Ingenting
behövs när det kommer till rollspel.
Det är förströelse, lek, fritid och lyx. Att alls tala i termer om behov blir meningslöst, det handlar om vilja och begär.
Vill vi ha nya utgåvor, och vill någon skapa en ny utgåva?
När önskan om att få en ny version av något möter någons vilja att skapa detta, så kommer det uppstå en ny version, oavsett om någon annan tycker det är onödigt eller inte. Vad som motiverar någon att lägga ner arbetet på att skapa en ny version kan bero på massor av olika saker, men ytterst sällan så handlar det om att
Helt enkelt eftersom det ofta är en betydligt större risk att lansera en ny version av ett spel än vad det är att bara marknadsföra och tillgängöra det tidigare, och inte ens bland "stora" eller "framgångsrika" rollspelsutgivare så tjänas det särskilt mycket pengar. Att lansera sjunde utgåvan av Call of Cthulhu var för Chaosium nära på att sänka hela bolaget och det fick räddas av ett gäng fans, Paizo tog en jätterisk när de lanserade Pathfinder 2e och det tog flera år innan de kom upp i samma nivåer som första versionen. Fria Ligan är superframgångsrika i rollspelssammanhang, men de har årsomsättning som en medel-framgångsrik indiestudio i datorspelssammanhang, och jag har jobbat på lokala verkstadsföretag med högre omsättning. Rollspel som
bransch omsätter inga betydande summor, det är verkligen en pytteindustri. Vill man tjäna pengar gör man bäst i att syssla med något annat. De pengar som tjänas går nära nog alltid tillbaka in i produktion och används för att hålla huvudet över vattenytan, när fakturorna är betalda är det sällan några betydande summor kvar att tala om.
"If you want to make a small fortune in roleplaying games, start with a big one".
Snarare handlar nyutgåvor om en lång rad andra faktorer, och i många fall är det så pass mycket en fråga om fall till fall att det är svårt att generalisera något sammanhängande "varför" överhuvudtaget. Men mycket handlar om att som många andra i tråden säger, det är en iterativ konstform, frågan "hur skapar man ett bra rollspel" är långt ifrån besvarad, och med tanke på att nästan varje ny skapare uppfinner hjulet på nytt går utvecklingen extremt långsamt och iterationerna är oerhört många.
Men svaret på ursprungsfrågan är fortfarande nej, för vi behöver ingenting. Det som spelar roll är vad vill vi ha och vad vill vi göra.