Nekromanti Befolkningbesgränsning

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Gabriel said:
Varför ska vi vara så många? Man ska ju självklart inte ta livet av någon för att minska befolkningen men de som inte föds lider inte av det..
Eftersom frihet att styra sin egen reproduktion går åt två håll -- fri abort, preventivmedel och liknande, men också tillåtelse att skaffa barn i den mån man vill. Att ge sig in och rota i människors möjlighet att skaffa barn är repressivt och inte värdigt en demokratisk stat. Det är i så fall vettigare att satsa på utbildning, lättillgängliga preventivmedel och aborter och andra medel som fått befolkningskruvan att plana ut rent historiskt.

För den som vill ta till mer drastiska metoder finns alltid VHEMT -- "May we live long and die out!".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
krank said:
På samma premisser borde homoadoptioner vara helt fria och tillåtna, och alla som talar emot homoadoptioner kan därmed betrakta sig som en del av befolknings- och miljöproblemen
Det är lugnt -- kinesiska regeringen, konservativa kyrkor med flera är redan en del av det där på ett mycket mer direkt plan ändå.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag sa inte att vi SKA vara 30 miljarder, jag sa bara att maten idag faktiskt skulle räcka till den siffran. Hursomhelst så är vi långt från bristningsgränsen, och trenderna pekar åt rätt håll.

Vi som "ras" har väl lika stor rätt att sprida ut oss som de andra djurarterna. De försöker ju också sprida sig på andra arters bekostnad. "Rätt" i de här sammanhangen är ett feltänk. Sedan är vi ganska duktiga på det, men det är en annan sak. Och vi kan hålla igen, för vi kan planera, och kan inse skadeverkningar.

Det är ingen här som propagerat för avskjutning av vargar eller liknade. Det har du hittat på själv.

Om du vill ha orörd natur ska du hålla dig ifrån den, annars är den inte orörd längre, he he :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Stadsplanering

w176 said:
Ovh sophanteringen i mitt hus fungerar bättre än i mina föäldras villa. Tvätttiderna funkar okej, och ljudisoleringen funkar bra.

Och man KAN bygga djövligt välisolerat nu för tiden. (I och för sig bygger de flesta byggföretagså billigt som möjligt och för att husen bara ska hålla till 2 års inspektionen efter byggandet.)
Jag vet att det går att bygga bra, jag har turen att bo i en sådan lägenhet. Det är jävligt nytt. Min syster bor dock i ett hus som är 6 månader äldre och hon hör sina grannar konstant.

Så länge man tvingas leva så kommer det vara fler anledningar än att man vill ha en trädgård som får folk att flytta till hus.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Eksem said:
Det finns inga garantier. Det är inte så att en adoption fungerar bara för att föräldrarna är kärleksfulla och ansvarstagande. Särskilt inte utlandsadoptioner, som är extremt problematiska.
Jag har inte sagt att det inte finns problem. Jag har sagt att det i mina ögon är bättre att hamna hos en icke-perfekt familj än att hamna hos ingen familj alls. I de flesta fall iaf, och definitivt i en större utsträckning än vad dagens adoptionsstatistik visar.



EDIT: Sedan tycker jag egentligen att med tanke på hur många rent utsagt urkassa föräldrar som ändå tillåts föda fram sina små äckelungar så är det rätt sjukt att sitta och gnälla på adoptioner. Faktiskt.

Barns rätt till en hyfsat vettig familj etc borde gå före föräldrarnas rätt till makt över sin egen reptoduktion.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

"Jag har sagt att det i mina ögon är bättre att hamna hos en icke-perfekt familj än att hamna hos ingen familj alls."

Det är inte per automatik bättre, särskilt avseende utlandsadoptioner.


"Sedan tycker jag egentligen att med tanke på hur många rent utsagt urkassa föräldrar som ändå tillåts föda fram sina små äckelungar så är det rätt sjukt att sitta och gnälla på adoptioner."

Med tanke på X tycker jag det är rätt sjukt att sitta och gnälla på Y.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Eksem said:
"Jag har sagt att det i mina ögon är bättre att hamna hos en icke-perfekt familj än att hamna hos ingen familj alls."

Det är inte per automatik bättre, särskilt avseende utlandsadoptioner.
Du som sitter inne på en massa kunskap om problematiken, kan du då inte utveckla dig en smula? Vari ligger problemet med utlandsadoptioner? Att svenska föräldrar väl inte vill ha en massa negerbarn? =)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

"Att svenska föräldrar väl inte vill ha en massa negerbarn? =)
"

Ja.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

Nu sa jag inte att man ska skjuta av vargstammen. Men jag tog det som ett exempel på varför jag inte tycker att vi ska sprida ut oss mer och bli fler. För då hindrar man andra rasers chanser att leva.

Vad som är rätt är ju upp til var och en. Jag tycker jag har rätt i min åsikt och det var den jag uttryckte, förstod inte du det? :gremsmile:

Och att andra raser försöker sprida ut sig.. Ja, de försöker. Vi lyckas. Undantagen är väl djur som råttor katter mm som anpassar sig bra till den miljö vi skapar.

Jag sa inte heller att du sa att vi ska vara trettio miljoner. Men jag svarade på vad jag tycker om det argumentet och liknande som finns i debatten.

Och jag skrev "i stort sett orörd natur" vilket innebär att man kan röra sig där men man försöker att påverka den så lite som möjligt, enligt mig.

Hoppas ingen missförstår mig nu. :gremsmile: Aj lavv ju ål!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Eksem said:
"Att svenska föräldrar väl inte vill ha en massa negerbarn? =)
"

Ja.
Då är vi tillbaks vid det jag skrev från början, egentligen: Att svenska föräldrar helt enkelt för fan borde skärpa sig.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

Alltså, jag trodde du bara var dryg. Givetvis har problemet med tillhörighet, identitet, språk, ursprung, självbild o.s.v. att göra. Har inte du läst vid LHS?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Eksem said:
Alltså, jag trodde du bara var dryg. Givetvis har problemet med tillhörighet, identitet, språk, ursprung, självbild o.s.v. att göra. Har inte du läst vid LHS?
Jodå. Däremot har jag väldigt svag förståelse för den typen av i mina ögon väldigt skumma identitetsbildning. Jag respekterar väl, antar jag, folk som tycker att det känns nödvändigt att söka upp det land och det språk man "kommer ifrån", men jag ska väl erkänna att jag ställer mig ganska kallsinnig till hela den delen av identitetsbyggandet. Det finns massor av vardagsrasism i sverige, och jag tror att det är den, snarare än några inre drivkrafter, som skapar behovet att uppsöka och identifiera sig med en kultur man faktiskt aldrig tillhört.



Fast jag är medveten om att min åsikt kan borstas bort väldigt lätt med att "det tycker du bara för att du är vit, man och har ljus hy i sverige".



Jag ser samma problem med idén om att finna tillhörighet via sin hudfärg eller den kutlru ens biologiska föräldrar råkar tillhöra som väldigt besläktad med olika nationalistiska etc ideal och tankegångar, och som sådana har jag väldigt svårt för dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

Det spelar egentligen ingen roll, eftersom problemen både finns och är kan bli extremt svåra. Adoption är ingen smidig universallösning på någonting, utan kan ställa till med mer än vad det hjälper.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Eksem said:
Det spelar egentligen ingen roll, eftersom problemen både finns och är kan bli extremt svåra. Adoption är ingen smidig universallösning på någonting, utan kan ställa till med mer än vad det hjälper.
Jag hoppas verkligen att jag aldrig sagt att adoption skulle vara en universallösning överhuvudtaget, eller att andra förändringar inte är absolut nödvändiga för att vi ska kunna få dels ett hyfsat vettigt samhälle och dels en vettig befolkningsmängd i framtiden.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

Okej, det är en dålig och orimlig lösning som tagen ur ett rosafärgat ideologiskt moln utan någon substans alls.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Eksem said:
Okej, det är en dålig och orimlig lösning som tagen ur ett rosafärgat ideologiskt moln utan någon substans alls.
Det tycker jag absolut inte.
Något jag fortfarande tycker, är att livet hos en familj i väst, oaktat eventuell identitetsförvirring senare i livet, är att föredra framför livet i ett sunkigt barnhem i t.ex en fattig afrikansk stat.

Ökad adoption tillsammans med ökat stöd för abort samt borttaget barnbidrag efter första biologiska barnet tror jag är dellösningar, eller åtminstone steg som kan tas om man på allvar anser att befolkningen inte behöver växa mer.


Det rimligaste vore givetvis om folk helt enkelt slutade föda så förbannat rent globalt - på grund av olika religiösa grupper och kulturella faktorer i kombination med dålig eller ingen utbildning gör att det går att ursäkta många länder. I Sverige borde vi däremot veta bättre. Vilket återigen bevisar att det finns en hel del folk som absolut inte är redo att ta ansvar för sina egna liv och i förlängningen samhället.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Utlandsadoptioner

Särskilt inte utlandsadoptioner, som är extremt problematiska.
Normalt blandar jag mig inte i diskussioner på Offtopic, men just den här kommentaren fick mig att bli sorgsen nog att skriva något.

Jag är i den lyckliga sitsen att jag har både adopterade och biologiska barn. (Klicka på länken om faderskap i min signatur.) De stora stora flertalet av utlandsadoptioner är faktiskt oproblematiska, enligt svensk forskning.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Sen verkar det som att den våldsamma befolkningsexplosionen vi såg på 60-80-talet saktar ner och har stannat på flera håll, som Kina och Indien, nu när länderna håller på att blir rikare och modernare. Att ha massor med barn är inte optimalt med en modernare livstil, helt enkelt.
Här kan jag tala för Indien, vars förhållanden jag är tämligen väl insatt i. Tomas har rätt; det allmänt högre levnadsstandarden, kombinerat med god spridning av billiga preventivmedel (p-pillerannonser på tv med mera) har lett till att även fattiga människor skaffar färre barn. De flesta familjer nöjer sig med 1-3 barn numera.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Re: Miljönördiga tips

Alltså, nja...
Ser du en smiley efter ett inlägg så kanske, men bara kanske det inte är allvarligt menat. Kanske är det ett skämt?

De flesta familjer nöjer sig med 1-3 barn numera
Det blir ganska många barn med den befolkningen Indien har. om jag inte minns helt fel så kommer väl Indien att inom några år att ha vandrat förbi Kina i befolkningsmängd ?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Utlandsadoptioner

Det är också min erfarenhet från min omgivning; men Eksem kanske har andra erfarenheter. Hursomhelst så har jag ingen statisitk på att det skulle vara ett jätteproblem. Däremot tror jag inte att adoptioner är nån långsiktig lösning på befolkningsproblem, utan snarare en lösning på andra problem, just nu (som att flickebarn saknar värde på vissa håll).
 
Top