Nekromanti Barnbidrag

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
I dag på fikan på jobbet kom jag in i en diskussion om Barnbidrag..
Jag har en bestämd åsikt om saken som är följande:

Jag anser att man inte skall skaffa ett barn förrän man har ekonomiska möjligheter till att kunna försörja det. Jag hade (och har fortfarande) den åsikten under mitt långa förhållande då både jag och mitt ex hade inte de ekonomiska resurserna till att skaffa barn. Jag anser att barnbidraget skall kunna läggas undan rakt av och det skall ALDRIG vara ngt som är ett måste i ett hushåll där man har barn. Om ett hushåll är beroende av barnbidraget för sin överlevnad bör det här hushållet inte skaffa barn. Jag kan förstå att barnbidraget kan hjälpa ensamstående eller sådana som ej har möjlighet att jobba, men grunden är att barnbidrag är ett bidrag och ingen lön. Ens livssituation kan förändras såklart så att du blir tvingad till att "leva" på barnbidraget.

Åsikter???

PsMin kvinnliga kolega på jobbet ansåg att jag i grunden hade en poäng. Ds
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
För att lättare säkra försörjningen av våra gamla (och på sikt oss själva) så är de bra om den arbetsföra folkmängden ökar något varje år. Därför är det bra för oss att folk skaffar barn, eftersom barnen kommer att växa upp och bidra till vår försörjning.

Om barnbidraget får fler att skaffa barn så är det en bra sak.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Tja.. att ha barn är ärligt tala inte särskilt dyrt. Visst, man kan inte svira runt som tidigare (p.g.a. tidsskäl), men jag tror nästan vi fick mer pengar över när vi fick barn (då vi liksom inte får lika mycket tid att göra av med pengar). Och då jobbar min hustru inom vården och jag pluggar utan att ta CSN-pengar. Visst är det trevligt med den extra tusenlappen, men det hade inte varit någon katastrof utan.

Är man däremot ensamstående så kan det nog vara värre (men då fattar jag inte hur tiden räcker till).

Dock har jag bara erfarenhet av barn upp till 1 år än så länge. Det kanske ändrar sig när hon blir äldre (och de blir fler).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag menar ju att barnbidraget borde användas på ett helt annat sätt, nöämligen som incitament för att få folk att adoptera. Låt folk skaffa en biologisk liten snorvalp då om nu biologi ska spela så stor roll, men efter första ungen får ni fanimig bara bidrag om ni adopterar...

Samhället kommer att braka ihop om vi bygger det på en ständigt ökande överbefolkning, liksom.


Däremot anser jag definitivt inte att barnskaffande ska bli en klassfrågam dvs bara de med mycket bra ekonomi ska kunna skaffa barn. Sålunda behövs barnbidraget, liksom andra bidrag etc är det en del av klassklyfteutjämnandet och att vi i allmänhet ska kunna få hjälp när vi har det svårt.

Högskatteland ftw.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag tror att du gravt underskattar betydelsen 950:- kan ha på en sönderfallande ekonomi, och att du gravt överskattar folks vilja att skaffa barn om de behöver 950:- extra i månaden för att klara dagen.

Barnbidrag är statens sätt att säga "Bra jobbat! Vi vet att det är kämpigt, så här får ni gratis pengar.". Ibland behövs det för att klara försörjningen av en familj. Ingen (förutom Tony och Sunken i Hipphipp) skaffar barn av ekonomiska incitament.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Haken med "förrän man har de ekonomiska möjligheterna att försörja det" är att det mycket väl kan betyda "aldrig".

Jag kan bara tolka din åsikt på ett enda sätt: fattiga ska inte få ha barn.

Och well...det tycker jag är en lite vidrig inställning, indeed. Så hjälp mig gärna göra andra tolkningar.

- Ymir, just sayin'
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jag hoppas verkligen ingen ser barnbidraget som ett ekonomiskt incitament för att skaffa barn... Jag anser enbart att när man skaffar barn så bör man vara ekonomiskt medveten och att staten lägger sig i saken kan man kanske vara tacksam för. Jag förstår att staten har ett intresse av att barn föds men är det genom barnbidraget som antalet födslar ökar eller är det pga av ett ökat välstånd i samhället i stort??

Barnbidraget är min värld (inskränkt som den är :gremcrazy:) en bonus och inget annat. För andra kanske det handlar om ren skär ekonomisk överlevnad..
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Om man aldrig har ekonomiska förutsättningar att försörja ett barn utan att staten skjuter till pengar för att det skall överleva så är det kanske inte det mest sluga man kan göra är att skaffa ett barn

Sedan är det upp till var och en att anse vad som en "ekonomisk möjlighet är", alla har vi olika standard och levnadsnivåer..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast den där liknelsen är lite överdriven, du. Jag menar bara att, de där nio hundralapparna kan göra en verkligt stor skillnad i kistan för väldigt många människor. Och till skillnad från tex krank tycker jag inte det är ett privilegium att få yngla av sig; snarare är det en mänsklig rättighet.

Genom att ta bort barnbidraget hade vi försvårat den ekonomiska situationen för många fattiga föräldrar. Det tycker jag inte vore rättvist, konstruktivt eller ens försvarbart på något sätt. Men så är jag en sån där liten kommunist som tror på massor av bidrag och starka sociala skyddsnät också.

- Ymir, förtydligar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med.. de där hundralapparna har räddat oss flera månader...

sen kan ju faktiskt ens ekonomiska förutsättningar ändras... folk kan bli av med jobb osv... då är barnbidraget en trygghet.

/T
 
G

Guest

Guest
Håller inte med. Staten vill att vi ska skaffa barn, därför vill dom också BIDRA med lite slantar om vi gör det. Dock tycker jag att rika människor INTE ska få några barnbidrag....
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Eh
Med andra ord så menar du dels det de ssagt där nere, att fattiga itne ska ha barn?

Och vilken koll på läget har du egentligen? Nära nog hälften av alla barn skulle nog försvinna från vårt redan lågfödande antal...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, jag skulle önska att varje barn kom till genom ett välgenomtänkt beslut och ställningstagande ifrån föräldrarnas sida. Jag skulle också önska att alla människor hade det så gott ställt att de inte var beroende av en extra tusenlapp i månaden. Men så funkar dessvärre inte världen. Barnbidraget har en rätt stor effekt på folks vilja att skaffa barn och deras förmåga att klara sig ekonomiskt under barnet uppväxt. Ett barn ansvarar du för i många år och vem vet hur föräldrarnas liv kommer att arta sig? Även om du har det gott ställt och ekonomiska marginaler idag så kan det se mycket värre ut om några år, av orsaker bortom din direkta kontroll. Så jag ser gärna att det finns kvar även i framtiden. Då drar jag hellre tillbaka bidrag för hushållsnära tjänster.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Det är inte så himla dyrt med barn, det som är dyrt är vår extravaganta livsstil, skitdyra bostäder, bilar, resor och slösaktiga matvanor mm. En bäbis är ruskigt billig jämfört med mycket annat.

För mig som har en familj med två hyfsat välbetalda heltidsjobb och barnbidrag (för två barn tom) känns det som en onödig lyx. Det blir så att man sparar en slant till vardera barn och resten bidrar till den allmänna övergödningen. Så är det för de flesta föräldrar i min medelklass-bekantskapskrets och jag misstänker att de som har ännu mer pengar inte ens märker att det droppar in en tusing eller mer i månaden.

För de som lever på marginalen kan det dock vara en livsnödvändig peng. Att inkomstbepröva har diskuterats och förkastats flera gånger av våra folkvalda. Jag kan nog tycka att det är vettigt att inkomstbepröva och ge de som behöver det ett större barnbidrag. Jag tror inte att speciellt många kommer att kläcka fram en massa ungar för att tjäna pengar, det finns lättare sätt att få fram kosing på, lita på mig!

Att tänka innan man försöker få barn verkar vettigt men i slutändan handlar det om en kärlekshandling som inte har med status eller pengar eller förnuft att göra. Barnbidraget är en uppmuntran till kärlek.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag är ett av forumets gruvliga högerspöken, och inte ens jag är A, så dum att jag tror man planerar sitt liv så skickligt alla gånger, B, så grym att jag vill att barn ska lida för att föräldrarna inte planerade livet så väl.

Erik
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Tja.. att ha barn är ärligt tala inte särskilt dyrt.
Oj, snacka om att ha olika erfarenheter... Vi har tre kottar, en på tre år, en på lite drygt ett och ett halvt och en på fyra månader och jag tycker att de kostar en hel del...

Snabbt överslag:
Dagis: 2300
Blöjor: 900
Mat: höftar med ~700
Kläder: Säg 1500 kr per år och barn, summa 4500/12= 375 kr/mån.

Summa: lite drygt 4000 i månaden.

Nu har vi lyckats fixa till det ganska bra med huslån och billån och ingen av oss är underbetalda så det går på intet sätt någon nöd på oss, men månader med fackavgifter, tv-licens, bilförsäkringar och dyl. så är det inte direkt så att vi vältrar oss i pengar...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag ser det såhär.

Folk skaffar barn. Barnbidraget används för att ge barnfamiljer en bättre levnadstandard, vilket jag tycker gott och väl är en sak man kan lägga skattemedel på.

Däremot tycker jag defintivt inte alla skall få barnbidrag. Liksom det är bara dumt att ge folk som inte behöver det bidrag, någon maxinkomst borde det finnas.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Inkomstbeprövning

Flera stycken i den här tråden har nämnt tanken på att inkomstbepröva barnbidraget och rent moraliskt tror jag de flesta oavsett var man står i sina politiska värderingar tycker att det är "fel" att familjer med riktigt höga inkomster får barnbidrag.

Nu har jag dock för mig att man faktiskt har räknat på det i någon utredning och kommit fram till att det inte är ekonomiskt vettigt. Det troligaste är att gränsen skulle ligga så pass högt att det är en relativt liten del av alla familjer som kommer över den och att då det mesta av de insparade pengarna skulle gå åt till ökad administration av bidraget och att det istället är effektivare att "ta tillbaka" de där extra slantarna från höginkomstagarna genom diverse skatter.

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
[ QUOTE ]
Jag hoppas verkligen ingen ser barnbidraget som ett ekonomiskt incitament för att skaffa barn... Jag anser enbart att när man skaffar barn så bör man vara ekonomiskt medveten och att staten lägger sig i saken kan man kanske vara tacksam för. Jag förstår att staten har ett intresse av att barn föds men är det genom barnbidraget som antalet födslar ökar eller är det pga av ett ökat välstånd i samhället i stort??


[/ QUOTE ]

SJÄLVKLART är barnbidraget och generös föräldrarledighet och diverse föräldrarättigheter på arbetsmarknaden och subventionerad barnomsorg och så vidare att betrakta som ett ekonomiskt incitament för att få folk att skaffa barn.

Det pågår ju en stor debatt över hela västeuropa om problemet med att födslotalen sjunker och där ser man en tydlig trend att de länder där de olika system som är minst "barnvänliga" vad det gäller dessa saker också har störst problem med detta.

Det finns heller absolut inget som tyder på att ett "ökat välstånd i samhället i stort" skulle leda till ökande antal födslar, snarare är det tvärtom.

Och Ja Krank, jag vet att man inte nödvändigtvis måste se minskade födslotal som ett problem, men faktum är att statsmakten och därmed de flesta politer har ett extremt starkt incitament att se det så, färre födslar idag ger nämligen färre skattebetalare i morgon.

/Bjorn
 
Top