Nekromanti Basarens lömska araber

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Arfert said:
det finns inget likhetstecken mellan klichéer och fördomar. Fördomar är tråkiga, oftast osanna och alltid dåliga. Klichéer kan både vara sanna, bra och alldeles underbara. Jag tycker nig ha sett ett visst rollspel som vältrar sig i klichéer om 80-talet till exempel. :gremsmile:
Har man sagt A får man säga B! :gremsmile: Eller menar du händelsevis ett av dina egna och vill blygsamt nog inte göra reklam?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Arfert said:
det finns inget likhetstecken mellan klichéer och fördomar. Fördomar är tråkiga, oftast osanna och alltid dåliga. Klichéer kan både vara sanna, bra och alldeles underbara. Jag tycker nig ha sett ett visst rollspel som vältrar sig i klichéer om 80-talet till exempel. :gremsmile:
Som jag ser det...

Fördomar är en mental process som hjälper oss fatta snabba beslut på bristfällig information. Men om den processen är programmerad med felaktig data, så leder det till felaktiga beslut.

De flesta av våra beslut under dagen tas via de processerna, och majoriteten av de förklaringar vi har till besluten är att vår hjärna rationaliserar fram en efterhandskonstruktion som matchar programmeringen.

Personer som vi uppfattar som icke fördomsfulla består troligtvis av någon av dessa:
1) Personen har verifierat sin spontana uppfattning och sett om den stämmer. Om den inte stämde jobbar personen på att ändra uppfattning (inte att blanda ihop med ovan nämnda rationalisering).
2) Personen har av ren tur råkat ha rätt förprogrammering.
3) Personen har samma felaktiga uppfattning som oss själva.

Det är dock inte helt ovanligt att 1 eller 2 uppfattas som något helt annat än icke fördomsfull :gremwink:

Klichéer är att luta sig mot det kända. Det kan vara att man återanvänder andras berättarknep. Men det kan också vara att man lutar sig på vanligt förekommande fördomar. Att få en fördom bekräftad ger en trygghet (och stärker den).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
MattiasLejbrink said:
Har man sagt A får man säga B! :gremsmile: Eller menar du händelsevis ett av dina egna och vill blygsamt nog inte göra reklam?
Jag skulle gissa på att han syftar på ett av Kranks rollspel.
 
Top