Bargains & Bloodshed

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Utan att läsa reglerna igen: jag hade nog bara formulerat reglerna som "högsta av Dex eller 1T6" för initiativ - ungefär som om det var en advantage. Samma för "Con och HP"-reglerna. Det är väldigt swingy att lägga till mer än dubbla sitt originalvärde. Ja, det innebär att någon med Dex 6+ inte behöver slå en tärning längre.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Utan att läsa reglerna igen: jag hade nog bara formulerat reglerna som "högsta av Dex eller 1T6" för initiativ - ungefär som om det var en advantage. Samma för "Con och HP"-reglerna. Det är väldigt swingy att lägga till mer än dubbla sitt originalvärde. Ja, det innebär att någon med Dex 6+ inte behöver slå en tärning längre.
Har inga fundamentala problem med att det är swingy, för det kommer lika ofta vara till er fördel som er nackdel. Men det behöver finnas ett mått personlig påverkan däremot. Just nu är det d6 + DEX/INT. Så spektrumet går mellan 2 och 12. (Igår hade vi folk som fick 2 och andra som fick 11.)

Tror jag ändå är rätt nöjd med de ändringar som gjorts nu. Kommer antagligen speltesta igen under veckan.

Kanske testa i Vrålan rentav?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Har inga fundamentala problem med att det är swingy, för det kommer lika ofta vara till er fördel som er nackdel. Men det behöver finnas ett mått personlig påverkan däremot. Just nu är det d6 + DEX/INT. Så spektrumet går mellan 2 och 12. (Igår hade vi folk som fick 2 och andra som fick 11.)

Tror jag ändå är rätt nöjd med de ändringar som gjorts nu. Kommer antagligen speltesta igen under veckan.

Kanske testa i Vrålan rentav?
Ja, det är ju supermycket att någon kan agera 9 gånger (om vi bortser från "boost"-reglerna). Jag kände samma sak när jag läste HP-reglerna. Det kan vara någon som har 2 och någon som har 11 från början. Men visst, är det inget problem för dig så är det inget problem för spelet. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja, det är ju supermycket att någon kan agera 9 gånger (om vi bortser från "boost"-reglerna).
Taunt, Dodge, och Defend, är dock väldigt kraftfulla märkte vi igår. Du vill ofta köra lite Taunt när du anfaller, och kanske Taunt igen på din skada. Plötsligt kostar din enda attack tre actions istället.

Skulle säga att det är en ganska önskad grej för genren, i kombination med xp-ekonomin som ger rollpersoner lite bättre chanser att klara sig.

Det passar också rätt bra att göra feature av att ni vrålar "mangy cur" och "is that all you can do?!" när ni slåss!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kikade på när Milton pratar om Knave 2.0 i någon video, och påpekar att de saker som är centrala för Knave är fokuset på prylar och att det är klasslöst. Har ju tagit bort "encumbrance" helt, så relationen till Knave är väl numera rättså begränsad. Men det känns som det är lätt att det blir så, när en försöker göra något specifikt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Gjorde ett litet (ännu ofärdigt) experiment.

Gamla hederliga Monstrous Manual till AD&D 2E och även grundreglerna till Advanced Squad Leader kom/kommer ju i pärmar där du kan lägga till fler moduler som lösblad.

I B&B:s fall rör det sig inte om någon pärm, utan snarare bara ett generellt tänk om att det går att göra fler &-blad till det. Välj och vraka bland det som låter intressant just idag.
 

Attachments

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ny version igen. Gjorde om karaktärsskapandet lite. Tog bort Proficiency, som i speltest mest blev "jajustja, jag kunde ju få +2 också", samt diskussion om vilka saker som gav +2 och vilka som inte gjorde det. Inte alls önskad effekt. Sänkte ability mod caps till 6 också, efter genomförda tester. Så i teorin, om du slår 18 på 3d6 sex gånger i rad när du skapar din rollperson, så kan du ha maxat dina stats från första början. Förutom hit points då.

Kommer testas igen under veckan, antagligen, men börjar nu göra det det är tänkt att göra.
 

Attachments

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Något du kan tänka dig att skriva?
Krigaren Brynn (322112-4hp) och hans goda svärdssyster Rica (213211-7hp) har haft taskig ekonomi under en längre tid. Men alla behöver ju äta. Så de smyger sig in i fogdens borg under natten för att snylta lite från myntvagnen som står på borggården. De vet nämligen att vakterna firar festivalen som pågår i staden och därför kommer vara överförfriskade.

Men tre av vakterna (easy; +1 på alla slag, d8 hp) visar sig ta sitt jobb på större allvar än andra och har bestämda åsikter om vad Brynn och Rica vill göra med myntvagnen.

Alla drar stål. De börjar Out of Reach.

Dags att rulla plast!

Brynn får 5 actions. Rica får 2 actions (slår en etta...). Vakterna får 5, 4, och 7.

Så:
7 Vakt
5 Brynn och Vakt (vi har kört att den som redan har sin "runda" agerar först; men det finns ingen skriven regel för oavgjort)
4 Vakt
2 Rica

Första vakten vrålar "Vad fan tror ni att ni håller på med, legopatrask?!" Han anade oråd redan dagen innan, när Rica och Brynn ställde konstiga frågor om myntvagnen. (Move, kostar 1 action; sen kan vakten slåss med svärd. Attack, kostar 1 action; Taunt, kostar 1 action till och ger advantage på anfallet.)

Vakten klipper till Brynn (slår 4 och 14, med advantage är det 14). Det är en träff, eftersom det bara krävs 5 för att träffa Brynn. Det här låter jobbigt och smärtsamt, så Brynn vill försvara sig. Han kör Defend samt också en Taunt. (19 och 3; 19 är högre än 14, så han lyckas försvara sig.) Dags att rulla skada (+1 xp)! Brynn slåss med ett bredsvärd. "Synd att du inte höll dig kvar på krogen, där du gjode något du dög till!"

Klumpigt vapen för en tjuv, men om du är legosoldat känns det rätt bra att ha det tyngre vapnet vid sin sida. Skada d8, och Brynn slänger in en till Taunt, "ät stål, du som inte duger till mer än att vakta pamparnas vinkassa!" Brynn slår 8 skada (8 och 7). Nu slår SL hp för vakten, och slår en sjua. Med +1 är det ändå bara 8, så Brynn sticker sitt svärd rakt in i hjärtat på vakten som sjunker ihop med lite blod ur mungipan. Död. (+1 xp)

Nu:
5 Vakt
4 Vakt (7 -Move, -Attack, -Taunt)
4 Vakt
3 Brynn
2 Rica

Nästa vakt ger sig på Rica. Måste först göra en Move, hamnar på 4 Actions, men får sedan också göra ett anfall. Inte fullt så kaxig efter chefens plötsliga stålförgiftning, så ingen taunt.

Vakten slår 5. Men det är ändå mer än 2 som är Ricas actions. Dock är det rättså trivialt att slå högre än 5 så hon väljer att köra Defend. Hon slår 1 (+1 xp), vilket missar och dessutom förstör hennes vapen. I sitt försök att avvärja vakten lyckas vakten slå bort bladet från hennes stridsyxa så hon sätter den djupt i träet på myntvagnen. Sedan hugger vakten henne i ryggen. Vakten vrålar, "ni skulle aldrig gett er på riktiga krigare!" (Taunt) Men Rica försöker ducka undan med sin sista handling. (Dodge)

Vakten slår skada (+1 xp). Skadan blir 3, och Rica slår även d2-1 för sin lätta rustning. Blir 0. Så hon tar 3 skada, och har nu 4hp kvar. Striden är också slut.

Nu:
4 Vakt
3 Brynn
2 Vakt (5 -Move, -Attack, -Taunt)
0 Rica (2 -Defend, -Dodge)

Eftersom Rica har slut på actions så är striden slut. Tillsammans fick Rica och Brynn ihop 3 xp, där vakterna bara fick ihop 1 xp. Så de "vinner" fighten. Trots att Rica blir rispad så slänger vakterna ned sina vapen och flyr sin kos.

Men det verkar som att en av de som sprang iväg hade nycklarna till vagnen...

EDIT: Fixade ett par felaktigheter kring Ricas actions.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hoppas den gör det lite tydligare!

Värt att notera att vare sig Brynn eller Rica någonsin har "sina" rundor, men ändå är direkt delaktiga i striden.

Det som saknas är bra tillägg för teamwork. Exempelvis att du kan slänga in Taunt mot min fiende.
 

Basho

Veteran
Joined
6 Jul 2019
Messages
150
Location
Malmö
Tack för bra exempel, mycket lättare att förstå och få en uppfattning nu! Inget system jag känner igen sen tidigare. Om det inte blir för belastande att hålla reda på antal actions och vems tur det är så tor jag det kan vara kul.

Hur är tankarna om RPna förlorar fighten, avgör SL vad som händer då? Och om fighten är ett monster kan det t ex innebära att samtliga RPer blir uppätna?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Om det inte blir för belastande att hålla reda på antal actions och vems tur det är så tor jag det kan vara kul.
Vi körde en d12 eller d10 som representerade varje individ. Funkade rätt bra även när det var rätt stora grupper. Blir mer klurigt när det är flera som landar på samma siffra, vilket är vanligt. Men för enskilda spelare räcker det att veta sina actions trots allt, även om det finns lite taktik i att angripa den som har lägst antal actions kvar.

Hur är tankarna om RPna förlorar fighten, avgör SL vad som händer då?
Det är ju väldigt mycket stilistiskt inspirerat av Conan, så allt från att huvudpersonerna blir knockade till satta i fängelse till någonting annat. Tippar att det är upp till SL i de flesta grupper, men jag skulle se det som fritt fram för alla att föreslå rimliga utfall. Kan ju vara allt från att RP går därifrån med svansen mellan benen och att de sätts i järn och säljs på slavmarknad.

Och om fighten är ett monster kan det t ex innebära att samtliga RPer blir uppätna?
Monster kan ha mycket mer hp, så utfallet att actions tar slut är statistiskt vanligare. Har inte testats än, men jag tänker nog snarare att det är ett intressant dramatiskt verktyg. Besten sätter oss på flykt, bränner ned vårt läger, eller hypnotiserar oss till att göra något. Vi vaknar upp omtöcknade utan minne om vad som hände. Men visst tusan kan det också innebära att gruppen blir uppäten. Väldigt passande för en one-shot mot en drake. :D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Funtar på om DC för träffslaget borde vara mer som standard-AC, med 10 + Actions istället för bara Actions. Men det skulle sänka tempot avsevärt.

Går ju även att byta ut rustning så den funkar som i Ryuutama: i vanliga fall blir du träffad => Actions, men med rustning blir du träffad => AC-värdet på rustningen, oavsett Actions.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det står d4 under Final touches fast det är T20-tabeller. Kanske avsiktligt men lite underligt vid en första genomläsning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ok. Kanske klämma in ett "number of"? Jag vet inte, jag tyckte det kändes lite otydligt, men inte så viktigt så klart.
“Make d4 rolls on your choice of the tables nearby.”

Inte helt lysande engelska ser jag…
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Fler saker. Under Damage står:
If you are reduced to 0 or fewer hit points, you die.
If you don’t die, you must permanently decrease one ability modifier of your choice by one.

Det tolkar jag som att alla skador på en RP automatiskt leder till att ett värde sänks 1. Korrekt? I samband med att skadan uppstår, efter striden? Kan klargöras.

Under Spending experience står:
The reroll is identical to the first roll, including any proficiency or advantage/disadvantage.
Proficiency återkommer dock inte i regeltexten som begrepp. Ability som avses?
 
Top