Nekromanti Barnbidrag

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Inkomstbeprövning

Nah. Krass realism i mitt fall. Liksom delvis tycker jag det är fel att skattepengarna i oraktisken använts till att ge mig mer hundra tusen i sparkapital, i och med att mina föräldrar inte behövt använda mitt barn bidrag alls.

Det tycker jag egentligen inte är vettigt användande av skattepengar.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
I runda slängar kostar ett barn ca en miljon från det att det fötts tills dess att det fyller 18 år (läs här).

Detta varierar förstås beroende på var man bor, hur pass bra man hanterar sina pengar etc.

Hur som, barn kostar.

Grundprincipiellt så tycker jag inte man ska skaffa barn om man saknar möjligheten att ta hand om det. Nu pratar jag inte om att man "behöver" barnbidraget utan att man samtidigt är beroende av åtskilliga andra bidrag för att få det att gå runt.

Nu är förstås inte varje barn planerat men om man har möjlighet så kanske man ska tänka till lite.

Men inkomstbeprövat barnbidrag ställer till det just för att föräldrarnas inkomst kan ändras från år till år vilket betyder massor med administration för att hantera alla inkomstprövningar. Sedan kan man förstås använda argumentet att barnbidraget är pengar till barnet och inte till föräldrarna.

Hur som, jag tvivlar på att någon tjänar pengar på att skaffa barn, oavsett bidrag, barn är en bottenlös brunn när det gäller pengar, det finns alltid något mer de vill ha eller skulle kunna behöva.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Dock tycker jag att rika människor INTE ska få några barnbidrag....
Håller med. Jag vill dock minnas en utredning som gjordes för ett tiotal år sedan där man konstaterade att kostnaden för att kontrollera och administrera huruvida enskilda föräldrar behövde barnbidraget var större än de insparade utbetalningarna.

/Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Vad jag minns infördes barnbidraget just för att stötta fattiga småbarnsföräldrar. "Kris i befolkningsfrågan" kallades detta för på 1930-talet.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Så en 18 åring är värd ungefär 1Miljon? Hmm tar tradera emot annonser på tonåringar? Frågan är hur mycket värdeminskning det blir för hormostinhet.
Är det lika värde på killar och pojkar?

Barnbidraget är hursomhelst inte till barnen, barnen har ingen rätt och får inte hantera pengar förrens de blir 15 eftersom de inte kan sluta avtal förrens då.
 
Top