Nekromanti Basarens lömska araber

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Medan du absolut har bra poänger i den här texten så vill jag komma med en specifik invändning mot just Melisandre från Game of Thrones. Där är det inte så mycket förförande, Stannis är redan helt med på att följa hennes råd i den scenen utan att sex blivit inblandat. Vad den scenen handlar om är att få Stannis att föråda sin fru så att de kan skapa den där skugg demonen genom svart magi.

Så det känns betydligt mer som en häxgrej som när Morgana le Fay våldtar Arthiur för att kunna föda Mordred än som en Femme fatale grej.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Tack för de snälla orden :)

God45 > Så otroheten behövs alltså som en ingrediens i besvärjelsen som frammanar skuggan? Hmmm....

Du har en poäng, men i vilket fall är makt och kvinnlig sexualitet ihopmixat till en enda röra här :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
God45 > Så otroheten behövs alltså som en ingrediens i besvärjelsen som frammanar skuggan? Hmmm....
De antyde det där i alla fall. Jag läste aldrig andra boken så det kanske är annorlunda där.

Du har en poäng, men i vilket fall är makt och kvinnlig sexualitet ihopmixat till en enda röra här :gremsmile:
Jag skulle till och med hävda att häxgrejen är värre :gremsmile:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
God45 said:
De antyde det där i alla fall. Jag läste aldrig andra boken så det kanske är annorlunda där.
Om Stannis och Melisandre har sex i andra boken så händer det off-screen för det är inget de någonsin tar upp (mer än att hon föder skuggvarelsen så med lite fantasi kan man tolka det så).

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Übereil said:
God45 said:
De antyde det där i alla fall. Jag läste aldrig andra boken så det kanske är annorlunda där.
Om Stannis och Melisandre har sex i andra boken så händer det off-screen för det är inget de någonsin tar upp (mer än att hon föder skuggvarelsen så med lite fantasi kan man tolka det så).

Übereil
Okej, intressant. I serien kändes det för mig som att hela poängen med sexet var att få fram skuggdemonen och Stannis var inte riktigt med på det förs eftersom han fortfarande är gift.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Übereil said:
God45 said:
De antyde det där i alla fall. Jag läste aldrig andra boken så det kanske är annorlunda där.
Om Stannis och Melisandre har sex i andra boken så händer det off-screen för det är inget de någonsin tar upp (mer än att hon föder skuggvarelsen så med lite fantasi kan man tolka det så).

Übereil
I serien är det rejält tillporrat. Dom kör den klassiska svepa-bort-pjäserna-på-spelplanen på Stannis strategibord.

Som en detalj tycker jag att Stannis är konsekvent skildrad i det att han är extremt principfast. Hans största problem med att ha sex med Melisandre verkade vara att han lovat en annan person att vara trogen :/
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
I serien är det rejält tillporrat. Dom kör den klassiska svepa-bort-pjäserna-på-spelplanen på Stannis strategibord.

Som en detalj tycker jag att Stannis är konsekvent skildrad i det att han är extremt principfast. Hans största problem med att ha sex med Melisandre verkade vara att han lovat en annan person att vara trogen :/
Jag diggar verkligen Stannis, hoppas det blir mer från familjen Baratheon nästa säsong :gremsmile:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
MattiasLejbrink said:
I serien är det rejält tillporrat.
Jo - i och med att TV är ett mer visuellt medium än böcker så funkar tillporrade scener betydligt bättre i serien. Tror det är halva motivationen till scenen, faktiskt (att den utvecklar vad som händer i boken utan att bryta mot något är den andra).

Übereil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag hajar inte.. är inte allt på TV/bio mer eller mindre klichéer? I synnerhet i genre-filmer.

Trodde nån något annat?

OK, det kanske inte vimlar av basaarer som ser ut som på film, men å andra sidan ser varken London, Paris, alperna, italien, tyskland, etc etc ut som på film heller. Undantag NY, den stan ser faktiskt ut så på riktigt.. :gremwink:
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Arfert said:
Jag hajar inte.. är inte allt på TV/bio mer eller mindre klichéer? I synnerhet i genre-filmer.

Trodde nån något annat?

OK, det kanske inte vimlar av basaarer som ser ut som på film, men å andra sidan ser varken London, Paris, alperna, italien, tyskland, etc etc ut som på film heller. Undantag NY, den stan ser faktiskt ut så på riktigt.. :gremwink:
Så är det... I korta verk är det svårt att vara nyskapande och man är mer beroende av arketyperna. I mer omfattande verk har man dock chansen att skapa något eget, unikt. Ofta kan det ju vara en mix av andra arketyper, men ändå :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Ibland är det ju klichen man _vill_ ha. Jag gillar exempelvis lömska araber på bazarer och känslan som förmedlas. Ibland passar feme fatalen in. Att kritisera en kliché bara för att det är en kliché är lika fånigt som att vägra använda en kliché bara för att det är en kliché.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När det gäller Hellraiser är det ju så jag vill ha arabien... inte skyskrapor och stärkta vita manskläder a la Dubai eller skinnjackor, gubbar som har livremmen högt upp och tonåringar adidasbrallor och annat "osexigt" (och var är brudarna?)... det är det snygga arabien, det coola, man vill ha... som är snart ett minne blott. Om det nånsinn funnits.

(många fördomar blev det... :gremwink:. )
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Ibland är det ju klichen man _vill_ ha. Jag gillar exempelvis lömska araber på bazarer och känslan som förmedlas. Ibland passar feme fatalen in. Att kritisera en kliché bara för att det är en kliché är lika fånigt som att vägra använda en kliché bara för att det är en kliché.
Poängen med det hela var iofs att om klichéerna används väldigt ofta så fäster de sig i våra medvetanden i form av fördomar... Vi påverkas av de vi läser, så att säga. Det enskilda verket är därför inte det intressanta.

Jag kan hålla med om att klichéerna ibland passar. Det är dock inte det minsta relevant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Arfert said:
Jag hajar inte.. är inte allt på TV/bio mer eller mindre klichéer? I synnerhet i genre-filmer.
Ja, film och TV-serier är väldigt "bra" på att föra fram klichéer och fördomar. Det är inte nödvändigtvis ett problem om man bara ser till varje individuellt verk, men som struktur tycker jag nog att det är det; vi förstår världen genom den kultur vi konsumerar, och om all kultur vi konsumerar som utspelar sig i mellanöstern porträtterar de som bor där i ett visst ljus finns god risk att vi tror att de som bor där också faktiskt är sådana. Homogent, dessutom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
krank said:
Jag kan hålla med om att klichéerna ibland passar. Det är dock inte det minsta relevant.
Jag skulle å andra sidan säga att det i alla högsta grad är relevant. Att undvika och kritisera klichéer bara för att de är klichéer är att göra sig själv en björntjänst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det finns inget likhetstecken mellan klichéer och fördomar. Fördomar är tråkiga, oftast osanna och alltid dåliga. Klichéer kan både vara sanna, bra och alldeles underbara. Jag tycker nig ha sett ett visst rollspel som vältrar sig i klichéer om 80-talet till exempel. :gremsmile:
 
Top