Nekromanti Baldur's Gate

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Är det någon som prövat köra det på första generationens iPad?

Tveksam till hur det kommer flyta :gremfrown:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"För en timma sedan var jag ute och knallade i skogen och fucking blixten slog ned och dödade min rollperson! FFS!?"

Jag trodde inte Mekanurg var så elak :gremshocked:


Storuggla, tack för mig
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Är det nån ide att börja med om jag inte kört igenom BG tidigare?

Mina polare som spelar behandlar det ungefär som när jag gör när jag spelar Fallout 2 igen, alltså de har nån slags mål med just den här genomspelningen och vet vart det finns heliga items och så.
 

gruntl

Veteran
Joined
28 Sep 2010
Messages
26
Location
Stockholm
Jag köpte det till min iPad igår och har lirat några timmar totalt. Det är grymt kul än så länge. Det flyter på bra på ipad, men jag tycker det är lite problem med gränssnittet på sina ställen. Ibland är det svårt att träffa rätt punkt på skärmen för att interagera med personer och objekt. Dessutom är pathfindingen inte särskilt bra (vilket iofs var ett stort problem redan i originalversionen). Grafiken är så där, det syns att det är ett gammalt spel tom på en iPad (iPad2), men det stör inte mig ett dugg.

Om man vill spela datorrollspel på iPad så tycker jag att det är ett solklart köp, mycket bättre än allt annat som finns för den plattformen. Jag skulle personligen inte köpa det för PC/Mac dock.

edit: Första generationen iPad sa du ju, ingen aning hur det flyter på den, men det är ju inga system requirements angivna så det borde ju funka.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag hade glömt hur dödligt det var. Kanske en miss att inte göra en fighter som huvudperson.

En del nya followers men annars är det sig rätt likt va?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Jocke Kofot said:
Är det nån ide att börja med om jag inte kört igenom BG tidigare?
Jadå. Jag har inte kört igenom BG tidigare, och det är ju i mångt och mycket samma spel. Det som tippar över lite är väl att de uppdaterat grafikmotorn till den bättre från BG2 och lagt in mer klasser och så.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
GnomviD said:
Jocke Kofot said:
Är det nån ide att börja med om jag inte kört igenom BG tidigare?
Jadå. Jag har inte kört igenom BG tidigare, och det är ju i mångt och mycket samma spel. Det som tippar över lite är väl att de uppdaterat grafikmotorn till den bättre från BG2 och lagt in mer klasser och så.
Hmm, va? Nä det är väl samma grafikmotor som det gamla BG1?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Ond bråd död said:
Jag hade glömt hur dödligt det var. Kanske en miss att inte göra en fighter som huvudperson.

En del nya followers men annars är det sig rätt likt va?
Haha, ja. Jag fick för mig att jag skulle spela en bard och det har jag redan börjat ångra. Nåja Khalid och Minsc får gå längst fram :gremlaugh:

Jepp, det är sig likt.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Vitulv said:
Ond bråd död said:
Jag hade glömt hur dödligt det var. Kanske en miss att inte göra en fighter som huvudperson.

En del nya followers men annars är det sig rätt likt va?
Haha, ja. Jag fick för mig att jag skulle spela en bard och det har jag redan börjat ångra.
Se det som ett extra nivå att skruva upp i svårighetsgrad :gremwink:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Har de gjort spelet svårare eller nåt, för jag har aldrig upplevt det som särskilt svårt. Problem med att döda spindlarna? Märkte jag aldrig...

Übereil, som däremot störde sig på Icewind Dale II när det begav sig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Vitulv said:
GnomviD said:
Jocke Kofot said:
Är det nån ide att börja med om jag inte kört igenom BG tidigare?
Jadå. Jag har inte kört igenom BG tidigare, och det är ju i mångt och mycket samma spel. Det som tippar över lite är väl att de uppdaterat grafikmotorn till den bättre från BG2 och lagt in mer klasser och så.
Hmm, va? Nä det är väl samma grafikmotor som det gamla BG1?
BG1 och BG2 använder samma motor men i olika versioner. Jag HOPPAS att de gjort något åt upplösning och så; annars håller jag mig nog till att spela BG2-moddprylen som gör att man kan köra BG1 med BG2's motorversion.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
krank said:
BG1 och BG2 använder samma motor men i olika versioner. Jag HOPPAS att de gjort något åt upplösning och så; annars håller jag mig nog till att spela BG2-moddprylen som gör att man kan köra BG1 med BG2's motorversion.
Minns jag rätt så finns det privatmoddar som ordnar sånt. Hur bra det blir vet jag inte, men det är nog inte mycket tid man förlorar på att testa om man är intresserad.

Übereil
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Übereil said:
Har de gjort spelet svårare eller nåt, för jag har aldrig upplevt det som särskilt svårt. Problem med att döda spindlarna? Märkte jag aldrig...

Übereil, som däremot störde sig på Icewind Dale II när det begav sig
Vilken svårighetsgrad spelade du på?

Det är givetvis en fråga om "flyt" med täningsslagen och ibland klarar man sig bra men även sjunde genomspelningen, och det efter att ha varit intresserad av optimering, att "göra allt", speed runs, etc, är fortfarande en studie i quickload/quicksave om det inte ska till en sjuhelsikes massa grinding.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Schtajner said:
Vitulv said:
Ond bråd död said:
Jag hade glömt hur dödligt det var. Kanske en miss att inte göra en fighter som huvudperson.

En del nya followers men annars är det sig rätt likt va?
Haha, ja. Jag fick för mig att jag skulle spela en bard och det har jag redan börjat ångra.
Se det som ett extra nivå att skruva upp i svårighetsgrad :gremwink:
Barder är grymma... i BGII :gremwink: I och med att de har så bra level progression så får de tillgång till de stora skeletten med summon undead väldigt tidigt!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Elmrig said:
Vilken svårighetsgrad spelade du på?

Det är givetvis en fråga om "flyt" med täningsslagen och ibland klarar man sig bra men även sjunde genomspelningen, och det efter att ha varit intresserad av optimering, att "göra allt", speed runs, etc, är fortfarande en studie i quickload/quicksave om det inte ska till en sjuhelsikes massa grinding.
Quicksave/quickload sitter i ryggmärgen sen jag var typ tio...

Kanske så ser jag det som självklart att det tar ett par försök innan man lyckas med något och att det är det som gör att jag inte ser spelet som svårt.

Übereil
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Übereil said:
Elmrig said:
Vilken svårighetsgrad spelade du på?

Det är givetvis en fråga om "flyt" med täningsslagen och ibland klarar man sig bra men även sjunde genomspelningen, och det efter att ha varit intresserad av optimering, att "göra allt", speed runs, etc, är fortfarande en studie i quickload/quicksave om det inte ska till en sjuhelsikes massa grinding.
Quicksave/quickload sitter i ryggmärgen sen jag var typ tio...

Kanske så ser jag det som självklart att det tar ett par försök innan man lyckas med något och att det är det som gör att jag inte ser spelet som svårt.

Übereil
Lysande mindset :gremsmile:
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
krank said:
Vitulv said:
GnomviD said:
Jocke Kofot said:
Är det nån ide att börja med om jag inte kört igenom BG tidigare?
Jadå. Jag har inte kört igenom BG tidigare, och det är ju i mångt och mycket samma spel. Det som tippar över lite är väl att de uppdaterat grafikmotorn till den bättre från BG2 och lagt in mer klasser och så.
Hmm, va? Nä det är väl samma grafikmotor som det gamla BG1?
BG1 och BG2 använder samma motor men i olika versioner. Jag HOPPAS att de gjort något åt upplösning och så; annars håller jag mig nog till att spela BG2-moddprylen som gör att man kan köra BG1 med BG2's motorversion.
What krank said. Och ja, de har gjort nåt åt upplösningen. Mer än vad som redan finns i moddar är väl dock inte ändrat, iaf i den vägen.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Ja nu kanske nån redan har frågat det här och nån har svarat men vet någon om dem kommer släppa Baldur's Gate EE i Fysisk Form alltså skiva fodral och allt det där eller om det bara finns och kommer finnas i digital form?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Skit.

Jag köpte det precis för att kolla hur det flöt på första generationens iPad.

Gör inte det. Det flöt så dåligt att det inte ens går att överföra, eftersom jag inte har iOS 6.0 eller senare. För att första generationens iPads inte går att uppgradera förbi 5.1.1

:gremfrown: :gremcry: :gremcry: :gremfrown:
 
Top