Oavsett hur Solvebring har tolkat det så har du tolkat rätt. Spelledaren använder Trubbelpluppar allteftersom de kommer in, och när det totala antalet slår i Trubbeltaket så är konflikten över.
En grej med det här är att om spelarna använder mycket "blåa tärningar" så genereras många pluppar till dem själva, eftersom både intjänade pluppar och Trubbelpluppar i slutänden kan användas för att köpa och återaktivera Bananer (spelarna får ju alla Trubbelpluppar när konflikten är över). Om de däremot använder mycket Bananer och snålar på de blåa tärningarna kommer bara hälften av det spenderade att komma tillbaka till dem för återaktivering, eftersom missar på banantärningar bara försvinner.
Så har spelarna dåligt med Bananer kommer de att få det tufft ett tag, men de kommer automatiskt att få fler Bananer. Om de har många och använder dem mycket så kommer det att bli lätt att vinna konflikter, men Bananerna kommer att sina. Den stabila punkten, där man återskapar lika många poäng Bananer som man gör av med, är två banantärningar för varje blå tärning.
Nu när jag räknar efter innebär det att man kommer att få tre träffar för varje Trubbel, vilket innebär att Trubbeltaket borde ligga på endast en tredjedel av antalet pluppar i högen för en konflikt rollpersonerna har 50% chans att vinna under normala omständigheter. Så antagligen är Trubbeltaket på fyra gånger antalet spelare på tok för högt.