Bedöm min pitch

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Du är på rätt väg. Mycket bättre än det första.

Den här boomen låter ju intressant och du kanske borde börja med det?

"It is all going to end! Or is it? The clock is ticking so play togheter to...."

Vet ju inget om spelet men så tolkar jag det
Bara så att det inte blir något missförstånd så här på Fredagkvällen, trots en mycket liknande icke-avatar så är jag alltså inte Basho :)
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
157
Location
Malmö
Flera av sakerna du nämner känns för mig dessutom direkt motsägelsefulla vilket får mig att tro att spelet är rätt spretigt...
Vad är det konkret som känns motsägelsefullt? Kan du ge exempel på andra spel som du tycker drar mot spretigt?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,982
Location
Ludvika
Vad är det konkret som känns motsägelsefullt?
Det här...
this pick-up-and-play game emphasizes player creativity and agency, storytelling, and improvisation.
...motsäger för mig det här:
With concise guidelines, optional tables, and a rules-light, low-prep
(minus den överstrukna biten)

Der leder mig att tro att det här spelet och jag själv inte är inne på samma linje.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Det här...

...motsäger för mig det här:

(minus den överstrukna biten)

Der leder mig att tro att det här spelet och jag själv inte är inne på samma linje.
För mig stärker båda bitarna varandra och är snarare en (onödig?) upprepning. "concise" är rules light, "pick-up-and-play" är low-prep vilket optional tables kan hjälpa till med.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
157
Location
Malmö
Tanken är som @Rickard är inne på att de ska stärka varandra, men övertydligt och verkligen poängtera snarare än onödigt.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
157
Location
Malmö
Tick, tock, Boom!
Improvisation techniques and creatvie guidelines makes the group create exciting dramatic stories in just 3 hours of total game time! TTB is a setting agnostic and preparation free role playing game where we play to find out if the literal or metaphorical boom will end it all or if our heroes will save the day once again.
Jag tycker denna är bra men jag är ändå lite förvånad över de positiva reaktionerna på denna. Säger denna pitch verkligen så mycket mer än min ursprungliga?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,467
Tanken är som @Rickard är inne på att de ska stärka varandra, men övertydligt och verkligen poängtera snarare än onödigt.
Om man vänder på det - hur får du till low-prep/procedurell generering (antar att det är det som menas) utan att ha massa regler för det?

Menar inte att det är omöjligt eller ens särskilt svårt, men känns att det är detta som är ditt systems hemliga sås
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Om man vänder på det - hur får du till low-prep/procedurell generering (antar att det är det som menas) utan att ha massa regler för det?
Precis. Här beskrivs exempelvis "low prep game" utan att benämna "low prep game": "The Gamemaster quickly plans the game"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Kolla här en dryg minut (till 5:10) för att bättre förstå vad jag menar med "show, don't tell". Varför vill folk ha low prep? Varför är det en jakt? Vad är det som engagerar i storytelling?

Jag tycker dessutom inte om upprepningarna eftersom de benämner samma sak med ett annat ord. Istället vill jag att upprepningarna ska fördjupa.

 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,467
Precis. Här beskrivs exempelvis "low prep game" utan att benämna "low prep game": "The Gamemaster quickly plans the game"
Det är ju bara att säga att det är low prep utan att använda orden low prep. Det jag är intresserad av är hur spelet hjälper spelgruppen att snabbt och utan anstränging preppa spelet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,317
Location
Göteborg
Jag tycker denna är bra men jag är ändå lite förvånad över de positiva reaktionerna på denna. Säger denna pitch verkligen så mycket mer än min ursprungliga?
Jag tror det kanske handlar mer om hur man säger något än hur mycket det säger? Jag tänker att det viktiga med en pitch är att sälja och inspirera inte att beskriva. Det sagt, det här om att be om tips är alltid är tvåeggat svärd, om du känner att det som du ursprungligen hade är det du vill säga så bara kör och skit i feedbacken tänker jag, om spelet blir uppskattat så kommer folk ändå göra sina egna personliga pitchar av det och för ett litet indiespel tror jag ändå det är där spridningen kommer märkas mest.
 
Top