Nekromanti Behöver man en regel för det?

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
En liten fundering inför Western 4, om man väljer att inte ladda sin revolver full, kanske bara stoppar i en eller två patroner, för att sedan i nästa handling vilja avfyra revolvern. Ska man ha någon specialregel för det? För det lilla problemet jag ser med detta, är ju att man i så fall också måste se till att trumman ligger rätt i revolvern när man väl ska fyra av den. Krävs det en extra handling innan man kan skjuta? Kanske två handlingar till och med? Något annat?

Bara för och jämföra så tar det ju i många fall 3 Handlingar bara för och stoppa en patron i sin revolver.

Skulle det i så fall vara någon skillnad om man laddar revolver med 4-5 (av 6) patroner istället? Tänker att det borde vara något lättare och snabbare att ställa trumman rätt då.

Att man inte laddar sin revolver full är dock något jag kan se hända rätt ofta i Western, för att man snabbt ska kunna skjuta igen.

Så vad tycker ni, ska en karaktär ha något ”straff” för att han eller hon inte laddar sin Revolver full innan den avfyras? :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Jag har skjutit en del revolver i mina dagar och på de modeller där cylindern fälls ut för omladdning är det rätt lätt att komma ihåg hur patronerna ligger, eftersom du medan du fäller in också, nästan automatiskt, justerar cylindern så att "rätt" kammare kommer i linje med pipa och hane.

Många av revolvermodellerna under 1800-talet hade inte utfällbara cylindrar utan en lucka som fälls ned som exponerar en kammare i taget (om du håller revolvern normalt brukar kammaren vid "klockan tre" vara den man kommer åt, för att man ska kunna hålla i revolvern i sin "off-hand" och ladda patroner med sin primära hand (som vanligen är höger). Dessutom är det bökigare att få ut tomhylsorna fort i en sådan - ligger kammaren minsta snett mot öppningen så fastnar patronen och äter dyrbara sekundrar.

Så hastigheten att ladda om en revolver beror väldigt mycket på hur cylindern fungerar på modellen man använder.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Just under Western-tiden hade inte alla revolvrar hylsor. Som jag förstått det laddade man på på detta sätt: Krutladdning först, sedan kulan. Pressa till det genom att dra "pinnen" som sticker fram under pipan nedåt. Fäst en tändhatt på baksidan. Men andra ord, ett hemskt långsamt sätt att ladda. Men när den väl var laddad var det överlägset alla enskottsmynningsladdare. Men som jag fattat det är det inte något man behöver rensa bort inför nästa laddning.

Sedan kom just metoden som Marco nämner. Misstänker att det i mycket beror på att det tog ett tag innan det var tillräckligt med precision, stabilitet och hållfasthet i de där man fäller ut cylindern åt sidan eller "bryter" pipan och cylindern framåt bort från kolven.

Straffet att inte ladda klart är att man spenderar mer tid till att "öppna" och "stänga" revolvern.

Vanligt sätt för ökad säkerhet, om man vill ha med risk för vådaskott, är man laddar med en tom kammare. Den taktiken förutsätter just möjligheten att ha koll på att man lämnar rätt kammare mot pipan.

Sedan kan man förvisso också gå in på ämnet finmotorik under stress :p
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
En del "cap-and-ball"-revolvrar (har för mig att det var colts patent, men kan blanda ihop dem) har möjligheten att byta hela trumman rätt kvickt.

Sen så var det länge standard att inte ladda fullt i en revolver som skulle bäras av säkerhetsskäl, tidiga revolvrar saknade spärr mellan hammare och slagstift (i regel satt det på hammaren), vilket gjorde att hammaren inte kunde vila säkert på en laddad kammare. Även om en del hade ett säkerhetsspår att vila hammaren på så var inte det speciellt säkert, så om man inte skulle använda vapnet direkt så laddade man inte fullt.
Pendragon said:
Det varierar lite från modell till modell, men t ex Colts revolvrar fick man plocka isär för att byta trumman på, vilket dock antagligen fortfarande var snabbare än att ladda om trumman.
Remingtons armerevolver däremot var relativt lätt att plocka ut trumman på, vilket Clint Eastwood demonstrerar i Pale Rider.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Nu är jag långt ifrån någon vapenexpert själv, bara läst på lite inför Western, och den enda "Western-"revolvern jag känner till som har en cylinder som man enkelt kan komma åt, är Smith & Wesson, Schofield. Finns kanske fler dock, någon som vet? Fast med Schofield:en så "bryter" man revolvern, istället för och fälla ut cylindern. Schofield:en har till och med en mekanism som "kastar ut" alla hylsor när man "bryter" upp den (om man gör själva brytningen snabbt).

Dock så enligt Western 3 reglerna så har den samma laddtid som de flesta andra revolvrar från den tiden, 3 Handlingar per patron. :wink:

När det sedan gäller de äldre revolvrarna som man fick ladda med krut, kula, osv. De tror jag inte kommer vara så vanliga i nya Western i alla fall, som ska utspela sig år 1876. För patronvapnen blev väl mer vanliga runt 1865-1866, tror jag. Så till 1876 så är nog de flesta av dessa vapen borta (eller, ibland ombyggda).

Enligt reglerna så tar det 6 Handlingar för att ladda dessa vapen, vilket jag tycker är minsta laget i förhållande till och stoppa i en patron. Det är ett antal moment när man ska ladda dessa äldre revolvrar. Är inte hundra, men först ska man väl hälla i rätt mängd krut, en "tygbit" (som jag inte vet namnet på, eller om det är tyg), kulan, sedan ska man trycka ned det med den stång som ofta sitter på vapnet och eventuellt lite "grease" över kammaren, för att man inte ska riskera att antända mer än ett skott per gång. Kan man skippa "grease:t" utan att oroa sig allt för mycket?!? Och sedan till sist tändhatten.

(Finns också revolvergevär i Western 3, från Colt och Le Mat, som laddas på detta sätt.)

Har också läst det här med att det var vanligt att man skippade och ladda en kammare, men vet jag inte om man ska bry sig om det i Western, tycker ni det? :wink:
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Tycker att man inte skall hänga upp sig denna fråga. Om man skall börja med det kan man också undra skall vi även ha skillnad på hur vi sitter upp på hästen om den har sadel eller inte, om det är en Quarter eller en arab eller Åsna osv. Det finns ett mått på kvalité iof på hästar men här är det nog inte många som riktigt praktiserat det fullt ut men Jag skulle ju inte välja en gammal oinriden vildåsna i en tävlingsritt.

Var i magasinet patronerna sitter borde man strunta i om man inte totalt misslyckas med att skjuta som enligt reglerna. Undantag är ju om man skall leka rysk roulette men då måste man ju hantera denna form av "spel" spelande på annat sätt än att hantera normal laddning. Viktigt däremot är ju hur många skott man har och hur många man skjutit.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
På ett sätt så tycker jag också att man kan strunta i och försöka få ihop den här specialregeln, men så tänker jag, om en strid drar ut över en tömd pickadolla, så ser jag inte varför man skulle stoppa i mer än en patron åt gången i sin revolver, innan man skjuter igen. Alltså: stoppa i en patron (3 Handlingar), skjuta (1 Handling), repetera tills striden är slut. Vilket för mig låter lite fånigt.

Vad tycker ni?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Den Gamle;n28756 said:
Har också läst det här med att det var vanligt att man skippade och ladda en kammare, men vet jag inte om man ska bry sig om det i Western, tycker ni det? :wink:
Nåja, eftersom du frågar :wink:

Om inspirationen primärt är serien Deadwood och filmen Wyatt Earp, garanterat. Om inspiration primärt är Bill och Ben samt För en handfull dollar, i helvete heller :grin:
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Lupus Maximus;n28795 said:
Om inspirationen primärt är serien Deadwood och filmen Wyatt Earp, garanterat.
Men springer de verkligen runt i Deadwood och Wyatt Earp med bara 5 patroner i sina revolvrar?
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Menar du att det tar tre handlingar att ladda en patron?

Börjar undra vad Ni har för spelare i era spelgrupper eftersom Ni behöver mer alternativa regler och så mycket extra fakta granskning.
Blir det mycket spel eller mer historia och/eller fakta diskussioner på era speltillfällen? :confused:
Korpen said:
"Ladda en patron" innebär att det är patronen man laddar (dvs. sätter i tändhatt, häller i krut och trycker dit en kula), det du är ute efter är att ladda en revolver med en patron.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Twiggen;n28810 said:
Menar du att det tar tre handlingar att ladda en patron?
Ja, Laddtid anger hur många Handlingar det tar för och stoppa i varje patron. För patronrevolvrar så varierar detta mellan 2-4 Handlingar (en revolver har en laddtid på 1 Handling), vanligast är dock 3, medan för "löskruts-"revolvrar så tar det 6 Handlingar per laddad kammare. :)

(Jag förtydligade mitt exempel ovan något.)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Den Gamle;n28801 said:
Men springer de verkligen runt i Deadwood och Wyatt Earp med bara 5 patroner i sina revolvrar? :wink:
I Deadwood tror jag aldrig det var tillräckligt långa eldstrider för att uttrycka mig, och i Wyatt Earp var den enda eldstriden jag kan påminna mig där det skulle spelat någon roll då de var på väg till en uppgörelse, vilket skulle vara en anledning till att ladda fullt (var dock ett tag sedan jag såg den).

Twiggen;n28810 said:
Menar du att det tar tre handlingar att ladda en patron?

Börjar undra vad Ni har för spelare i era spelgrupper eftersom Ni behöver mer alternativa regler och så mycket extra fakta granskning.
Blir det mycket spel eller mer historia och/eller fakta diskussioner på era speltillfällen? :confused:
Senast jag spelade Western såldes fortfarande första utgåvan fortfarande i butik. Så de nya flashiga reglerna i tredje utgåvan lämnar jag åt andra att svara (fast regelboken ligger ca en meter från där jag är). :p

Ambitionsnivån för detaljer beror på spelgrupp och vad man spelar. Men eventuella historie och faktadiskussioner har jag helst före och efter spel, inte under. :)
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Twiggen;n28810 said:
Börjar undra vad Ni har för spelare i era spelgrupper eftersom Ni behöver mer alternativa regler och så mycket extra fakta granskning.
Blir det mycket spel eller mer historia och/eller fakta diskussioner på era speltillfällen?
Denna tråd var mer bara en fundering på just om scenariot med att inte ladda en revolver full, eventuellt skulle behöva någon specialregel. Ville därför höra vad ni andra tycker. :)

Annars så säger jag som Lupus Maximus, det får man ta lite före eller efter spelet. :wink:

---

@Lupus Maximus: :wink: Jag tror dock att jag skippar och göra en "straffregel" i Western för att man har laddat sin revolver för full, även om jag skulle vilja ha det ganska realistiskt. :)

Är det någon som använder sig av någon sådan regel dock?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det finns en fantastisk källa till information om hur gamla westernrevolvrar fungerar, och det är Youtube. Eftersom Cowboy Action Shooting är relativt populärt därborta, både med patron- och slaglåsrevolvrar, så finns det massor av videor där revolvrar skjuts, laddas, plockas isär och diskuteras.

https://www.youtube.com/user/duelist1954 kan vara ett bra ställe att börja på.

/Joel
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Med tanke på att faktiskt är svårt att träffa skulle jag inte gå omkring med en patron laddad. Revolvern klickar eller du missar skottet eftersom det inte bör/skall vara lätt att träffa.

Du har inte laddad revolver eftersom du missade och springer allt du kan för att undkomma motståndaren. Du har därför inte någon tid att under denna flykt ladda din revolver. (din motståndare står stil och laddar medans du springer skiten av dig).
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Den Gamle;n28862 said:
---

@Lupus Maximus: :wink: Jag tror dock att jag skippar och göra en "straffregel" i Western för att man har laddat sin revolver för full, även om jag skulle vilja ha det ganska realistiskt. :)

Är det någon som använder sig av någon sådan regel dock?
Det kanske inte behövs en straffregel per se, men se till att det är en risk spelare vet om. Och det kan spela roll när en person hoppar runt (t.ex från en häst eller från andra våningen) med revolvern i hölstret (riskmomentet är slag och rörelser i vapnets längdriktning). Även våldsamma ritter borde kunna vara tillfällen då risk för vådaskott kan föreligga.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Att bara ladda fem skott är en relativt modern idé. Slaglåsrevolvrarna föregicks ju omedelbart av enkelskotts slaglåspistoler som var minst lika stötkänsliga, och inte bars de med den enda pipan tom. Däremot förekom det ofta att revolvertrumman hade spår i sig som hanen passade i (eller stift på trumman som passade i ett spår i hanen) mellan de laddade kamrarna som gjorde att hanen kunde vila säkert där och inte mot en tändhatt. Jag tror det var standard på remingtons revolvrar och en relativt enkel modifikation för en vapensmed att göra.

Kort sagt, säkert eller inte, på 1800-talet laddade folk i regel sina revolvrar med så många skott de kunde om de förväntade sig att använda dem.

/Joel
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Twiggen;n28909 said:
Med tanke på att faktiskt är svårt att träffa skulle jag inte gå omkring med en patron laddad. Revolvern klickar eller du missar skottet eftersom det inte bör/skall vara lätt att träffa.

Du har inte laddad revolver eftersom du missade och springer allt du kan för att undkomma motståndaren. Du har därför inte någon tid att under denna flykt ladda din revolver. (din motståndare står stil och laddar medans du springer skiten av dig).
Jo, så klart. Jag tänkte mig kanske mer ett scenario där en karaktär står i skydd bakom en byggnad, karaktären har precis tömt sin revolver. Han eller hon drar sig in bakom hörnet, tar tre Handlingar för och stoppa i en patron, en Handling för och titta fram och skjuta, för att sedan repetera det, så länge det går.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Angående det här med och eventuellt "straffa" någon för att de har laddat sin revolver för full, det kommer jag nog skippa och införa någon regel för. De får helt enkelt springa, och hoppa runt med fulladdade revolvrar. För precis som den regel jag efterfrågade från början, så gör sådant bara att folk inte kommer och välja och använda sig av revolvrar, utan väljer kanske repetergevär istället, för och slippa allt krångel.


Som sagt, ursprungsfrågan var mer om man skulle införa en "straffregel" för att folk inte laddar sin revolver full, utan kanske bara laddar den med en patron, innan den avfyras igen. Särskilt då det i reglerna inte finns någon nackdel med och göra så. Denna regel skulle då hjälpa till för och undvika scenarion som det jag beskriver i ovanstående inlägg.

Antagligen bör man väl skippa det, för att att inte skrämma bort folk från revolvrar, eller vad säger ni?
 

Twiggen

Veteran
Joined
29 Jun 2007
Messages
34
Problemet som jag ser är om man har stridsgalna spelare med för det är väl då man får problemet. Varför inte "straffa" dem med att de köpt fel patroner, De råkar ut för en syndaflod som gör att de förlorar packning, eller att patroner förloras. Låt dem träffa på en ilsken grisslybjörn när de reser med dåligt laddat vapen. Kan kanske få dem att vara noga med att ladda. Tror inte heller på att revolvrarna kan vara för fulla.

Vi har ibland valt att spela runt 1850 då man dels har begränsat med typ vapen men man kan också begränsa var man får tag på dem.
 
Top