Nekromanti Behöver man en regel för det?

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Pendragon;n29233 said:
Att bara ladda fem skott är en relativt modern idé. Slaglåsrevolvrarna föregicks ju omedelbart av enkelskotts slaglåspistoler som var minst lika stötkänsliga, och inte bars de med den enda pipan tom. Däremot förekom det ofta att revolvertrumman hade spår i sig som hanen passade i (eller stift på trumman som passade i ett spår i hanen) mellan de laddade kamrarna som gjorde att hanen kunde vila säkert där och inte mot en tändhatt. Jag tror det var standard på remingtons revolvrar och en relativt enkel modifikation för en vapensmed att göra.

Kort sagt, säkert eller inte, på 1800-talet laddade folk i regel sina revolvrar med så många skott de kunde om de förväntade sig att använda dem.

/Joel
Vi vet tack vara källor att vådaskott förekom, och att just den risken med fulladdade revolvrar förkom. Så att påstå att det enbart är ett modernt påfund är nog inte helt korrekt.

Men en stor skillnad är att innan revolverns intåg så var det relativt ovanligt att pistoler bars som civila självförsvarsvapen på det sätt som var vanligt med revolvrar, så många av problemen förekom inte.

Vad gäller cylinderspår så är det en hjälpande säkerhetsfunktion men inte speciellt tillförlitlig om du ska gå flera dagar med vapnet laddat i bältet.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Den Gamle;n29737 said:
Som sagt, ursprungsfrågan var mer om man skulle införa en "straffregel" för att folk inte laddar sin revolver full, utan kanske bara laddar den med en patron, innan den avfyras igen.
Utan att ha någon vidare koll på handlingsmekaniken i western, så om du ska ha någon regel för omladdning av revolvrar så vore väl något i still med "det tar två handlingar att ladda om en revolver, plus en handling för varje kammare man laddar". Så att ladda om ett skott tar tre handlingar, ladda om tre skott tar fem handlingar.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Låter som onödigt mycket regler för en sådan simpel sak, även om jag aldrig har spelat spelet. Gör det enkelt för dig/er är mitt tips! :grin:
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Twiggen;n29913 said:
Problemet som jag ser är om man har stridsgalna spelare med för det är väl då man får problemet. Varför inte "straffa" dem med att de köpt fel patroner, De råkar ut för en syndaflod som gör att de förlorar packning, eller att patroner förloras. Låt dem träffa på en ilsken grisslybjörn när de reser med dåligt laddat vapen. Kan kanske få dem att vara noga med att ladda. Tror inte heller på att revolvrarna kan vara för fulla.

Vi har ibland valt att spela runt 1850 då man dels har begränsat med typ vapen men man kan också begränsa var man får tag på dem.
Har som sagt inte spelat Western än, utan läser på för att vi eventuellt ska spela det. Så jag vet ju inte om mina spelare kommer springa runt helt stridsgalna. :wink:

Annars kan väl det du nämner vara ett alternativ, om man vill lugna ner dem lite vid lämpligt tillfälle. Fast att få dem att köpa fel sorts patroner låter lite svårt och genomföra på ett snyggt sätt. :)

Vad jag menar med en för full revolver är det som vi också diskuterat här i tråden, att det var vanligt att de bara laddade sina revolvrar med 5 patroner på den tiden, alltså de lät en kammare vara tom. Just för att hanen inte skulle ligga emot en patron, som annars skulle gå av om saker och ting gick för vilt till. Säkerheten på revolvrarna på den tiden var ju inte den bästa.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Korpen;n29918 said:
Utan att ha någon vidare koll på handlingsmekaniken i western, så om du ska ha någon regel för omladdning av revolvrar så vore väl något i still med "det tar två handlingar att ladda om en revolver, plus en handling för varje kammare man laddar". Så att ladda om ett skott tar tre handlingar, ladda om tre skott tar fem handlingar.
Det är lite av ett straff och ha en tom revolver i Western överhuvudtaget. :wink:

En hel del karaktärer har 3 Handlingar per Stridsrunda. Vilket innebär att de kan skjuta upp till tre gånger per Stridsrunda (en Stridsrunda varar 5 sekunder). Vilket innebär att de kan tömma sin revolver på 2 Stridsrundor. När de sedan vill ladda om sin revolver, så tar det 3 Handlingar för och stoppa i en patron, alltså totalt 18 Handlingar för och ladda sin revolver full, vilket då för många karaktärer är 6 hela Stridsrundor. Så jag tänker att det kanske är "straff" nog. :wink:
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Kärlekscraft;n29982 said:
Låter som onödigt mycket regler för en sådan simpel sak, även om jag aldrig har spelat spelet. Gör det enkelt för dig/er är mitt tips! :grin:
Regeln skulle vara inte vara så avancerad i slutändan om den blev av, utan kanske: ”Laddas inte en revolver full, så tar det en extra Handling innan den kan avfyras.”. Det skulle då vara ”kostnaden” för och ställa cylindern rätt, mitt i en strid. :)

Men som jag skrivit tidigare, detta blir antagligen bara ännu en anledning för och skippa och skaffa en revolver.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Den Gamle;n29994 said:
Regeln skulle vara inte vara så avancerad i slutändan om den blev av, utan kanske: ”Laddas inte en revolver full, så tar det en extra Handling innan den kan avfyras.”. Det skulle då vara ”kostnaden” för och ställa cylindern rätt, mitt i en strid. :)

Men som jag skrivit tidigare, detta blir antagligen bara ännu en anledning för och skippa och skaffa en revolver.
För mig så är det bara en handling/runda för att fylla på magasinet när det involveras skjutvapen i mina spel. Är också ett "oberoende vittne" eftersom jag aldrig spelat det här spelet - och därför blir mina svar utmärkta! :)
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Fast egentligen så skaffar man väl hellre ett Winchestergevär, även fast den har något högre dra-värde, så är det ju bara fördelar jämfört med en revolver. Den har 15 skott i det interna magasinet, högre skadevärde, du får plus i och träffa pga T-Mod:en, längre räckvidd, högre skadegrupp samt så tar det bara 2 Handlingar att stoppa i en patron...

Så jag skippar alla dessa "straffregler" för revolvrar. :wink:
 
Top