Nekromanti Befolkningbesgränsning

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Re: Utlandsadoptioner

(Klicka på länken om faderskap i min signatur.)
Jag läste artikeln, och trots att jag varken är blödig eller särskilt förtjust i barn tyckte jag att den var fin.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Miljönördiga tips

Jag är inte någon expert, men för att få till ett fungerande system för adoptioner så krävs mycket mer än bara ett överskott på barn. De länder som har störst problem med föräldralösa barn behöver inte nödvändigtvis ha den infrastruktur eller erfarenhet som krävs för att kunna organisera internationella adoptioner.

Så vitt jag vet så råder det därför ett överskott på villiga adoptivföräldrar, vilket medför att de länder som adopterar bort många barn kan ställa hårda krav på de blivande föräldrarna. Jag tror att Kina är det land som adopterat bort flest barn till svenska familjer under de senaste åren och de har kontinuerligt skärpt sina krav.

Säg att du och din partner gärna vill ha barn. Under fem-sex år så försöker ni på naturlig väg med allt vad det kan innebära av provrörsbefruktningar och dyra ingrepp. När ni börjar fundera på att istället adoptera så är ni båda medelålders och de år som hela processen tar innebär att en eller båda av er kommer att vara för gamla för att accepteras som föräldrar. Skulle ni sedan vara för "fattiga", udda eller ett samkönat manligt par så är det sannolikt kört även om ni är unga nog. De krav som inte kan ställas på de biologiska föräldrarna kommer att ställas på er, i kombination med diverse mer eller mindre konservativa värderingar.

Att sedan adoptera ett lite barn är inte utan risk. Beroende på barnets ålder och bakgrund så kan han eller hon bära med sig ett bagage av psykiska problem, känslomässiga men och traumatiska upplevelser. Sådant som sedan kan ytterligare försvåras av ett upplevt utanförskap när barnet kommer ut i skolan. Jag vill minnas att jag hört att självmordsfrekvensen är högre ibland adopterade barn jämfört med biologiska.

Givetvis kan det fungera alldeles utmärkt också, men det kommer inte att vara lika enkelt som för de som vill och kan föda sina egna små ätteläggare. Förhopningsvis så medför det också att föräldrarna är bättre lämpade och uppskattar sina barn mer. Men att få uppleva en serie misslyckade och segdragna försök att skaffa barn kan knäcka både personer och förhållanden.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Re: Miljönördiga tips

Om det är någon här som har konkreta frågor om hur internationella adoptioner fungerar, PM:a mig så ger jag svar. Mitt syfte är att skingra eventuella missförstånd. Saken ligger mig varmt om hjärtat och jag blir dyster när jag ser dåliga fakta.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

Som fördelningspolitik betraktat måste det höra till de sämre lösningar jag läst. Skicket på ett fattigt barnhem i Ukraina är ett problem som inte löses genom att flytta barnen till norska familjer.

Adoption är och måste vara en individuell fråga, och varken kan eller bör omsättas i politiskt system. Man kan inte bara byta ut födsel mot adoption och tro att det är samma sak, för det är det inte.

Sedan begriper jag inte riktigt varför du tycker att olämpliga föräldrar som inte kan ta ansvar för sina egna liv borde adoptera. Jag tror att dina tankar har kladdat ihop.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Eksem said:
Sedan begriper jag inte riktigt varför du tycker att olämpliga föräldrar som inte kan ta ansvar för sina egna liv borde adoptera. Jag tror att dina tankar har kladdat ihop.
Bygger du inte halmdockor nu?
Jag anser att dagens regler är alldeles för hårda vad gäller adoption. Jag anser att ungefär samma krav kan och bör ställas på adoptivföräldrar som biologiska föräldrar. Det betyder inte att jag tycker att dåliga föräldrar ska bli föräldrar, vare sig via biologi eller adoption. Det betyder att jag tycker att det är fånigt höga krav på föräldrar som vill adoptera.

Jag undrar vems tankar som kladdat ihop när du känner dig tvungen att hitta på saker att käfta emot istället för att bemöta det som faktiskt skrivs...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

"Bygger du inte halmdockor nu?"

Said mr Pot to mr Kettle.

Mitt argument ang. adoption som lösning på folkmängdsproblemen har du inte bemött, resten är ointressant och var bara jag som retades tillbaka på samma sätt som du alltid beter dig mot andra. Släpp det.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Adoptioner och restriktioner

Jag anser att dagens regler är alldeles för hårda vad gäller adoption. Jag anser att ungefär samma krav kan och bör ställas på adoptivföräldrar som biologiska föräldrar. Det betyder inte att jag tycker att dåliga föräldrar ska bli föräldrar, vare sig via biologi eller adoption. Det betyder att jag tycker att det är fånigt höga krav på föräldrar som vill adoptera.
Det ställs höga krav på adoptivföräldrar, ja. Detta beror i mångt och mycket på att ursprungsländernas adoptionsmyndigheter vill känna sig säkra på att barnhemsbarnen får bra hem utomlands. Där är man lika misstänksam som utlänningar som svenskar är. En sak som de är rädda för är att barn ska utnyttjas som hembiträden i de där fjärran länderna länder som befolkas av vitingar. Tänk på att länder som Kina och Indien har haft väldigt dåliga erfarenheter av västerlänningar i modern tid. Min hustrus hemland förslavades ju av britterna på 1700- och 1800-talet.

För att göra en tankelek, hur skulle en svensk tänka och känna om det kom rika saudiaraber eller japaner för att adoptera fattiga svenska flickor?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hallå där!

Regel nummer två här på wrnu lyder:

"Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet."

Detta gäller även herrarna krank och Eksem. Vill ni fortsätta den här diskussionen så råder vi er att ta ett djupt andetag och lämna angreppen hemma. Tack för att ni lyssnar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Miljönördiga tips

Man får ju inte glömma att adoption syftar till att ge ett barn så goda förutsättningar som möjligt och inte att hitta barn till föräldrar.
 
Top