avgränsad) med kartor och personer (exempelvis uppdragsgivare och antagonister). Om inte sånt redan finns.

Listor med utrustning och fordon/farkoster som inte bara är fluff, utan sånt som faktiskt kommer till användning i spel. I många spel tror jag att skaparna kan tänka ett par varv till på detta. Allt måste inte se ut som i andra rollspel. Att göra något eget är en poäng i sig.

En jäkligt frän och detaljerad världskarta som gör att man börjar fantisera. Kanske också en tidning eller en klippsamling om sådana finns i världen.

Last edited:
Så här tänkte jag igår. Hur många spel behöver egentligen nya versioner dessa dagar? Etablerade spel som Call of Cthulhu har hittat sin slutgiltiga form. Att lägga in ännu mer material verkar orimligt, när regelböckerna redan är massiva.

Och de senaste versionerna av D&D har väl inte gjort spelet bättre, utan mer varit som olika tolkningar av grundkonceptet. Inget fel i det, men det känns som remakes, inte editions.

Vad tror ni, fyller återkommande uppdateringar fortfarande en funktion?

Behöver? Nej, det behöver inga spel.

Men kan det vara bra? Ja.

Den kommersiella aspekten har ju lyfts. Den är ju viktig för företaget, men inte bara för att företaget ska ha fina siffror. Företagen har ju också anställda som nog är glada om de får betalt. Om man låter det bero och inte säljer och går i konkurs så är det tråkigt inte bara för konstruktionen företag utan också för de riktiga levande människorna som arbetar på företaget. För fans av ett spel som gillar att köpa färdigt material så finns det också en önskan om att det ska komma saker och för det måste företaget också vara vid liv.

Ibland kan det vara ändringar. Ibland till det bättre, ibland till det sämre. Min upplevelse är att i allmänhet så är nyare versioner bättre. Jag tror dock att det finns folk som föredrar en viss utgåva för varje spel med mer än en.

Jag gillar också när en ny utgåva samlar det som var bra med en tidigare version med extraböcker.

När det gäller D&D specifikt så finns det ju definitivt folk som gillar senare utgåvor över tidigare. Sen vad man kallar dem spelar väl ingen roll egentligen.

Jag får ofta och regelbundet frågor från rollspelare om inte det är dags att uppdatera mina gamla äventyr.

Så någon anser ju att det behövs, antar jag. Sen tycker jag att det "behövs" för att jag VILL göra det, fixa lite grejer, göra de lättare att spela, förstärka lite saker. Göra bättre versioner baserat på det jag lärt mig sen 2001, helt enkelt.

Ett annat exempel. WFRP är, som ni redan vet, mitt favoritrollspel.
  • v1 var rätt "broken", så den versionen behövde uppdateras.
  • Kanske v2 gick för långt, kanske det hade räckt att fixa "naked dwarf syndrome" och kanske minska "whiff", och inte så mycket annat. Men det var en uppdatering som togs väl emot (inte av alla förstås). Det fanns väl saker där som behövde uppdateras, men inte så mycket som i v1.
  • v3 var kul, men det behövdes verkligen inte en så genomgående "uppdatering" som egentligen var ett helt nytt spel med ett helt nytt regelsystem. Å andra sidan lades v2 ner för att det nått slutet på sin produktcykel. WFRPv3:s regelsystem behövde verkligen jobbas med, och grundsystemet uppdaterades i FFG:s Star Wars och i deras Genesis, men själv WFRPv3 fick aldrig någon sådan uppdatering. Förutom några halvhjärtade försök att ge ut böcker som inte krävde alla korten.
  • v4 gick tillbaka till v2 ... och kom på att det behövde uppdateras. Sedan tog "jag ska bara fixa det här"-djävulen över och det blev en enorm uppdatering, som nu ska få en ny version efter åtta år. Behövdes det? Tja, ja, jo kanske. Eller jag vet inte. Kommersiellt var det väl en bra idé, men å andra sidan tror jag att det hade "räckt" att göra en uppdaterad v2 med ny layout och artwork. Men kanske det inte hade varit nog för de som redan köpt v2?
  • v5 vet jag inte vad den ska uppnå. Tanken är att konsolidera v4, och jag skulle väl säga att det behövs.
Så behövdes egentligen någon av uppdateringarna? Jag skulle säga att v1 till v2 behövdes, rent regelmässigt. Sen är jag mer kluven. Men v4 till v5 behövs nog, ändå, eftersom spelare aktivt undviker WFRPv4 för att det är så mycket pill med reglerna, så man orkar inte med allt till slut.
Här ska man också ha med sig att förlagen har upphört att existera och att varumärket vandrat mellan dessa. Ett egentligen inte orimligt alternativ hade ju varit att inget hade hänt efter v1. Hade det inte varit för figurspelet hade det mycket väl kunnat bli så. Och det hade ju inte gjort någon glad. Så om alternativen är en insomnad spellinje eller en ny version så väljer jag en ny version varje dag i veckan.

Nu är ju jag i Team Utveckling så jag tycker ALLTID att det är roligare att det händer NÅGOT än att det händer INGET.

Mångfald vinner alltid över enfald ;)

Behövs, det beror nog på vem frågar tänker. Om jag som spelare har ett spel jag gillar så nej, det behövs inga nya versioner jag har ju en fungerande version. De finns inte heller något tvång att köpa en version, så jag förstår inte problemet med att spelutgivare ger ut nya versioner.

Däremot så behövs det ju för att mellanstora utgivare ska kunna fortsätta ge ut sitt spel. Ett nytryck av samma regler säljer ju knappt om man inte är WOtC. För att kunna fortsätta ge ut saker till ett spel behöver man ha en grundbok och då är det endast möjligt att ge ut en ny version, så att man kan få upp lite hype kring sitt spel. Hade man kunnat hålla igång ett spel på bara moduler och äventyr hade det varit trevligt men de säljer inte tillräckligt och säljer mer i samband med en ny version. Sen kan det ju finnas andra saker man vill fixa, som vissa regler, ersatta och annat och då kanske det är värt att göra om spelet. Sen är det ju bra om versionerna är någorlunda kompatibla.

Ett mer radikalt sätt att göra uppdateringar är förstås att låta den nya versionen handla om något helt annat i samma setting. De olika År Noll-lådorna är ett exempel på detta. Du skulle förmodligen kunna göra något liknande med Odd Soot. Kanske genom att fokusera på exempelvis smuggling och organiserad brottslighet? Eller olika spionorganisationer? Eller en revolution/statskupp? Eller ett sönderbombat Doggerland under ett postapokalyptiskt 30-tal?

Last edited:
Sen är det ju bra om versionerna är någorlunda kompatibla.
Det här är ju verkligen jätteolika. En ny utgåva till Pendragon eller CoC är bara det vanliga med marginella skillnader. Nuvarande RuneQuest är 95% kompatibelt med RQ2 och det är trivialt att använda äventyr från sjuttiotalet med det. Medan D&D regelmässigt uppfinner ett helt nytt spel som kräver total rewrite om man vill använda ett gammalt äventyr.

Back