Nekromanti Battlestar Galactica (ej sjuttitalsvarianten)

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Tjenare Krille!

Jag laddade ner de första 8 avsnitten av nya Battlestar... varefter jag blev bannad från Internet på studentområdet i 2 veckor (nu har det gått 20 dagar, och de har fortfarande inte aktiverat mitt konto. Sen är de på jullov hela bunten, så jag får skälla på dem när de återvänder).

Det är inte ofta som jag fastnar så totalt för en serie redan på första avsnittet, men nya Galactica lyckades!

Jag med, och jag är ganska svårflörtad när det gäller Sci-fi. Jag kom ihåg att du rekommenderade serien till mig på IRC, jag laddade och sträckkollade på alla som fanns tillgängliga då. Nu i efterhand har jag även sett avsnitt 9 hos en kompis + miniserien som jag missade att se. Introscenen ger nästan alltid lite rysningar inför varje obetittat avsnitt... Avsnitt 3 tyckte jag dock var lite av en bromskloss (ska inte avslöja detaljer kring varför, eftersom det skulle spoila).

Jag har inte sett andra versioner av Galactica än den senaste, så jag kan inte jämföra detaljer där. Vad jag tycker är den nya seriens styrka är dels ovissheten om fienden (Cylons) och dels det lyckade persongalleriet och interaktioner dem emellan. Det vagt filosofiska elementet i.o.m. "Number six" mentala "förhållande" med Gaius fungerar bra och E.J Olmos som Adamo är klockren. Han är mindre stenansikte nu än han var som Castillio i Miami Vice, men ändock med bibehållen pondus och kyla.

Nu har serien juluppehåll till i januari, och jag kan knappt vänta de två veckor som går innan den börjar sändas igen.

Inte jag heller. Har sett alla avsnitt två gånger nu (stack förbi min kompis Sara och kollade på alla 9 i sträck en gång till). Ingen serie har nördifierat mig så mycket någonsin! Vi kanske skulle ha en forumsträff för Galactica-fans när nästa halva av säsong 1 släpps på Skyone? :gremwink:

Har svårt att tro att någon kan hata det här, förutom möjligtvis fisförnäma teknikbögar...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag såg de två första avsnitten av nya serien och jag blev inte alls intresserad av den.

Några saker jag stör mig på.

- Dåliga skådespelarinsatser.
- Dålig rekvisita & dekor
- Halvtaskig CGI jämfört med vad man KAN göra
- Ingen attraherande plot, jaha de är utsatta och jagade so what?

Jag håller mig till min kärlek sedan flera år tillbaka - FarScape. Den serien ser jag gärna om gång på gång istället för att se på något nytt i dålig kvalité såsom BG.

Som slutkläm så är nog tamejsjutton Freedom bättre än BG. Freedom är en fåndålig actionserie efter att juntan tagit över USA och sänds typ mitt i natten på kabeltv. Den är inget bra, men det enda man kan se vid den tiden på dygnet som inte får en att spy.
 

Hungmanmoojoo

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
70
Location
Alingsås
hm.. öh.. eh.. jag har en höhö.. avifilm.. hehe... som jag kopierade på ett Lan.. hmm.. nåja.. jag har två stycken 1.5 timmes avsnitt.. hur många avsnitt av serien är det.. eller e detta bara piloten?.. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> den slutar med att man får se vilka på skeppet som e cylons.. </font></td></tr></table>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"hm.. öh.. eh.. jag har en höhö.. avifilm.. hehe... som jag kopierade på ett Lan.. hmm.. nåja.. jag har två stycken 1.5 timmes avsnitt.. hur många avsnitt av serien är det.. eller e detta bara piloten?.."

Du har miniserien som utgör piloten. Den klipptes sedan ihop till en TV-filmsversion på 1,5 timme.

Serien tar vid därefter. Hittills så har 9 avsnitt om 45 minuter sänts på Sky One.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad har jag missat nu ??

Det här tycks ha gått mig helt förbi... :gremblush:
nån som vill fötälja mig lite mer om det här.

/ Johan K, som inte hänger med så välldans mycket i sådana här serier..
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Vad har jag missat nu ??

Tjena Johan!

Battlestar Galactica är en ny inkarnation av en gammal serie från sjuttiotalet (som jag inte vet något om egentligen). Sci-Fi channel ligger bakom den (tror jag) men engelska SkyOne har "exklusiv försändningsrätt". Antar att det är tryggare att börja sända en ny Sci-Fi serie i England än i USA (jag tror att de är mer nördiga i grunden där... :gremwink: ). Nå, kolla in seriens hemsida. Jag tror du kommer att gilla den!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Vad har jag missat nu ??

Det här var ju het klart intressant ja !!
Så jag kommer ju absolut att följa det här med intresse ja !! :gremgrin:
Kul med lite sådana här serier ju !
 
Top