Behövs verkligen nya versioner?

Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
 
Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Well, om de hade haft inspirationen och lusten att skriva 9 äventyr så utgår jag från att de skrivit 9 äventyr.
 
Mitt intryck är att andra utgåvan av ett spel ofta – men inte alltid – är bättre än den första (bättre organiserad, mer balanserad, felen rättade etc). Mitt intryck är att bloating brukar komma från tredje utgåvan och framåt. Då blir boken / böckerna tjockare och tjockare utan att det egentligen tillför något väsentligt nytt. Så jag är ofta nyfiken på andra utgåvan, mer sällan på de som kommer senare. Detta är alls ingen naturlag, och undantagen är många. Men det är ett mönster jag trots allt tyckt mig se.
 
Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Jag är lite samma, köper långt fler äventyrsböcker och moduler än regelsystem.
 
Well, om de hade haft inspirationen och lusten att skriva 9 äventyr så utgår jag från att de skrivit 9 äventyr.
Mhm, det gör inte jag. Jag fastnar ofta i saker som distraherar mig från att göra det jag egentligen vill göra.
 
Mhm, det gör inte jag. Jag fastnar ofta i saker som distraherar mig från att göra det jag egentligen vill göra.

Min utgångspunkt är mest att det är svårt att skriva äventyr, ännu svårare är det – att döma av det som finns att köpa – att skriva dugliga äventyr. Jag är inte övertygad om att spelskapare i allmänhet är speciellt bra på äventyrskonstruktion (därav att kapitlen om tips/tekniker för sånt i deras spel är så anemiska). Så jag tror att de helt enkelt gör det de inspireras att göra, det de vill göra.

Liksom, överlag är det här med att bli klar med saker en förmåga få verkar besitta. Och när jag träffar folk som gillar att skriva regler så blir de ju verkligen aldrig klara. Det de brinner för och drivs av är ju att bygga Det Bästa Systemet. Så att såna människor inte fokuserar på att skriva äventyr tycker jag är helt begripligt.
 
Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Än värre är det ju när man gör både och.
Som Riotminds valde att göra med Svarta Solen-kampanjen, där typ varje ny del i serien hade en annan regelmotor än den tidigare. (DoD6, DoD6 Expert och sen Trudvang-motorn).
 
Istället för att lägga all tid och energi på att skriva om samma regler om och om igen hade de ju kunnat lägga den kreativiteten på att utveckla fler äventyr, kampanjer och moduler.

Jag tar hellre en version av ett spel med 9 tillhörande äventyr. Än 10 olika versioner av samma regelbok.
Kreativitet är inte som bensin man kan välja var man tankar in det, tyvärr.
 
Det går dock att sluta blocka den genom att låsa in sig i loop av ständiga ändringar av samma sak om och om och om och om och om och om och om igen.
Jag utgår ifrån att det här är rent spekulativt, eftersom jag inte kan komma på något rollspel som lider av detta. Och hade det funnits ett sådant spel, och om jag inte gillade de olika versionerna, så hade jag nog helt sonika låtit bli att köpa/spela det.
 
Det är vad jag lätt gör.
Du tror inte det kan vara så att väldigt många gillar att pilla med system och tycker det är givande för deras skapande? Att det är en belöning i sig själv att skruva på systemet för att göra det än bättre på vad det nu än är spelskaparen vill? Jag älskar ju till exempel att fixa med saker jag gjort, för jag ser aldrig ett verk som klart. Jag ser att ett verk eller en planering är en pågående process.
 
Att det är en belöning i sig själv att skruva på systemet för att göra det än bättre på vad det nu än är spelskaparen vill? Jag älskar ju till exempel att fixa med saker jag gjort, för jag ser aldrig ett verk som klart.
Det är så klart från spelskaparens perspektiv. Om jag köpt ett spel där spelskaparen trycker ut nya versioner/errator varje gång denne tänkt om angående någon funktion har jag blivit galen.
 
Det är så klart från spelskaparens perspektiv. Om jag köpt ett spel där spelskaparen trycker ut nya versioner/errator varje gång denne tänkt om angående någon funktion har jag blivit galen.
Jag tänker att den nya versionen kommer när spelskaparen nått den punkt där denne känner att det är lämpligt med en ny version. Inte att det kommer vid minsta lilla förändring. Jag gillar nya utgåvor, jag ser fram emot nya utgåvor av olika spel. Äventyr, inte så mycket. Jag gillar grundböckerna mer och skapar äventyr själv. För mig är grundböcker och utveckling av dessa mer lockande än allt annat. Så för mig gör det inget om det kommer nya editioner inom samma spel, för jag gillar att se vad som förändrats och hur det påverkar vad som sker runt spelbordet.

Edit: Jag läser ofta hela grundboken. Äventyr som jag köper, blir mest liggandes på hög för det är tråkig läsning för mig som inte ger så mycket. Även om jag haft ambitionen att bli bättre på att läsa igenom hela äventyr.
 
En av de mer anmärkningsvärda sakerna är hur ofta en ny utgåva inte är en förbättring. Man tycker att det nästan undantagslöst borde vara det om tillverkaren har koll, men så är det ju verkligen inte.
 
Back
Top