D&D Bas till min Basic-kampanj

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så jag ska köra Caverns of Thracia här framöver och jag behöver en bas, alltså en plats dit rollfigurer kan vila, handla utrustning, identifiera och sälja magiska föremål och så vidare. Och en sak jag lärde mig när jag körde Barrowmaze är att jag behöver en färdig bas innan vi börjar spela. För jag är snäll, och annars kommer jag ofelbart börja fylla på med tillgång till helande magi och annat. Så jag vill vara blorbig här, och ha en färdig bas från början, en som jag inte får tillföra saker till bara för att vara snäll eller för att jag känner för det.

Kravspec:
  • Den ska vara i storlek by till liten stad. Inga metropoler.
  • Den ska innehålla stats i OSR-format. Jag vill inte sätta ut stats själv. För att orka. Och blorb, någon annan än jag ska ha bestämt allting.
  • Den ska vara färdig. Jag kanske ändrar saker, men vill inte vara tvungen att fylla på något halvfärdigt.
  • Den ska vara tillgänglig, dvs finns gratis (och lagligt) eller köpbar till ett rimligt pris. För att jag brände ett helt års rollspelspengar på att köpa Caverns of Thracia.
  • Det är en bonus om den inte tillhör en specifik värld, men känner du till någon bas från Greyhawk tec så tipsa för all del.
  • Det gör inget om den innehåller en massa konflikter, intriger, och äventyrsuppslag, men jag behöver inte sådant. Basen ska i första hand vara en bas, inte en plats för spel. Äventyret är i de där grottorna.
Några förslag?
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ninjad av God45, tänkte också föreslå Hommlet. Annars finns ju såklart Kandra (men där har du ju inte rena osr-stats).

Jag råkar också veta att Arenboda handelsstation (https://monumentstaden.wordpress.com/) snart kommer att materialiseras via Lulu.
Jag använde faktiskt Kandra när jag körde Barrowmaze!

Arenboda kan kanske vara värt en titt! (Varför har ingen berättat för mig om den bloggen förr? :gremmad:)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Hur kommer det sig att du inte använde byn Helix som finns beskriven i Barrowmaze?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Hur kommer det sig att du inte använde byn Helix som finns beskriven i Barrowmaze?
Den version av Barrowmaze jag äger är utan Helix:confused:. Bra idé dock!

EDIT: och vill jag ha Helix får jag tydligen köpa hela boken, 35 daler för en pdf. Njet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
  • Den ska innehålla stats i OSR-format. Jag vill inte sätta ut stats själv. För att orka. Och blorb, någon annan än jag ska ha bestämt allting.
Fast i blorb är det ju tanken att SL gör prepp, så länge det inte blandas ihop med spelet
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Ninjad av God45, tänkte också föreslå Hommlet. Annars finns ju såklart Kandra (men där har du ju inte rena osr-stats).

Jag råkar också veta att Arenboda handelsstation (https://monumentstaden.wordpress.com/) snart kommer att materialiseras via Lulu.
+1 på Arenboda! Extra praktiskt att det är på svenska, så du slipper spontanöversätta gatunamn och sånt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag är nyfiken på Arenboda! Hoppas det kommer snart.

Blackapple gick jag inte igång på. Men när jag var inne Basic Fantasys sida (oavsett hur många OSR-kloner man sett, så hittar man ändå nya) så hittade jag Morgansfort som jag tycker ser okej ut. Det är en bubblare.

Och jag hittade T1 Village of Hommlet på min dator, bara en sådan sak. Ska läsa den i dagarna, och se vad jag tycker om den. Läste T1 för många år sedan, har inget intryck alls kvar i huvudet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag är nyfiken på Arenboda! Hoppas det kommer snart.

Blackapple gick jag inte igång på. Men när jag var inne Basic Fantasys sida (oavsett hur många OSR-kloner man sett, så hittar man ändå nya) så hittade jag Morgansfort som jag tycker ser okej ut. Det är en bubblare.

Och jag hittade T1 Village of Hommlet på min dator, bara en sådan sak. Ska läsa den i dagarna, och se vad jag tycker om den. Läste T1 för många år sedan, har inget intryck alls kvar i huvudet.
Har lirat Morgansfort och det var väl passabelt men inget att skriva hem om
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Helix karta är så snygg och stämningsfull att jag blir lite sugen på att ta den och skriva min egen version. Bara 16 nummer, och har allt som behövs: druiddunge, kyrka, smedja, trollkarlstorn, värdshus. Ser inte handelsboden, men den går att trycka in.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Phandelver är inte så dumt! Min halvling Bob lät mycket blod flyta i dess environger..
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Inte lirat nåt än men är sugen på EMOs grejer! Greenwood Vale verkar inte så dumt, men har medvetet inte läst efter så noga..

Sen har de ju ungefär elva fantastiljoner olika tabeller, här är ett urval som verkar (obs verkar) relevant:
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Kul tråd då även jag går och funderar över detta men mest kommit fram till att de ska känna till en väg in i Woodfall. Det ger lite andra möjligheter (potion shop, magiska masker, skicka brev med korpar, osv samt intressanta SLP:s. Men även en plats att ligga lågt på om det kör ihop sig (det har ju en tendens att göra det). Så fler outs tror jag är rätt väg att gå, även Illmire ligger på min lista.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Kul tråd då även jag går och funderar över detta men mest kommit fram till att de ska känna till en väg in i Woodfall.
Fråga av ren nyfikenhet: Säger du ”Woodfall” när du sitter vid bordet och spelleder eller översätter du?
 
Top