Nekromanti Battlestar Galactica (ej sjuttitalsvarianten)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Åkej, jag menar inte den gamla hederliga sjuttitalsserien som Glen A Larson skapade i vevan efter Star Wars, utan den nya serien som går på Sky One och som skapades av och med Sci-Fi Channel.

Liksom, jag har aldrig varit någon större fan av den gamla serien. Den var lite för helylleamerikansk på något sätt. Så vad skiljer den nya serien från den gamla?

...tja, allt! Den nya serien har en klart mycket mer desperat ton. Det märks väldigt tidigt att Galactica med övriga skepp är på flykt, och serien har inte alls samma känsla av semestertripp i rymden med lite cylon-smiskande som omväxling. Det här gänget är jagat. Därmed så tar de också till mycket mer desperata metoder för att överleva.

Piloten var sådär, men första serieavsnittet... waow! Det är inte ofta som jag fastnar så totalt för en serie redan på första avsnittet, men nya Galactica lyckades! Det hade ett bedövande vackert intro, bestående av hemplaneten som bombades med stora atomsvampar, utan ljudeffekter och med orientalisk sång. Bara det fick mig att fastna direkt! Och när resten av första avsnittet var slut... jag ska inte avslöja för mycket, men låt oss säga att min haka låg på golvet efteråt. Jag är fast! Nu har serien juluppehåll till i januari, och jag kan knappt vänta de två veckor som går innan den börjar sändas igen.

Men nu är jag mycket nyfiken på om det är någon annan som har sett nya Galactica, och vilka av er som hatar den och varför!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Men nu är jag mycket nyfiken på om det är någon annan som har sett nya Galactica, och vilka av er som hatar den och varför!
I egenskap av innehavare av en ganska exceptionell samling av SF producerad för TV så har jag naturligtvis sett den. Jag har bara sett de första nio avsnitten (tror inte att fler sänts, men tyvärr har mina bästa källor försvunnit nyligen så jag är lite utanför scenen just nu).

På det hela taget gillar jag den. Det är dock vissa saker jag tycker är onödiga och som de borde låtit bli:

- Varför ändrade de Vipern? Det var ju det ultimata jaktskeppet, rått och brutalt.
- Några onödiga könsbytesoperationer på huvudpersoner.
- Gillar inte de nya cylonerna som har känslor. De var bättre som fiende när de var mer som en naturkraft, inte något som man kunde skrämma eller reta.
- Gillar inte parallellhandlingen med folket som undviker cyloner på planeten. Hittills har den inte tillfört något alls.

Bortsett från detta så har den nog potential att ranka bland mina toppserier på SF-sidan, uppe bland giganter som Farscape, Lexx, B5 och Carnivale.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag trodde att jag hade svarat på den här tråden redan? Nå, jag tar väl om det.

Jag gillade piloten, men det var första episoden som verkligen fångade mig, och det är det INGEN serie som lyckats med tidigare (om man då bortser från Excel Saga...). Kamera-arbetet hade väl kunnat vara lite bättre, men i övrigt är det en mycket bra serie. Kan även nämna att det är en av få sci-fi serier som lyckats få mig att vilja spela nåt "rymdrollspel", inte ens Star Wars lyckades med det (även om gamla SW var ett roligt rollspel så var det inte på grund av rymdbiten/Star Wars som jag lirade det).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag gillade piloten, men det var första episoden som verkligen fångade mig, och det är det INGEN serie som lyckats med tidigare (om man då bortser från Excel Saga...).
Det hände för mig med Neon Genesis Evangelion. Piloten (eller första avsnittet, beroende på hur man ser på det) slutar i en stor cliffhanger, sedan börjar nästa avsnitt när allt är över och arbetar sig sakta bakåt till cliffhangern. Där satte de kroken i mig, med hulling och allt. Ett så kaxigt drag kan man inte låta bli att älska.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har bara sett de första nio avsnitten (tror inte att fler sänts, men tyvärr har mina bästa källor försvunnit nyligen så jag är lite utanför scenen just nu)."

Exakt. Sky One har sändningsuppehåll för serien till 13 januari (eller nåt sånt), NBC kommer igång i januari också fast från början, och Sci-Fi ska sända hela faderullan i vinter. Det lustiga är att britterna faktiskt är snabbare på att sända Galactica än amrisarna.

"- Varför ändrade de Vipern? Det var ju det ultimata jaktskeppet, rått och brutalt."

Ändringarna var ju rätt minimala. Det var större ändringar mellan TIE/ln och TIE Interceptor, om man säger så. Dessutom har du fel. Det ultimata jaktskeppet är Mitchell/Hyundyne SA-23E Aurora Starfury, med Incom T-65C X-wing som god tvåa.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">"- Gillar inte de nya cylonerna som har känslor. De var bättre som fiende när de var mer som en naturkraft, inte något som man kunde skrämma eller reta."</font></td></tr></table>

...fast de är ju förstås programmerade att uppträda på det sättet för att underlätta infiltration. Det är bara fejk alltihop, serrö. :gremgrin:

"- Gillar inte parallellhandlingen med folket som undviker cyloner på planeten. Hittills har den inte tillfört något alls."

Jorå. Två rostmackor och en massa fetingröj och cyloner i närbild. Det finns liksom inte så mycket cylonpotential ombord på Galactica annat än att skeppet bordas, så hur ska man annars visa de coola robotarna med vandrande röd lysande plopp i ögat? Battlestar Galactica utan cyloner går väl inte?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Sky One har sändningsuppehåll för serien till 13 januari (eller nåt sånt), NBC kommer igång i januari också fast från början, och Sci-Fi ska sända hela faderullan i vinter. Det lustiga är att britterna faktiskt är snabbare på att sända Galactica än amrisarna.
Speciellt lustigt med tanke på att det är SciFi som producerar den.

Dessutom har du fel. Det ultimata jaktskeppet är Mitchell/Hyundyne SA-23E Aurora Starfury, med Incom T-65C X-wing som god tvåa.
Kanske om man inte kör amerikansk muskelbil på fritiden, annars är det Vipern som gäller. Motor, kanoner och inte mycket mer, ungefär som Tunnan. Starfuryn är för sådana som pluddrar fram på EU-moppe och X-vingen är för de som kör en halvgammal Celica (och TIE-fightern är för de som kör nya Beetle...).

Jorå. Två rostmackor och en massa fetingröj och cyloner i närbild. Det finns liksom inte så mycket cylonpotential ombord på Galactica annat än att skeppet bordas, så hur ska man annars visa de coola robotarna med vandrande röd lysande plopp i ögat? Battlestar Galactica utan cyloner går väl inte?
Det är väl inte så svårt, man klarade det i originalet.

Förresten, en sak till som jag inte gillar i nya:

- Den är väldigt diffust placerad på tidslinjen mot originalet. Man antyder att den inträffar efteråt, men med tanke på att originalet slutade långt åt helsike från de planeterna man startade från så håller inte det riktigt. Dessutom rippar man en del gamla avsnitt. Det hela blir något mellanting mellan en sequel och en omfilmnng, kunde man inte bestämt sig för vad man ville göra?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kanske om man inte kör amerikansk muskelbil på fritiden, annars är det Vipern som gäller. Motor, kanoner och inte mycket mer, ungefär som Tunnan."

Men det är ju precis det som Starfuryn är. Och åkej, X-vingen har en lång kropp fylld med sensorer och mer vapen, men den är inte långt efter.

Sen är jag mindre amerika-centrerad av mig. Jag föredrar europeiska muskelbilar framför amerikanska. Om Vipern är en P-51 Mustang, så är Starfuryn en Il-2 Sturmovik och X-vingen en Me-262.

"- Den är väldigt diffust placerad på tidslinjen mot originalet. Man antyder att den inträffar efteråt, men med tanke på att originalet slutade långt åt helsike från de planeterna man startade från så håller inte det riktigt. Dessutom rippar man en del gamla avsnitt. Det hela blir något mellanting mellan en sequel och en omfilmnng, kunde man inte bestämt sig för vad man ville göra?"

Faktum är att jag ignorerar originalet. Enligt min ringa åsikt (som förmodligen är fel) så har originalet aldrig inträffat. Det är ungefär som Highlander 2 - det borde bara ha funnits en.

Lite av samma "problem" finns i en annan favvo-serie: Ghost in the Shell: Stand Alone Complex. Serien förutsätter på något sätt att första långfilmen och delar av mangan aldrig inträffade, och är lite av en "omfilmning" och nästan en uppföljare. Dessutom så har man rippat små avsnitt från Appleseed (mangan av samma författare). Är det ett "problem"? Nja, bara om man nödvändigtvis måste sortera dem i samma tidslinje. Håller man dem för sig så är det en jefligt läcker filmserie (Ghost in the Shell och Innocence), två säsonger TV-serie (Stand Alone Complex och 2nd GIG), samt original-mangan som startade varumärket. Tre olika instanser av samma sak, var och en med sin smak. Kunde bara Mamoru Oshii hålla sin jefla bassett-hund borta så hade jag inte haft något att klaga på alls, utom möjligen tidslinjeproblematiken som jag ignorerar.

Och samma sak gäller Battlestar Galactica, utom att originalserien är så ostig att den i min galax aldrig har inträffat. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Sen är jag mindre amerika-centrerad av mig. Jag föredrar europeiska muskelbilar framför amerikanska.
Det finns inga europeiska muskelbilar. I europa har man sportbilar, dvs bilar utan baksäte, med en liten motor som man skrämmer livet ur med turbo. Amerikanska muskelbilar har baksäte och en fet V8 som i halvslött standardutförande har mer pulver under huven än vad en topptrimmad europeisk bil har.

Sen är jag mindre amerika-centrerad av mig. Jag föredrar europeiska muskelbilar framför amerikanska. Om Vipern är en P-51 Mustang, så är Starfuryn en Il-2 Sturmovik och X-vingen en Me-262.
Njä, ska vi prata WW2-plan så är Vipern mer en Mig-3 (heck, med vintermålningen liknar den till och med en Viper!), finns inget plan som ser fortare ut. Starfuryn är en P-51, manövrerbar och aggressiv. X-vingen är en Polikarpov I-15, osofistikerad, men rå. B-Vingen måste vara någon av Blohm & Voss underliga assymmetriska konstruktioner.

Faktum är att jag ignorerar originalet. Enligt min ringa åsikt (som förmodligen är fel) så har originalet aldrig inträffat. Det är ungefär som Highlander 2 - det borde bara ha funnits en.
Fast det är ju synd att inte utnyttja den rika bakgrund man har där. Highlander 2 kan jag däremot bara instämma i, däremot så tycker jag att TV-serierna faktiskt var bättre än filmerna.

Och samma sak gäller Battlestar Galactica, utom att originalserien är så ostig att den i min galax aldrig har inträffat.
Skippa andra säsongen (utom Return of Staurbuck) och vissa avsnitt i första så är den faktiskt rätt OK för sin tid.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
[OT] Neon Genesis Evangelion

Jag kommer knappt ihåg början på NGE längre... Excel Saga är väl ingen verklig toppenserie (tvärt om, faktiskt... antingen hatar man den eller älskar man den..), men i och med att den parodiserar ALLA animegenrer så... första avsnittet är inget speciellt, men jag rekommenderar det ändå, om inte för den totala överraskning man får när man ser det första gången...

Robban - ska ta och rota fram sin NGE-box och kolla på första avsnittet nu.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Detta måste väl vara densamma som finns på dvd då? Eller finns det en till nu? För jag glodde i dvdhyllorna nu och kom fram till två saker, nämligen att Camilla köp dels dvdboxen med den gamla serien och sedan en dvd som antingen är en ny film eller en ny miniserie. Och den nya avskyr hon enligt noteringarna i listan. Så mycket att hon vägrar låta mig se den och inte ens vill ge till sina värsta fiender. Folk som vill låna den mötsa av ett resolut "NEJ!".
Så det verkar som om det finns fler eller så har... ni fel. :gremwink:

Den andra saken jag kom fram till var att vi behöver fler bokhyllor.


Storuggla, klär ut sig till en get
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
För jag glodde i dvdhyllorna nu och kom fram till två saker, nämligen att Camilla köp dels dvdboxen med den gamla serien och sedan en dvd som antingen är en ny film eller en ny miniserie. Och den nya avskyr hon enligt noteringarna i listan.
Den nya började med en miniserie på två avsnitt som inte direkt levde upp till originalet. Den lyfter dock när den riktiga serien börjar, så stick with it.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Om jag rör den dödar hon mig [NT]

Då är det antagligen bara en kamouflerad porrfilm. Skaffa en egen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Bara för att visa att jag har rätt

Njä, ska vi prata WW2-plan så är Vipern mer en Mig-3 (heck, med vintermålningen liknar den till och med en Viper!), finns inget plan som ser fortare ut.


Och då är det ändå en tidig modell utan de typiska (och förbaskat häftiga) luftintagen i vingroten. Kolla speciellt hur långt bak piloten sitter och hur mycket motor han har framför sig och den kaxiga målningen! Tyvärr ser man inte riktigt den läckra vingen i den här vinkeln, men den är dödligt elegant som ett bladet på en lie.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Och din poäng var...?

'Nuff said!
Iofs, fast alla vet ju att X-vingen bara är en mer fallosliknande Viper med en extra vinge och motor, så det var väl inte så oväntat.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Och din poäng var...?

"Iofs, fast alla vet ju att X-vingen bara är en mer fallosliknande Viper med en extra vinge och motor, så det var väl inte så oväntat."

Snarare tvärtom: Vipern är en X-vinge med mindre stake. :gremgrin:
 
Top