Behöver råd om hur jag skall hantera en för mig irriterande situation i spelgruppen .

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
kommer vara borta varje torsdagskväll för att syssla med en hobby
Nej, så kan ju vara, inget konstigt med det. Frekvensen på utövandet är en annan sak än synen på det. Vad jag syftar till är mer att mentalt likställa det med andra sådana fritidsaktiviteter. För att jämföra: när jag var ledare i Friluftsfrämjandet så planerade vi självklart träffar för en hel termin och så att alla ledare skulle kunna vara med (i princip) alla gånger, vem som skulle reka, ta med sig mat etc. Lika självklart var det att aktiviteten ihop baserades på det gemensamma intresset och inte några andra sociala band o.s.v.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vet inte hur det är med andra, men jag hade aldrig kunnat säga till resten av familjen att jag kommer vara borta varje torsdagskväll för att syssla med en hobby (oavsett om det är rollspel, innebandy eller något annat). Det handlar säkert om vilken fas familjelivet är i.
Nu är det ju så att they know what they signed up for innan vi började spela . Har man inte ambitionen att fullfölja så starta inte racet kan jag ju tycka . Om man vet med sig att man har jobb och partner och familj som äter upp mycket av ens tid så ska man kanske inte skriva på på att spela varje torsdag i veckan .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag vet inte hur det är med andra, men jag hade aldrig kunnat säga till resten av familjen att jag kommer vara borta varje torsdagskväll för att syssla med en hobby (oavsett om det är rollspel, innebandy eller något annat). Det handlar säkert om vilken fas familjelivet är i.
Handlar sjukt mycket om resten av familjemedlemmarnas personlighet också. En del partners tycks tycka det är oförståligt att man inte ska försöka tillbringa varje minut tillsammans om möjligt. Andra tycker det är viktigt med egentid och är beretta att jonglera för att båda ska kunna komma iväg nån kväll i veckan.

Sen är det så klart beroende på hur många egna aktiviteter det är man vill klämma in. Det finns ju bara sju kvällar i veckan, och nån förälder bör ju alltid vara tillgänglig för att hålla koll på ungarna om man har sånna. Och nån gång ibland kan det ju kanske vara trevligt att umgås också =D

Jag har sett stor spridning på det där. Jag har flera bekanta med familj (inklusive ungar) som har stående spelmöten minst en gång i veckan. Jag har andra som har jättesvårt att få till ens ett spelmöte på flera månader.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Handlar sjukt mycket om resten av familjemedlemmarnas personlighet också. En del partners tycks tycka det är oförståligt att man inte ska försöka tillbringa varje minut tillsammans om möjligt. Andra tycker det är viktigt med egentid och är beretta att jonglera för att båda ska kunna komma iväg nån kväll i veckan.
Nu ska jag inte komma med pekpinnar men jag kan inte hjälpa att jag tycker att den ena av de där verkar oändligt mycket sundare än den andra.

De par jag känner som funkat bäst i längden har tidigt haft en tydlig och öppen kommunikation om det där, där man t.ex. kommit överens om att man ska få varannan lördag "helt för sig själv", den andre föräldern tar barnen och gör något utanför hemmet typ hela dagen.

Å andra sidan är jag sjukt introvert, så att jag tycker egentid är en självklar överlevnadsgrej kanske inte är så konstigt.

(Sånt här är för övrigt också vatten på min kvarn om varför stjärnfamiljer är så bra, eller för den delen storfamiljer där man är många vuxna kring ett fåtal barn. Avlastning! Egentid! Möjlighet att vara människa och inte bara förälder hela tiden!)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
(Sånt här är för övrigt också vatten på min kvarn om varför stjärnfamiljer är så bra, eller för den delen storfamiljer där man är många vuxna kring ett fåtal barn. Avlastning! Egentid! Möjlighet att vara människa och inte bara förälder hela tiden!)
Hehe, jag gillar tanken men den bygger också på att en lyckas hitta en eller flera människor som är så pass vettiga att en kan lita på dem som med-föräldrar. Personligen har jag inte under min livstid träffat mer än en eller två personer jag är bekväm att lita på i den utsträckningen. Lite som med polyamori, relationsanark och liknande så är det ideal jag helt stödjer men där personers vilja att verka progressiva och coola oftare är drivkraften att ge sig in i det än en övertygelse och committment över tid. Lite som med fjärilsspelledare så flaxar folk runt i sådant som är coolt och poppis för stunden, inte en bra grund för uppfostran imltho :)

Jag spelar ofta rollspel med barn i huset, inget konstigt eller störande med det i de flesta fall. Jag bor rätt avsides, har en begränsad pool spelare men vill få det att funka. Lägre krav på antal deltagare för att det ska bli spel, fokus på att det ska vara givande för spelarna att vara med (göra det enkelt med transport, mat, möjlig övernattning, etc) och kontinuitet är mina ledstjärnor. Om deltagarna går från mötet och känner att de haft det trevligt och att det inte kostade dem för mycket så tror jag att de i större utsträckning dyker upp även nästa gång.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jadu grejen är att det verkar finnas nån gemensam konsensus inom gruppen att för att spela skall man vara minst 3+SL , mina spelare är inte intresserade av att spela med färre än 3 spelare och sedan så har jag inte lyxen av att vara bortskämd med att ha en massa rollspelare runt mig som jag kan välja och vraka bland så jag är stuck with what i got liksom
Ah, fast färre en 3 spelare kan ni ju lösa genom att spela ett spel som inte kräver någon spelledare, vips så är ni tre spelare :) Ja, ja, jag fattar ju själv att det inte är så troligt att dom skulle vara pigga på att plötsligt spela samberättandespel när de verkar ha så konstiga principer om antal, men ibland kan folk överraska, och det blir faktiskt en helt annan dynamik på 3 spelare än på 2 spelare + SL.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Hehe, jag gillar tanken men den bygger också på att en lyckas hitta en eller flera människor som är så pass vettiga att en kan lita på dem som med-föräldrar. Personligen har jag inte under min livstid träffat mer än en eller två personer jag är bekväm att lita på i den utsträckningen. Lite som med polyamori, relationsanark och liknande så är det ideal jag helt stödjer men där personers vilja att verka progressiva och coola oftare är drivkraften att ge sig in i det än en övertygelse och committment över tid. Lite som med fjärilsspelledare så flaxar folk runt i sådant som är coolt och poppis för stunden, inte en bra grund för uppfostran imltho :)
Jag tänker att man inte ens måste bygga riktiga stjärnkonstellationer för att grunden ska funka. Räcker bra om man är typ 2-4 föräldrapar i en trappuppgång eller så, som kan tänka sig vakta och mata varandras ungar nån gång ibland och så. Tänker jag.

Såna informella strukturer minns jag att vi hade på min gata när jag växte upp iaf. Jag skulle mest vilja se fler, och att det vore norm. Jag fattar dock att det inte fattar för alla. pga man kanske inte bor nära folk som inte är dumma i huvudet…
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag har funderat över detta en del och tidigare försökt formulera det i en trådstart utan att riktigt få till det. I alla fall, grejen tror jag är att vi (om vi tycker att det är ett problem) behöver uppgradera synen på rollspel som en hobby - inte bara en fritidsaktivitet eller en sällskapsform. Nu hjälper det ju inte i detta fallet - men går det att ha igång innebandytider, teatergrupper, körer och allt möjligt annat måste det väl gå även med rollspel.
Vet att vi har diskuterat det här nån gång tidigare, men jag tror inte att det har med detta att göra. För det är ju inte så att alla dyker upp till sådana aktiviteter heller. I min orkester till exempel så är vi kanske i snitt hälften av deltagarna på varje repetition, och då har vi ändå planerat in nästan alla datum 1-12 månader i förväg (kommer ut en kalender i Augusti för September - Augusti nästa år). Den helt avgörande skillnaden för innebandy, körer, bokcirklar och liknande är ju att det fungerar toppen även om alla inte kommer. Är du minst 4 personer kan ni spela innebandy och 8+ så fungerar det utmärkt. Till och med om ni skulle bli 20 pers så kommer det bli en hel ok kväll om än med lite mer väntan.

Så aktiviteten fungerar bra på säg 8-20 personer, så är ni en kritisk massa på 30 pers så kommer det bli toppen. Även här kan man få problem med att om den kritiska massan eller kärnan bli för liten och man ibland behöver ställa in att det snabbt kraschar eftersom folk är mycket mindre intresserade av att åka till något som kanske ställs in.

Problemet är förövrigt också jättestort inom lajvvärlden, där det ju lite som i rollspel inte är helt lätt att göra om när folk hoppar av eller inte dyker upp, och man har inte hittat nån bra lösning där heller men många är det som är frustrerade och ledsna över situationen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Nu ska jag inte komma med pekpinnar men jag kan inte hjälpa att jag tycker att den ena av de där verkar oändligt mycket sundare än den andra.
Åh, jag håller med fullständigt. En av de där låter som en mardröm för mig =)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Vet att vi har diskuterat det här nån gång tidigare, men jag tror inte att det har med detta att göra.
Jag kan ju inte säga emot, vi drar väl från olika erfarenheter av föreningsliv helt enkelt.

Trots det tror jag det finns en del att lära av andra organiserade aktiviteter när det gäller kultur kring kontinuitet etc.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
...och det blir faktiskt en helt annan dynamik på 3 spelare än på 2 spelare + SL.
Några av mina bästa spelupplevelser har varit med två spelare och en SL. Det blev väldigt bra med så stort fokus på dessa karaktärer. Minns ett av dessa där två privatsnokar som skulle nysta upp äventyren ur det systemlösa universaläventyret "Projekt J.A.S.". En annan gång spelledde jag två spelare genom Mutant´s Mos Mosel vilket blev fantastiskt stämningsfullt. Det har även varit lyckat när jag på senare tid spelat så med @Nässe och @Bifur. I skräckspel blir även utsattheten väldigt bra på två spelare.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Låt mig förklara , vi spelar på torsdagar och på måndagen innan spel brukar jag via Facebook eller annan gemensam social media posta att på torsdag den och den tiden är det spelmöte .

2 av spelarna svarar omgående med max nån dags fördröjning huruvida dom kan delta eller ej men sedan är det 2-3 spelare som varje gång skall dra på sitt svar in i det sista eller inte svara alls så man måste jaga dom med blåslampa för att få ett svar .

Om jag tex postar via vår facebookgrupp kan jag ju se att dom varit inne och sett inlägget men skitit i att svara och detta gör mig irriterad så till den milda grad då jag känner att det är respektlöst mot min tid som jag som sl lägger ner och det är respektlöst mot dom andra spelarna som sitter och väntar på svar huruvida vi ska spela eller ej .

Tilläggas skall att jag har HFA (hög fungerande autism) så jag behöver framförhållning och struktur för att jag skall må bra . Skall jag läsa in mig på det där kapitlet och ska jag städa och köpa kaffe och fikabröd osv . Jag mår inte bra av att sväva i ovisshet .

Jag förstår att vuxenvärldens ansvar och mödor spelar in men att kräva att vuxna personer skall kunna ha 3 dagars framförhållning tycker jag inte är för mycket begärt och jag ser inte tystnad som ett svar för varken ja eller nej .

Jag har tidigare när likande problem uppstått i andra gruppen lyft detta men det har slutat i konflikt och att grupperna splittrats och det vill jag inte iom att jag trivs väldigt bra i gruppen i övrigt .

Hur skulle ni övriga hantera det ?
Jag har läst genom tråden, men jag kan ha missat nåt. Jag skulle göra såhär:
Om ni spelar varje torsdag vid samma tid, ha som standard att ni spelar, och om det är någon som inte kan ska de meddela det senast tisdag kväll. Kanske ha en snäppet enklare avanmälan, som ett sms istället för facebook/sociala media.

Om ni spelar vissa torsdagar eller olika tider, etablera en standard för hur meddelandet distribueras, och när man måste ha avanmält.

(När det gäller att man exempelvis läser något, och dröjer med svaret, kan vara att man läser när något postas, men sedan behöver kolla av med partner och barn om det fungerar innan man svarar. Det här är något du behöver arbeta med för att inte bli irriterad över. Så ha inte heller läskvitto om ni går över till sms. Det är respektlöst att inte svara alls inom en viss tid, om du bett om svar inom en viss tid, och du regelbundet postar ungefär samma tid på en måndag.)

Jaga inte svar.

Autismen i sig är en viktig punkt i att förklara för de andra spelarna varför du vill ha struktur, men det kan också behövas påminnas om då och då. Jag har en spelare med Aspbergers och efter att han berättat det så läste jag på för att försöka förstå. Det var 20 år sedan, men det har egentligen tagit fram till nyligen och mer samtal för att förstå hans tankar och resonemang ordentligt. Det är lätt att glömma för folk som ser normala ut och i stort beter sig som de flesta.
Läs in kapitlet som ska spelas oavsett, städa oavsett och köp tilltugg och dryck oavsett. (Om det verkligen vore jag så får spelarna stå för sina egna förfriskningar, men kaffe håller sig.)
Jag håller med om framförhållningen, lite beroende på hur de andra i familjen är, och att spelarna är friska och så. Om de själva väntar in något svar från någon aktivitet, eller en partner är spontan eller ogillande mot aktiviteten och de inte kan värja sig mot denne...då kan det nog inte hjälpas. Om du kan hitta kärnan i varför de är sena eller inte svarar, kan du lättare hitta en lösning.
Återigen är detta varför ni har spelandet som standard och man bekräftar om man inte kan komma istället för om man kan komma.

Jag skulle fortfarande lyfta detta, men var och hur beror på individerna och gruppen. Om ni har lätt för att prata i grupp, gör det, och ta upp det du har nämnt här förutom respektlösheten*, ta in deras svar och försök skapa en gemensam lösning utifrån mina eller andras förslag.
Om det fungerar bättre, prata med de enskilda spelarna (alla) om detta som ovan.

(*När det gäller respektlösheten, formulera det som att det vore sjysst mot dig att avanmäla i tid så du inte förbereder i onödan, för att slippa "skuldbelägga" dem, så man slipper anklaganden och defensivitet.)

Förklara att meningen är att få organisationen att flyta bättre, och presentera alternativ som du är ok med. Ska ni testa fasta datum varannan vecka istället?

Om allt du vill är att spela rollspel med de här personerna, och förslagen inte fungerar utan det fortsätter som tidigare, då finns det inget att göra annat än att vänta in en mer på spelare och vara irriterad så länge. Om du tycker de är trevliga i allmänhet kanske torsdagarna kan bli en aktivitetskväll med rollspel som standard, men brädspel/tvspel/vad som som reserv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Just det storming, firning, norming...
Tror fan inte på den teorin, ytterst jävla tveksam till att alla grupper utvecklas efter samma mall.
Nej, inte "alla", men det finns mycket som tyder på att "många" gör det. Psykologisk trygghet har kvantitativt visats vara viktigt för en grupps effektivitet (finns massa forskning men Googles re:Work är kanske snyggast presenterad och gratis) och Wheelans modell är en teori om hur en kommer dit. Gruppen måste vara trygg med att lyfta svåra ämnen och lära sig hur de hanterar konflikter tillsammans. TS har ju en konflikt och det är inte klarlagt hur den ska lösas i gruppen.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Nej, inte "alla", men det finns mycket som tyder på att "många" gör det. Psykologisk trygghet har kvantitativt visats vara viktigt för en grupps effektivitet (finns massa forskning men Googles re:Work är kanske snyggast presenterad och gratis) och Wheelans modell är en teori om hur en kommer dit. Gruppen måste vara trygg med att lyfta svåra ämnen och lära sig hur de hanterar konflikter tillsammans. TS har ju en konflikt och det är inte klarlagt hur den ska lösas i gruppen.
Jo jag har läst hela alltet i min utbildning till psykolog. Tror att grupper bättre beskrivs enligt Sjövolds modell
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jo jag har läst hela alltet i min utbildning till psykolog. Tror att grupper bättre beskrivs enligt Sjövolds modell
Jag har ingen åsikt om vilken modell som är rätt eller fel, det får forskningen svara på bäst den kan, och skrev det jag skrev lite med glimten i ögat. Oavsett modell så är ju ändå ungerande konflikthantering viktigt för att få en grupp att fungera. Att helt försöka undvika konflikter tror jag få anser vara en bra idé och i min erfarenhet är det en grogrund för drama och fokus på annat än det gruppen ska göra: spela rollspel :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Absolut,
Jag har ingen åsikt om vilken modell som är rätt eller fel, det får forskningen svara på bäst den kan, och skrev det jag skrev lite med glimten i ögat. Oavsett modell så är ju ändå ungerande konflikthantering viktigt för att få en grupp att fungera. Att helt försöka undvika konflikter tror jag få anser vara en bra idé och i min erfarenhet är det en grogrund för drama och fokus på annat än det gruppen ska göra: spela rollspel :)
Jo absolut att kunna hantera konflikter är absolut viktigt för hur en grupp fungerar. En grupp där man konstant undviker sådant tenderar att bli dysfunktionell. Det jag vänder mig mot med den teorin är att den hanterar alla grupper som arbetsgrupper. Jag tror inte att det är alltid är helt rättvisande på exempelvis hur en spelgrupp fungerar. Sorry jag derailade tråden, har gått för länge utan psykologi diskussioner nu pga pandemin
 
Top