Behövs verkligen nya versioner?

Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Well, om de hade haft inspirationen och lusten att skriva 9 äventyr så utgår jag från att de skrivit 9 äventyr.
 
Mitt intryck är att andra utgåvan av ett spel ofta – men inte alltid – är bättre än den första (bättre organiserad, mer balanserad, felen rättade etc). Mitt intryck är att bloating brukar komma från tredje utgåvan och framåt. Då blir boken / böckerna tjockare och tjockare utan att det egentligen tillför något väsentligt nytt. Så jag är ofta nyfiken på andra utgåvan, mer sällan på de som kommer senare. Detta är alls ingen naturlag, och undantagen är många. Men det är ett mönster jag trots allt tyckt mig se.
 
Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Jag är lite samma, köper långt fler äventyrsböcker och moduler än regelsystem.
 
Well, om de hade haft inspirationen och lusten att skriva 9 äventyr så utgår jag från att de skrivit 9 äventyr.
Mhm, det gör inte jag. Jag fastnar ofta i saker som distraherar mig från att göra det jag egentligen vill göra.
 
Mhm, det gör inte jag. Jag fastnar ofta i saker som distraherar mig från att göra det jag egentligen vill göra.

Min utgångspunkt är mest att det är svårt att skriva äventyr, ännu svårare är det – att döma av det som finns att köpa – att skriva dugliga äventyr. Jag är inte övertygad om att spelskapare i allmänhet är speciellt bra på äventyrskonstruktion (därav att kapitlen om tips/tekniker för sånt i deras spel är så anemiska). Så jag tror att de helt enkelt gör det de inspireras att göra, det de vill göra.

Liksom, överlag är det här med att bli klar med saker en förmåga få verkar besitta. Och när jag träffar folk som gillar att skriva regler så blir de ju verkligen aldrig klara. Det de brinner för och drivs av är ju att bygga Det Bästa Systemet. Så att såna människor inte fokuserar på att skriva äventyr tycker jag är helt begripligt.
 
Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Än värre är det ju när man gör både och.
Som Riotminds valde att göra med Svarta Solen-kampanjen, där typ varje ny del i serien hade en annan regelmotor än den tidigare. (DoD6, DoD6 Expert och sen Trudvang-motorn).
 
Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Kreativitet är inte som bensin man kan välja var man tankar in det, tyvärr.
 
Back
Top