Behöver lite hjälp med Cyberpunk År Noll

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Är i behov av forumets expertis när det kommer till spelskapande gällande ett hack (heter det så?) av År Noll-motorn (SRD). Efter min grupps senaste spelsession, där jag var spelledare, så enades vi om att styra om systemet vi använde oss av till År Noll-motorn istället.

Så, jag är då spelledare i en Cyberpunk-setting och skulle se om någon kan hjälpa mig att (1) utöka färdigheterna från de 12 som används i SRD-dokumentet till 16 stycken (dvs en för Strength, en för Agility, en för Wits och en för Empathy) och (2) att komma underfund med vilka Conditions/Tillstånd jag ska använda mig av istället för Utsvulten, Uttorkad, Sömnlös och Nedkyld.

Vad gäller (Grundegenskaper + Färdigheter) så har jag hittills spikat en färdighet som är kopplad till Wits - saknar ännu ett klockrent namn på denna bara; Computers/Hacking/Netrunning/insert-något-fränt-ord-för-detta. Jag vet inte om jag ska göra de andra tre (tilläggs)färdigheterna lika genrespecifika? Typ, Driving (Agility) och låta den färdigheten inbegripa allt från personfordon till drönare till Battle Mechs. Vill ju att färdigheterna jag lägger till ska vara precis så breda som År Noll-motorns övriga färdigheter är. Det är ju liksom det som är en av USP:arna. Det har nu tyvärr låst sig helt å hållet. Någon som har några förslag?

Jag har även funderat över de tillstånd (Conditions) som systemet arbetar med och skulle vilja kopplas dessa till t.ex Cyberpsychosis/Maskinfeber. Men de andra tre? Känns inte som att Cyberpunk som genre är i direkt behov av någon av de andra tillstånd som räknats upp här ovan. Eller? Någon som har något bra på lut?

Edit: jag skrev om texten en smula pga att man ska inte försöka posta inlägg när man är för trött.:rolleyes:
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Rätt svårt att svara, då du inte ger hela bilden annat än "Ett annat regelsystem".

utöka färdigheterna från de 12 som används i SRD-dokumentet till 16 stycken (dvs en för Strength, en för Agility, en för Wits och en för Empathy)
Varför måste du utöka med fyra extra färdigheter? Jag vet inte ens vad de tolv står för.

Empathy känns som en konstig grundegenskap i cyberpunk. Hade döpt om den till Machine.

att komma underfund med vilka Conditions/Tillstånd jag ska använda mig av istället för Utsvulten, Uttorkad, Sömnlös och Nedkyld.
Pank, Abstinens, Efterlyst, Psykos.

Vad gäller (Grundegenskaper + Färdigheter) så har jag hittills spikat en färdighet som är kopplad till Wits - saknar ännu ett klockrent namn på denna bara; Computers/Hacking/Netrunning/insert-något-fränt-ord-för-detta. Jag vet inte om jag ska göra de andra tre (tilläggs)färdigheterna lika genrespecifika? Typ, Driving (Agility) och låta den färdigheten inbegripa allt från personfordon till drönare till Battle Mechs.
I Shadowrun finns det Decker och Rigger för nätet respektive kontrollera fordon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Kanske finns något här att låna:
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Rätt svårt att svara, då du inte ger hela bilden annat än "Ett annat regelsystem".
Aj fasen, sorry, jag skyller på att jag var alldeles för trött när jag skrev trådstarten. När vi (spelgruppen) började lira så körde vi Cyber M/77 (med Sprawl Goons som supplement) men efter hand så insåg jag att (1) vi som grupp är alldeles för inkörda på År Noll-motorn efter en längre kampanj i Svärdets sång och (2) att spelet (jag tar själv på mig detta då det var jag som var SL) blev obalanserat under striderna.

Därför skiftade vi efter en överläggning till handlingssystemet i År Noll under spel (mitt under en gatufajt med ett psykotiskt clowngäng). Detta löste tyvärr inte den överdödlighet som infann sig när en av rollpersonerna kom över en kompakt K-pist. Så, efter ytterligare överläggningar postspel så enades vi om att jag skulle styra över regelsystemet från CM/77s KSR till År Noll till nästa spelsession.

Varför måste du utöka med fyra extra färdigheter? Jag vet inte ens vad de tolv står för.
Anledningen till att jag vill lägga till specifikt fyra stycken är framförallt för att det skulle störa mitt öga om det var fyra färdigheter kopplade till Agility och Wits men tre till Strength och Empathy. Samtidigt så vill jag ha färdigheter som är breda men ändå känns genrespecifika.

De tolv färdigheterna som är basen i det jag jobbar på är de som Fria ligan specificerar i deras senaste Year Zero Engine SRD. Där är det tre färdigheter som är kopplade till vardera grundegenskap; Strength (Force, Melee och Stamina), Agility (Marksmanship, Mobility och Stealth), Wits (Crafting, Observation och Survival) och Empathy (Healing, Insight och Persuasion).

Jag har för stunden lånat lite från de färdigheter som Mogger listade i sina trådar om ett 2089-spel här på forumet. Men jag vill ju inte sno för mycket. Typ

Empathy känns som en konstig grundegenskap i cyberpunk. Hade döpt om den till Machine.
Håller kanske med om att Empathy skaver lite men vill få in det mänskliga och genrens trope om riskerna med förlusten av densamma.

Pank, Abstinens, Efterlyst, Psykos.
Bra förslag. Tar till mig dessa.(y)
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Kanske finns något här att låna:
Har redan börjat låna därifrån men man vill ju inte framstå som nån baitare som snor från nån som är tightare. ;)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Använder ni er av någon sorts basbyggande? Det är ju en rätt stor grej i År Noll-spelen. Vad motsvarande kan vara i en cyberpunk-setting beror förstås på vilka karaktärerna är. Några förslag: polisstationen (polisdistriktet?), nattklubben, gängterritoriet eller kanske ett brottssyndikat.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Använder ni er av någon sorts basbyggande? Det är ju en rätt stor grej i År Noll-spelen. Vad motsvarande kan vara i en cyberpunk-setting beror förstås på vilka karaktärerna är.
Själva baselementet har jag inte tagit ställning till ännu. Jag gillar den aspekten av År Noll men har än så länge inte funderat klart kring detta. Möjligtvis skulle en korsbefruktning med t.ex. gängbygget i Blades in the Dark kunna funka i en Cyberpunk-setting. Men, jag är än så länge inte riktigt där.

När jag tänker till lite så skulle detta kunna funka utifrån hur karaktärerna utformats av spelarna. Outsiders (ett stycke trope, check) som löser/skapar problem åt/för andra. Allt för egen vinnings skull. Så basen skulle ju kunna vara t.ex. ett gäng, en frilansande outfit med PMC eller något liknande. Får fundera lite kring detta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Tror jag hade snott Stress från Alien om jag spelledde någon variant av MYZ-reglerna idag, särskilt i en scifimiljö. Just att du ackumulerar stress och kan använda droger för att bli av med den känns väldigt passande även för cyberpunk. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
eftersom man jobbar med ett Cyberdeck (som ser ut som en futuristisk C64) så är ju Decking i överförd betydelse precis allt som är dator-relaterat (dvs även sådant som inte inbegriper ett Cyberdeck - så funkar språk).

Street Smarts / Gatusmart låter som en annan given färdighet
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Själva baselementet har jag inte tagit ställning till ännu. Jag gillar den aspekten av År Noll men har än så länge inte funderat klart kring detta. Möjligtvis skulle en korsbefruktning med t.ex. gängbygget i Blades in the Dark kunna funka i en Cyberpunk-setting. Men, jag är än så länge inte riktigt där.

När jag tänker till lite så skulle detta kunna funka utifrån hur karaktärerna utformats av spelarna. Outsiders (ett stycke trope, check) som löser/skapar problem åt/för andra. Allt för egen vinnings skull. Så basen skulle ju kunna vara t.ex. ett gäng, en frilansande outfit med PMC eller något liknande. Får fundera lite kring detta.
Ja, det kan säkert funka. En annan typ av ”bas” som kanske kan vara användbar är en hel megacorp (eller en del av en sådan). Att en sådan är mycket större än Arken i År behöver rent konceptuellt inte spela någon roll. Det viktiga med en bas är ju att den genererar nya situationer som spelarna kan påverka. Projekten kan då exempelvis vara fastigheter, dotterbolag, forskningsprojekt, vaktstyrkor och kolonier off-world.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
När jag tänker till lite så skulle detta kunna funka utifrån hur karaktärerna utformats av spelarna. Outsiders (ett stycke trope, check) som löser/skapar problem åt/för andra. Allt för egen vinnings skull. Så basen skulle ju kunna vara t.ex. ett gäng, en frilansande outfit med PMC eller något liknande. Får fundera lite kring detta.
Vill verkligen rekommendera slumptabellerna i Pearl River Delta (Neotech Edge) som är guld för att skapa scenarion/situationer/kvarter/etc. Finns även den del guld i uppdragsgeneratorn i regelboken om RP vill vara frilansande säkerhetskonsulter.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Tror jag hade snott Stress från Alien om jag spelledde någon variant av MYZ-reglerna idag, särskilt i en scifimiljö. Just att du ackumulerar stress och kan använda droger för att bli av med den känns väldigt passande även för cyberpunk. :)
Högg detta på en gång och kombinerade det med Rickards förslag samt slängde på lite eget tänk kring det här. Resulterade i Abstinence, Breakdown (Physical), Cyberpsychosis och Stress men har inte spikat begreppen än. Detta är minst sagt ett Work in Progress.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
eftersom man jobbar med ett Cyberdeck (som ser ut som en futuristisk C64) så är ju Decking i överförd betydelse precis allt som är dator-relaterat (dvs även sådant som inte inbegriper ett Cyberdeck - så funkar språk).

Street Smarts / Gatusmart låter som en annan given färdighet
Slängde på Driving (Agility) och lånade sedan vilt från Mogger och körde på Kinetic/EXO (Strength), Hardware* (Wits), Software (Wits) och Streetsmart (Empathy).

Driving omfattar framförandet av fordon/farkost (här kan spelaren välja Speciality för annat än Forrd och båge, typ).

Kinetic/EXO funkar för att framföra t.ex. Linear Frames, EXO-Suits, Power Loader P-5000 och Power Armor.

Software är programmering, hacking, cracking och alla coolerz begreppz som net/edge/cybertuffingar sysslar med.

Streetsmart är bl.a kontaktnät, att veta vilken sorts syntetiskt dödsknark som är näst, att ha koll på vem som leder KorpolomboloKillerKlownz eller vilken väg som är snabbast mellan punk a och punkt 3.4543.b.

*Hardware är ett omdöpt Crafting.
 
Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Ja, det kan säkert funka. En annan typ av ”bas” som kanske kan vara användbar är en hel megacorp (eller en del av en sådan). Att en sådan är mycket större än Arken i År behöver rent konceptuellt inte spela någon roll. Det viktiga med en bas är ju att den genererar nya situationer som spelarna kan påverka. Projekten kan då exempelvis vara fastigheter, dotterbolag, forskningsprojekt, vaktstyrkor och kolonier off-world.
Att köra en setting inifrån en Megakorporation är riktigt lockande. I en DogEatDog-värld där till och med forskarteam bokstavligen går över lik för att säkra anslag och vinna ledningens gunst är inte helt (genremässigt) osannolikt. Spelarna bygger sitt labb/avdelning/våningsplan och måste navigera det minfält som ett helt vanligt kontor kan vara.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Jag slängde ihop ett rollformulär på eftermiddagen som blev rätt ok. Det är gjort i Pages (men det är en pdf) så det är inte direkt någon skönhet.

Det blev ett tvåsidigt formulär på grund av orsaker. Conditions lider fortfarande av idétorka men får funka för stunden som placeholder. Finns säkert mycket att invända emot men så härn’t blev’t.

Jag kallar det Cybernova … alltså som Supernova men Cyber … ja, ni fattar.
 

Attachments

Last edited:

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
En liten uppdatering:

Sedan senaste inlägget (här ovan) så har jag ägnat en knapp månad till att trixa och fixa med att anpassa YZE till den setting som vuxit fram parallellt under arbetet. Imorgon, lördag, ska det som hittills satts på pränt speltestas.

Kan inte påstå att jag känner mig klar men det jag satt på pränt är ändå tillräckligt ”färdigt” för att karaktärsskapandet och delar av stridssystemet ska kunna stresstestas kring spelbordet.

Settingen har sedan sist gått från generisk cyberpunk till vad jag skulle kalla för dark-future-sci-fi (men med vissa inslag av cyberpunk). Skillnaden skulle kunna tyckas vara arbiträr men då jag framförallt haft Mutant 2089/RYMD (så som vi tolkade och spelade det för drygt trettio år sedan) som delinspiration och vi tolkade aldrig dessa spel som cyberpunk (det hade vi Cyberpunk 2020 till, typ). Men jag ska inte gå in djupare på denna uppfattning då den säkert kan bli ett trätoämne

Projektet har bytt namn från Cybernova till AFTER ZERO där Zero refererar till (1) YZE och (2) ”händelsen” som ligger till grund för spelvärlden. Denna ”händelse” är förstås lika mycket en trop som färgglada mohikaner och skinnpajer är för cyberpunken, men jag hoppas att den kanske ska kunna tillföra något mer mystiskt/ogreppbart till spelvärlden.

Nåväl, jag återkommer nog med en rapport från speltestet efter helgen, då jag kanske kan lägga fram lite av det som jag knåpat på för den som känner sig lite intresserad.

Avslutar med lägga upp den uppdaterade (och stereotypa) loggan:

C87F27CE-188F-4E2A-9654-D55D6DB4B863.jpg
 
Top