Bargains & Bloodshed

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Nu när jag spelat det så tänkte jag detta kring XP.

Jag kände mig "naken" utan XP, så min taktik för längre spel hade varit att samla ihop till fem XP, aldrig levla upp utan bara använda XP för att komma förbi farliga situationer.

Hade varit bra att ha XP-listan på formuläret. Jag glömde fylla XP hela tiden.

Borde alltid hålla reda på öppet XP-potten för varje grupp (rollpersoner, motståndare) i strid.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag kände mig "naken" utan XP, så min taktik för längre spel hade varit att samla ihop till fem XP, aldrig levla upp utan bara använda XP för att komma förbi farliga situationer.
Det här har varit en rätt konsekvent grej faktiskt - att poängen sällan räcker till att levla utan används friskt till annat. Inte helt säker på leveling-mekanismen överlag, för den har oftast använts till att bli löjligt bra på EN sak.

Hade varit bra att ha XP-listan på formuläret. Jag glömde fylla XP hela tiden.
Håller med! Har spelat med fysiska pluppar, så behovet har inte funnits runt ett bord på samma sätt. Men det finns ingen anledning att göra formulären så små som de är nu. Skulle vara enkelt att lägga till mer utrymme och lite kryssrutor eller anteckningsfält för XP.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Uppdaterad version efter gårdagens speltest.
  • Tagit bort att du tvingas få -1 i en modifier när du tar skada men inte dör. Alldeles för hård dubbelbestraffning.
  • Tagit bort Sorcery-slaget från karaktärsskapandet. Det funkar fortfarande likadant, men informationen är flyttad till Sorcery-kapitlet, vilket gör att det passar bättre som en ren addon och inte blir en självklar del av skapandet längre. Något @Bifur påpekade är ju att sorcery oftast är vad elakingar sysslar med. Och så är det ju oftast. Så, reglerna funkar egentligen likadant fortfarande men att göra dem mindre tydliga känns som något som kan sätta mer fokus på svärdsbråk.
  • Gjorde det lite tydligare hur Sorcerous Tricks fungerar i strid.
  • Flyttade Empower i Sorcery-reglerna till att vara en Reaction, och formulerade om den lite tydligare. Kan nog behöva en vända till egentligen.
  • Ändrat rollformuläret med fler tomma ytor; en för XP och en för anteckningar.
  • Tagit bort texten om att det är starkt influerat av Knave. De två primära saker som Milton säger "gör" Knave har ju redan tagits bort...
Överlag: rolig test! Det är skoj med ett spel som är relativt litet och går att iterera på så snabbt. :)
 

Attachments

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Att jag har missat detta är ju både synd och skam. Ett riktigt inspirerande S&S som jag definitivt kommer tvinga mina spelkamrater att lira. Kommer följa det här projektet som en hök!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Spelade en till session B&B, denna gången med väldigt många spelare. Tror det blev 6 spelare totalt. Med så många spelare blev det rätt svårt att inte göra hela grundsituationen ganska krystad. Det känns helt klart som att "om ni är fler än fyra"-regeln hade behövt tillämpas, där ni slår situation gemensamt istället för varsitt slag.

Men strid fungerade förvånansvärt bra med många spelare. Att striden klipps kort, kombinerat med den höga dödligheten, gjorde att tempot inte avtog.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Sidan 3 avslutas med "The side that accumulated the most experience points is considered the winning side.", men Experience tas upp först på sidan 5, så en hänvisning dit kan vara på sin plats. När jag läste det var jag först övertygad om att jag hade missat något.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Sidan 3 avslutas med "The side that accumulated the most experience points is considered the winning side.", men Experience tas upp först på sidan 5, så en hänvisning dit kan vara på sin plats. När jag läste det var jag först övertygad om att jag hade missat något.
Yes, jag ville egentligen i det längsta undvika referenser till andra regler på diverse sidor. XP har blivit ett undantag som jag gärna skulle bli av med på något sätt.

Lite osäker hur än så länge.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Gjorde ett litet (ännu ofärdigt) experiment.

Gamla hederliga Monstrous Manual till AD&D 2E och även grundreglerna till Advanced Squad Leader kom/kommer ju i pärmar där du kan lägga till fler moduler som lösblad.

I B&B:s fall rör det sig inte om någon pärm, utan snarare bara ett generellt tänk om att det går att göra fler &-blad till det. Välj och vraka bland det som låter intressant just idag.
Mina erfarenheter av att göra exakt så (med liggande A4 som du dessutom) är mycket bra. Jag kallar systemet "Modulo".

Man byter ut ett blad och lägger till ett nytt och vips har man ett nytt spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En bit feedback som varit konsekvent från folk som läst är att det saknas ett bra sätt att faktiskt komma igång som spelledare. I min hjärna är ju inspirationen tydlig, så jag har inte riktigt tänkt på detta. Men en annan sak som gjort det ännu värre är att varje spelare tidigare slog fram en egen Situation, och i många fall blev detta skitsvårt att göra tillräckligt tydligt.

Har försökt åtgärda båda dessa problem med den här versionen.

Så därför ny version och med ganska omfattande ändringar:
  • Tagit bort regler för Healing - nu läker rollpersoner om de vinner en fight och läker inte om de förlorar. Inga short/long rests.
  • Ändrat så att du inte får d6 + stat antal actions, utan högst av d6 ELLER relevant stat. (Tack för förslaget @Rickard - hoppas att det gör strider ännu kortare.) Detta gäller Sword, Sorcery, och även Battle.
  • Tagit bort reglerna för "Taking the Initiative", eftersom de inte längre har ett syfte efter ovanstående ändring.
  • Plockade ut Sorcery-reglerna till ett & Sorcery-blad istället.
  • La till ett nytt blad - "In Medias Res" - som ger tips till hur ni kommer igång med en gemensam situation.
  • La till en Stuff-tabell och gjorde en mer fokuserad Arms-tabell för både rustningar och vapen. Flyttade sedan Situation-tabellen till det nya bladet.
  • Buffade alla tärningsnivåer för skador och rustningar. Detta för att öka sannolikheten för direkt död, nu när striderna blir kortare.
  • La till möjligheten att spendera XP för att få tillbaka CON antal hit points en gång under en fight. Väldigt osäker på denna, dock. Får se hur den beter sig i spel.
  • Ändrade så seger i Fight inte har med XP att göra, utan istället om mängden utdelad skada. Känns fortfarande lite för styltigt kan jag tycka, men bättre än att behöva referera till andra blad. (Det nya bladet refererar till andra blad, men kommer också sist.)
 

Attachments

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ändrade så seger i Fight inte har med XP att göra, utan istället om mängden utdelad skada.
Osäker på ändringen men en sak jag tänkte på när vi spelade var att det då gick att dö men ändå vinna striden i xp räknat. Kanske en distinktion som inte behövs men så här finns det ju en tydligare linje mellan aktiviteten i striden (göra skada) och vinst/förlust.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Osäker på ändringen men en sak jag tänkte på när vi spelade var att det då gick att dö men ändå vinna striden i xp räknat. Kanske en distinktion som inte behövs men så här finns det ju en tydligare linje mellan aktiviteten i striden (göra skada) och vinst/förlust.
Jag gillar ju detta, på sätt och vis. Men ja - det tidigare "klickade" egentligen bara när det var en rätt stor strid med många deltagare. Tror det finns ett bättre sätt att lösa det på än skada också, men har inte lyckats komma på det än. :D
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Så därför ny version och med ganska omfattande ändringar:
Säg till när du vill köra fler speltest.

Ändrat så att du inte får d6 + stat antal actions, utan högst av d6 ELLER relevant stat.
Det här gör att magiker kommer att bli ännu mer benägna att ta scener där de frammanar massor av "buffar". Åtminstone som jag känner att jag borde spela magiker (enbart när jag kan få skyhögt initiativ, så att jag har tid att frammana demoner).

Jag kände att magiker egentligen inte hörde hemma i grundsystemet, för de tog såpass mycket fokus från andra.
 
Top