Bara spela

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
En sak jag funderar med dessa "inga gemensamma prep"-spel är att de antagligen helt saknar verktyg som lines and veils eller session zero, vilket är intressant.
Ja, det bästa med dem är att de totalt kör över fixeringen vid förväntningar. ;)

Men det kräver ju en grundläggande tillit, och även att alla spelare är bekväma med hög grad improvisation. Minst en av spelarna i min grupp vill gärna fundera och preppa ganska mycket. Planera sin roll eller preppa sitt scenario. Samma spelare är den som läser regler och kikar How To-videos när det spelas brädspel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Men det kräver ju en grundläggande tillit, och även att alla spelare är bekväma med hög grad improvisation. Minst en av spelarna i min grupp vill gärna fundera och preppa ganska mycket. Planera sin roll eller preppa sitt scenario. Samma spelare är den som läser regler och kikar How To-videos när det spelas brädspel.
Det är sant. Det kräver sin typ av spelare. Å andra sidan är det för den vanligaste typen av rollspel, bara att vi förutsätter att man ska spela rollspel på det sättet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Lite återupplivning i denna tråd: Håller verkligen med @Rickard om vikten av spelets pitch. Lite ingångsvärden är bra att ha för att alla spelare skall hamna i rätt headspace. Där kan ibland spelet själv ha rätt lite att säga till om - det behövs en communityperson som kan koka ned konceptet till något lite mer snärtigt och förenklat.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Det som är bra med att ”bara spela” är att det ökar chansen att bli klar och vilja testa att spela igen. Efter lite tid i det faktiska spelet får man en bättre inblick i de faktiska möjligheterna som erbjuds, och kan kanske i bästa fall få en ännu mer intressant upplevelse rond två.

Mina favoritbrädspel fungerar mycket så - tex Secret Hitler. Första gången du spelar lär du dig allt eftersom, och direkt efter den första (korta) ronden är de flesta exhalterade och sugna på att testa igen. Sällan jag ser det i rollspelsvärlden, eftersom det tar sådan tid. Annat än i Tenra Bansho Zero.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Mina favoritbrädspel fungerar mycket så - tex Secret Hitler. Första gången du spelar lär du dig allt eftersom, och direkt efter den första (korta) ronden är de flesta exhalterade och sugna på att testa igen.
Det är så jag spelleder InSpectres på konvent. 45 minuters spelandet där jag introducerar grunden i spelet allt eftersom vi spelar och i princip är spelarna alltid sugna att köra en till omgång, där jag lägger till de sista elementen. InHuman finns att läsa, som är InSpectres++.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Jag blev klart sugen på att testa InHuman när jag läste det sist. Några frågetecken uppstod men konceptet kändes nice.
 
Top