Nekromanti Barnprogram

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Utbruten deltråd

Eftersom den här deltråden handlar om precis all barnkultur UTOM Pokémon så bryter jag ut den från Pokémontråden.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Det obegripliga Pokémon

Idag är tid en bristvara för många, eller rättare många anser att tid är en bristvara, och därför används tv som en barnpassare utan vuxen tillsyn, och då är jag tveksam till om vilse i pankakan är ett lyckat program.
Det kan man inte beskylla barnprogram för, och såna föräldrar ska man heller inte anpassa barnprogram för. Då inbillar sig nämligen dessa föräldrar att de har möjlighet att göra som de gör, prioritera på det sättet.

Egentligen är det skitenkelt: Om man inte har tid med barn, ska man inte skaffa dem. Om detta då leder till färre födda barn - whoopiedo, vi lider av överbefolkning på den här planeten, att färre barn föds är inget dåligt.

TV är inte en barnvakt, och om en förälder tror att den är det, så ligger det ansvaret på föräldern, inte på TV-programmen.


Jag ser egentligen inga som helst problem med att ungdomar t.ex sitter framför tv/dator mycket, men just barn tycker jag ska få uppmärksamhet från föräldrarna istället.

(ytterligare en anledning till att jag brukar tala om det vettiga i medborgarlön och att man faktiskt inte måste ha 100% av befolkningen i arbete för att ha ett land som går runt och klarar av att ge varje medborgare grundtrygghet)
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Det obegripliga Pokémon

Egentligen är det skitenkelt: Om man inte har tid med barn, ska man inte skaffa dem. Om detta då leder till färre födda barn - whoopiedo, vi lider av överbefolkning på den här planeten, att färre barn föds är inget dåligt.
nu skriver jag även om jag håller med dig i det mesta.... allt är inte polemik :gremwink:

det du skriver ovan är klokt, men folk följer inte det.

och kommer inte heller följa uppmaningen, så enkelt är det tror jag.

TV är inte en barnvakt, och om en förälder tror att den är det, så ligger det ansvaret på föräldern, inte på TV-programmen.
word brukar folk säga, jag vet inte riktigt vad det betyder, men det verkar som att man säger det när man håller med. typ

nån säger "jag är törstig och pinknödig på en gång.... "

kompisen säger då
"word"

för att markera att det är jättemycket så och att kompisen också lider av samma åkomma eller i vart fall tycker den första verkar lida av den... nått sånt.......

jag vet egentligen inte hur man använder det där...

Jag ser egentligen inga som helst problem med att ungdomar t.ex sitter framför tv/dator mycket, men just barn tycker jag ska få uppmärksamhet från föräldrarna istället.
för mig är det enkelt, jag tittar på för mycket skit när jag har en tv att glo på, det är inte tvs fel, det kan jag inte säga, men konsekvensen blir att om jag slår på tvn så blir jag sittande längre än jag egentligen vill.

det leder till en situation jag behöver hantera.

Egentligen är det samma sak för ungdomar, ungdomar är olika vissa ser på tv så mycket som dom själva mår bra av andra blir sittande längre än dom mår bra av.

dom skulle bli hjälpta om man hittade nått annat kul att göra istället för tvn datorn, som komplement.

Så egentligen handlar det om att göra val man själv mår bra av, jag vet att jag själv inte alltid gör val jag mår bra av. Ibland behöver jag hjälp att nån berättar vad jag skulle kunna göra istället, i idealfallet gör jag det själv, men ibland blir det inte av.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Det obegripliga Pokémon

Whohhooo, jag HÅLLER MED Krank!!!
Kan ju iofs vara för att jag kräktes ur mig en riktig jävla klyscha, en sån där det liksom inte går att inte hålla med om. "Krig är dåligt", liksom.

Och säger du "men det är en klyscha för att den stämmer" så måste jag tyvärr döda dig, för det är en av de värsta klyschor som finns.


Jag hade allvarligt blivit mycket konfunderad om någon inte höll med mig om det där med barnskaffande. Skillnaden är väl möjligen att jag faktiskt har åsikter om hur det ska genomföras också (dvs, medborgarlön och mindre del av befolkningen i arbete som ger lite extra betalt, roterande arbetsuppgifter etc).
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Det obegripliga Pokémon

Ja, det är viktigt att barn har en grundtrygghet och faktiskt slipper exponeras för hemskheter under de tidiga levnadsåren. Den som arbetat på förskola med flyktingbarn vet vad jag menar.
Men "mjäkandet" som vi pratar om handlar inte om att utsätta barn för hemskheter under de tidiga levnadsåren, det handlar om att barnen hålls helt ovetande om att hemskheter faktiskt sker överhuvudtaget.

Tycker jag att ett barn kan lära sig något av en våldtäkt? Kanske. Mår barnet bra av att utsättas för en våldtäkt? Givetvis inte.

Men för att se på det ur ett annat perspektiv: Mår barn dåligt av att veta att våldtäkter är något som sker, och att i princip vem som helst kan utsätta någon annan för det? Nej, däremot lär de sig att vara försiktiga av sig och inte lita på vem som helst i första taget.

Att utsättas för hemskheter är skadligt, det vet jag av egen erfarenhet. Men att exponeras för dem är inte skadligt, bara lärorikt. Kanske inte den roligaste läxan att lära sig, men ändå livsviktig att ha lärt sig.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Det obegripliga Pokémon

det du skriver ovan är klokt, men folk följer inte det.

och kommer inte heller följa uppmaningen, så enkelt är det tror jag.
Och då kan man fråga sig, VARFÖR går inte barnombudsmän och liknande samhällsfigurer vars uppgift är att skydda barn och pushar på för barnförbud utan tillstånd?

Jag skulle se det som ett jävligt smart drag att man helt enkelt inte hade rätten att sätta en unge till världen om man inte har tid till barnuppfostran eller möjligheter att ta hand om det (som te.x för dålig ekonomi etc.). Visserligen kan detta leda till antingen fler tvångsadoptioner eller kanske till och med tvångsaborter.

Den här "friheten" att vem som helst kan gå och bli förälder utan större problem håller inte längre då det finns på tok för många egoistiska människor som sätter barn till världen utan någon som helst tanke på själva barnet utan bara för att uppfylla sina egna jävla "det skulle vara gulligt att ha en bebis"-fantasier.

Jag menar, ska man adoptera ett barn så görs det väldigt många utredningar om man har tid för barnet och möjlighet att ge det ett drägligt liv, men ingen ifrågasätter någon som själv vill föda ett barn. En alkoholiserad idot skulle aldrig få ta om hand om ett adpotivbarn, men föder denne själv en unge så är det fritt fram. Dubbelmoral i sin renaste och fulaste form...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Det obegripliga Pokémon

Vad skulle ske med folk som blir gravida ändå? Tvångsabort är ett fruktansvärt övergrepp, och att neka dem barnbidrag och liknande kommer bara leda till att barnets uppväxt blir ännu mer utsatt. Dessutom skulle ett sådant system leda till en rangordning av människor som inte är värdig ett civiliserat samhälle. Folk har rätt att bestämma över sin egen kropp och sin egen fortplantning, och försök att inskränka denna rätt är, tror jag, skadligt för människosynen i stort.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Det obegripliga Pokémon

Jag menar, ska man adoptera ett barn så görs det väldigt många utredningar om man har tid för barnet och möjlighet att ge det ett drägligt liv, men ingen ifrågasätter någon som själv vill föda ett barn. En alkoholiserad idiot skulle aldrig få ta om hand om ett adpotivbarn, men föder denne själv en unge så är det fritt fram. Dubbelmoral i sin renaste och fulaste form...
Stort medhåll.

Vem som helst kan knulla utan kondom - vill man däremot ta hand om ett adoptivbarn är det ett jävla tjoho om lämplighet hit och dit. Hade de hårda restriktionerna enbart gällt äldre barn (1+ år) som kommit från struliga förhållanden (kassa föräldrar eller krig etc) så hade jag begripit det - men om det helt enkelt handlar om en tonårsförälder som vill adoptera bort ungen direkt efter födeln?

Jag hade en skiss nånstans... Jo, såhär brukar jag säga, oftast till folk som redan är föräldrar eftersom de brukar bli så roligt högröda i synen:

Det är inte en mänsklig rättighet att få ha barn. Det finns ganska många människor vi inte låter ha kvar sina barn, och mänskliga rättigheter ska man ju som bekant inte kunna bli av med - de representerar en grundläggande trygghet vi kommit fram till att alla i vårt samhälle ska ha.

En förälder är inte automatiskt en bra förälder. Det måste till en ganska god portion naivitet för att tro att föräldrar alltid är bra föräldrar, eller att de är experter på sina ungar. Det är därför jag som lärare säger att jag inte borde behöva ta hänsyn till föräldrarna när jag undervisar. Det handlar inte om deras rätt att bestämma hur deras barn ska växa upp - det handlar om barnets rätt att få samma förutsättningar som andra barn, och hjälp att växa upp och bli sin egen människa.

Det är inget speciellt med att bli förälder. Folk blir föräldrar varenda dag. Det är inte mer mirakel än att jag äter mat och bajs kommer ut i andra änden. En biologisk funktion, inget annat. Föräldrar saknar här, av flera goda orsaker, självinsikt. Det är inte jag som ickeförälder som "inte vet hur det är", det är ni som föräldrar som inte kan sätta saken i perspektiv.

Jag vill införa följande två saker, som skulle få fason på en hel del:

1. Förenkla adoption av barn från normala/ickestruliga förhållanden, samt mycket små barn som inte hunnit påverkas av sagda förhållanden. Inför bidrag för adoption, och snabba på processen. Det ska inte behöva dröja mer än ett par-tre månader från den oönskade födseln (t.ex) till dess att barnet är hos sina nya föräldrar.

2. Minsta barnbidraget successivt efter första biologiska barnet. Detta ger direkt ekonomiskt incitament till att nöja sig med en egen biologisk avkomma (om nu just den biologisk biten känns viktig), och därtefter faktiskt börja bidra med lösningar istället för att öka överbefolkningsproblemet.

Därtill finns det naturligtvis mycket annat att göra - tvinga föräldrar att genomgå lämplighetstester och kurser för att ta hand om barn, till exempel. Här är det dock ännu såpass luddigt att jag ogärna uttalar mig.

Återigen: Jag skiter i föräldrarna. Det är barnen som är det viktiga här, inte att föräldrarna får igenom sin agenda för ungen.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Det obegripliga Pokémon

Vad skulle ske med folk som blir gravida ändå? Tvångsabort är ett fruktansvärt övergrepp, och att neka dem barnbidrag och liknande kommer bara leda till att barnets uppväxt blir ännu mer utsatt. Dessutom skulle ett sådant system leda till en rangordning av människor som inte är värdig ett civiliserat samhälle. Folk har rätt att bestämma över sin egen kropp och sin egen fortplantning, och försök att inskränka denna rätt är, tror jag, skadligt för människosynen i stort.
Tja olycksgraviditeter finns det flera potentiella lösningar på. Den ena mer "makaber" än den andra enligt dagens fri-barnsprutande synsätt:

1. Att barn strax efter poliosprutan får genomgå en reversibel sterilisering. Därefter får barnet när denne vuxit upp ansöka om tillstånd hos valfri barnombudsman att få föda ett eget barn, givetvis efter en utredning av möjligheter att kunna ta hand om ett barn (med andra ord tonårsmorsor vars enda inkomst är socialbidrag blir INTE godkända). Visserligen talade jag illa om judar i en annan tråd som utför övergrepp på sina barn genom att skära av dem förhuden, så man kan tycka att sterilisering av ett barn isåfall är lite dubbelmoral, då vill jag påpeka att jag med detta försöker komma på lösningar till ett problem.

2. Att olegitima barn som fötts utan tillstånd blir tvångsadopterade, tills dess att föräldern kan bevisa att denne kan ta hand om barnet och ge den ett drägligt liv.

3. Här får jag väl lämna plats för tvångsabort då. Visserligen är detta ett sorts intrång på grundläggande rättigheter, men det är fortfarande en lösning på problemet.

Alla dessa kräver att man ger upp olika former av friheter som vi har nu. Men jag kan säga att jag skulle inte ha något problem med att vara tvungen att söka tillstånd att få skaffa barn. Som krank sa, det är ingen "mänsklig rättighet" att få skaffa barn. Det är bara en uråldrig biologisk drivkraft som skapar så otroligt många problem, men som alla blundar för, och offren för detta problem är just barnen. Det är barn som får växa upp i fattigdom, det är barn som får växa upp i dysfunktionella familjer där pappa spöar skiten ur mamma varje fredag. Om det var de oansvariga föräldrarna som skadades av problemet så hade det inte varit några problem (syndens straffar sig själv), men i det här fallet så är det ungar som inte valt att få bli födda som får ta skiten.

Om man trots denna vetskap ställer sig bakom den här "friheten" att skaffa barn, så skulle jag vilja påstå att man kanske ska strunta i att bli förälder, för man bryr sig mer om sig själv än om barnen.

Att man ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp är jag för, men fortplantning är en helt annan sak, då ens "fuck-ups" inte skadar en själv utan en annan individ som inte valt att få bli född...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Det obegripliga Pokémon

Haken med hela ditt resonemang är ju då att överbefolkning är ett problem i Indien, Tredje Världen, Kina fordom - i Sverige och Europa, och Kina numera, är -för få- födslar ett problem. Lösningen på det problemet är knappast att sätta -fler- barn till världen, förvisso, men att aktivt minska födslarna ytterligare hade bara förvärrat problemet nåt extremt.

...att sedan alla som tycker att det primära problemet med att européer föder för lite barn är att muslimska invandrare i Europa föder för mycket barn borde skjutas, är en helt annan sak.

Kortfattat: jag håller inte med dig. Alls. Jag tycker att alla, egentligen, borde ha rätt att få barn. Antalet barn kan dock diskuteras. Kinas ettbarnspolitik, till exempel, är ju som bekant både ett av de smartaste besluten som genomdrivits i modern tid, samtidigt som den orsakat enormt mänskligt lidande. Det är ett väldigt snårigt problem.

- Ymir, problemformulerar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Barnprogram av idag

Jag upplever att barnprogram har blivit mindre tama och mer allvarliga på sistone. Programmen jag minns från när jag var en liten knodd var mjäkiga, slätstrukna, och fulla av moralkakor - Turtles, Mask och sånt såväl som Björne liksom.

Jämför vi det med moderna amerikanska barnprogram- och filmer som Avatar, Justice League of America, Lilo & Stitch,etc, etc, tycker jag mig skönja mycket mer komplexa och mogna stårylines, djupare karaktärsutveckling och en mycket högre grad av sociala problem som tas upp och liknande. Genussynen är också otroligt mycket bättre än i barnprogrammen på min tid, även om det ibland finns återfall (tex ett JLA-avsnitt där fyra manliga hjältar och en kvinnlig hittar sig själva som kloner, och det bara är kvinnan som börjar gråta, medan männen allesammans ser stoiska ut).

Jag tror att amerikanska barn-tv-serier av idag tagit mycket inspiration från japansk dramaturgi, där barn sedan gammalt utsatts för mognare koncept och stårys än i västerländsk. (Ta tex Sailor Moon som exempel). Det är påtagligt, att typ nästan alla barnprogram från 80-talet och tidigt 90-tal som var seriöst bra var japanska. Konceptet med barnprogram som enbart lanseras för att stötta leksaksproduktlinjer (Dino-riders, etc) verkar också idag ha dött ut sedan länge.

Summa summarum, jag tycker barnprogram har blivit -mycket bättre- på att inte mjäka med barnen. Mjäkandet med barnen var just 80/90-talsseriernas signum, och det är därför de typ ofelbart suger idag. Barnen får sig också en -mycket- sundare genussyn levererad av dagens barnprogram. Det tog typ 3 minuter in i första avsnittet av 'Avatar' innan någon hade sagt 'sexist'-ordet. :gremsmirk:

- Ymir, tycker
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tillgång och efterfrågan

[ QUOTE ]
Vem som helst kan knulla utan kondom - vill man däremot ta hand om ett adoptivbarn är det ett jävla tjoho om lämplighet hit och dit. Hade de hårda restriktionerna enbart gällt äldre barn (1+ år) som kommit från struliga förhållanden (kassa föräldrar eller krig etc) så hade jag begripit det - men om det helt enkelt handlar om en tonårsförälder som vill adoptera bort ungen direkt efter födeln?


[/ QUOTE ]

Är det inte helt enkelt så att det finns avsevärt många fler presumptiva adoptivföräldrar än adoptivbarn? Givet detta så känns det väl både i ett efektivitetsmaximerande som moraliskt perspektiv sunt att de man bedömmer som de bättre föräldrarna får adoptera och de mindre lämpliga blir utan. Eller är jag konstig nu?!?

[ QUOTE ]
Det är inte en mänsklig rättighet att få ha barn. Det finns ganska många människor vi inte låter ha kvar sina barn, och mänskliga rättigheter ska man ju som bekant inte kunna bli av med - de representerar en grundläggande trygghet vi kommit fram till att alla i vårt samhälle ska ha.


[/ QUOTE ]

Ganska många är väl andå att ta i? Det krävs trotts allt rätt så djävla mycket för att ta barn från sina föräldrar. Dessutom finns det ju andra rättigheter vi inte tvekar att åsidosätt i extrema lägen. Att sätta folk i fängelse eller skicka folk i krig är väl t.ex. rätt drastiska inskränkningar enligt mig.

Vad gäller relationen mellan lärare och deras elevers föräldrar så tror jag att de flesta lärare skulle behöva VISA mer hänsyn till föräldrarna men TA mindre hänsyn till dom om ni förstår distinktionen...

/Bjorn
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Tillgång och efterfrågan

Är det inte helt enkelt så att det finns avsevärt många fler presumptiva adoptivföräldrar än adoptivbarn?
Tvärtom, skulle jag gissa. Om man tänker globalt, vilket jag ändå tycker att man bör. Eller har du siffror som tyder på motsatsen? Isåfall tittar jag gärna på dem.

Att sätta folk i fängelse eller skicka folk i krig är väl t.ex. rätt drastiska inskränkningar enligt mig.
Japp, och även krig och fängelser är - enligt mig - helt vansinniga om man betänker att vi påstår att vi lever i ett "civiliserat" samhälle där vi "följer" de mänskliga rättigheterna.

Vad gäller relationen mellan lärare och deras elevers föräldrar så tror jag att de flesta lärare skulle behöva VISA mer hänsyn till föräldrarna men TA mindre hänsyn till dom om ni förstår distinktionen...
Ja, självklart. Däremot tycker jag att föräldrar behöver TA mer hänsyn såväl som VISA mer hänsyn till lärare... Lärare som yrke skulle behöva höjas i status en smula. Jag säger inte att det borde bli som förr, men man kan väl åtminstone ge fan i att se läraren som en "civil servant" vars enda funktion är att fortsätta föräldrarnas arbete?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Om att hålla sig till ämnet

Nu handlar den här diskussionen inte längre om barnprogram eller kultur över huvud taget och bör därför föras någon annanstans.

Till samtliga inblandade: Snälla, försök hålla er till ämnet! Det här forumet är till för att diskutera kultur. Om ni vill diskutera andra saker, gör det på OT-forumet!

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Barnprogram av idag

Summa summarum, jag tycker barnprogram har blivit -mycket bättre- på att inte mjäka med barnen. Mjäkandet med barnen var just 80/90-talsseriernas signum, och det är därför de typ ofelbart suger idag.
Hm, jag vet inte jag... Du har tydligen kollat på andra moderna barnprogram än vad jag har, men å andra sidan har jag gett upp de flesta av de genomamerikanska barn-TV-kanalerna (Cartoon Network etc) sedan länge eftersom jag inte klarat av de urgräsliga röstskådespelarna. Det jag sett på t.ex CN har däremot varit en ganska traditionell genussyn, historier helt utan sensmoral (och jag är tillräckligt konservativ för att vilja ha en sån), karaktärer utan nämnvärt djup, etc. Jag är säkert att det på senare tid kommit en del bra program, men jag vill mena att det mesta ändå är skräp. Kanske beror det på vilken barnkanal man tittar på, vad vet jag.

Nog för att barnprogrammen på min tid ibland var helt sjukt knarkiga - det var något jag uppskattade som barn och uppskattar - av andra anledningar - idag. Bumbibjörnarna, Smurfarna, Krambjörnarna - snacka haschish/LSD all the way, liksom. Men, om jag jämför med den mesta barn-TV'n jag sett på sistone så regerar de, genom att visserligen ha sensmoraler men inte vara lika jävla "smug" om det. Pokemon är ett skitbra exempel, liksom alla de andra animeinspirerade grejerna (Yu-Gi-Oh och allt vad de heter). Där kan man snacka värdelösa röstskådespelare, traditionellt genus, och SJUKT platta stories.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Barnprogram av idag

Du. Se Avatar. Nu. Tillräckligt för att återfå förtroendet för nutidens barnprogram med råge.
Vilken kanal går det på? Ska jag jämföra med annat jag sett bör jag se't med svenska röster, för att kunna bedöma nivån på röstskådespeleriet...

(Tyvärr har jag bara CN, eftersom jag vägrar skaffa digitalbox och pakethelveten när jag ändå har 12 kanaler via uttaget i väggen i min lägenhet)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Barnprogram av idag

Dude, folk knarkar inte till Bumbibjörnarna. Folk knarkar till Sealab 2021 och Invader Zim, och de är gjorda idag. Den förra är ju då inte ett barnprogram förvisso, but still. Om Bumbibjörnarna är hasch så är Zim dimetyltryptamin, liksom. Zim är fullkomligt hjärnstörd.

Både Avatar och Zim går/gick på Nickelodeon. Se 'Avatar', 'Batman', 'Justice League Unlimited', 'Invader Zim' eller så på engelska och säg sedan det där om urkassa röstskådisar igen. Det är fucking Mark Hamill, Jason Isaacs, Mako, Oded Fehr, Juliet Landau, etc, i de serierna.

Jo, allt japansktproducerad har självfallet en sugig genussyn, men Pokemon och Yu-Gi-Oh är inte direkt praktexempel på japansk dramaturgi heller. Jämför Bumbibjörnarna med Sailor Moon istället, vet jag. Visst, Sailor Moon är oerhört, plågsamt, formulaisk stundtals, men huvudpersoner är homosexuella, och huvudpersoner fucking -dör- i den. That's gotta count for something.

- Ymir, hungrig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Re: Barnprogram av idag

Dude, folk knarkar inte till Bumbibjörnarna. Folk knarkar till Sealab 2021 och Invader Zim, och de är gjorda idag. Den förra är ju då inte ett barnprogram förvisso, but still. Om Bumbibjörnarna är hasch så är Zim dimetyltryptamin, liksom. Zim är fullkomligt hjärnstörd.
Bumbibjörnarna borde väl ändå vara LSD?

Se 'Avatar', 'Batman', 'Justice League Unlimited', 'Invader Zim' eller så på engelska och säg sedan det där om urkassa röstskådisar igen.
Fast... det var ju de svenska röstskådespelarna jag menade. Amerikanerna har mer kompetent folk på jobbet och tar det på större allvar. Det jag snackar om är vad barn i swärje utsätts för.
 
Top