Behöver råd om hur jag skall hantera en för mig irriterande situation i spelgruppen .

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det har uppstått en för mig väldigt irriterande situation som jag inte är klar med hur jag skall hantera .

Låt mig förklara , vi spelar på torsdagar och på måndagen innan spel brukar jag via Facebook eller annan gemensam social media posta att på torsdag den och den tiden är det spelmöte .

2 av spelarna svarar omgående med max nån dags fördröjning huruvida dom kan delta eller ej men sedan är det 2-3 spelare som varje gång skall dra på sitt svar in i det sista eller inte svara alls så man måste jaga dom med blåslampa för att få ett svar .

Om jag tex postar via vår facebookgrupp kan jag ju se att dom varit inne och sett inlägget men skitit i att svara och detta gör mig irriterad så till den milda grad då jag känner att det är respektlöst mot min tid som jag som sl lägger ner och det är respektlöst mot dom andra spelarna som sitter och väntar på svar huruvida vi ska spela eller ej .

Tilläggas skall att jag har HFA (hög fungerande autism) så jag behöver framförhållning och struktur för att jag skall må bra . Skall jag läsa in mig på det där kapitlet och ska jag städa och köpa kaffe och fikabröd osv . Jag mår inte bra av att sväva i ovisshet .

Jag förstår att vuxenvärldens ansvar och mödor spelar in men att kräva att vuxna personer skall kunna ha 3 dagars framförhållning tycker jag inte är för mycket begärt och jag ser inte tystnad som ett svar för varken ja eller nej .

Jag har tidigare när likande problem uppstått i andra gruppen lyft detta men det har slutat i konflikt och att grupperna splittrats och det vill jag inte iom att jag trivs väldigt bra i gruppen i övrigt .

Hur skulle ni övriga hantera det ?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Först och främst så skulle jag spela oavsett om alla inte kan. Om två + SL kan så blir det spel. Det här med vart folks rollpersoner är under möten de inte är med är ganska ointressant efter som spelet inte kommer handla om dem. Likt Alfons Åbergs mamma kanske de är och handlar eller nere i tvättstugan?

Stäng anmälan 24 timmar innan spel. Har man inte svarat innan dess är man inte välkommen, så kanske du kan ha lagom mycket framförhållning?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag kan känna igen mig från liknande situationer och håller med om att det är riktigt störigt, fast i mitt fall har det ofta gällt att boka datum.

Min lösning har nog tyvärr varit att resignera och inte försöka uppfostra någon, men samtidigt bli mer proaktiv, bestämma mer (bestämma datum i mitt fall) - så får folk säga ifrån istället. Vet inte om det hjälper dig dock...

En konstruktiv lösning kan vara att skaffa en reservkampanj som är RP-oberoende och ni tar till när frånfallet är för stort. En set-up där RP kan gå in och ut från gång till annan och där det räcker med 2 spelare. Då kan du vara inställd på att det alltid blir spel, det ena eller det andra.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Om ni spelar varje torsdag kanske du inte behöver fråga vilka som kommer. Föreslå i stället att Den som inte kan skall skriva detta till Facebook-tråden. På detta sätt kommer du få tydliga besked, och flyttar ansvaret till spelarna.

Sen tycker jag det är ganska respektlös av de andra spelarna att inte meddela dig om de kommer, förutsatt att denne medvetna om din diagnos.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om ni spelar varje torsdag kanske du inte behöver fråga vilka som kommer. Föreslå i stället att Den som inte kan skall skriva detta till Facebook-tråden. På detta sätt kommer du få tydliga besked, och flyttar ansvaret till spelarna.

Sen tycker jag det är ganska respektlös av de andra spelarna att inte meddela dig om de kommer, förutsatt att denne medvetna om din diagnos.
Har vart inne på det att säga att har jag inte hört nått ifrån dom utgår jag ifrån att dom kommer men då jag provat denna metod innan så har det blivit att det alltid är någon/några som väntar till sista sekund med att säga att dom inte dyker upp . Så där sitter jag +1-2 spelare till och inväntar svar från nmr 3 och 4 som hör av sig 5 minuter innan mötet och säger att dom inte kan komma .

ja dom är väl medvetna om min diagnos då jag alltid är öppen med det inför alla jag spelar med så det skall finnas förståelse för mitt beteende . Samt att 2 i spelgruppen har barn med autism så man borde tycka att dom skulle förstå premisserna kring diagnosen
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Så där sitter jag +1-2 spelare till och inväntar svar från nmr 3 och 4 som hör av sig 5 minuter innan mötet och säger att dom inte kan komma .
Det är faktiskt otroligt trist beteende, om det är regelbundet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
”Spela även om inte alla kommer” tycker jag var en bra lösning. Om detta inte är ett alternativ, ställ in om inte alla svarat med två dagars framförhållning, alternativt kör enkvällare. Har man inte svarat så betyder det att man inte kommer. Dyker alla upp ändå så kör ni en enkvällare/brädspel eller liknande. Då får du säga ”Eftersom alla inte svarade i tid så trodde jag inte att alla skulle komma, så jag har inte läst in mig på materialet.”
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Prata med dem. Det är inte för mycket begärt av vuxna människor att det ska kunna kommunicera tydligt och förstå att även om det inte är viktigt för dem kan det vara viktigt för andra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Mina spelare har barn, jobb, bristande karaktär, och alla möjliga andra saker att tampas med, så även om jag känner igen mig helt i att spelbokningarna ibland dröjer till fem minuter innan spelstart så brukar jag mest bara anpassa kvällens innehåll till det on-the-fly. Det viktiga för mig är att det blir spel alls. :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Att alla ska kunna varje gång i en spelgrupp med 5 är utopiskt. I vår spelgrupp som består av fem personer kör vi om tre kan. Vi kör dock inte så ofta som en gång i veckan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har tidigare haft spelare som visade upp detta beteende och när jag konfronterade en av dom som jag tyckte var det största problemet så blev hen antagonistisk mot mig och det spillde ut i vardagslivet där hen försökte få övriga spelgruppen att vända sig emot mig och hade spelkvällar och andra aktiviteter där övriga spelgruppen bjöds in men inte jag och jag vill gärna undvika en sån situation igen att det ska bli Split i gruppen .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns inget sätt att få dessa personer att ändra sig. Det handlar inte bristande rutiner, eller svajig struktur, eller otydlig kommunikation. Det handlar om personlighet.
Jag tänker likadant. Och även om det handlade om något annat tycker jag inte det ingår i mitt uppdrag att försöka uppfostra vuxna människor. Så mitt mycket ohjälpsamma svar blir att du här tyvärr väljer mellan att 1) leva med att det är som det är eller 2) spela med andra människor. Jag har likande om något mindre problem med min nuvarande grupp och har landat i att jag tycker så mycket om att spela med dem att jag helt enkelt får stå ut med att jag måste jaga dem för att få svar på när vi ska spela. Förstår att det kanske inte är ett alternativ för trådstartaren.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har funderat på om det kanske kan vara så att jag helt enkelt har rollspel högre upp på min prioriteringslista än övriga personer i spelgruppen. Övriga tar det med en klackspark att jaja blir det spel så är det trevligt men om det inte blir av så är det inte hela världen medans för mig är rollspel veckans absoluta höjdpunkt 🤔
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har funderat på om det kanske kan vara så att jag helt enkelt har rollspel högre upp på min prioriteringslista än övriga personer i spelgruppen. Övriga tar det med en klackspark att jaja blir det spel så är det trevligt men om det inte blir av så är det inte hela världen medans för mig är rollspel veckans absoluta höjdpunkt 🤔
Tror inte det måste vara så. En del mänskor kan bara inte planera och/eller har noll respekt för andras tid.

Själv har jag gjort slut med en spelgrupp pga olika ambitionsnivå. Jag saknar spelarna som vänner, men inte som spelare. Då kunde jag dock lätt hitta nya spelare. Det kan jag inte länge pga mindre nätverk i mindre stad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När jag försökt styra upp och strukturera saker kring spelmöten i tidigare grupper och vid tidigare tillfällen krävt att spelarna skall svara med 2-3 dagars framförhållning så har det hetat att då blir det inte roligt för då blir det ett måste och att jag ställer krav på något som skall vara en för dom rolig och kravlös avkopplande aktivitet och att jag är en rollspels diktator osv .

Detta är gärna något jag undviker
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
222
Låter onekligen trist. Jag hade tagit 10 minuter och checkat av vid ett tillfälle när alla i gruppen är med. ”Det skulle vara önskvärt att ni meddelar senast ... för att jag skall kunna förbereda mig. Det är något som jag behöver för att kunna slippa stressa men även för att kunna ge er och era karaktärer den förberedelse som krävs”

I mitt fall hade jag kanske även valt att säga att ju snabbare man svarar desto mer hinner man förberedda för karaktärerna. Svarar man tio minuter innan ja då kanske man får driva sin agenda mer självmant. Fokusera på de som kommer och den förberedelse som finns för dem.
Sen kanske en gemensam Vad vill vi ha ut av våra spelsessioner samtal kunna bidra till att man kan prata om det som sker efter och innan.

sen kan man förstå att de känns olustigt och har man den erfarenheten som du har känns de kanske mindre tryggt att lyfta saker.
Lycka till
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
2 av spelarna svarar omgående med max nån dags fördröjning huruvida dom kan delta eller ej men sedan är det 2-3 spelare som varje gång skall dra på sitt svar in i det sista eller inte svara alls så man måste jaga dom med blåslampa för att få ett svar .
Eftersom jag antar att det inte går att byta ut dem, så skulle jag säga att det går att anpassa sig till dem. Det är trots allt en återkommande struktur att dessa spelare är ovissa.

Jag skulle sluta spelleda kampanjer och längre äventyr och istället mest köra oneshots eller lägga upp rollspelet på ett sådant sätt att vem som helst kan hoppa in när som helst. Shadowrun gör exempelvis detta bra, där det är "shadowrunners" som hyrs in. Det finns en pool av dessa. Jag gjorde något liknande till Feng Shui, där rollpersonerna var före detta superhjältar, spioner och liknande som jobbade "under cover" i en bilreparationsfirma.

I spelgruppen jag var med i, där vem som helst kunde dyka upp, så var vi många spelledare med många olika spel. Vi valde spel efter vilka som dök upp. Det var väldigt praktiskt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag misstänker att Dilandau har rätt och att chanserna att få dem att ändra beteende är ganska små, så kanske är det ingen större vits att du försöker.

Samtidigt är det ju himla tråkigt att du ska känna att du inte kan ta upp det här till diskussion ens en gång, av rädsla för att gruppen ska splittras. Man måste väl kunna ha något slags minimal tillit till och förtroende för varandra i en spelgrupp, tillräckligt för att inte ta sådana här saker som personliga attacker.

Jag tycker nog det är värt att ge det ett försök, och ta den eventuella risken att gruppen splittras. Kan inte tänka mig att den risken är överhängande om du närmar dig samtalsämnet på ett inkännande och icke-dömande sätt och dina spelare är hyfsat vettiga människor. Men jag känner förstås inte din situation.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag misstänker att Dilandau har rätt och att chanserna att få dem att ändra beteende är ganska små, så kanske är det ingen större vits att du försöker.

Samtidigt är det ju himla tråkigt att du ska känna att du inte kan ta upp det här till diskussion ens en gång, av rädsla för att gruppen ska splittras. Man måste väl kunna ha något slags minimal tillit till och förtroende för varandra i en spelgrupp, tillräckligt för att inte ta sådana här saker som personliga attacker.

Jag tycker nog det är värt att ge det ett försök, och ta den eventuella risken att gruppen splittras. Kan inte tänka mig att den risken är överhängande om du närmar dig samtalsämnet på ett inkännande och icke-dömande sätt och dina spelare är hyfsat vettiga människor. Men jag känner förstås inte din situation.
Jag är inne på att prata med dom för det kan ju föreligga aspekter som jag inte vet om som föreligger deras agerande men jag är rädd att vad som ifrån min sida är menat som konstruktiv kritik skall tas som en attack och ett påhopp på ett personligt plan . Vi människor mig själv inräknad är förbaskat duktiga på att ta allt personligt
 
Top