Bara spela

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
En grej jag har kommit att gilla på senare år är när spel är fokuserade på just spel. Att spendera så lite tid som möjligt på att läsa boken och att inte preppa har ju länge varit en grej för mig, men på sistone har jag skrivit och spelat lite spel där man även kapat bort den gemensamma prepp-tiden och mellansnacket.

I Hur man skriver en G E Trent-roman hoppar man direkt in i händelsernas centrum och sätter en scen innan man ens vet vilka rollpersonerna är. Liknande i Nerver av stål. I Anatman drar man lite kort, men man har inget direkt rollpersonsskapande och man vet inte hur spelvärlden ser ut eller funggerar innan man börjar spela. Det enda man har är vad som står på korten. Det gillar jag. Jag skapar hellre rollpersonen (och spelvärlden i spel som har en sådan) genom att spela ut det i spelet istället för att snacka om det i förväg. Saker som har sagts OM spelvärlden eller rollpersonen är ändå inte ”på riktigt” förrän jag sett dem i spel.

I Coffee together är hela spelet en enda lång scen. Inga klipp, tidshopp eller ens beskrivningar. All regelmekanik indikeras genom att folk säger saker i fiktionen, som har mekaniska effekter. Supersnyggt! Ger ett otroligt fokus på fiktionen.

Jag gillar också principen när man sätter igång med spelet och kan pytsa in regelförklaringar efter hand. Se och göra i Aliatra fungerar så. Man läser en instruktion och så spelar man ut en scen baserat på den instruktionen. Sedan kommer en ny instruktion, och så följer man den. Follow är ett annat bra exempel på ett spel som är skrivet på det sättet. Man behöver inte förklara alla reglerna innan man sätter igång. ( Det är dock en hel del prepp i det spelet, men preppen sker genom att man läser upp instruktioner och gör vad som står.)

Allt detta är olika sätt att fokusera tid och energi på spelet, på fiktionen, och kunna komma igång. Det är inte alltid möjligt, men om vi kan vara igång och spela inom tio minuter från dess att vi valt vilket spel vi ska spela känner jag mig nöjd. Man får energi och är igång direkt, liksom.

Vad finns det för andra spel som gör det här bra? Hur kan man se till att tiden spenderas på spel och inte på prepp? Finns det andra spel där man är igång och spelar innan man är bekant med alla reglerna?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Bäst är väl att ha samtliga regler på små kort som delas ut, och där det bara behövs 1 regel för att starta? Typ, dela ut x kort och följ instruktionerna. :) Magic the Gathering är lite åt det hållet. Jag jobbade lite på ett rollspel där grundegenskaper var just kort som fördelades.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
De japanska spelen (Shinobigami, Ryuutama, Tenra Bansho Zero) är lite åt det hållet, men har samtliga en regeltröskel. Idén i alla är dock att spela fram en gemensam story utan särskilt mycket prepp. De har dock alla prepp i någon form, så passar nog bättre filosofiskt än praktiskt.

Jag älskar hur som helst idén, och sånt som Emotion Matrix i TBZ, och reseslagen i Ryuutama är sjukt minimalistiska.

Detta är ju vad jag lekt med både i Best och i Bargains & Bloodshed också - att kasta sig rakt in i action och utveckla all fakta som eventuellt behövs under tiden vi spelar.

Tycker en helig graal här är att kunna spela rollspel rakt av “off the page”, helt utan prepp. Jag köper det spelet!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Diggar också First Contact Team, i sammanhanget, där vi som grupp diskuterar fram individerna som skall ingå i teamet. Som att vi är en panel internationella politiker. Dessa blir sedan rollpersonerna. Spelet kräver dock fortfarande ett preppat scenario. Men att diskutera fram gruppen istället för att skapa individuella rollpersoner är en stor förbättring från rp-mekande, i spel som har det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,693
Location
Stockholm
Det finns en sån "fluency play"-instruktion för Polaris som jag tycker funkar riktigt bra. Polaris har iofs en del fiktion att ta sig igenom men reglerna behövs inte läsas iaf :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Här kommer Lemur igen och pekar ut likheter mellan samberättande och OSR - likt ett troget gammalt ur som tickar på.

Ibland vill jag lägga massvis med tid på att läsa om världen och sen omständigt skapa rollpersoner (trad/culture gaming). Men ibland vill jag komma igång snabbt och då går jag till OSR. En rollperson skapas på 10 minuter och vi får främst lära känna denne under spelets gång. Från SLs sida är mycket slumpgenererat eller skrivet i punktform så att det går snabbt att ögna genom under spel. Reglerna är så få och så lätta att spelare inte behöver kunna något i förväg, osv.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Reglerna är så få och så lätta att spelare inte behöver kunna något i förväg, osv.
Med en brasklapp om att det kräver grundförståelse håller jag med! Men D&D-fundamentet, som i enskilda spel inte alltid ens beskrivs, måste du ofta ha med dig in i OSR-spel. Grundegenskaper. Slå högt. Slå saves. d20. Levels. Etc. Du behöver ofta vara bekant med detta för att kunna göra nödvändiga undantag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Det finns en sån "fluency play"-instruktion för Polaris som jag tycker funkar riktigt bra. Polaris har iofs en del fiktion att ta sig igenom men reglerna behövs inte läsas iaf :)
Jag minns att jag inte gillade den alls, men jag gillar i alla fall principen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Tycker en helig graal här är att kunna spela rollspel rakt av “off the page”, helt utan prepp. Jag köper det spelet!
Hur man skriver en G E Trent-roman går att spela i princip så. Man behöver läsa ett par paragrafer som förklarar spelets princip (om det inte redan pitchats), men sedan sätter man första scenen utan prepp, utan rollpersonsskapande och i princip utan regelförklaringar. Bara ”Vi turas om att säga saker för att beskriva introscenen”. Lite fusk, dock, för man skapar rollpersoner och förklarar en del regler efter att första scenen är klar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Lady Blackbird har alla regler på rollformuläret. Rollpersonerna börjar i en situation som kan lösas av någon av de färdiggjorda rollpersonerna. Det spelledaren behöver sitta och improvisera fram är frågor till spelarna att improvisera kring.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
En sak jag funderar med dessa "inga gemensamma prep"-spel är att de antagligen helt saknar verktyg som lines and veils eller session zero, vilket är intressant.
Alla enkvällare saknar ju session noll, så det är ju inget ovanligt. Linjer och slöjor skulle jag säga också är ganska ovanligt som hårdkodad i spelreglerna (istället för att ha det som tillägg för gruppen).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,693
Location
Stockholm
Lady Blackbird har alla regler på rollformuläret. Rollpersonerna börjar i en situation som kan lösas av någon av de färdiggjorda rollpersonerna. Det spelledaren behöver sitta och improvisera fram är frågor till spelarna att improvisera kring.
Jaa! Mitt go-to-pick-up-and-play! Just nu spelleder min 12-åring det för resten av familjen :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Linjer och slöjor skulle jag säga också är ganska ovanligt som hårdkodad i spelreglerna (istället för att ha det som tillägg för gruppen).
Ja, som tillägg tycker jag de är klumpiga och dessutom knappt används.

En tredje grej jag reflekterade över är hur viktig pitchen är för spelen. Jag tror just pitchandet är en konst rollspelare/spelskapare borde öva mer på, eftersom det sätter all senare tolkning av spelet. Ofta är genomgången för rollspel för mycket detaljer och för lite "allmän känsla". Jag brukar lära ut mina större spel i omgångar, allt eftersom nya regler används. Till viss del influerat av "fluency play" (inför nya saker i steg när folk övat in föregående steg), men inte riktigt samma sak.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Hur man skriver en G E Trent-roman går att spela i princip så. Man behöver läsa ett par paragrafer som förklarar spelets princip (om det inte redan pitchats), men sedan sätter man första scenen utan prepp, utan rollpersonsskapande och i princip utan regelförklaringar. Bara ”Vi turas om att säga saker för att beskriva introscenen”. Lite fusk, dock, för man skapar rollpersoner och förklarar en del regler efter att första scenen är klar.
Eller vänta, For the Queen och alla For the Drama-spel är ju hundra gånger bättre på detta. Du kan ta en grupp som aldrig spelat rollspel tidigare, ge dem kortleken och säga ”Dra första kortet, läs högt och gör vad det står”. Helt klart bäst i klassen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Det låter ballt. Kan du berätta mer?
Det är ett samberättarspel där man ska skapa ett narrativ som i Weird Dark Fantasy, så man får tex aldrig beskriva någons inre liv. Man turas om med att beskriva Världen, Vandraren och ”Kören” som gör extra stuff. Sedan ska man tolka vad historien handlar om på slutet. I quick start läget så läser någon ”Nu ska ni göra X och tänka på Y” tills man spelat klart första omgången. Så man kan sätta sig vid bordet, ingen har läst eller förberett ett ord och så spelar man på 2 minuter. Finns en Actual Play här: http://actualplay.roleplayingpublic...sc/bleak-spirit/bleak-spirit-the-bone-quarry/
 
Top