Nekromanti Befolkningbesgränsning

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Använd kondom!

Jag menar allvar. Måste vi vara så många som vi är på vårat jordklot? Tänk om vi under de närmsta hundra åren kunde dra ner befolkningen till en miljard. Det skulle hjälpa mycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Gabriel said:
Använd kondom!
Ett till i samma stil:

(riktat till folk som funderar på att bli föräldrar)

Det är inte en mänsklig rättighet att fortsätta skaffa biologiska barn som om det inte fanns någon morgondag.

Jag lovar, på hedersord, att det finns en unge i ett barnhem nånstans som är bättre på alla sätt och vis än den unge du tänker klämma fram. Adoptera istället för att skaffa biologisk avkomma. Det mår alla bättre av. Vi blir färre, en föräldralös unge får föräldrar... Och dessutom gör det mindre ont, blir mindre humörsvängningar och mindre problem öht för den kvinliga delen av förhållandet. Så sluta se det som en självklarhet att föra era förbannade gener vidare, ty det är fan inte hållbart.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

jag tror att det går att sänka befolkningen dramatiskt. Ettbarnspolitik och adoption från de överbefolkade delarna av världen samt dra in alla bidrag som barnfamiljer får. Flerbarnsbidrag, barnbidrag, föräldraledigt mm...

Vi kan förändra världen, men vill vi?

För övrigt. Spola inte ner skiten! Kompostera den och använd i trädgården för dubbel nytta. Tänk vad mycket kemikalier och skit som går år i reningsverken bara för att du känner att du måste skicka bajs i en vattenrutschkana varje gång du är nödig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Gabriel said:
jag tror att det går att sänka befolkningen dramatiskt. Ettbarnspolitik och adoption från de överbefolkade delarna av världen samt dra in alla bidrag som barnfamiljer får. Flerbarnsbidrag, barnbidrag, föräldraledigt mm...
Förbud brukar vara dåliga saker här, se bara på effekterna av Kinas politik (massor av överfulla barnhem).

Däremot finns det ju andra styrmedel:

- endast barnbidrag och föräldraledighet för det första biologiska barnet, men för alla adopterade.

- Kraftigt förenklade adoptionsrutiner. Familjerna ska inte behöva vara perfekta - de behöver bara vara bättre än att växa upp i ett skitigt barnhem i tredje världen. Faktiskt.

- Skattesänkningar för folk som adopterar, kanske göra saker avdragsgilla, vad vet jag?

- fortsatt stöd för de som vill göra abort. Abort ska vara gratis och bör dessutom avdramatiseras till den grad där det inte längre innebär det minsta kulturella stigma att genomföra eller ha genomfört en.

Gabriel said:
För övrigt. Spola inte ner skiten! Kompostera den och använd i trädgården för dubbel nytta. Tänk vad mycket kemikalier och skit som går år i reningsverken bara för att du känner att du måste skicka bajs i en vattenrutschkana varje gång du är nödig.
Har vare sig kompost eller trädgård, och avskyr båda.


Teoretiskt sett borde det vara mer miljövänligt att bo många tillsammans i någon form av höghus än att det ska dras el och vatten och allt helvete till många olika hus. Därför bör det byggas ordentliga betongkolosser tillverkade för maximal miljöeffektivitet och så bör folk uppmuntras att bo där istället för i egna hus. Ett nytt miljonprogram fast i större skala! Fan vad vackert...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

"Har vare sig kompost eller trädgård, och avskyr båda."

Smyg in i någons trädgård då och... ja... :gremgrin:


Storuggla, en bondgård för gäss
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Miljönördiga tips

Förbud brukar vara dåliga saker här, se bara på effekterna av Kinas politik (massor av överfulla barnhem).
Det känns som om du lever lite i det förgångna här. Nu för tiden är barnhemmen inte överfulla. Vilket får mig att tro att överfulla barnhem är mer en följd av allmän fattigdom och sociala konsekvenser av att föda barn utanför äktenskapet, än direkt av någon ettbarnspolitik. Dessutom är det faktiskt inte Sverige som bestämmer kraven på familjer som ska adoptera. Utan landet där barnen kommer ifrån. Hårdare krav på familjer, kan alltså tolkas som att situationerna har blivit bättre i dessa länder.

Att abort borde avdramatiseras håller jag med helt om, fast det enklaste vorde om kunde få alla använda preventivmedel istället.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Re: Miljönördiga tips

kefka said:
Att abort borde avdramatiseras håller jag med helt om, fast det enklaste vorde om kunde få alla använda preventivmedel istället.
Två stora problem där dock; ungdomar och påvetrogna.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Miljönördiga tips

"Starta ett världskrig, det är desutom miljövänligt o bra"

Alltså, nja...

Annars tycker jag man kan se till så att alla obebodda områden på jorden koloniseras. Nord- och Sydpolen, alla öknar och bergskedjor, Sibirien (framförallt) - hellre det än att folk tränger ihop sig i städerna som ett gäng idioter.
På sikt bör man också satsa på kolonisation av andra planeter i vårt solsystem.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Miljönördiga tips

"Den dag Sydpolen kan koloniseras är det redan för sent..."

Äh vafan, hur svårt kan det vara att smocka upp en gäng feta barracker och lite generatorer och shit?
De som bor där kan ju sedan livnära sig på att fiska, odla pingviner och shit. Dessutom är det karga klimatet en bra övning inför uppförandet av baser på Månen etc.

(För övrigt så spelar det nog ingen roll vilka åtgärder som vidtas, med dagens långsamma förändringstakt så är vi antagligen redan rökta oavsett)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Re: Miljönördiga tips

Marukusu said:
Annars tycker jag man kan se till så att alla obebodda områden på jorden koloniseras. Nord- och Sydpolen, alla öknar och bergskedjor, Sibirien (framförallt) - hellre det än att folk tränger ihop sig i städerna som ett gäng idioter.
Jag ser i och för sig att man låter så stor del av naturen få sköta sitt som möjligt. Däremot krävs det att man i högre grad än nu miljöplanerar städer - antagligen behöver i stort sett varje stad rivas ner och byggas upp för att bli mer effektiv och miljövänlig.

Jag tror t.ex inte på lösningar som innebär att man går rakt bakåt i all teknologisk utveckling - vi kommer att behöva el i framtiden också. Och då är det mest effektivt om alla bor i klump, eftersom elen då antagligen inte behöver transporteras runt till lika många platser.

Samma sak med värme; om man baserar en stad kring platser med bra jordvärmemöjligheter så blir det hejdundrans mycket bättre om alla delar på ett hål än om (som nu) varenda typ och hans syster skaffar varsina hål. Mest effektiva torde höghus vara, minst effektivt blir det med enskilda hus. Tag exempelvis Dellensjöarna i min hemkommun, de är tydligen resultatet av ett meteoritnedslag, och längst närnere är det skitvarmt (och lär inte sluta vara skitvarmt än på ett tag). Beräkningar visar att om en stad av Stockholms storlek låg där, så skulle ingen som bodde i den staden behöva bry sig om uppvärmningen...

Så - jag tror att vi behöver bli färre och därtill leva mer platseffektivt.


Sedan vore det en bra grej att sluta skyffla runt våra fula industrier också. Idag har vi här uppe knappt några fulindustrier alls, på samma sätt som vi knappast har någon arbetarklass i 1800-talsmening - klassamhället är istället globalt. Jag förutser att vi med nuvarande takt måste expandera till olika planeter snart, så att vi kan ha hela seatshopplanetwer... Någonstans måste ju våra billiga T-shirts och skor tillverkas...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Stadsplanering

Jag ser i och för sig att man låter så stor del av naturen få sköta sitt som möjligt. Däremot krävs det att man i högre grad än nu miljöplanerar städer - antagligen behöver i stort sett varje stad rivas ner och byggas upp för att bli mer effektiv och miljövänlig.

Jag tror t.ex inte på lösningar som innebär att man går rakt bakåt i all teknologisk utveckling - vi kommer att behöva el i framtiden också. Och då är det mest effektivt om alla bor i klump, eftersom elen då antagligen inte behöver transporteras runt till lika många platser.
RAWR! Å ena sidan är det svinkul att mitt akademiska fält (stadsplanering och samhällsbyggnad) diskuteras, men sen så har folk fel… Eller nja ett antal olika aspekter torde tas upp.

För det första, javisst, förtätning av städer diskuteras, speciellt i aspekter som att man i större andel ska blanda typerna av bebyggelse, så att industrier och kontorsbyggandet som folk arbetar i ligger i bostadsområdena, så att vi slipper folk som måste transportera sig från stadsdel till stadsdel.

Men att säga att man ska riva städer och bygga upp den på nytt, är dumt. En stor del av en byggnads miljöpåverkan ligger i byggands och rivnadprocessen, och stor andel av äldre byggnaders material går inte att återanvända i nya byggnader. I och för sig ligger den alla största delen av en byggnads miljöpåverkan i brukandesfasen av byggnaden i form av just uppvärmnings eller andra saker för att ge ett behagligt inomhus klimat. Men att riva vilt är dumt, istället för att förbättra rådande byggnader.

En annan oerhört viktig aspekt angående städer är att bygga bort bilarna från stadskärnorna. Se till att oerhört få parkeringsplats finns (inom nybyggda skryt-arkitektur-stadsdelar kan man ha så låga pärkäringstal som 0.55 (parkeringsplatser per hushåll), jämfört med allt från 0,8-2,2 som är det normala för nuvarande). Att göra tidskrävande och besvärligt att använda bilen inom staden och förbättra kommunikationer för fotgängare, cyklister och kommunal trafik som bussar, spårvagnar, tunnelbana monorails m.m.) Detta kräver ganska små åtgärder som att förvandla bilgator till gårdsparker m.m. för de boende.

Sen är stadsförtätning inte den enda diskuterade lösningen, utan man talar även om till exempel ”ny-byar”. Små självförsörjande bostadsområden kring ett par lantbruk, som man kan få självförsörjande. Förnyelsebar el genom sol, vind och vattenkraft i liten skala i varje by. Maten kommer från de lokala lantbruken, lantbruken från sin gödning från befolkningens avfall (avfallet rötas även så metangasen kan tas tillvara för uppvärmning). En industri, tjänstearbete hemifrån via Internet eller små lokala kontor, någon skola, vårdcentral osv. Och inom nybyarna skulle behovet av biltrafik försvinna. Nybyar är också bara –ett- av de olika alternativ av ny stadsplanering som diskuterad, men som sagt, det handlar inte bara om att förtäta storstäder, utan saker som att undvika storstäder diskuteras också.

Samt att olika typper av miljövänliga samhällen och stadsformer kommer behövas på olika platser.

Dessutom måste jag nämna de oerhört upplyftande plus-energihus som nu till exempel byggs massvis av i tyskland. Hus som är så välisolserade och med så mycket bra och välfungerade solceller (plus bergvärme eller dulikt i vissa fall) att de inte bara producerar nog med el och värme för det egna hushåller utan så pass mycket överskotts-el att de faktiskt leverar el till elnätet. Hur coolt är inte det? Sverige har lite svårare klimat förutsättningar, men med förbättras utveckling av plus-energi-husen kommer de göra möjligt att bygga plus-energi-hus en bra bit upp i Sverige inom en ganska snar framtid.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Och angående befolkningstal och världshälsa ser det för övrigt väldigt bra ut egentligen. Eller väldigt hoppfullt.

Titta in den här föreläsningen (som dessutom är ett oerhört kul exempel på engelska med svensk brytning).

Hans Rosling föreläsning om världshälsa med väldigt bra statestik

TED är för övrigt bästa hemsidan ever. Hur mycket som helst bra föreläsningar och artiklar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

Skulle adoptera imorgon; men vi (jag och min fru) anses vara för gamla och med för dålig ekonomi. Tyvärr.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Miljönördiga tips

"Det mår alla bättre av. "

Utom den som blir adopterad. Då.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hur kom du fram till siffran en miljard? Vad är det du vill uppnå? Minskad global uppvärmning är väl det enda vettiga skälet jag kan komma på såhär på rak arm?

MATEN räcker, att folk svälter i världen har i stort sett endast politiska orsaker. Krig och värdelösa korrumperade regimer och liknade. Har sett siffror på att man med dagens produktion av mat skulle kunna föda 30 miljarder (!) människor, om man fördelade det exakt lika (en matlåda per person och dag). Faktum är att ett land som Uganda är så bördigt att det ensamt skulle föda HELA Afrikas befolkning om det utnyttjades rätt. (Jämför med lilla Danmark som kan exportera mat till hela världen).

Sen verkar det som att den våldsamma befolkningsexplosionen vi såg på 60-80-talet saktar ner och har stannat på flera håll, som Kina och Indien, nu när länderna håller på att blir rikare och modernare. Att ha massor med barn är inte optimalt med en modernare livstil, helt enkelt. Det är en kvarleva från en äldre tid (när man levde på landet och hade hög barnadödlighet).

Sen har vi det där med uppvärmningen; här skulle en mindre befolkning såklart göra mindre påverkan på klimatet. Men att med enbart kondomer och adoptioner få ner befolkningen till en miljard är nog omöjligt om det ska ske på frivillig väg. För det första så har faktiskt de flesta barn redan föräldrar; visserligen finns det miljontals föräldralösa barn, men inte fler att de skulle kunna adopteras allihopa av säg befolkningen i USA om de hoppade över en kull barn. Alltså skulle man sedan vara tvungen att ta till extrema tvångsmedel för att hindra folk att skaffa barn.

Vem skulle bestämma vilka som skulle få ha barn eller inte? Vi pratar om en rätt extrem inskränkning av mänskliga rättigheter här.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har länkat till den där utmärkta föreläsningen tidigare och fått kritiken "kan man lite på nåt som är sponsrat av BMW" :gremgrin: ...hursomhelst så är det en väldigt bra föreläsning, jag är trött på alla som gnäller på att allt blir sämre, när det faktiskt ser bättre ut på de flesta områden, klimatet undantaget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Stadsplanering

Jättebra och intressant inlägg... tror att (som du säkert är inne på) att man måste göra ett visst boende mer attraktivt. Att folk vill bo i större städer beror ju på alla möjligheter där, inte bara att det finns jobb, utan kulturellt och annat. Jag skulle kunna tänka mig att bo i en sån där ny-by, förutsatt att det inte känns som man blivit utkörd på vischan utan de kulturella möjligheter storstaden erbjuder. En ny-by med en väldigt bra spårbunden förbindelse in till stan kanske.
 
Top