Bedöm min pitch

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Collaboratively create the world, a group concept, characters, a big and imminent threat, and rumors. The Gamemaster quickly plans the game, and players race against a threat clock. With concise guidelines, optional tables, and a rules-light, low-prep, and loose approach, this pick-up-and-play game emphasizes player creativity and agency, storytelling, and improvisation.

  • Är det tillräckligt unikt? Påminner det om andra spel?
  • Får du en uppfattning om vad man gör?
  • Hjälper det dig att avgöra om det är något för dig?
  • Namnförslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Det är bara buzzwords. Jag vet inte vad man gör i spelet eller vilken typ av spel det är. Jag har en negativ reaktion till det. Du måste skrota hela den här pitchen och börja om.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Collaboratively create the world, a group concept, characters, a big and imminent threat, and rumors. The Gamemaster quickly plans the game, and players race against a threat clock. With concise guidelines, optional tables, and a rules-light, low-prep, and loose approach, this pick-up-and-play game emphasizes player creativity and agency, storytelling, and improvisation.

  • Är det tillräckligt unikt? Påminner det om andra spel?
  • Får du en uppfattning om vad man gör?
  • Hjälper det dig att avgöra om det är något för dig?
  • Namnförslag?
Det är detta du ska ha efter pitchen. Det sägs inte ett ord om vem eller vad man spelar, var man är eller vilka specifika hot man ska utsättas för och varför det är bråttom.

Det sagt så är det en bra liten text, men den säger inte speciellt mycket. Den beskriver typ alla indiespel som dök upp runt 2010.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Egentligen är det väl de två första meningarna som ger info:
  • Det finns någon form av samskaparmekanik (går det att vara mer konkret?)
  • Det finns en threat clock
Håller med om att det är lite tunnt, och även om du inte har genre eller tema kan det vara bra att ha en tydligare bild av vad man egentligen gör under ett spelmöte.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Om det är tänkt att vara ett generiskt system som kan användas till att berätta en viss typ av story, oavsett om miljön är fantasy, western, efter katastrofen eller något annat, då bör du börja med att förklara det, så att vi förstår vad det handlar om.

Om det är tänkt att användas i en specifik setting, berätta lite om den.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Bra input från er alla! Jag har något att fundera på.
Mina spontana tankar.

@Gurgeh Det är tänkt att vara ett generiskt system. Typen av story är "a big and imminent threat" och "race against a threat clock". Jag vill egentligen inte begränsa det mer än så och min förhoppning var att det ändå ska ge mycket mer än "gör vad ni vill".

@Leon Ja, samskaparmekanik. Förhoppningen är att detta ska hjälpa dig att avgöra om du är intresserad. Jag vill hålla det kort och konkret för att sen ha en beskrivning med mer info som det som blir intresserade kan läsa.

@Mogger Vem eller vad man spelar, var man är eller vilka specifika hot man ska utsättas för är tänkt att hållas öppet. Det finnas olika alternativ att välja eller slå fram om gruppen inte vill hitta på detta själv. Tanken med att det är bråttom är att driva gruppen. Att ha ett öppet spel där spelarna kan driva spelet men ändå ha en tydlig riktining och något som pushar.

@God45 Mm, kanske är buzzwords. Om det är "bara" vet jag inte. Förhoppningen är att de ändå ger en klar antydan om spelet. Om det inte ger något värde för någon så kanske det är hela spelet som behöver skrotas. Förhoppningen är att snart vara redo för det första speltestet. Så vi får se om spelet skrotas då.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Du följer Start with why någorlunda med att du förklarar "Varför man ska spela", "Hur man gör det" och slutar med "Vad man gör det med".

Collaboratively create /.../ quickly plans the game /.../ concise guidelines, optional tables, and a rules-light, low-prep

Den sista delen är inte det viktigaste, utan binder samman vad som tidigare sagts. Folk följer inte vad du gör, utan varför.

Sedan håller jag med vad som sägs om att det är för mycket buzzwords. Show, don't tell. Skriv så att du skapar en inre bild hos läsaren, snarare förklara slutprodukten. Skriv så att de förstår att det är rules light eller low prep. Du förklarar exempelvis low prep redan i andra meningen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
  • Är det tillräckligt unikt? Påminner det om andra spel?
Det behöver inte var unikt om det är bra! Det sagt så låter det väldigt likt Medan Världen Går Under eller men utan tävlingsmomentet eller kanske helt exakt som Our Last Best Hope typ. Deras elevator pitch:

Our Last Best Hope is tabletop roleplaying game about a crew of people on a mission to save humanity from a terible crisis.

During the game, you and your friends will play through a classic disaster movie, like Sunshine, Deep Impact, The Core, or Armageddon, where your characters are the stars. Each game is unique, as your group confronts a new crisis with a new set of characters and a new plan to save the earth.

While playing Our Last Best Hope, you might:

  • Launch into space to stop a meteor from destroying all life on earth.

  • Drill to the center of the earth to restart its molten core.

  • Navigate zombie-filled cities to stop a nuclear holocaust.

Regardless of the crisis, you, and your crew, are our last best hope.

  • Får du en uppfattning om vad man gör?
Mjaoa, kanske. Vi skapar ett problem och löser det. Jag hade gärna haft något om hur det känns! Är det spännande? Läskigt? Känslosamt? Stressigt?

  • Hjälper det dig att avgöra om det är något för dig?

Ja, jag hade kunnat tänka mig att spela det baserat på ovan för att testa om det passar mig, men då egentligen helt på grund av "Collaboratively create the world, a group concept, characters, a big and imminent threat, and rumors" då jag är intresserad nog av den typen av aktiviteter att vilja se hur den genomförs i olika spel.

  • Namnförslag?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Det är tänkt att vara ett generiskt system. Typen av story är "a big and imminent threat" och "race against a threat clock". Jag vill egentligen inte begränsa det mer än så och min förhoppning var att det ändå ska ge mycket mer än "gör vad ni vill".
Vill bara ge en heads up att generiska system ofta brukar bemötas med en rätt stor skepsis. Menar varken med detta att det är fel att göra ett generiskt system, eller att det är fel att vara skeptisk till ett generiskt system, men det kan vara bra att ha i åtanke vad gäller respons som ges.

Med det sagt, lycka till, det ska bli spännande att se konceptet utvecklas 🙂👍
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Vill bara ge en heads up att generiska system ofta brukar bemötas med en rätt stor skepsis.
Jag är extremt skeptisk till generiska system som säger att man ska kunna spela vad som helst, men positiv till generiska system som säger att man ska kunna spela en specifik typ av berättelse i vilken miljö som helst. (Till exempel ett spel som Sorcerer, där man spelar personer som slutit avtal med demoner, men var och hur och vad demonerna är får man bestämma när kampanjen startar. När vi spelade det var miljön något sorts bonderomantiskt 1800-tal i Sverige, och vi spelade personer som slutit avtal med trollen.)

Så vad jag försöker säga är att det låter mer okej i det ovan beskrivna spelet, än i till exempel GURPS.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Collaboratively create the world, a group concept, characters, a big and imminent threat, and rumors. The Gamemaster quickly plans the game, and players race against a threat clock. With concise guidelines, optional tables, and a rules-light, low-prep, and loose approach, this pick-up-and-play game emphasizes player creativity and agency, storytelling, and improvisation.
  • Är det tillräckligt unikt? Påminner det om andra spel?
  • Får du en uppfattning om vad man gör?
  • Hjälper det dig att avgöra om det är något för dig?
  • Namnförslag?
Argh!! Konkretisera!! Jag har inte en susning om vad det är för spel!!

Vad handlar ditt spel om? Hur handlar det om det? Hur uppnår spelet detta? Handlar det om bara en regelmotor (en dålig idé, tror jag) - hur är den bättre än vad som redan finns på marknaden, skapade av experter, med name recognition, och hårt speltestade vid det här laget?

Jag ska inte vara negativ, men jag skulle inte ens tänka en andra tanke på att skaffa ett spel med den pitchen. Jag tänker "Det låter som PbtA, men PbtA finns ju redan" (det är klockan som får mig att tänka åt det hållet).

En möjlighet för ett generiskt system: Tänk igenom några saker man kan göra i det, som du är redo att ha med som exempel i regelboken. Ha sedan dessa som exempel på vad man kan göra redan i pitchen. "Man kan spela allt!" är värdelöst som selling point eftersom GURPS redan finns, men "spelet stöder att man spelar den här sortens saker med hjälp av de här designelementen" säger något. Konkretisera, som sagt.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Så här pitchar FATE Core (ett annat generiskt kollaborativt system) sig:

Grab your plasma rifles, spell components, and jetpacks! Name your game; Fate Core is the foundation that can make it happen. Fate Core is a flexible system that can support whatever worlds you dream up.

Have you always wanted to play a post-apocalyptic spaghetti western with tentacle monsters? Swords and sorcery in space? Wish there was a game based on your favorite series of books, film, or television, but it never happened? Fate Core is your answer.

Fate Core is a tabletop roleplaying game about proactive, capable people who lead dramatic lives. Create your characters and develop instant group dynamics with our unique phased char gen system. Use those characters as a springboard to storytelling in our GM worldbuilding chapters.
Litet mer drag i den beskrivningen?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Det är tänkt att vara ett generiskt system.
Vem eller vad man spelar, var man är eller vilka specifika hot man ska utsättas för är tänkt att hållas öppet. Det finnas olika alternativ att välja eller slå fram om gruppen inte vill hitta på detta själv. Tanken med att det är bråttom är att driva gruppen. Att ha ett öppet spel där spelarna kan driva spelet men ändå ha en tydlig riktining och något som pushar.
De här grejerna saknar jag i pitchen.

Collaboratively create the world, a group concept, characters, a big and imminent threat, and rumors. The Gamemaster quickly plans the game, and players race against a threat clock. With concise guidelines, optional tables, and a rules-light, low-prep, and loose approach, this pick-up-and-play game emphasizes player creativity and agency, storytelling, and improvisation.
Den är kanske lite lång. Det fetstilta säger någonting om spelet för mig. Men jag hade också velat få in ett generic någonstans.

Typ:

A generic pick-up-and-play roleplaying game, where you collaboratively create the world and the player characters. The Gamemaster quickly plans the game in 15 min*, and then you let the players race against the clock to handle a big and imminent theat.

* Eller hur fort quickly är för spelet.

Jag tänker att det är svårt att få till en pitch för ett generiskt spel (utan setting) som inte påminner om andra generiska spel.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
156
Location
Malmö
Kul med mycket bra input! :D
and a rules-light, low-prep, and loose approach, this pick-up-and-play game
@Rickard Låt oss säga att ovan är buzzwords och det är bättre med show, don't tell. Ge gärna förslag på vad ni tycker är en bra formulering för ovan från ett valfritt spel. Annars kanske något i still med:
No canon and only mechanics for handeling risks requires and enables improvisation.

@RasmusL Kul med Our Last Best Hope. Som jag minns det är det strikt struktur och jag vill ha något mer fritt. Jag eftersträvar att gruppen ska kunna ha ett kreativt jam tillsammans som i ett bra Indie-lir, men även få in element av spänning med vilja att spelarnas karaktärer ska klara sig. Nu tänker jag att ni kommer att skriva "ta med det i pitchen", men detta är väl också bara buzzwords?

@JohanL Regelmotorn är en mindre del. Det viktiga är tillvägagångssätt och riktlinjer för att skapa saker (Collaboratively create... och concise guidelines, optional tables). Kanske skulle jag sålt in det som ett verktyg för att tillsammans i gruppen skapa världen och äventyr (men hot eller threat fångar bättre känslan jag vill uppnå). Spelet handlar om "big and imminent threat" och hur spelarna reagerar och hanterar dessa hot. Är inte PbtA relativt styrt (och effektfullt) med moves som styr spelarna i en viss riktning? Det är i alla fall min känsla och inte en typ av styrning jag vill uppnå här.

Litet mer drag i den beskrivningen?
Intressant att läsa FATE Core-pitchen. För mig är där inget som sticker ut i den pitchen. Så absolut mindre drag i den för mig. :D
Vore intressant att höra om ni andra tycker att denna FATE Core-pitch är en bra eller informativ pitch?

Tack @Zire , bra förslag!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Jag tycker inte att det bara är buzzwords, kan du uttrycka det på ett förståeligt sätt så är det väl kanon! Om jag som intresserad ges en chans att förstå hur spelet vill kännas kan jag förhoppningsvis greppa varför jag inte bara spelar Last Hope/MVGU/AW :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag vet inte om andra känner som mig, men jag brukar ofta pitcha någon av regelmekanikerna eller grundpremisserna när jag förklarar ett spel för folk. Oftast: ”vem spelar du”?
Ex: I Agon spelar du hjältar som Odysseus, Achilles eller Herakles som lodar runt på havet på väg Hem, i stilen av Xena eller Hercules-serierna.
Ex: Lasers & Feelings är ett popcornrollspel där du bara har en stat - hur mycket Laser är du?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
För mig låter det väldigt mycket som vilket OSR spel som helst, förutom det där med "low prep" och kollaborativt skapande. Men jag har likförbaskat ingen aning om vad det är för spel, vad det handlar om, hur man spelar det... som någon annan skrev känns det mest som en samling buzzwords.

Om jag hade plockat upp det här spelet i affären, hade jag antagligen lagt ner det igen efter att ha läst oavstående blurb. Om inte omslaget och titeln var så in i bengen supercoolt att det motiverade mig att bläddra lite i spelet och se om det kunde vara något trots allt.

Flera av sakerna du nämner känns för mig dessutom direkt motsägelsefulla vilket får mig att tro att spelet är rätt spretigt och inte särskilt genomarbetat. Allterantivt att det förutsätter väldigt mycket om hur jag är som spelledare och resten av gruppen är som spelare, och i min erfarenhet är sånna spel väldigt sällan något för mig.

Collaboratively create the world, a group concept, characters, a big and imminent threat, and rumors.
Den här biten är bra! Det låter inte som något för mig, men det är ju bra att jag kan lista ut det snabbt. Kompletera det här med något mer konkret om vad jag faktiskt får om jag köper spelet, och vad man faktiskt gör för något så är du något på spåren.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Collaboratively create the world, a group concept, characters, a big and imminent threat, and rumors. The Gamemaster quickly plans the game, and players race against a threat clock. With concise guidelines, optional tables, and a rules-light, low-prep, and loose approach, this pick-up-and-play game emphasizes player creativity and agency, storytelling, and improvisation.

  • Är det tillräckligt unikt? Påminner det om andra spel?
  • Får du en uppfattning om vad man gör?
  • Hjälper det dig att avgöra om det är något för dig?
  • Namnförslag?
Tick, tock, Boom!
Improvisation techniques and creatvie guidelines makes the group create exciting dramatic stories in just 3 hours of total game time! TTB is a setting agnostic and preparation free role playing game where we play to find out if the literal or metaphorical boom will end it all or if our heroes will save the day once again.

Nu hittar jag ju bara på men nåt sånt kanske?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Tick, tock, Boom!
Improvisation techniques and creatvie guidelines makes the group create exciting dramatic stories in just 3 hours of total game time! TTB is a setting agnostic and preparation free role playing game where we play to find out if the literal or metaphorical boom will end it all or if our heroes will save the day once again.

Nu hittar jag ju bara på men nåt sånt kanske?
Du är på rätt väg. Mycket bättre än det första.

Den här boomen låter ju intressant och du kanske borde börja med det?

"It is all going to end! Or is it? The clock is ticking so play togheter to...."

Vet ju inget om spelet men så tolkar jag det
 
Top